Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:36

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:41

ik kan het gelukkig ook doen, zolang het beestje het niet meer red en ik het verantwoord vind om het beest niet te laten lijden.
meestal met een grote steen, of schop.
vaak muizen/ratten/kleine vogeltjes/...
katten en honden en zwanen en eenden en alles wat net zo groot of groter is kan ik niet, dan maar de DA erbij. die dieren komen te dichtbij.

OldSkipper

Re: Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:21

Ik kan t ook niet, heb al moeite met t dood meppen van een vlieg...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:33

Ik kan het wel...

hoe moeilijk ik het ook vind, ik vind het je plicht. Als het echt nood is, dan werkt het niet om eerst nog naar de dierenarts te rijden voor n spuitje, zo'n beestje heeft dan en stres en pijn. wat dus eigenlijk oneerlijk is. Gewoon even n handje helpen...

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:00

mee eens met het bovenstaande bericht vn malih.. :j

bij de paarden liepen toen wilde (eigenlijk ontsnapte tamme) konijnen.. toen ik op stal kwam lag er een konijn te creperen van de pijn (weet niet wat er mee aan de hand was maar het lag op zen zij in bloed en diaree.. beestje trilde en was al ten dode opgeschreven.. heb een schep op zen nekje gezet..

hoe zielig het ook klinkt het is nog zieliger om het dier te laten lijden..

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:08

Ik dacht dat ik het kon..
Ik had een hamster met een enorm gezwel wat steeds groter werd en toen heb ik de DA gebeld om te vragen hoevel het kostte om hem in te laten slapen.
Dat was 40 euro.. Dat vond ik toch wel heel veel.
Toen heeft hij hier thuis een insuline shotje gekregen en toen ik na een paar uur thuis kwam lag hij dood in zijn hokje.
Nu hoorde ik een half jaar later dat mijn zus ermee naar een kennis is gegaan die zijn nekje heeft omgedraaid, en toen hebben ze hem weer in zijn kooitje gelegd zodat ik zou denken dat het door de insuline kwam :+

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:17

ik vind het ook altijd erg moeilijk.
gelukkig kan me vader het wel, en doet hij het meestal als er iets ernstigs is.

maarja wat als die aan het werk is?.,.. tja toen had ik dus een probleem.
mijn cavia was bevallen en de moeder had het jong half aangegegeten de poten eraf en de oren en een gat in zijn buikje. hij leefde nog en ik moest wat doen! wat verschrikkelijk. ;(
maar ik hem hem in een washandje gedaan en tegen de muur gegooit.
hij was in 1 keer dood.
dit was voor mij ook de eerste keer en stond te trillen op me benen.

even een ander voorbeeld 2 weken terug werd er voor onze neus een kauw aangereden.
ik ben omgedraait en kijken wat ik nog kon doen. in eerste instantie dacht ik sturen en eroverheen rijden.
maarja die lef had ik natuurlijk ook niet.
uit de auto gestapt naar het dier toe gelopen (die op zijn zij lag en slow motion bewegingen met zijn poten en vleugel maakte)
bah, ik dacht die is binnen paar minuten dood.
maar nee mee genomen naar de paarden (paar honderd meter verderop)
in de auto werd hij al wat wakkerder.
in de kantine in een kooi gezet met vogelstrooivoer en water :Y) :D
maar daar was hij het niet mee eens. hij wou eruit!
ik de vogel gepakt werd nog gebeten.
en hop naar buiten, vloog eerst weg. heeft daarna nog half uurtje stil gezeten op het aardappel land en na aandringen van mij is hij weggevlogen en bleef zeker 7a8 minuten in de lucht vliegen daarna was hij zover gevlogen dat ik hem niet meer zag.

maar dit gaf me zo'n goed gevoel.
eerst dacht ik die red het nooit en leg hem onder me autoband, en dan even later vliegt hij toch weg, zonder schade of breuken.

ik probeer hiermee te zeggen dat het dus niet altijd te laat is, al denk je het van wel.
ze kunnen ook in shock zijn (net als met de kauw)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:36

Bij vogels is het altijd lastig omdat ze idd vaak in een shock toestand gaan. Maar als de binnenkant buiten ligt weet je redelijk zeker dat ze het niet redden. Zie je geen schade aan de buitenkant kun je een vogel het best donker wegzetten. Ze kunnen natuurlijk interne schade hebben en alsnog sterven maar vaak knappen ze plots ook weer op.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:48

