Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:21

tsja sorry, vind t echt heel lelijk ! :o

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:46

__Robijn__ schreef:
LeonieL schreef:
Wij hebben twee rotweilers. ééntje met staart en eentje zonder.
En ik vind zonder toch mooier. Ja idd. die met staart kan meer aangeven met z'n staart. maar bij de andere hond is het ook prima te zien.

Heb je zo'n volle stoere rottweiler, heeft ie zo'n rare dunne propellorstaart..

precies, zelfde bij een dober, die staarten krullen zo eng omhoog, sommige zelfs tot de rug, erg lelijk....

Dit zijn showhonden, maar ik zie er toch niet echt een varkensstaart in hoor...

Afbeelding
Afbeelding

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:52

Onze Rottweiler Rex heeft gewoon een staart, en ik vind het veel mooier.

Afbeelding

Ik ben nooit een voorstander geweest van couperen, en ben blij dat het verboden is.
Hoezo dunne staart, hij is mooi vol en wordt licht in een boogje gedragen

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:54

Ik vind rottweilers mooier met staar, dobers ook :).

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:57

__Robijn__ schreef:
LeonieL schreef:
Wij hebben twee rotweilers. ééntje met staart en eentje zonder.
En ik vind zonder toch mooier. Ja idd. die met staart kan meer aangeven met z'n staart. maar bij de andere hond is het ook prima te zien.

Heb je zo'n volle stoere rottweiler, heeft ie zo'n rare dunne propellorstaart..

precies, zelfde bij een dober, die staarten krullen zo eng omhoog, sommige zelfs tot de rug, erg lelijk....

Dit zijn showhonden, maar ik zie er toch niet echt een varkensstaart in hoor...

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-AUSYQWDI.jpg[/im]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HQRY4QI.jpg[/im][/quote]

__Robijn__ schreef:
Ik zei ook dat sommige tot de rug krullen ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:09

oww bij dobers vind je het lelijk :D ik heb een rottweiler met stoere krulstaart :+:

do hoort gewoon met zo'n staartje... :j

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:23

rottweilers vind ik het helemaal niet lelijk staan, maar bij de dob vind ik t gewoon niks :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:25

ja ik vind het horen bij bepaalde rassen, het heeft een functie meer dan alleen mooi te zijn, de doberman werd gecoupeerd aan staart zodat deze niet beetgepakt kon worden en aan oren voor het ratten bijten, zo werd de rottweiler goucoupeerd aan staart omdat deze tussen het vee liep en sliep en de koeien er op konden staan, zo word de ocharka gecoupeerd aan staart en oren om dat deze zelfstandig de kuddes moet beschermen tegen wolven en beren in rusland, en de grote slagader in de oor en staart er voor kan zorgen dat de hond dood bloed,
het heeft dus een functie, echter zal veel mensen zeggen maar die functie hebben ze niet meer, klopt echter staat in de oorspronkelijke rassenstandaard dat een hond aan die voorschriften moet voldoen om zijn doel en functie te kunnen uitvoeren, dus een hond op show moet zo van uit de ring zijn oorspronkelijke doel en functie uit kunnen voeren.

Dit is voor veel rassen niet meer het geval, en dit zijn wel rasvertegenwoordigers, echter zijn het honden die op papier een bepaalt ras zijn, en er wat op lijken maar ze zijn het niet, want ze kunnen niet dat gene doen waar voor ze eigelijk gefokt zijn.

dus met andere woorden ze zijn overbodig geworden en passen kwa oorsprong niet meer in de huidige maatschapij, dat is wat ik veel hoor dan, eenigszins klopt dat wel echter het is toch een vorm van erfgoed, geschiedenis, moeten we dat dan maar uitlaten sterven? nee denk het niet alleen vind ik dat me er ook niet te veel aan kan bij schaven zoals het coupeerd verbod, elk honden ras is immers door mensen hand gemaakt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:28

ik heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of ik in de herhaling val...
in ieder geval vind ik het idd ook zielig voor die honden hoor
maar ik weet dat het ook vaak gedaan word omdat bijv. de doberman
vaak grote gezwellen in zijn oren krijgt als ze er niet af zijn
door het klapperen zeg maar (als zo'n hond blaft trilt dat in de oren en dan gaan ze schudden...)
en in zijn staart doordat die overal tegenaan mept.
ik dacht mwa dat zal toch wel meevallen maar ik zie het nu
bij de hond van mijn buren
die hebben een rhodesian ridgeback en jawel hij heeft grote bloemkolen op zijn oren
die gaan er dus alsnog af....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:35

Wel grappig dat men zegt dat mensen niet gecoupeerd worden; daar valt ook niet zo veel aan te couperen, wel? Daarentegen hebben we wel piercings en tatoeages; en net als bij het couperen van dieren heb je voor- en tegenstanders.

