Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:45

Iris82 schreef:
Ahw, zo met hangoortjes heeft ie toch wel een hele lieve blik. :)

Ja klopt, maar zoals te lezen is, schijn bedriegt. ;)

Iris82

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:46

Ik volg jouw topic toch al vanaf het begin dus dat weet ik weet hoor. ;)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:48

Ja klopt ook, sorry :o .
Bedoelde ook zo van, dat jij natuurlijk ook weet hoe hij is via het verhaal.
Zo zag ik hem ook de eerste keren in het asiel. Toen wist ik nog niet wat ik op me hals haalde :') .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:51

Tis zo apart. Sommige honden hebben gewoon een vriendelijk overkomen maar je ziet genoeg in die ogen.
Deze kijkt gewoon open en eerlijk de wereld in. Haast onschuldig te noemen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:53

Prachtbeestje zeg!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:27

Dankjewel :o .
Ik ben ook super blij, dat ik hem tegen gekomen ben op het internet. Ik was op zoek naar de perfecte border collie en kwam deze tegen. Zo eigenlijk niet perfect :') . Maar ben wel blij met hem.
Straks ook, even wandelingetje maken zonder riem. Die is helaas van ouder dom gesneuveld en word nu gemaakt. Komt er een andere hond aan, dacht iets van een Appenzeller, maar die droeg de staart erg hoog. Ik was dus gelijk met mijn hond contact aan het maken, laten zitten, af liggen. Even wachten tot meneer voorbij ging met zijn hond en toen weer verder gelopen. Perfect, hier heb ik alleen van kunnen dromen. Een maand geleden was hij blind en doof als hij andere honden zag en nu gehoorzaam. <3

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:48

Wauw wat een vooruitgang, ben heel benieuwd waar jullie staan over een jaar!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:29

kabwan schreef:
Ik hoop dat op den duur dat het vertrouwen zo groot is, dat hij die slechte momenten kan oplossen zonder agressief te worden.
Want hij wou laatst de kennel niet in, en dan met een grom erin lopen. Ik hoop dat hij dan zulke momenten kan oplossen met zich zelf en niet met agressie. De tijd zal het leren.

Zet in de buurt van de kennel (buiten zijn bereik) een bakje brokjes en neem er elke keer één met je mee als je de hond in de kennel wilt doen. Ga mee in de kennel, laat em zitten, geef em een brokje. Laat em zit en blijf. Ga de kennel uit, deurtje dicht en geef em een aai en het tweede brokje. Of geef em zowieso na het uitlaten zijn hele bak brok in de kennel.

Het in de kennel doen komt vaak per dag voor en kunnen probleemmomentjes worden. Dat zou jammer zijn. Je doet het heel goed door geen confrontaties met hem aan te gaan. Dat zou jullie band absoluut schaden. Het niet in de kennel gaan heeft ook weer niets te maken met dominant gedrag of "willen winnen". Hij wil gewoon niet alleen achtergelaten worden. Hij wil bij jou zijn. Dat is allemaal eigenlijk positief in de ontwikkeling. Maar snap dan ook dat je het hokgebeuren heel goed moet begeleiden en vooral zonder spanning, dwang of agressie van jou kant. Succes Kabwan. En een dikke knuffel aan de hond.
Trouwens, volgens mij zit er nog wat ander bloed in jou hond... Heeft hij een stamboom? Ik heb de foto gezien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:40

vitelli schreef:
Trouwens, volgens mij zit er nog wat ander bloed in jou hond... Heeft hij een stamboom? Ik heb de foto gezien.

Onzin, het uiterlijk van echte border collies is dermate gevarieerd dat je daar op grond van een foto geen enkele uitspraak over kunt doen.
En deze hond valt ruim binnen dat spectrum.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:51

vitelli schreef:
kabwan schreef:
Ik hoop dat op den duur dat het vertrouwen zo groot is, dat hij die slechte momenten kan oplossen zonder agressief te worden.
Want hij wou laatst de kennel niet in, en dan met een grom erin lopen. Ik hoop dat hij dan zulke momenten kan oplossen met zich zelf en niet met agressie. De tijd zal het leren.

