Boze buurman, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoe moeten we omgaan met het houden van katten

Katten moeten ten alle tijden binnen gehouden worden
9 (3%)
Katten mogen alleen buiten als ze aan de riem in de tuin zitten, maar niet los lopen.
99 (35%)
Katten moeten gewoon los naar buiten kunnen, ondanks dat ze dan soms bij andere mensen op het erf komen.
171 (61%)

Totaal aantal stemmen: 279

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:26

Sleeper schreef:
Ik zie het woord kattenhater staan en wil daar even op reageren. Want om gelijk kattenhater te roepen omdat mensen voor andere oplossingen zijn is een beetje raar. Ik heb 2 katten, ze lopen buiten. Maar alles is afgezet, ik bezorg de buren geen overlast.

Dat zag ik inderdaad ook en ik twijfelde ook om daarop te reageren. Ik ben ook absoluut geen kattenhater - als mijn hubbie en dochter niet allergisch waren had ik er misschien ook wel eentje gehad. Maar ik vind het niet leuk als ze in mijn tuin mijn konijnen komen kelen. Dan toch liever een andere oplossing.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:27

Op kosten van de katteneigenaar dan zeker wel??
Enige tijd geleden heeft er eens een stukje in de krant gestaan waarbij een rechter een kat "huisarrest" had gegeven omdat de buurman zoveel last had van die kat. Je dieren mogen gewoon geen overlast veroorzaken bij andere mensen.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:28

ik heb een poosje terug een zelfde topic gestart over mijnkat en een boze buurvrouw maar omdat de discussie zo heftig werd en erg off topic ging is hij gesloten.

het is inmiddels wel zover dat ik mijn kat weg heb moeten doen om de vrede in de buurt te bewaren.
nadat ik een ambulance bij de buuf zag staan omdat ze behoorlijk geflipt werd heb ik besloten om mn kat terug naar een boerderij te brengen.
heel jammer maar het was niet anders.
maar poeslief is erg happy dat ze weer muizen kan vangen en lekker buiten leeft.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:29

het punt is dat het niet eens zeker is dat het mijn katten zijn. Want de oudste lijkt sprekend op de kat van de buren en de jongste is een rooie en daar lopen er hier ook drie van rond.
De goede man klaagt idd al drie jaar niet en nu moet dit op zo 'n manier...

mijn katten zitten nu al vanaf vanochtend binnen, eentje zit al heel de middag te mauwen, maargoed...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:30

Blue_Eyes, mijn kat en konijnen spelen zelfs samen in de tuin ;) . Niet elke kat valt konijnen aan, gelukkig (mijn rode Nieuw Zeelander is zelfs stukken groter en zwaarder dan onze Tijger :D ). Maak me meer zorgen over de roofvogel die ik wel eens in de bomen achter ons huis zie zitten. Ik laat mijn nijnen nooit onbeheerd door de tuin rennen, sinds ik die vogel heb zien zitten. ;)

Maar wil ook nog wel even zeggen dat iedereen me aan mag spreken, indien mijn kat overlast bezorgd, hoor. En dat geldt net zo goed voor mijn dochter, mocht ze ooit overlast bezorgen. ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

linsim26 schreef:
ik heb een poosje terug een zelfde topic gestart over mijnkat en een boze buurvrouw maar omdat de discussie zo heftig werd en erg off topic ging is hij gesloten.

het is inmiddels wel zover dat ik mijn kat weg heb moeten doen om de vrede in de buurt te bewaren.
nadat ik een ambulance bij de buuf zag staan omdat ze behoorlijk geflipt werd heb ik besloten om mn kat terug naar een boerderij te brengen.
heel jammer maar het was niet anders.
maar poeslief is erg happy dat ze weer muizen kan vangen en lekker buiten leeft.

