Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:20

Zolang een dier zijn emoties niet op een voor de mens enigszins begrijpelijke manier kan uiten, zal het dier altijd vooral mazzel moeten hebben voor wat betreft levenskwaliteit. Heel triest. Maar er was ook hoop voor zwarte slaven, voor kinderen, voor gehandicapten, voor een aantal van onze inmiddels huisdieren. Dus wie weet wat de mens zich in de komende decennia gaat realiseren...

pmarena

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:22

Vergeet vrouwen niet , die mogen ook een mening hebben tegenwoordig in plaats van alleen maar slaafs zijn aan de man en nageslacht produceren :P

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:23

in egypte houden ze vissen in glazen(in meer landen overigens)!!!!!! hele mooie sluierstaarten. met slechts 1 waterplantje. beestjes kunnen niet eens zwemmen. verschrikkelijk! maar zucht,, ga ze dat maar eens bijbrengen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:24

pmarena schreef:
Vergeet vrouwen niet , die mogen ook een mening hebben tegenwoordig in plaats van alleen maar slaafs zijn aan de man en nageslacht produceren :P

ag dat mochten ze 1400 jaar geleden ook al :D :+

(maar dat is een andere discussie, sorry voor het offtopic gaan)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:26

pmarena schreef:

Je begrijpt mijn punt!
Maar ik hoor mijn man thuiskomen, dus ik ben er eens vandoor ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:26

jameyskatje schreef:
in egypte houden ze vissen in glazen(in meer landen overigens)!!!!!! hele mooie sluierstaarten. met slechts 1 waterplantje. beestjes kunnen niet eens zwemmen. verschrikkelijk! maar zucht,, ga ze dat maar eens bijbrengen.

Hier in Nederland blijkbaar ook...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:27

Chawi schreef:
Ik pak uit gemakzucht en voor mijn portemonnee het vlees dat in de supermarkt ligt en in de aanbieding is. Kiloslager hoort daar ook bij. Dat ik daarin bijdraag aan dierenleed, volgens sommige van jullie, waarschijnlijk. Ik slaap er niet minder om.

Los van dat ik vind dat de overheid hierin zou moeten bijdragen (biologisch goedkoper dan bioindustrie), kan ik dit dus níet begrijpen. Ook niet van de mensen, vrienden e.d. in mijn omgeving trouwens hoor. Dat je dus bijvoorbeeld een Zembla docu kijkt (ik noem maar wat) over de meeste vreselijke (wan)toestanden in de bio-industrie in Nederland, en dat je allerlei wetenschappelijke onderzoeken kunt lezen overal. En dat je dat dus helemaal níets doet en het je totaal niet kan schelen wat daar gebeurt.

Ik ben zelf absoluut geen heilige hoor, maar ik probeer te doen wat in mijn macht ligt. Ben niet tegen vlees eten, wél tegen het dierenleed wat daarmee gepaard gaat.

Maar ik ga enorm off-topic. Al heeft het allemaal wel met 't zelfde te maken...
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-11 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chawi

Toekie schreef:
Chawi: Ik vind dat niet onmogelijk hoor. :D Je geeft immers zelf aan dat je een fijn leven voor de vis minder belangrijk vindt dan een fijn leven voor de hond. :)
Maar Chawi, is het dus verantwoord en goed te praten dat dieren (omdat ze een andere gevoelswaarde zouden hebben dan ons) op bio-industrie wijze gehouden worden (en ik doel nu even niet specifiek op jouw vaas). Is het niet onze plicht om dieren dan júist te beschermen? Bio-industrie is wel degelijk dieren houden als product. Waarom anders zo massaal?
(om maar niet te spreken over onderzoeken die gedaan zijn naar bijv. de intelligentie van varkers en hoe rampzalig hun leven in de bio-industrie is)

Jagen (mits volgens de wet e.d.) heb ik bijv. helemaal niets op tegen! Heeft eigenlijk alleen maar voordelen: houdt de populatie gezond, dieren hebben tot hun dood een vrij en puur natuur leven en de mens wordt gevoed!

Ik vind dat je binnen de mogelijkheden (financieel/commercieel, huisgrootte, portemonee-inhoud van de consument) het beste eruit moet halen wat erin zit. En daarin een dier onnodig leed moet besparen. Ik denk dat de nederlandse bio-industrie met alle regels dat ook doet. Al moet ik bekennen dat ik geen idee heb waar mijn stukje vlees vandaan komt. De bio-industrie zal nooit door de consument teniet worden gedaan. Portemonnee gaat voor op dierenleed. Zo is het nu eenmaal. Regelgeving vanuit overheden zal daarin noodzakelijk zijn.