Zet in de buurt van de kennel (buiten zijn bereik) een bakje brokjes en neem er elke keer één met je mee als je de hond in de kennel wilt doen. Ga mee in de kennel, laat em zitten, geef em een brokje. Laat em zit en blijf. Ga de kennel uit, deurtje dicht en geef em een aai en het tweede brokje. Of geef em zowieso na het uitlaten zijn hele bak brok in de kennel.

Het in de kennel doen komt vaak per dag voor en kunnen probleemmomentjes worden. Dat zou jammer zijn. Je doet het heel goed door geen confrontaties met hem aan te gaan. Dat zou jullie band absoluut schaden. Het niet in de kennel gaan heeft ook weer niets te maken met dominant gedrag of "willen winnen". Hij wil gewoon niet alleen achtergelaten worden. Hij wil bij jou zijn. Dat is allemaal eigenlijk positief in de ontwikkeling. Maar snap dan ook dat je het hokgebeuren heel goed moet begeleiden en vooral zonder spanning, dwang of agressie van jou kant. Succes Kabwan. En een dikke knuffel aan de hond.

In de kennel gaan was nooit echt een probleem. Alleen heeeeeeel soms die grom, dat hij het niet wou. Even duidelijk zijn en klaar is kees. Nu is er eigenlijk al een paar weken geen grom gegeven. Hij weet ook dat hij als hij er in is, hij brokken krijgt. Soms haal ik even de post met hem aan het einde van de straat, dan doe ik hem weer in de kennel. En nog geen 5minuten later haal ik hem er weer uit voor een andere wandeling. Het is echt zijn plekje geworden en accepteert dat.
Er is niks van hem bekend, hij heeft wel netjes een paspoort vanaf zijn geboorte (denk ik) en daar staat dat het driekleur border collie is. Ik zou natuurlijk graag willen weten het hoe en wat van deze hond. Maar het belangrijkste is nu gewoon. 1. Geen mensen aanvallen en 2 dat hij voor zich zelf een gelukkig leven kan leiden. Ik wist al dat het misschien geen gemakkelijke hond zal worden maar de vooruitgang die ik boek zijn me toch belangrijker dan het schapen drijven.
Ik had een beeld voor ogen en heb deze bij gesteld. Totdat ik een eerste les drijven gehad heb, blijft dit beeld zo.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:55

Kuggur schreef:
vitelli schreef:

Onzin, het uiterlijk van echte border collies is dermate gevarieerd dat je daar op grond van een foto geen enkele uitspraak over kunt doen.
En deze hond valt ruim binnen dat spectrum.

Ik mag graag op google afbeeldingen zoeken van border collies. En toch bij elk plaatje hebben ze wat gemeen met mijn hond. Het is een grote forse reu dat wel, maar ik hoor van andere bc eigenaren dat ze nog grotere bc hebben.
De houding, die blik in zijn ogen, ik denk dat het wel een echte border collie is. Alleen de schapen is nog een ongelezen hoofdstuk. En dan kan ik ook zien of het erin zit of niet. Maar op dit moment is hij wel gericht op de schapen, dus dat is een goed teken. :):)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:01

Wat ontezettend leuk om zo op de hoogte gehouden te worden over jullie vooruitgang. Ik vind dat je geweldig werk levert en wens je heelveel plezier en geluk met deze hond toe. Echt heel erg goed dat je hem deze kans hebt gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:01

kabwan schreef:
Dankjewel :o .
Ik ben ook super blij, dat ik hem tegen gekomen ben op het internet. Ik was op zoek naar de perfecte border collie en kwam deze tegen. Zo eigenlijk niet perfect :') . Maar ben wel blij met hem.
Straks ook, even wandelingetje maken zonder riem. Die is helaas van ouder dom gesneuveld en word nu gemaakt. Komt er een andere hond aan, dacht iets van een Appenzeller, maar die droeg de staart erg hoog. Ik was dus gelijk met mijn hond contact aan het maken, laten zitten, af liggen. Even wachten tot meneer voorbij ging met zijn hond en toen weer verder gelopen. Perfect, hier heb ik alleen van kunnen dromen. Een maand geleden was hij blind en doof als hij andere honden zag en nu gehoorzaam. <3