Franse bulldoggen komen zo ver ik heb begrepen van de standaard bulldog (voor de afsplitsing in landen). Ze hebben een korte neus en een grof voorlijf met relatief klein achterlijf zodat ze gemakkelijk een stier in de neus konden grijpen en dan eenvoudig konden blijven hangen (en toch doorademen). Terriers zijn rattenvangers (logisch ook, vandaar de spitse snuit). En hoewel mijn bulletjes vaker met muizen dan met stieren binnen komen wandelen stammen ze toch echt van een stierenvechter af (vandaar ook de naam bull-dog). Overigens lijkt de neus van een buloldog nog steeds op die van een boxer.

Trouwens zijn er tegenwoordig ook boxers waarbij ze de korte bullenstaart hebben weten te fokken. Die heten bobtail boxers :o

Afbeelding

Maarja, die oren he... ik vind dit toch meer indruk maken:

Afbeelding

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:59

zeker weten, die laatste is erg mooi !

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:04

kekaro schreef:
door het klapperen zeg maar (als zo'n hond blaft trilt dat in de oren en dan gaan ze schudden...)
die hebben een rhodesian ridgeback en jawel hij heeft grote bloemkolen op zijn oren

Ik heb in mijn leven tussen de Dobers nog nooit een Dober gezien met gezwellen in de oren, heb er ook nog nooit van gehoord.
Ken toch aardig wat fokkers en honden, en heb al honderden Dobertjes gezien.
Het kapot slaan klopt wel, maar dat heb je bij meerdere rassen en niet alleen bij de Dober. Mijn reu met staart mept overal tegenaan maar heeft zijn staat niet kapot.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:08

Moosje schreef:
kekaro schreef:

Ik heb in mijn leven tussen de Dobers nog nooit een Dober gezien met gezwellen in de oren, heb er ook nog nooit van gehoord.
Ken toch aardig wat fokkers en honden, en heb al honderden Dobertjes gezien.
Het kapot slaan klopt wel, maar dat heb je bij meerdere rassen en niet alleen bij de Dober. Mijn reu met staart mept overal tegenaan maar heeft zijn staat niet kapot.

waar ze het over heeft is een bloed oor, dit is een bleoding tussen de huidlagen van het oor, dit is zeker niet alleen bij dobers het geval, en komt zeker niet omdat het dier blaft en het oor trilt, het komt door dat er een klap of andere vorm van trauma een bloedvat scheurt.
ratten staarten hebben er meer last van dat de staart kapot geslagen KAN worden, maar ook dit is zeker niet alleen weg gelegt voor de dober, de dalmatier heeft er ook last van en werd en word nooit gecoupeerd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:09

sallandval schreef:
Afbeelding

leuk dit soort honden echter word hier bewust gefot op een genetish deffect in het gen van de ruggengraat, het is dus eigelijk heel zielig en dier onvriendelijk

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:11

klopt die ridgeback is ook niet gecoupeerd
maar dr is nu wel al een stukje af
en dat het stuk is (en blijft gaan) komt bij hem in ieder geval zeer zeker
wel door het klapperen (schudden) wat hij doet nadat hij flink geblaft heeft.
(in eerste instantie is het kapot gegaan door een kattenkrab...
dat is waar maar dit gaat dus niet meer over nu doordat ie het kapot blijft slaan)
net als de staart, nee ze hebben dat natuurlijk niet allemaal maar het kan gebeuren

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:15

als je hond kopschut na het blaffen zou ik als ik jou was eens het oor goed na kijken op oormijd, of iritatie in het oor, dit veroorzaakt trilling in het oor en daar komt kopschudden van.

met de staart kan het altijd gebeuren, jacht rassen zoals pointers zijn er heel gevoelig op

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:22

Verbaas me er werkelijk over dat er nog zoveel voorstanders zijn van het couperen. Geloof best dat mensen het mooier vinden maar is dat serieus een reden om stukken van je hond af te snijden? De oren en de staart zijn er met een reden..
Walgelijk dat er mensen bestaan die zo denken.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:23

Moll schreef:
als je hond kopschut na het blaffen zou ik als ik jou was eens het oor goed na kijken op oormijd, of iritatie in het oor, dit veroorzaakt trilling in het oor en daar komt kopschudden van.

