Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urko schreef:@ eponine: Nope, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Wat is dat dan?
@Kimmie: Ik denk dat het goed voor je is om eens een paar dagen achter de schermen te kijken ja. Je ziet dan dat dingen er heel anders aan toe gaan dan dat helaas vaak op internet beschreven word. Het merendeel wat nu op internet staat gaan mn nekharen recht van overeind staan en ik zou het vresellijk vinden als het echt zo slecht gesteld is met zeezoogdieren. Gelukkig weet ik nu beter door mijn stage's.
Ik vind persoonlijk het hele verhaal van gedomesticeerde dieren of niet gedomesticeerde dieren echt de grootste onzin die er is, maar dat is een andere discussie. Wat er wel toe doet is de manier van trainen en ik vind dat de methode ten alle tijden leuk moet zijn voor het dier, zowel voor zeeleeuwen als honden en dus ook voor Orka's. Gelukkig is die trainings methode die ze in de meeste dolfinaria gebruiken gebaseerd op vertrouwen en respect voor het dier.
_San87_ schreef:Urko schreef:@ eponine: Nope, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Wat is dat dan?
@Kimmie: Ik denk dat het goed voor je is om eens een paar dagen achter de schermen te kijken ja. Je ziet dan dat dingen er heel anders aan toe gaan dan dat helaas vaak op internet beschreven word. Het merendeel wat nu op internet staat gaan mn nekharen recht van overeind staan en ik zou het vresellijk vinden als het echt zo slecht gesteld is met zeezoogdieren. Gelukkig weet ik nu beter door mijn stage's.
Ik vind persoonlijk het hele verhaal van gedomesticeerde dieren of niet gedomesticeerde dieren echt de grootste onzin die er is, maar dat is een andere discussie. Wat er wel toe doet is de manier van trainen en ik vind dat de methode ten alle tijden leuk moet zijn voor het dier, zowel voor zeeleeuwen als honden en dus ook voor Orka's. Gelukkig is die trainings methode die ze in de meeste dolfinaria gebruiken gebaseerd op vertrouwen en respect voor het dier.
Als je respect hebt voor een dier, houd je het niet in een pierenbadje.
Urko schreef:_San87_ schreef:
Als je respect hebt voor een dier, houd je het niet in een pierenbadje.
Heb je het verblijf al eens in het echt gezien? Niet van Morgan, maar van Tekoa, Skyla, Kohanna, Adán en Keto? Ik vind het er namelijk van de bovenkant ook klein uitzien, maar als ik er onder door loop en besef je je pas hoe groot het is. En het gaat over dieren die al in gevangeschap geboren zijn.
Thats_Me schreef:Voor verhuizing naar Neeltje Jans is ook een vergunning nodig. Die heeft de rechter dus niet uitgegeven... de kans dat ze dus uit het Dolfinarium weg gaat is eigenlijk niet aanwezig op dit moment.
kimmie261 schreef:ik zou voor werkelijk nog geen miljoen willen werken in een bedrijf waar men wilde zeezoogdieren in een pierenbadje houdt...
echt niet....kan me ook niet voorstellen dat ik ook maar iets anders over zou denken bij het zien van 5 grote zeezoogdieren in veel te klein, leeg betonnen bassin ,die niets anders kunnen als wat rondjes erin zwemmen...
wil er overigens niet eens anders over gaan denken,dat zou betekenen dat ik het accepteer dat er dieren in zo'n badje gehouden mogen worden,om ons mensen maar te vermaken met kunstjes doen...
assie schreef:Haha, ja. Ge-wel-dig. Vooral omdat het woord 'familie' mag worden vervangen door 'populatie'. Die populatie bestaat uit honderden dieren, haar familie waarschijnlijk uit nog geen tien en er is van ongeveer 15% van die populatie bekend waar ze bij horen. Dusse, schit-te-rend dat die populatie is gevonden. Dat is niets nieuws. Ik ben benieuwd naar wat concreter bewijs dat háár familie is gevonden (als ze niet al dood zijn).
Verder... waarom dit nu ineens naar buiten komt? Geen idee... De geluidsdata is al sinds december vrij opvraagbaar (en ook gematched aan de Noorse populatie). Tot een maand geleden had er nog niemand om/naar gevraagd, maar werd er wel (onterecht) steen en been geklaagd dat de data niet beschikbaar was. Eigenlijk is er dus niet echt nieuws.