Chawi

jameyskatje schreef:

Dan doe ik het zo slecht nog niet ;-)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:31

Biologisch vlees eten kan ook met een klein portemonnee hoor. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen (niet iedere dag vlees eten bijvoorbeeld). Als iemand dat niet doet, is dat een ander verhaal. Maar is geen kwestie van niet kunnen. :) Als dierenleed je écht iets doet, dan kan het. :j

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:33

Toeki, het is inderdaad een raar fenomeen. Want ook ik heb die documentaires gezien en ook ik zie mijzelf echt wel als een dierenliefhebber. Maar inderdaad kan een mens zo in elkaar zitten dat je dat blijkbaar kan loskoppelen op het moment dat je voor de kiloknaller gaat in de supermarkt.

Het eigenbelang gaat dan waarschijnlijk gewoon voor. En ik zeg niet dat ik er trots op ben. Ik zeg alleen dat ik er niet minder om slaap. Ik kom er wel gewoon voor uit. Omdat ik wel vind, dat sommige het ook overdrijven en mensen in het nauw drijven. Ik heb dat vaak genoeg hier zien gebeuren op het forum. Zeker binnen BeestenBoel. En dat vind ik gewoon niet kunnen.

En om ontopic te komen. Hetzelfde geldt voor mijn vissen. Ik heb gelezen op de sites dat ze liever in een 1 meter aquarium zitten. Helaas zullen ze het moeten doen met de vaas. Binnen dat gegeven hebben ze een goed genoeg leven. Daar ben ik wel van overtuigd :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:35

Toekie schreef:
Biologisch vlees eten kan ook met een klein portemonnee hoor. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen (niet iedere dag vlees eten bijvoorbeeld). Als iemand dat niet doet, is dat een ander verhaal. Maar is geen kwestie van niet kunnen. :) Als dierenleed je écht iets doet, dan kan het. :j

inderdaad! vlees wordt tegenwoordig ook gegeten alsof het chips is. in mijn ogen is het nog altijd een luxeproduct

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:37

Toekie schreef:

Ik eet nu al zeker niet iedere dag vlees Toeki, max 4x per week. Naja, het jachtseizoen is bijna afgelopen en de vriezer zit goed vol. Dus zal nu wel meer vlees eten :D. Maar daar gaat het niet om. Zelfs dan kies ik voor het goedkopere alternatief. Het is er gewoon en smaakt ook nog eens prima. En ja, het dierenleed doet me echt wel wat, wanneer ik daarmee geconfronteerd wordt. Op de een of andere manier werkt dat niet door in mijn koopgedrag.
Dit werkt zo voor het merendeel van de bevolking. Is niet om het goed te praten, is meer om aan te geven dat het een normaal proces is. Jij bent in deze "abnormaal", begrijp me goed, geen aanval :)... En wellicht zal dit denkbeeld ooit omslaan. Maar dat gaat nooit gebeuren als mensen zich zo opstellen, als sommige dat doen hier in dit topic.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:38

Vlees heeft een mens gewoon nodig hoor. En zolang vleesvervangers niet hetzelfde gevoel en smaak en prijsverhouding heeft als vlees, is het geen goed alternatief.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:42

Ben het wel met je eens hoor Chawi. ;)
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor dierenleed/bio-industrie en zie je daar ook al flinke veranderingen in, bij bijv. de supermarkten. Alleen al het aanbod biologisch vlees is enorm gegroeid en het verkoopt ook goed! (wij maken regelmatig een praatje met de slager van de Jumbo :D ) Campagnes over biologisch vlees hoor je steeds vaker, bekende BN'ers (links en rechts) zetten zich hiervoor in. Grote ondernemingen gaan steeds meer over op diervriendelijkere methoden (geen vlees meer van onverdoofd gecastreerde biggen). En zo kan ik nog wel even door gaan.

Lang leve de biologische revolutie! :D
Nu de vissen nog. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:44

Chawi schreef:
Vlees heeft een mens gewoon nodig hoor. En zolang vleesvervangers niet hetzelfde gevoel en smaak en prijsverhouding heeft als vlees, is het geen goed alternatief.

Dát ben ik niet met je eens. Ben al lang vegetariër, en zo gezond als... ehrm tsja... een vis :D. Ken ook zat mensen die al heel lang (meerdere decenia) vegetariër zijn, en ook die zijn niet gezonder of minder gezond dan vlees-eters. Ik werk in een bejaardentehuis vol vegetariërs en ik ben er dus echt van overtuigt dat je het niet nodig hebt.