Het klinkt steeds beter! :)
Ik denk dat je er zeker gaat komen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:09

Wat fijn dat hij zo goed luisterde zonder riem!!!
En dat gegrom hoeft helemaal niet aggresief te zijn! Onze Kazuo doet het juist wanneer hij zich ergens niet goed raad mee weet. Dan is dat even het enigste dat hij op dat moment weet te doen......

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:49

Kentaro schreef:
Wat fijn dat hij zo goed luisterde zonder riem!!!
En dat gegrom hoeft helemaal niet aggresief te zijn! Onze Kazuo doet het juist wanneer hij zich ergens niet goed raad mee weet. Dan is dat even het enigste dat hij op dat moment weet te doen......

Hij gromt hier niet meer, is weer een stap vooruit. *\o/*

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:56

Vandaag iets nieuws geprobeerd. Fietsen en met hem aan de lijn ernaast. Eerst een hoop getrek en van mij af rennen, maar na een paar correcties (kneepjes in de riem geven) ging het al beter. Een paar keer de straat op en neer gefietst en toen maar de grote weg op gegaan. Na nog geen 5km was hij moe. Eerst was hij nog enthousiast en snel rennen, maar na de 3de kilometer ging het steeds rustiger. En toen lekker op een drafje na huis gefietst. Hij heeft natuurlijk lang in het asiel gezeten en daarom heeft hij geen conditie meer. Het is ook belangrijk om het op te bouwen. Dus daar gelieve geen commentaar op.

Ik weet ook dat er vaak gezegd word om beter niet te fietsen met een border collie maar echt werken, mentaal denken. Maar ik wil gewoon dat hij goed moe is aan het einde van de dag. Dan kan ik me ook richten op de problemen van de hond.
1. Aan de riem lopen check
2. Gedeeltelijk aanraken check
3. Compleet aanraken
4. Borstelen
5. Schapen drijven
Nog een aantal punten te gaan. := :):)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:00

Ow je moet zeker de hond ook fysiek aan het werk zetten naast mentaal.
Hij is op dit moment volop aan het leren!! Meer dan goed om m lekker zn energie eruit te laten rennen.
Geen enkel probleem.

Fijn dat het zo goed gaat! :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:42

Jullie zijn een goed stel!
Hey fietsen is ook werken. Een werkhond moet ook een goede conditie hebben. Super voor je hond hoor!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:10

Fietsen vind ik zeker niet verkeerd om conditie op te bouwen, dat doe je beter aan de fiets als bij de schapen! Leuk om te horen dat het steeds beter gaat!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:23

wanner ben je van plan hem bij schapen te introduceren?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:54

Leuk dat je het vraagt. Ik heb deze week weer contact gehad met die meneer alleen die zit nog steeds helemaal vol.
Nu doet hij bij iemand anders vragen of er een plekje is voor mij en dan hoor ik het een dezer dagen. Ik hoop volgende week te kunnen beginnen *\o/* . Heb er super zin in en het is nu ook een beter tijdstip om te beginnen. Een maand geleden was het gewoon nog niet goed, voor mijn gevoel. Nu is het al wat meer bevestigd de band, hoop dat hij er 'eye' voor heeft ;) .