met de staart kan het altijd gebeuren, jacht rassen zoals pointers zijn er heel gevoelig op

Of een oorontsteking. 'Gewoon' hoofdpijn kan ook nog.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:47

mistery schreef:
Verbaas me er werkelijk over dat er nog zoveel voorstanders zijn van het couperen. Geloof best dat mensen het mooier vinden maar is dat serieus een reden om stukken van je hond af te snijden? De oren en de staart zijn er met een reden..

tja de teelballen van een reu ook, echter worden die ook zonderpardon verwijderd.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:33

das een goeie moll ;)
ik zal het eens aangeven bij m'n buren, die hebben die ridgeback
misschien heeft ie wel mijtjes idd...
ik heb een labrador...die blaft helemaal nooit en
die laten ze ook gewoon lekker zoals ze zijn voor zover ik weet

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:40

Moll schreef:
mistery schreef:

tja de teelballen van een reu ook, echter worden die ook zonderpardon verwijderd.

Daar loopt al een discussie over hier, maar ook daar ben ik het niet mee eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:49

Moll schreef:
mistery schreef:

Daar loopt al een discussie over hier, maar ook daar ben ik het niet mee eens.

ik ook niet echter ben ik wel voor couperen

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:45

mistery schreef:

Mensen die met een staartje geboren worden worden ook gecoupeerd omdat ze er anders niet uit zien, is dat dan ook zielig? ;)
Het is niet nodig om het araf te halen, toch gebeurd het.
Mensen die met extra tenen of vingers geboren worden, worden ook "gecoupeerd" is dat ook zielig, het is in princiepe niet nodig en toch gebeurd het.

ook was het couperen vroeger voor bepaalde doeleinden, veel waak/vecht honden werden gecoupeerd zodat de staart niet zou breken of verwonden als een inbreker hem daaraan optilt om niet gebeten te worden, of als ze gepakt werden door een ander dier.
oren werden ook gecoupeerd om verwondingen te voorkomen, infecties van mijt te voorkomen zodat er sinmpel gewoon minder onderhoud is.

Die flaporen die honden nu hebben zijn er allemaal ingefokt door de mens, heb immers nooit een wolf met flaporen gezien ;)
Ja ik ben een voorstander van couperen, vind het gewoon beter bij de rassen passen waarbij het gebeurde.
Al dan NIET op de manier waarop mensen het zelf deden zoals afbinen of snel zonder verdoving. Laat het dan lekker legaal, en laat het onder verdoving door een DA doen en dat het in het paspoortje komt te staan. Hond gecoupeerd en niet in het paspoortje? hond innemen en flinke boete erachteraan. :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:09

kiwi1990 schreef:
mistery schreef:

Mensen die met een staartje geboren worden worden ook gecoupeerd omdat ze er anders niet uit zien, is dat dan ook zielig? ;)
Het is niet nodig om het araf te halen, toch gebeurd het.
Mensen die met extra tenen of vingers geboren worden, worden ook "gecoupeerd" is dat ook zielig, het is in princiepe niet nodig en toch gebeurd het.

ook was het couperen vroeger voor bepaalde doeleinden, veel waak/vecht honden werden gecoupeerd zodat de staart niet zou breken of verwonden als een inbreker hem daaraan optilt om niet gebeten te worden, of als ze gepakt werden door een ander dier.
oren werden ook gecoupeerd om verwondingen te voorkomen, infecties van mijt te voorkomen zodat er sinmpel gewoon minder onderhoud is.

Die flaporen die honden nu hebben zijn er allemaal ingefokt door de mens, heb immers nooit een wolf met flaporen gezien ;)
Ja ik ben een voorstander van couperen, vind het gewoon beter bij de rassen passen waarbij het gebeurde.
Al dan NIET op de manier waarop mensen het zelf deden zoals afbinen of snel zonder verdoving. Laat het dan lekker legaal, en laat het onder verdoving door een DA doen en dat het in het paspoortje komt te staan. Hond gecoupeerd en niet in het paspoortje? hond innemen en flinke boete erachteraan. :)

helemaal mee eens :))

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:58

En om even op mijn vorige post terug te komen of die extra vingers en staartjes bij mensen.
Dan ga ik waarschijnlijk reacties krijgen als: maar een mens kan er voor kiezen :D
Nou ik denk niet dat een baby kan zeggen van: hey doc snij ff die staart eraf, t ziet er niet uut ;)