Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Chawi schreef:Ik pak uit gemakzucht en voor mijn portemonnee het vlees dat in de supermarkt ligt en in de aanbieding is. Kiloslager hoort daar ook bij. Dat ik daarin bijdraag aan dierenleed, volgens sommige van jullie, waarschijnlijk. Ik slaap er niet minder om.
Toekie schreef:Chawi: Ik vind dat niet onmogelijk hoor.Je geeft immers zelf aan dat je een fijn leven voor de vis minder belangrijk vindt dan een fijn leven voor de hond.
Maar Chawi, is het dus verantwoord en goed te praten dat dieren (omdat ze een andere gevoelswaarde zouden hebben dan ons) op bio-industrie wijze gehouden worden (en ik doel nu even niet specifiek op jouw vaas). Is het niet onze plicht om dieren dan júist te beschermen? Bio-industrie is wel degelijk dieren houden als product. Waarom anders zo massaal?
(om maar niet te spreken over onderzoeken die gedaan zijn naar bijv. de intelligentie van varkers en hoe rampzalig hun leven in de bio-industrie is)
Jagen (mits volgens de wet e.d.) heb ik bijv. helemaal niets op tegen! Heeft eigenlijk alleen maar voordelen: houdt de populatie gezond, dieren hebben tot hun dood een vrij en puur natuur leven en de mens wordt gevoed!
Toekie schreef:Biologisch vlees eten kan ook met een klein portemonnee hoor. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen (niet iedere dag vlees eten bijvoorbeeld). Als iemand dat niet doet, is dat een ander verhaal. Maar is geen kwestie van niet kunnen.Als dierenleed je écht iets doet, dan kan het.
Toekie schreef:Biologisch vlees eten kan ook met een klein portemonnee hoor. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen (niet iedere dag vlees eten bijvoorbeeld). Als iemand dat niet doet, is dat een ander verhaal. Maar is geen kwestie van niet kunnen.Als dierenleed je écht iets doet, dan kan het.
. Maar daar gaat het niet om. Zelfs dan kies ik voor het goedkopere alternatief. Het is er gewoon en smaakt ook nog eens prima. En ja, het dierenleed doet me echt wel wat, wanneer ik daarmee geconfronteerd wordt. Op de een of andere manier werkt dat niet door in mijn koopgedrag.
... En wellicht zal dit denkbeeld ooit omslaan. Maar dat gaat nooit gebeuren als mensen zich zo opstellen, als sommige dat doen hier in dit topic. 
) Campagnes over biologisch vlees hoor je steeds vaker, bekende BN'ers (links en rechts) zetten zich hiervoor in. Grote ondernemingen gaan steeds meer over op diervriendelijkere methoden (geen vlees meer van onverdoofd gecastreerde biggen). En zo kan ik nog wel even door gaan.
Chawi schreef:Vlees heeft een mens gewoon nodig hoor. En zolang vleesvervangers niet hetzelfde gevoel en smaak en prijsverhouding heeft als vlees, is het geen goed alternatief.
. Ken ook zat mensen die al heel lang (meerdere decenia) vegetariër zijn, en ook die zijn niet gezonder of minder gezond dan vlees-eters. Ik werk in een bejaardentehuis vol vegetariërs en ik ben er dus echt van overtuigt dat je het niet nodig hebt.
Vjestagirl schreef:Chawi schreef:Vlees heeft een mens gewoon nodig hoor. En zolang vleesvervangers niet hetzelfde gevoel en smaak en prijsverhouding heeft als vlees, is het geen goed alternatief.
Dát ben ik niet met je eens. Ben al lang vegetariër, en zo gezond als... ehrm tsja... een vis. Ken ook zat mensen die al heel lang (meerdere decenia) vegetariër zijn, en ook die zijn niet gezonder of minder gezond dan vlees-eters. Ik werk in een bejaardentehuis vol vegetariërs en ik ben er dus echt van overtuigt dat je het niet nodig hebt.
Uitzonderingen daargelaten.
Toekie schreef:Ik denk dat Chawi bedoelt dat men vlees nog te lekker vindt, en zolang er geen vervanger is die precies dezelfde (smaak)beleving geeft (en daarbij betaalbaar is), zal er qua vleesconsumptie niets veranderen.
Toekie schreef:Haha Chawi, wie had gedacht dat we het nog (voor een deel) met elkaar eens zouden worden.
Waar een discussie al niet goed voor is.

.