Uitzonderingen daargelaten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:47

Klopt, ook ik ben nu blij dat in Nederland in ieder geval de biggen niet meer ongedoofd gecastreerd worden en dat er scharreleieren in de Mayonaise zitten. En wanneer ik niet meer het goedkopere vlees kan pakken, omdat we met zijn alle hebben besloten dat we dat niet meer doen. Dan helemaal super, en ook ik pak bij de AH wel eens biologisch vlees mee als het in de aanbieding is of er zo'n 35% korting op zit, om vervolgens ook de kiloknaller kip in mijn karretje te leggen..mensen zijn rare wezens. Maar daardoor niet minder :D

En de visjes....dat zal nog wel een hele lange weg te gaan hebben. Bovenaan beginnen (jaja, ook binnen de dierenwereld is er een knuffelhierarchie en hebben we gewoon bepaald welke dieren er belangrijker zijn dan anderen, oliebol happens. Het is gewoon zo)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:47

Ik denk dat Chawi bedoelt dat men vlees nog te lekker vindt, en zolang er geen vervanger is die precies dezelfde (smaak)beleving geeft (en daarbij betaalbaar is), zal er qua vleesconsumptie niets veranderen.

Toekie

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:48

Haha Chawi, wie had gedacht dat we het nog (voor een deel) met elkaar eens zouden worden.
Waar een discussie al niet goed voor is. :D

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:49

Vjestagirl schreef:
Chawi schreef:

Dát ben ik niet met je eens. Ben al lang vegetariër, en zo gezond als... ehrm tsja... een vis :D. Ken ook zat mensen die al heel lang (meerdere decenia) vegetariër zijn, en ook die zijn niet gezonder of minder gezond dan vlees-eters. Ik werk in een bejaardentehuis vol vegetariërs en ik ben er dus echt van overtuigt dat je het niet nodig hebt.

Uitzonderingen daargelaten.

Maar dan eet je vleesvervangers. Bepaalde stoffen die in vlees zitten heb je nou eenmaal nodig. En ik vind die gewoonweg niet lekker en ze zijn nog duur ook. En ik ben blij dat jij je daarin helemaal hebt gevonden en jij je daarin goed voelt. Scheelt misschien toch wel weer een varken op jaarbasis. Ik wil gewoon op zijn tijd een stukje vlees dat niet teveel kost. Egoistisch...misschien. Realistisch, dat zeker.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:49

Chawi schreef:
Klopt, ook ik ben nu blij dat in Nederland in ieder geval de biggen niet meer ongedoofd gecastreerd worden en dat er scharreleieren in de Mayonaise zitten.

Nogmaals, scharrel is zieliger dan legbatterij.
Biologische mayo zou er dan moeten zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:50

Toekie schreef:
Ik denk dat Chawi bedoelt dat men vlees nog te lekker vindt, en zolang er geen vervanger is die precies dezelfde (smaak)beleving geeft (en daarbij betaalbaar is), zal er qua vleesconsumptie niets veranderen.

Ooooh sorry, dat had ik niet begrepen.

Daar ben ik het wel mee eens. Komt ook deels omdat vegetariërs over het algemeen weinig hebben met vlees eten en dus ook niet opzoek zijn naar die ervaring. Hoewel ik wel moet zeggen dat de AH super goed broodbeleg heeft.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:51

Mijn goudvis leeft al zijn hele leven(lees 18 jaar) in een ietsje uit de kluiten gewassen vaas. dit geheel zonder boggels en andere rare dingen. zo zie je, het kan wel. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:51

Lynn_x schreef:
Mijn goudvis leeft al zijn hele leven(lees 18 jaar) in een ietsje uit de kluiten gewassen vaas. dit geheel zonder boggels en andere rare dingen. zo zie je, het kan wel. ;)

Ja, en Napoleon kon zichzelf tot keizer kronen. Uitzondering bevestigd de regel.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:53

Toekie schreef:
Haha Chawi, wie had gedacht dat we het nog (voor een deel) met elkaar eens zouden worden.
Waar een discussie al niet goed voor is. :D

Lol, met jou valt er tenminste ook te discussiëren...al werd ik wel een beetje dol van je bio-foto's ;-)
Maar het klopt. Zolang er geen goede alternatieven worden geboden of er vanuit de regeringen wereldwijd wordt besloten om het anders te doen. Zal Jan of in mijn geval Truus Modaal gewoon voor het goedkope stukje vlees gaan.

En ik denk dat voor sommige diertjes het nooit helemaal goed zal komen. Zolang het geen vacht heeft en niet kan gillen in ieder geval :).