Ik kon het vroeger ook echt niet, maar ik heb nu al een aantal keren een dier uit zijn lijden moeten verlossen en heb er inmiddels wat minder problemen mee. Toch blijf ik het moeilijk vinden om te doen, het geeft gewoon zo'n rotgevoel.
Ik ben trouwens niet van het dier ergens tegenaan gooien en hopen dat hij dood is. Ik draai ze de nek om of bij grotere dieren snij ik de hals door. Voor mensen die nu gaan zeggen dat dat cru is, dat valt best mee. Omdat je de grote vaten doorsnijd is een dier vrijwel direct bewusteloos (hersenen krijgen namelijk geen zuurstof meer). Het stuiptrekken daarna is vervelender om te zien, maar meestal houd ook dat snel op. Grootste dier dat ik op die manier heb "geholpen" was een hond waarvan de achterkant finaal tot moes gereden was. Dier zat gewoon vast aan de weg. Ik heb bijna altijd wel een mes in de auto bij me en heb hem toen uit zijn lijden verlost. Leuk is anders, maar ja wachten op de dierenarts duurt gewoon te lang.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:51

picobello schreef:
Bij vogels is het altijd lastig omdat ze idd vaak in een shock toestand gaan. Maar als de binnenkant buiten ligt weet je redelijk zeker dat ze het niet redden. Zie je geen schade aan de buitenkant kun je een vogel het best donker wegzetten. Ze kunnen natuurlijk interne schade hebben en alsnog sterven maar vaak knappen ze plots ook weer op.

ja als de vogel binnenste buiten is gekeerd dan weet je inderdaad genoeg.
ik heb wel meer vogel meegenomen van de weg af, maar eigenlijk allemaal niet meer te redden.
maar deze heeft me zo'n goed gevoel gegeven, dat het dus ''soms'' nog wel te redden is, al liggen ze op hun zij.

zo mooi gezicht als je hem dan weer weg ziet vliegen, prachtig :D
alsof je een zeehond vrijlaat (reclame op tv) zo'n gevoel heb je dan

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:53

InekeH87 schreef:
Ik kon het vroeger ook echt niet, maar ik heb nu al een aantal keren een dier uit zijn lijden moeten verlossen en heb er inmiddels wat minder problemen mee. Toch blijf ik het moeilijk vinden om te doen, het geeft gewoon zo'n rotgevoel.
Ik ben trouwens niet van het dier ergens tegenaan gooien en hopen dat hij dood is. Ik draai ze de nek om of bij grotere dieren snij ik de hals door. Voor mensen die nu gaan zeggen dat dat cru is, dat valt best mee. Omdat je de grote vaten doorsnijd is een dier vrijwel direct bewusteloos (hersenen krijgen namelijk geen zuurstof meer). Het stuiptrekken daarna is vervelender om te zien, maar meestal houd ook dat snel op. Grootste dier dat ik op die manier heb "geholpen" was een hond waarvan de achterkant finaal tot moes gereden was. Dier zat gewoon vast aan de weg. Ik heb bijna altijd wel een mes in de auto bij me en heb hem toen uit zijn lijden verlost. Leuk is anders, maar ja wachten op de dierenarts duurt gewoon te lang.

woow een hond de keel soorsnijden :oo
dat zou mij echt te ver gaan.
maar mischien wel het beste op dat moment.

en een hond tegen de muur doodgooien gaat ook niet nee.,
bij mij ging het om een klein baby cavia van amper 75 gram

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:00

Ik weet dat ik het niet zomaar kan...onze kat brengt nu we buiten wonen regelmatig een cadeautje mee en laatst was het dus een jong konijn. Mijn man heeft schep in nek gezet. Maar ja als hij niet thuis is wat dan ik weet niet of ik het dan kan. Het zal nog wel meer voor gaan komen nu we buiten wonen dus zal het moeten leren denk ik.