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:32

Is het niet een beetje te snel? De hond heeft slechte ervaringen met boze mensen. Op de schapencursus moet je hem af en toe ook snel en hard aanpakken. Ik denk niet dat je al voldoende lang met je hond samen bent om dit nu al met hem te gaan doen. Het duurt een tijd om slechte ervaringen te laten vervagen. Dat gaat niet in een paar maanden en ook niet in een half jaar. Hij zal terugvallen in angsagressie naar jou toe. Je moet echt geduldiger zijn hoor Kabwan.

Schapendrijven is een zeer gedisciplineerde hondensport waarin baas en hond 100% op elkaar moeten kunnen vertrouwen. Waarom ga je niet eerst op de gewone beginners en gevorderde hondencursus? Lijkt me de beste basis. Alleen als dat goed gaat heb je kans dat het bij de schapen ook (misschien) gaat lukken.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 11:48

vitelli schreef:
Is het niet een beetje te snel? De hond heeft slechte ervaringen met boze mensen. Op de schapencursus moet je hem af en toe ook snel en hard aanpakken. Ik denk niet dat je al voldoende lang met je hond samen bent om dit nu al met hem te gaan doen. Het duurt een tijd om slechte ervaringen te laten vervagen. Dat gaat niet in een paar maanden en ook niet in een half jaar. Hij zal terugvallen in angsagressie naar jou toe. Je moet echt geduldiger zijn hoor Kabwan.

Schapendrijven is een zeer gedisciplineerde hondensport waarin baas en hond 100% op elkaar moeten kunnen vertrouwen. Waarom ga je niet eerst op de gewone beginners en gevorderde hondencursus? Lijkt me de beste basis. Alleen als dat goed gaat heb je kans dat het bij de schapen ook (misschien) gaat lukken.

Er word alleen maar gekeken of hij er aanleg voor heeft en dat was het alweer. Ik ga niet op mijn tempo trainen maar op dat van de hond. En de winter komt er alweer aan, als er 50cm sneeuw ligt dan wordt er niet getraind en dan kom je alweer in de lente. En dan heb ik hem alweer een jaar.
Wat moet ik dan extra leren op een hondencursus, daar waar alles begon en fout gegaan is?
Hij kan zitten, liggen, ook kan ik 50/100m van hem vandaan lopen en dan blijft hij liggen. Hij kan aan de riem lopen, ik kan hem aan de riem corrigeren.
Wie zegt dat ik elke week train, en niet 1x in de 2/3 weken. Het moet allemaal nog bekeken worden en ik wil niet eens aan wedstrijden doen.
Wel bedankt dat je aan de hond denkt, maar ik ben nu bijna 24 uur per dag met die hond aan de gang en er moet gewoon een nieuwe uitdaging komen. Die persoon die me nu gaat verder helpen, daar ga ik eerst lang mee koffie drinken en praten.
Ik heb een gedragsdeskundige gesproken en die zei 2 maanden geleden al dat ik moet beginnen met werken en dat dan de meeste problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De problemen die dan overblijven, dan ga je daar mee aan de slag.
Ik hou iedereen hier op de hoogte van hoe en wat er gaat gebeuren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:03

vitelli schreef:

Vitelli, heb je zelf enige ervaring met schapendrijven?

(dit is overigens géén sport)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:56

Ja Kuggur, wel met het drijverswerk maar nog taaier dan met schapen.. Onze Border Collie haalt elke dag meer dan 100 koeien uit de wei naar huis en brengt ze netjes over het pad tot in de stal. En geloof me voor de hond is het elke dag weer topsport. Omdat het (vooral) tijdens het beleren echt belangrijk is om strak (streng) met de hond samen te werken moet je vooraf al een heel goede vertrouwensband en goed opleidingsniveau met je hond hebben. Vertrouwen kun je niet eisen, dat moet je verdienen en niet in het veld maar in het voortraject. Een goede basis is mijns inziens héél belangrijk. Anders krijgt zijn passie voor de schapen of koeien de overhand en heb je er geen vat meer op. Dat is te gevaarlijk voor de schapen en in geval van koeien zéker ook voor de hond.