kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Re: [Centraal] kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:14

Mijn katten krijgen Hill's optimal care chicken. Hier doen ze het super op. Heb ook een keer Orijen geprobeerd, maar daar ging mijn ene kat van braken, ook met mengen, en mijn andere kat luste het niet. Ik ben erg tevreden over Hill's.
Af en toe krijgen ze een blikje almo nature erbij, maar dat is meer voor de lekker.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:19

Gisteren wilde ik Carocat halen maar ze zin VERDUBBELD in prijs! Voorheen betaalde ik een tientje voor 4 kilo, nu voor twee kilo een tientje! Zegt de verkoper: 'Ja, maar de kwaliteitet is wel omhoog gegaan..'
Waarop ik hem vraag of die dan ook verdubbeld is, en zo ja, wat dan? Kon hij niet zo goed uitleggen... Ik schrok hier echt van, nu moet ik weer op zoek naar iets anders.. Hond krijgt Dog Lovers Gold en dat is heel goed voer. Maarja, nog steeds dubbel zoveel als Carocat, waar de katten dol op waren..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:59

Hoi,

Wij krijgen 2 kittens. Het zijn onze eerste katten maar welk voer is nou goed. We hebben ook de kant van KVV op gekeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:02

Ik zelf voer de kat Tinlo BARFmenu Cattery, afgewisseld met soms andere smaken. Er zit dan wel geen premix in Cattery maar wel 4 diersoorten + vis:
vers rundvlees, verse runderorganen
vers kippenvlees, verse kippenbotten
vers konijnenvlees, verse konijnenbotten.
verse makreel
verse eendenorganen

Ik wissel dus soms af met eend, lam of paard, zodat de kat dat ook mee krijgt. En elke dag een half kippennekje voor de tandjes.

Dat vlees zo'n theoretisch iets is, valt best wel mee. Maar ik denk dan ook niet zo heel strict. Want een brok met graan ed is prima want een kat kan er 20 jaar op worden, maar als het op vlees aan komt dan moet het ineens pietjeprecies want anders krijg je tekorten of overschotten. Daar geloof ik dus niet zo in. Uiteraard, je zult de richtlijnen aan moeten houden, maar ook met vlees hoef je echt niet op de grammen te kijken en komt een dier echt niet meteen iets tekort als je een keer niet compleet voert. Zolang je per maand genomen in de buurt komt, is het prima.

Waar je bij katten wel op moet letten als je vlees gaat voeren is het aantal maaltijden. Zet je normaal gesproken voor de hele dag een bakje brokken neer waar de kat zelf af en toe wat van pakt, zul je nu zo'n 5x per dag een maaltijd neer moeten zetten. Dat is niet voor iedereen haalbaar, dus dan kan het handig zijn om toch (graanvrije) brok bij te voeren voor als je naar werk bent bijv.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:06

quera schreef:
Hoi,

Wij krijgen 2 kittens. Het zijn onze eerste katten maar welk voer is nou goed. We hebben ook de kant van KVV op gekeken.

Eigenlijk is al het graanvrije voer goed. Of dat nou brok of vlees is. Al geef ik zelf voorkeur aan vlees vanwege het vochtgehalte.
In Carnibest zit bijv. rijst (behalve de diabetes versie) de reden voor mij om geen carnibest te voeren.

Als je graanvrij voer koopt, zit je eigenlijk altijd goed.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:08

Wij willen s'ochtends brok geven van goede kwaliteit. En dan als ik thuis kom 2 keer een portie KVV neerzetten. Ik ben om 4 uur thuis of ik ga om half 2 weg. M'n vriend is sowieso om half 6 thuis.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:11

Sassol schreef:
quera schreef:
Hoi,

Eigenlijk is al het graanvrije voer goed. Of dat nou brok of vlees is. Al geef ik zelf voorkeur aan vlees vanwege het vochtgehalte.
In Carnibest zit bijv. rijst (behalve de diabetes versie) de reden voor mij om geen carnibest te voeren.