Wel dan verhuis ik liever zelf nog. Mijn dieren zijn heilig voor mij. Tegen mijn dieren is tegen mij... ik denk dat je buurvrouw meer problemen had met zichzelf dan met je kat. Als zij al zodanig over de rooie gaat dat er een ambulance bij moet komen omwille van een kat??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

Kun je ze niet een paar dagen aan een lijntje buiten laten?
Doen wij altijd als ie een wondje heeft en niet ver weg mag, gewoon een draad spannen boven de tuin met een lijntje aan het bandje of tuigje.. En dan over een paar dagen nog eens vragen of ie nog last heeft gehad. Als ie dan ja zegt dan kun je zeggen dat het jouw katten niet kunnen zijn geweest :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:33

Twiggy, helaas hebben onze buren 6 katten en hadden wij 2 konijnen. De andere hebben we helaas dood in de ren gevonden een poosje terug, en de VA heeft toen vastgesteld dat het door een kattenbeet was gekomen. De enige twee katten die ik hier ooit in de tuin zie zijn die van onze buren. Vandaar dat ik niet zo blij ben als ik die weer zie... ;)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:35

ik geef ook veel om mijn dieren maar als het voor beide partijen beter is.. poes kon niet in de achtertuin bij mn honden en binnen houden was geen optie want ze was niet erg lief tegen mn dochter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:36

Onze kat is zelfs bang voor de (dwerg)konijntjes :') En de buurkat komt af en toe snuffelen. Neusje-neusje met het dapperste konijn _O- en dan gaat ie weer..

Ik heb wel een net over de ren heen, maar dat was omdat een konijn had ontdekt dat ie er overheen kon springen :P Maar ik laat het nu zitten tegen roofvogels en vooral tegen marters, want dat zijn wel echte roofdieren die konijnen als prooi zien en opeten.
Een tamme kat zal niet snel een konijn vangen en doden om op te eten. Hooguit ermee spelen.

imd

Re: Boze buurman, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:38

Als we dan toch in twee kampen gaan: ik vind veel van de kattenliefhebbers in dit topic vrij asociaal omdat ze alleen aan zichzelf denken en niet aan mensen die last van hun katten kunnen hebben, en já, je kunt véél last van andermans katten hebben!!!

Tass

Opzich vind ik het niet erg als er katten buiten lopen maar wel erg als ze op iemand anders terrein komen... Ook al kun je ze natuurlijk niet trainen dat ze daar niet mogen komen...

Wij moeten vaak katten weg jagen bij onze vijver... Wij hebben een grote vijver met veel vis en dat willen we graag zo houden ;).

Twiggy2008

Blue_Eyes schreef:
Twiggy, helaas hebben onze buren 6 katten en hadden wij 2 konijnen. De andere hebben we helaas dood in de ren gevonden een poosje terug, en de VA heeft toen vastgesteld dat het door een kattenbeet was gekomen. De enige twee katten die ik hier ooit in de tuin zie zijn die van onze buren. Vandaar dat ik niet zo blij ben als ik die weer zie... ;)

Wat erg, ja, dat vind ik ook heel erg, hoor. Nijntjes zijn heel lief en een kat is nou eenmaal een roofdier. Kan me na zo'n ervaring voorstellen dat je dan niet blij bent. Maar zou je onze Tijger kennen, dat is zo'n watje, haha.... ;)
Echt, wij hebben een held op sokken, hoor, die doet geen vlieg kwaad (bij wijze van spreken, want vliegjes vangt ze nog wel). ;)

Hoe kon die kat eigenlijk in de ren komen? Was 'ie open van boven ofzo? Want dat hoef ik dus niet te doen met roofvogels hier (we wonen in een dorp, veel weilanden en bos en zeer veel roofvogels, die dus ik vanaf de bank in de bomen achter kan zien zitten, zo af en toe). En het barst hier van de vossen.....

Linsim, een ambulance, omdat je buurvrouw flipte over een kat??? Hmmm, nou, een beetje relativeringsvermogen zou zo'n vrouw dan niet misstaan, hoor, mijn hemel..... :+ :+ :+
Alsof er geen ergere zaken zijn in de wereld.......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:42

De ren was inderdaad van boven open, gewoon het hok (zo'n boerenbondhok, zeg maar) met van die hekjes er in een grote rechthoek omheen. Inmiddels heb ik een andere ren die ik ook dicht kan maken, van hout en gaas. Poezels van de buren sprongen er dus gewoon in vanaf de schutting.
Nijn die we nu nog hebben laat zich niet zomaar opeten, dat is een kamikazekonijn :D Blaast, bijt en krabt als een kat!

