Zo heb ik vorige week hetzelfde mee gemaakt als TS maar dan als omstander. Ik zat op mijn paard en een man met een jack russel en een labrador kwam mij tegemoet in een scootmobiel. De honden zagen het paard en trokken zich los. De man kon nog net de j.russel grijpen maar was dus slecht ter been, de labrador kwam blaffend op mijn paard af. Ik eerst naar de man geroepen dat mijn paard de hond niets zou doen, toen de hond heel speels en vriendelijk geroepen en mee gelokt naar de man (ik al zitten op het paard met mijn hand op mijn been kloppend) want de hond wilde steeds naar de achterkant van het paard en liep daardoor een 80km weg op.
Ben met paard naast de man gaan staan terwijl ik vriendelijk speels tegen de hond bleef praten en zo kon de man hem weer pakken. Man blij en iedereen kon zijn weg weer verder gaan
Vaak kun je juist met vriendelijkheid en speelse uitingen het meeste bereiken bij een hond, als je kwaad gaat schreeuwen raakt zo'n dier vaak in paniek en gaat dan voor het vecht/vluchtreflex. Nu ben ik vroeger trainster geweest op een hondenschool dus voor mij is het natuurlijk makkelijk praten, ik zie meteen in wat voor staat een hond is... maar geloof me... als een hond je echt alleen maar wil aanvallen dat is dat duidelijk zichtbaar en het eerste wat hij doet en doorzet, dan lig je binnen 2 tellen tegen de vlakte als je je daar niet tegen weet te verdedigen, 100 meter doorfietsen is er dan echt niet bij.
Ik bedoel dat is toch ook een stukje vanzelfsprekendheid,je loopt naar binnen,pakt je paard en loopt ermee weg,punt!En geen paard die je zomaar zal bijten.(behalve de getraumatiseerde dieren)
Als mijn paard losbreekt en mensen jagen hem erg agressief een weiland terug in. moet ik daarom dan boos worden omdat ik wil dat hij erin geparelli't wordt en ik er vanuit ga dat iedereen zich daarin verdiept heeft omdat ik een paard heb?.. 
Maar ik weet dat ze 'blind' zijn wanneer ze ergens (en dat ergens kan net zo goed een soort van 'spook' zijn, want ik zie het niet altijd
overgens ben ik daar toch echt te bang voor, ik verstijf als ik een hond tegen kom die op me afrent. Aan de lijn niks aan de hand. Wel vind ik de reactie begrijpelijk, van wegduwen. Zeker als ze naar enkels happen met fietsen. En triest genoeg komt dat echt voor, erg jammer dat baasjes dan zichzelf niet achter de oren krabben en eens wat aan de opvoeding gaan doen.