Ik vind het allemaal maar een machtsspelletje (van beide kanten overigens, maar nog net wat meer van de OC).
Maar ok, om op een semi-positieve noot te eindigen: Het zou wel gaaf zijn als haar familie écht wordt gevonden en Morgan weer in zee zwemt. Maarre, eerst zien dan geloven. En de informatie in dit bericht... nouja...
Annemieke schreef:Cayenne schreef:Ik was al bang dat ze voor de rest van haar leven in het kleine gedeelte van het dolfinarium moest blijven zitten om centjes binnen te slepen voor Harderwijk.
Het is nooit de bedoeling geweest om Morgan de rest van haar leven in dat kleine bassin te laten zitten. Vanuit het dolfnarium is ook altijd gezegd dat dit bassin tijdelijk is geweest om haar op te vangen totdat ze ergens anders heen konElanor schreef:Waarom gaan mensen niet gewoon met een boot de zee op als ze deze dieren willen zien? Oneindig veel mooier!
Geloof me, je moet echt niet willen dat al die mensen die momenteel dierenparken met orka’s bezoeken opeens allemaal de zee op willen om orka’s in het wild te zien. Ik ben het met je eens dat orka’s in het wild bekijken veel mooier is dan in een dierenpark, maar vergeet niet dat deze whale watch activiteiten ook nadelig kunnen zijn voor wilde orka’s. Denk dan aan geluidsoverlast, vervuiling uitlaatgassen, verstoring van de rust.kimmie261 schreef:tis ook wel erg mooi omschreven dat ze naar een "adoptiefamilie"gaat,ze is gewoon voor vet geld verkocht...
Ik sluit niet uit dat er afspraken zijn gemaakt voor een soort onkostenvergoeding aan het Dolfinarium om de kosten van afgelopen jaar te compenseren. Maar om nou te zeggen dat ze voor vet geld verkocht is vind ik weer een ander uiterste. Ik ben er niet bij betrokken geweest, dus kan geen uitspraken doen over de kosten, net zo goed als jij dat (waarschijnlijk) niet kan. Ik vind de bovenstaande verwoording dus niet terecht gekozen.blokje schreef:Heb toen ook direct gezegt dat ze door verkocht zal worden omdat Dolfenarium met sommige andere 'dierentuinen' nog wat goed te maken heeft.
Misschien handig om een bron te vermelden? Deze uitspraak komt op mij over als onzin.Zoolgangster schreef:net als Keiko, ("Free Willy"), die had ook veel te lang gevangen gezeten en was al ziek toen hij uitgezet werd.
Bron?? Voor zover ik weet was Keiko niet ziek toen hij werd uitgezetkimmie261 schreef:dan houdt het snel op met dit soort dieren te houden in veel te kleine bassins die vol zitten met chloor waar ze steke blind van worden
Het kan inderdaad waar zijn dat er chloor wordt gebruikt in het water, voor de hygiëne. Ik weet dat er iig in één van de parken met orka's inderdaad chloor in het water zit, maar dit is in lage concentratie dat de dieren er geen last van hebben.
Weleens opgelet hoe de dieren worden gevraagd een gedraging, bijvoorbeeld een sprong, te maken door hun trainers? Dat is vaak met een handbeweging. Als de dieren volgens jou steke blind zijn geworden door chloor, hoe kunnen ze dan nog steeds dat gebaar zien en vervolgens de gevraagde gedraging uitvoeren?
En tsja, verder mag ik hopen dat alle mensen die hier tegen het ‘uitbuiten van dolfijnen in gevangenschap’ zijn nooit hebben leren rijden op een manege. Want doet een manege niet precies hetzelfde? Geld verdienen door hun dieren te gebruiken om mensen te vermaken?
Urko schreef:@ilse_123: ik zal je om te beginnen uit je droom helpen dat dolfijnen een stuk slimmer zijn dan paarden, dat zijn ze namelijk niet. Honden niet, nog de trainers, nog paarden. Alleen de trainingsmethode is geniaal.
Ik vind het jammer voor haar dat ze nog steeds niet met soortgenoten zit...
eyoor schreef:zolang er misschien staat is er dus niks zeker, en wordt ze dus sowieso nog niet uitgezet... en zal ze dus nog langer in een klein bad blijven..