6000 knaagdieren in beslag genomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Re: 6000 knaagdieren in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:42

Sappos, ik heb weinig verstand van gerbils, maar in de dingen die ik heb opgezocht om informatie op te doen, daar las ik overal dat je kooi níet van plastic of van tralies mag zijn, maar van glas móet zijn...
En absoluut geen plastic dingen etc in het hok, in verband met het knagen...

Mag ik vragen waarom jij dat wel hebt? :)
*niet aanvallend, meer uit interesse :) *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:48

ik las op BB dat vermoedelijk de broodfokker gewoon de labbakken terug kreeg en hamsters heeft gekocht.

zou me niks verbazen in nederland

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:50

Heeft hij er geen verbod op gekregen? :wow: Dat zou wel heel bizar zijn.. :\

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:53

Nederland he....
Begint gewoon weer opnieuw

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:57

Jezus, dat zou wel heel erg ziek zijn! :oo
Wat raar! Heel hard hopen dat het niet waar is! Anders zitten we over een paar weken weer met hetzelfde probleem...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:00

Jolien dat is allemaal een beetje overdreven imo. Natuurlijk kunnen ze alles kapot knagen als ze willen maar mijn ratten waar de enige die hun kooi écht kapot knaagden. Ik heb al een jaar of 6 zeker gerbils, ook nestjes gehad en ben ook bij fokkers geweest. Zij hadden de fokdieren meestal in Duna's (volplastic!) of andere plastic bakken. Plastic is misschien niet zo sterk als glas, de voordelen wegen mij ver tegen de nadelen op. Plastic is lichter en goedkoper. Ik ben heel blij met mijn glazen bak van 1.20 maar die is onmogelijk alleen van zn plek af te krijgen waardoor schoonmaken dus ook moeilijk gaat (met een doekje ipv het lekker volledig uitspoelen van mijn plastic bakken). Bakken die voltralies zijn vind ik wel minder omdat de gerbils dan heel snel gaan tralieknagen (slecht en irritant). Nee doe mij maar plastic bakken :=

Wat plastic speeltjes betreft tja ze knagen graag, heb hier huisjes met knaagschade maar ook huisjes die helemaal netjes zijn. Ik geef ze genoeg papier en karton om te verknagen, ze hebben ook hout in de kooi waar ze aan kunnen zitten en het grappige is dat nu 2 van de 5 gerbils het liefste in hun plastic huisje zitten dus wie ben ik om dan die huisjes weg te halen? Ja als de randen gevaarlijk scherp worden gaan ze weg maar ik houd het goed in de gaten en heb nog nooit problemen gehad met plastic. In mijn gerbil aqua zitten trouwens verdiepingen van plexiglas en ook daar blijven ze volledig vanaf := Ze hebben het wel gepresteerd om meerdere drinkflesjes aan de onderkant kapot te knagen maar ik vind drinkbakjes waaaaardeloos.

Dus glas is erg leuk als je sterk bent, veel ruimte hebt en een dikke portemonnee maar ik heb altijd veel plezier gehad van mijn plastic bakken en dat zal ik ook nog zeker gaan hebben en de gerries hoor ik niet klagen O:) De Duna's hebben een flinke onderbak dus genoeg graafmogelijkheden :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:05

Ik hoor toch ook overal dat wanneer je hokken hebt van plastic je toch wel een groot risico neemt. Gerbils zouden binnen een aantal uur een gat in de onderbak kunnen knagen en dan ben je ze kwijt. Dan vind ik het toch geen overdrijven.. Hier staat het wat uitgebreider uitgelegd: http://www.gerbil.nl/index.php?id=20

Daarbij was mijn aquarium maar €30,-, dus dat is zeker niet duurder dan een nieuw plastic hok.. Deze was wel 2e hands trouwens, en ik gok ook zelfbouw, maar hij doet het prima en ik heb nu wel zekerheid dat ik mijn gerries niet opeens kwijt ben :=
Laatst bijgewerkt door Colorado op 05-05-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:07

Ze kunnen prima in plastic bakken hoor, heb er atijd goede ervaringen mee gehad
Genoeg knaagmateriaal er in en klaar

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:08

Mijn vissenkommetje van 70x40x40 kostte mij nieuw 70 euro(en dan heb ik voor 1 of 2 dieren en niet voor 5). Maar nee hoor nog NOOIT meegemaakt dat er gerbils losliepen (ja omdat mijn kat op de buizen was gaan zitten, buizenstelsel met de kat op de kamer is geen aanrader := ) maar nee de enige die wel losliepen bij mij waren mijn ratten die hun hele onderbak kapot geknaagd hebben. Wat was ik daar boos om!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:11

Bedankt voor je toelichting Sappos! Was erg benieuwd wat er nou allemaal waar van was! :j
Toch wel leuk om verschillende meningen te horen over plastic, haha!