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:43

Een kat of welk ander beest dan ook hoort gewoon van iemand anders zijn erf ( EN AUTO ) af te blijven. Dat je je kat niet zodanig kan trainen dit hij dit ook daadwerkelijk doet dan moet hij maar niet los. Honden mogen ook niet overal los, waarom katten dan wel? De kat van de buren slaat mijn hond in zijn eigen tuin, sorry maar volgende keer mag hij hem grijpen (Am.Staf). Dan is het niet meer mijn probleem. Kat en buren zijn gewaarschuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:43

De mensen hier in de buurt hebben helemaal geen last van katten.

Sterker nog, ik ben nog nóóit in real-life iemand tegen gekomen die katten niet leuk vindt, alleen hier op bokt en af en toe zo'n krantenbericht over een kattenhater die weer toeslaat.
Ik ken twee mensen die bang zijn voor katten, twee ex-buurvrouwen van ons :)) Maar zelfs zij vonden dat we de kat gewoon buiten mochten laten lopen. Wij hebben gezegd dat ze em weg mogen jagen met water, en dat was prima :) Af en toe hoorde we zo'n ge-PSSSS :') Jaagde ze onze kat de tuin uit. Maar wij hebben wel een erg brave kat, die is nogal schuw en zorgde niet voor overlast.
Zoals ik al zei, het stikte daar van de katten. Zelfs een mooie egyptische, en een pers.
Er liepen ook kippen los in de buurt trouwens, ook die hebben het altijd overleeft.
Nooit en te nimmer problemen gehad hier :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:45

tja wij hebben een hele makkelijke manier om de katten uit de tuin te houden, en werkend ook. Gooi dr een emmer water overheen.

Voor iedereen gaat roepen dat dit fout is, ik heb een hond lopen die de tuin bewaakt en de katten grijpt als ze in de tuin komen ;) dus liever een natte kat dan een dode kat.

Verder heb ik op stal een kat lopen die ik echt ontzettend lief vind en lekker bij me op schoot komt. Maar in de tuin hoef ik geen katten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:46

bij ons slapen de katten bij de konijnen :D

Baarle is een dorp,dus ik vind dat katten daar rond mogen lopen.Mensen die in een dorp geen kat verdragen moeten naar de stad verhuizen.
Ik woon zelf ook in een dorp en nog eens buiten de dorps kern ook.Onder tussen is hier ieder stukje grond volgenouwd met nog een groter huis als de buren en vervolgens gaan ze klagen over hanen die kraaien,blaadjes die van de bomen vallen en katten.

Bij mij is de buurman ook komen klagen over mijn kat,die liep over zijn auto heen.Nu hadden we toevallig geen katten die paar jaren :+
Onder tussen heb ik er 6.Meestal zitten ze in hun ren met dit warme weer heb ik wel al mijn deuren open staan als we thuis zijn.Loopt er dan eens een kat een ander zijn tuin in is dat pech voor hun.
Nu zijn mijn katten wel gewend op de kattenbak te gaan,dus voor hun behoefte komen ze binnen.

In de stad vind ik het een ander verhaal.Daar zijn de tuinen zo klein dat men amper ruimte voor zich zelf heeft.Daar zou ik zelf of geen kat nemen ,maar hem al helemaal niet buiten laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:47

Mijn konijnen zijn een stuk brutaler dan mijn katje. :D
Ze rennen keihard op de kat af, die zich dan heel klein maakt, hahaha..... En dat rooie konijn is al zo'n joekel, onze wildkleurige ram is een stuk kleiner, maar die is ook brutaal. Tijgertje is echt een watje, een knuffelkous schootkat eerste klas. We hebben hier nog een andere jonge kat rondlopen en een Siamees, die een stuk dominanter en irritanter zijn }> , en die jaag ik ook weg, als ze in mijn tuin gaan lopen domineren, zodat dat watje van mij zich niet meer op haar gemak voelt. Tja, katten onderling zijn ook typjes, he..... ;)

Blue_Eyes, fijn dat je nog een heel assertief konijn hebt dan, haha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:48

