Kater heeft zus gedekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:57

Misschien wel even verder lezen en je verdiepen in de erfelijkheidsleer voor je dit soort opmerkingen plaatst?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:11

Ik heb inderdaad wel gezegt dat ik graag ooit nog een keer een nestje zou willen mits dit geen kwaad kan.
Misschien dat er nu niks inzit hoor, maar ik zal me nog wel even verder erin gaan verdiepen over hoe ze het dan weg gaan halen etc.

Bedankt :)!

Calanddra

Re: Kater heeft zus gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:27

De enige optie voor het weghalen is sterilisatie lijkt mij (zowel de eierstokken als baarmoeder worden verwijderd). :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:29

BrankaZ schreef:
Misschien wel even verder lezen en je verdiepen in de erfelijkheidsleer voor je dit soort opmerkingen plaatst?

Bedoel je mij ermee?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:42

ThreeFingers schreef:
Heb niet alles gelezen!

Maar het kan eigenlijk amper kwaad, het komt behoorlijk vaak voor ook in de natuur ( en ja ook bij paarden ).

En er komen ook afwijkingen voor bij niet verwante dieren!

Dat is ook zo. Maar dan gaan de kittens vaak snel dood of komen dood ter wereld.
Dan merk je er dus weinig van. In het geval van inteelt. In geval van te jong kan de
poes dood gaan. Of de kittens omdat er niet/niet genoeg melk is. Wat dus ook
normaal is in de natuur. De poezen worden gedekt en misschien bevallen ze maar
je hebt geen controle over het wel of niet goed gaan. Ze gaan gewoon dood als het
mis gaat. We proberen haar, TS (ik in ieder geval) ook te behoeden voor veel
verdriet van wat mis kan gaan en dat is toch echt behoorlijk wat.

Ik vind dit erg moeilijk te verwoorden. Hopelijk is het een beetje duidelijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:54

TS heeft besloten dat over 2 weken (mits drachtig) alles weg gehaald wordt, precies zoals aangegeven werd, en nog steeds krijgt ze commentaar....

Schiet mij maar lek, k snap er geen *piep* meer van

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:02

Vergeet je niet, dat je kater nog zo'n 4 weken vruchtbaar is? Verder vind ik 7 maanden veel te jong voor een kat om al kittens te krijgen, ze is zelf nog niet eens volwassen. Dat zou voor mij al een reden zijn om haar nu te laten helpen en niet te wachten tot de "kittens" al een stuk groter zijn..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:12

stef schreef:
TS heeft besloten dat over 2 weken (mits drachtig) alles weg gehaald wordt, precies zoals aangegeven werd, en nog steeds krijgt ze commentaar....

Ze krijgt geen commentaar. (en dan nog, laat dit aan de modjes over en ga er niet zelf voor 1 spelen).
een paar bokkers hebben ws. (net als ik) vraagtekens bij dit hele gedoe. ze zegt dat ze geholpen wordt over 2 weken als er kittens in zitten. maar er wordt geen echo gemaakt. hoe gaat die dierenarts kijken of de kat drachtig is??? en waarom zolang wachten met evt. castreren (en tegelijk aborteren) als het ook direkt had gekunt met een abortusprik?? of desnoods nu met een castratie? lijkt me dat je een echo maakt om te kijken of er kittens in zitten, i.p.v. een kat open snijden? (want zoals TS schrijft, zegt ze eigenlijk dat ze geholpen (gecastreert) wordt ALS er kittens in zitten).

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:55

Ik laat haar geen kittens krijgen :(

Goh en ik ben zeker een dierenmishandelaar als ik ooit wel een nestje wil??? ik weet niet hoe de DA het gaat doen, misschien wel met een echo ik weet het niet? Maar er staat een afspraak op 12 april om kwart over 9 als jullie me niet geloven!!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:00

Nee hoor dat ben je niet. Maar, zoals je ongetwijfeld weet omdat je ouders een cattery hebben, komt er wel veel bij kijken. Testen op Fiv/Felv, HCM, PKD en het liefst ook nog Giardia en TF. Dit zijn ziektes en parasieten die je kittens niet aan wilt doen. Daarnaast moet een kat goed geent zijn en het moederschap goed aankunnen. Fokken is niet altijd leuk, er gaat helaas ook veel mis.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:07

Ja dat weet ik.. en mocht het ook niet gaan dan houdt het ook op voor mij.

Tegen die tijd zal ik haar zeker laten testen en alles, maar voorlopig zal dat nog even duren :).

Maar blijkbaar zijn er mensen hier die mij niet willen geloven, ben eigenlijk ook wel beetje klaar met dit topic nu!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:09

Ik weet niet of iedereen alles helemaal leest, maar ik heb toch ècht zien staan dat TS alles netjes met een DA afspreekt en we mogen ervan uitgaan dat die er best wel verstand van heeft. Zij heeft ouders die er ook nog eens verstand van hebben, waar ze ook advies aan gevraagd heeft.

Ook heeft TS al eerder aangegeven dat ze de poes te jong vindt voor een nestje nu, dus dat ze hoopt dat de poes niet zwanger is. Mocht dat wel zo zijn, zal zij om de gezondheid en het welzijn van moeder poes denken en het advies van de DA volgen.