Maar zolang je een gladde plastic wand hebt, kúnnen ze toch ook helemaal niet gaan knagen?
Wanneer je iets hebt met uitsteeksels, profielen aan de onderkant etc, is het gemakkelijk knagen, maar wanneer je simpelweg 4 wanden hebt, kan dat moeilijk mis gaan toch?

(zat er aan te denken een grote opbergbox te kopen (zonder randjes uiteraard), maar dit werd afgeraden...)
Inderdaad omdat die gemakkelijk verplaatsbaar zijn, goedkoop zijn, en vaak ook een stukkie groter!

edit; zoiets bedoel ik! Maar uiteraard met een andere deksel :j
Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:13

Alles kan en ik heb het nog nooit meegemaakt dat het fout ging. Ik heb ze nu in mijn plastic bak zitten van 15x30 voor het koppelen en kan me ook niet voorstellen dat ze bij die gladde randen iets kapot knagen. En daarnaast zijn ze veel te druk met het hooi kapot knagen.

Enne serieus 1 uurtje zit die kleine nu samen en die is me een partij zoet := Die moest een maatje :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:14

Als je de deksel veranderd in een deksel met gaas denk ik dat het toch wel zou kunnen
Het is mooi hoog dus met veel bodembedekking kunnen ze lekker graven
En veel knaag dingen er in, geen probleem

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:15

En toch blijft het een risico dat ik niet zou willen nemen.. Tuurlijk kan het goed gaan, maar er zal er maar net eentje bijzitten die wel op het idee komt. Helemaal glad zijn de onderbakken van bijvoorbeeld Duna's sowieso al niet, daarbij kunnen ze makkelijk de opening voor het flesje verder open knagen of ergens bij de scheiding bovenkant/onderkant. Maargoed, ik heb er verder ook geen ervaring mee, maar neem liever het zekere voor het onzekere. Daarbij vind ik een glazen bak ook wat fijner kijken, maar dat is natuurlijk persoonlijk :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:17

takkie_muis schreef:
ik las op BB dat vermoedelijk de broodfokker gewoon de labbakken terug kreeg en hamsters heeft gekocht.

zou me niks verbazen in nederland

Aah nee he!! Das echt weer NL! oliebol wat dat betreft!
Als dat zo is lijkt het me handig dat er weer tips worden gegeven zodat ze de boel wel in de gaten houden.
Zieke geesten toch en dat je zo je geld wil verdienen, echt om te kotsen!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:18

Een Duna's bak zou ik ook niet doen, omdat ik weet wat mijn hamster daaraan kapot kon knagen :=
Die bakken zijn inderdaad vrij snel kapot te krijgen...

Maar een bak met gladde onderkant/zijkanten, dat kan toch niet mis gaan?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:18

Sappos schreef:
Wat was ik daar boos om!

:') hahaha sorry hier moest ik even erg om lachen :')

Mijn ratten hebben dit al 3 x gedaan :') ik kon niks anders doen dan lachen, het zag er zo grappig uit! Precies een rondje waar ze met z'n allen door konden :P Als er ergens uitsteeksels zitten of wat knaagschade dan gaan ratten er graag mee verder :')

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:20

Ik vond het zonde want ik had zo'n mooie kooi :')

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:22

:(:)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:27

En nu ga ik mijn pony onder stroom zetten...denk wel dat de 2 dames goed blijven gaan dus laat ze samen :=

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:31

Ik blij dat mijn ratten geen knagers zijn dan _O-

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:56

Sappos schreef:
Ik vond het zonde want ik had zo'n mooie kooi :')

haha ja ik ook hoor, alleen tsja dat is een risico van het vak he hahaha, het zijn en blijven echte knagers!

@ Colorado, daar heb je echt mazzel mee dan :+

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:32

:oo dat hij de labbakken weer terug heeft gekregen!

Mooie hokken allemaal, ik zal morgen ook even foto's plaatsen van die van mij :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:26

Ik ga m'n ouders gewoon confronteren met foto's van veeeeel te lieve gerbils! :o

Weet iemand waar (in de buurt van Utrecht/Nieuwegein) gerbils zijn ondergebracht?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:27

Bij mij :')

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:32

Hee, dat is leuk! Haha!
Waar woon jij? (mag ook via pb)
En je hebt er nu 4 zitten toch? Binnen hoeveel tijd zouden ze moeten bevallen, als ze zwanger zijn? :)