Als je graanvrij voer koopt, zit je eigenlijk altijd goed.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lla/223453

Zoiets is dus prima?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:21

Dit is niet graanvrij. Er zit zowel mais als rijst in. En ook kaantjes vind ik eigenlijk een typisch product om in kattenvoer te stoppen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:24

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:38

Applaws is dan vele malen beter dan Smilla ja :j
Zeker als je het aanvult met kvv, krijgen je katten prima voer!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:53

Ja we willen zowieso die verdeling gaan maken :j van KVV en droogvoer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:24

Dan is het enige waar je op moet letten dat ze niet te dik worden. Mijn kat hoeft bijv. maar 100gram kvv op een dag (en krijgt 20g kipnek). Van Acana brok hoeft ie maar 50g.
Als ik dus een bak brokken neer zou zetten, waar hij zelf 30gr van eet, zou hij nog 2x 20g kvv hoeven. Let dan dus wel op de hoeveelheden die je geeft! (Het lijkt namelijk helemaal niks, 20g kvv)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:26

Ja ik ga gewoon op m'n gevoel af :j zowieso maar 1 keer brokjes en het liefst 2 keer KVV :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:32

Waar kan ik een maatbeker halen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:37

Je kan beter geen brok en kvv tegelijk op 1 dag voeten toch? Ze verteren allebei anders wat problemen kan geven. Of je moet al geperste brok voeren dan kan het wel. Hier krijgen ze barf en soms kvv en gebruik ik een weegschaaltje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:53

Valt wel mee hoor, daar zijn een hoop versvoerders van teruggekomen. Theoretisch gezien klopt het, maar honden blijken er in de praktijk meestal geen last van te hebben, zelfs niet als het in één maaltijd zit. Enkel honden die toch al behoorlijk gevoelig waren op de maag wordt nog voor aangeraden het niet in één maaltijd te voeren, maar te verdelen over 's ochtends en 's avonds.

Edit: gemist dat het kattenvoer advies topic is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:09

Hanneke84 schreef:
Je kan beter geen brok en kvv tegelijk op 1 dag voeten toch? Ze verteren allebei anders wat problemen kan geven. Of je moet al geperste brok voeren dan kan het wel. Hier krijgen ze barf en soms kvv en gebruik ik een weegschaaltje.

O dat wist ik niet. Nouja dan 4 keer per week vers en 3 keer per week brokken. Of andersom.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:16

Dit topic is niet echt actief meer maar ik reageer hier toch omdat het officieel een centraal topic is hiervoor..
Zit zo, ik heb een kater (mei 2013) en hij heeft naar mijn idee hele gevoelige darmen. Nu krijgt hij momenteel almo nature brokken van de gele lijn maar hij heeft dus diarree. Alleen de diarree is niet constant, hij heeft soms 2/3 dagen normale ontlasting, dan een keer diarree tussendoor en weer vaste ontlasting. We zijn al naar de dierenarts geweest, ontlasting onderzoek en bloedonderzoek gehad maar daar kwam niks uit. Dus twijfel ik dus om weer over te stappen op andere voeding.
Inmiddels zit hij wel al vanaf juli op deze brokken.

Ik zat zelf aan Royal Canin te denken, maar die hebben zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kater is dus 1,5jaar oud, gecastreerd, +-4kg en mag niet zwaarder worden vanwege slechte knieën, is vooral binnen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:18

Ik zou kijken naar nutrivet, is een goedkoper alternatief geloof ik tegenover Almo Nature, en een hoog vlees percentage. Bij zoiets is het gewoon een kwestie van uitproberen. En RC is kwalitatief gezien niet echt om naar huis te schrijven. Acana kan je ook proberen, maar dat is weer een tikkeltje duurder. Geef je hem overigens ook natvoer? Daar kan hij ook natte ontlasting van krijgen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:20

RC gastro intestinal of sensitivity, is voor gevoelige darmen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:39

Cyella schreef:
Ik zou kijken naar nutrivet, is een goedkoper alternatief geloof ik tegenover Almo Nature, en een hoog vlees percentage. Bij zoiets is het gewoon een kwestie van uitproberen. En RC is kwalitatief gezien niet echt om naar huis te schrijven. Acana kan je ook proberen, maar dat is weer een tikkeltje duurder. Geef je hem overigens ook natvoer? Daar kan hij ook natte ontlasting van krijgen.

Nee hij krijgt geen natvoer, soms wel een stukje vers vlees voor katten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:02

Lisa_H schreef:
Cyella schreef:

Nee hij krijgt geen natvoer, soms wel een stukje vers vlees voor katten.

Spiervlees (wat vooral in vers vlees zit) werkt licht laxerend. Als je hem iets van kippennekken oid zou geven, waar bot in zit, dan zou hij vaste ontlasting moeten hebben. Anders zou ik wel vermoeden dat er toch iets mis is met hem, medisch gezien.