Het staat allemaal geschreven. Ik vind dat ze het super aanpakt! +:)+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:09

ThreeFingers schreef:
BrankaZ schreef:

Bedoel je mij ermee?

Ja. Ik quote niet als ik direct op de vorige reactie reageer. Vind ik onnodig quoten. Reactie kwam dit keer op de volgende pagina te staan.

De kans dat er bij outcross 2 recessieve eigenschappen tot uiting komen is veel kleiner dan bij inteelt of lijnteelt.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:12

@ Agossie: Bedankt _/-\o_ !!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:20

Bedoel je mij ermee?[/quote]
Ja. Ik quote niet als ik direct op de vorige reactie reageer. Vind ik onnodig quoten. Reactie kwam dit keer op de volgende pagina te staan.

De kans dat er bij outcross 2 recessieve eigenschappen tot uiting komen is veel kleiner dan bij inteelt of lijnteelt.[/quote]

Als je goed had gelezen wat ik had geschreven, staat er nergens dat er geen afwijkingen zouden kunnen zijn, maar bij een outcross waarbij bv wel een erfelijke afwijking in de genen zit loop je ook risico. Daarbij gaat het hier niet om raskatten maar om de normale EKH.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:01

Het moet mijn inziens niet uitmaken of het om een raskat of EKH gaat. Inteelt is inteelt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:44

Toevallig net een toets aan het leren over voortplanting. Vanaf drie weken kan dmv palpatie een eventuele dracht vast gesteld worden. Met een echo kan dit pas gedaan worden vanaf vier weken.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 08:11

Oke bedankt :), dat is wel makkelijk om te weten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 01:20

Fijn dat je het laat weghalen mocht ze drachtig zijn, je kunt haar later altijd nog een nestje laten krijgen en dan heb je tenminste de tijd om een goede kater uit te zoeken ;)

Voor iedereen die nog steeds denkt dat inteelt geen kwaad kan, scroll hier maar een stukje naar beneden: [BB] Mijn kat is aan het bevallen nu, spannend!
En hierboven werd gezegd dat het in de natuur ook voorkomt; dat is NIET waar, in elk geval niet onder normale omstandigheden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:28

anneliesdj schreef:
Fijn dat je het laat weghalen mocht ze drachtig zijn, je kunt haar later altijd nog een nestje laten krijgen en dan heb je tenminste de tijd om een goede kater uit te zoeken ;)

Voor iedereen die nog steeds denkt dat inteelt geen kwaad kan, scroll hier maar een stukje naar beneden: [BB] Mijn kat is aan het bevallen nu, spannend!
En hierboven werd gezegd dat het in de natuur ook voorkomt; dat is NIET waar, in elk geval niet onder normale omstandigheden.

Waar basseer jij op dat het in de natuur NIET voorkomt? Of denk je nu echt dat papakonijn weet dat hij dochterkonijn dekt?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:40

Ik kan het wel uitleggen waarom het bij katten zelden voorkomt. Ik heb jarenlang verwilderde katten gevangen en ook de groepen poezen goed bestudeerd.
In ene groep boerderij of verwilderde katten mogen de jonge kater blijven tot ze geslachtsrijp zijn. Op het moment dat ze tegen de leeftijd aanlopen dat ze vruchtbaar zijn worden ze verstoten.
Daarom zwerven ongecastreerde katers ook zo. Ze trekken van groep tot groep om krolse poezen te zoeken.
In de eigen groep zijn ze niet meer welkom en mogen ze niet dekken, dus zo ongenveer tussen de 6 en 8 maanden beginnen ze te zwerven, terwijl poezen doorgaans honkvast zijn.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:49

Hoe dan ook komt inteelt komt voor en word soms doelbewust toegepast.
Het is zo jammer dat altijd als er een mislukt beestje geboren word er altijd gelijk geroepen word dat het door inteelt komt, terwijl er zoveel andere factoren een rol spelen. Er worden uit ingeteelde dieren ook vaak hele goede "producten" geboren!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:32

Over het wel of niet uitkomen van goede fokproducten uit inteelt laat ik me niet uit. Daar bezit ik te weinig kennis over. Het lijkt me in elk geval niet wenselijk en gezond.
Als ik kijk naar het natuurlijke gedrag van katten, ze verstoten de jonge katers immers niet voor niets, zegt de natuur ook dat het niet gewenst is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:20

stef schreef:

Da's moreel gezien de enige juiste oplossing! Zal niet makkelijk voor je zijn TS, maar echt het beste. Super! *\o/*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:33

ThreeFingers schreef:
Waar basseer jij op dat het in de natuur NIET voorkomt? Of denk je nu echt dat papakonijn weet dat hij dochterkonijn dekt?

Zowieso bij de grotere en in kudde's/roedels levende dieren is het zo dat zonen en dochters uit de groep gaan wanneer ze geslachtsrijp zijn, daarbij is het zo dat in het wild een hengst vaak niet langer dan 2 seizoenen bij dezelfde kudde is dus is de kans dat hij zijn eigen dochters dekt zowieso al klein.
Tenzij je dieren opsluit binnen hekken gebeurd dit maar weinig, ook bij kleinere zoogdieren niet.