Heb met de auto ook al gezegd en gelukkig nog nooit gehad..als ik een dier plat rijdt...kan ik terug en er nog eens overheen om zeker te weten dat hij dood is? Weet het niet. Zal altijd proberen te remmen en uitwijken automatische reactie en daarmee juist mezelf in gevaar brengen waarschijnlijk of andere weggebruikers.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:14

gipsyboy schreef:
woow een hond de keel soorsnijden :oo
dat zou mij echt te ver gaan.
maar mischien wel het beste op dat moment.

en een hond tegen de muur doodgooien gaat ook niet nee.,
bij mij ging het om een klein baby cavia van amper 75 gram

Een kleine babycavia is ook super kwetsbaar die is zo dood. Wat de echt bange mensen onder ons ook nog wel eens kunnen overwegen in een noodgeval is om een klein knaagdier etc. in de vriezer te stoppen. Ja ik weet klinkt heel cru, maar is een "zachtere" dood dan drie keer misgooien. Door de kou en omdat ze al zwak zijn raken ze zeer snel onderkoeld en vallen in slaap. Daarna zullen ze pas echt bevriezen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:02

ik weet wel met vissen in de vriezer.
die raken dan bewusteloos.
maar een knager ik denk dat het nog best lang duurt voordat het diertje ''slaapt''
en als je gooit moet je ook wel goed en hard gooien,
net als een steen op de kop, in een keer goed en hard. dan is het licht in 1 klap uit.
lijkt me eerlijk gezegd vriendelijker dan in de vriezer stoppen.

in de vriezer klinkt zo van:''ik wil het niet dood maken en ook niet zien, dus hup in de vriezer en over een uur kom ik wel kijken :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:08

Ik zou het zelf niet kunnen, ook al is het nodig!
Vind in dit geval goed gedaan, maar het is natuurlijk wel heel rottig!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:26

Ja met de vriezer klinkt het inderdaad zo, maar het is een oplossing voor mensen die niet durven te gooien. Het is trouwens binnen een kwartiertje wel gebeurd met knagers in de vriezer.
Vissen en reptielen zou ik juist weer niet doen. Die hebben een andere weefselstructuur en bij bevriezing worden die weefsels scherp en zeer pijnlijk voor het dier. Zeker bij reptielen is dat dan een langzame zeer pijnlijke dood.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:49

Ik zou het zelf niet kunnen, maar heb regelmatig gehad dat ik een (wild) dier op straat heb gevonden (nog in 1 stuk) en dat heb ik opgepakt en naar de DA gebracht.... heb hier nooit iets voor hoeven te betalen, maar al had ik dat moeten doen had ik het dier alsnog naar de DA gebracht... dan hoeven het dier (lichamelijk) en ik (geestelijk) beiden niet te lijden... :)

Qua huisdieren: Ik laat ze altijd inslapen door de DA, als het hun tijd is... vogels... hamsters... ben dan ook rustig op een zondag met een parkietje naar de dokter gegaan omdat het einde was gekomen en ik het dier niet langer wou laten lijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:53

Ik zou zo graag willen dat ik het kan... Maar ik kan het niet. Ik zou best graag willen leren hoe ik het zou kunnen aanpakken. Ik denk dat dat zou schelen, wéten wat je doet...

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:43

Toen ik een jaar of 12 was (heel erg lang geleden) Liep er al een paar dagen een hele dikke suffe ekster in de tuin.
Ik vond dat zo zielig. Je kon echt zien dat dat beest niet goed was. Als je er aan kwam lopen, vloog het niet weg maar probeerde zich te verstoppen. Na vele pogingen van mijn kant, heb ik hem kunnen vangen.
Ik schrok wel van zijn grootte, toen ik hem in mijn handen had. pffffffffff. Gauw mijn vader geroepen en die heeft er een einde aan gemaakt. Geen idee hoe. Dat heb ik ook nooit willen weten.

Onze kat vangt nooit wat. Tot vorig jaar. Hij had een jong koolmeesje te pakken. Hij zat er een hele poos mee te spelen. ;(
Ik kon dat niet langer aanzien en heb hem afgepakt. (dacht dat ie niet zo beschadigd was)
Bleek toch goed stuk te zijn en nog leefde. Ik kon er geen einde aan maken en manlief ook niet.
Ik heb sorry gezegd en hem weer terug aan de kat gegeven. Die at hem gelukkig gelijk op. Binnen 2 min, met huid en veer. :r