Hollsteiner schreef:
Een kat of welk ander beest dan ook hoort gewoon van iemand anders zijn erf ( EN AUTO ) af te blijven. Dat je je kat niet zodanig kan trainen dit hij dit ook daadwerkelijk doet dan moet hij maar niet los. Honden mogen ook niet overal los, waarom katten dan wel? De kat van de buren slaat mijn hond in zijn eigen tuin, sorry maar volgende keer mag hij hem grijpen (Am.Staf). Dan is het niet meer mijn probleem. Kat en buren zijn gewaarschuwd.

wettelijk gezien mag een kat vrij rondlopen,dus ben je zelf in overtreding.
Er zijn tegenwoordig apperaadjes die op een sensor werken,die schijnen kat afwerend te zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:49

Hollsteiner schreef:

hier staat heel groot AUTO... op de link die ik eerder plaaste over katten en wettelijke bepalingen even een quote

Citaat:
Autolak en kattenpoten
Een autobezitter mag niet verlangen dat zijn auto wordt overgespoten omdat de buurkat soms op zijn motorkap zit. Experts hebben aangetoond dat kattennagels niet hard genoeg zijn om een laklaag te bekrassen. Steentjes of zand aan de poten kunnen dat wel. Maar dan verlangt de rechter van de autobezitter het bewijs dat de schade door de be­treffende kat is veroorzaakt

beetje dubbel dan... want eigenlijk zeggen ze hier dat een kat wel op een auto mag lopen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:50

Spruit_Elf schreef:
MamboBeach schreef:
Ik wil mijn katten niet binnenhouden, dan wil ik geen katten. Dat vind ik echt supersneu.

Kan jij het binnen niet haar hun zin maken dan?

kijk als je op 40m2 woont en 3 katten hebt die niet naar buiten mogen zou ik het ook zielig vinden.

Maar ik heb bijv 2 sphynxen:

1. die worden gejat als ik ze buiten laat lopen
2. hebben geen vacht om zich mee te beschermen (omdat ze door andere katten uit de buurt aangevallen zullen worden).

Dus dan zorg ik dat het binnen een feestje voor ze is + mijn balkon dat ze daar heerlijk op terecht kunnen.

geloof mij, ik denk dat menig kat jaloers is op ze :D

Maar een "gewone" kat zou ik ws ook wel buiten willen hebben, ligt gewoon aan de buurt/omgeving waar ik zou wonen.

Sorry, ik kom nu waarschijnlijk heel bot over maar omdat het raskatten zijn en waarschijnlijk veel geld kosten mogen ze niet naar buiten omdat ze of gejat worden of omdat het raskatten zijn, en dat is natuurlijk heel goed want ze zijn gefokt met een papier :P maar ze kunnen zich in de natuur helaas niet redden. Nou, met alle respect, maar ik zou ze niet eens willen krijgen. :)

Ik begrijp best dat jij wil geloven dat het een feestje is binnen bij jou thuis maar wees eens eerlijk...

Mijn katten zouden zeker te weten niet willen ruilen. :n Ik geniet er zo van, ze laten de honden mee uit, we hangen de was 'samen' op :') we wandelen gezellig door de tuin, liggen waar ze liggen willen! :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:50

Bianca41 schreef:
Hollsteiner schreef:

wettelijk gezien mag een kat vrij rondlopen,dus ben je zelf in overtreding.
Er zijn tegenwoordig apperaadjes die op een sensor werken,die schijnen kat afwerend te zijn.

Als ik mij niet vergis, is het zo dat als de hond een kat grijpt op zijn eigen terrrein dit helemaal geen overtreding is gezien honden worden afgericht hun huis en terrein te bewaken tegen iedere indringer ...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:51

volgens mij klopt dat idd... als jouw hond echter op straat loopt en dan een kat grijpt ben je wel weer strafbaar

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

Volgens mij klopt dat niet. Maar ik zou even moeten opzoeken hoe het wel zit (iets met dat dieren ook op eigen terrein geen schade mogen veroorzaken aan andermans eigendom, waarbij de kat dan andermans eigendom is). Heb ik nu echter geen tijd voor, moet zo met mijn dochter naar de zwemles. Misschien vanavond.