Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:05

x_Katja_x schreef:
Naja ik zeg het nu misschien een beetje grof; maar heb 2 fokkers aan de lijn gehad en die vroegen me het hemd van het lijf en waren er niet zo blij mee dat wij jong zijn en nog geen honden-ervaring hebben. (je moet eens beginnen toch? ;) ) Dan word er gezegd: vul maar een formuliertje in en dat nemen we wel contact op als we eventueel een pup voor je hebben. Naja het viel me beetje tegen, ik wil graag wat zekerheid krijgen helemaal voor zoveel geld.

Maargoed we blijven dus goed om ons heen kijken naar een lief pupje voor ons!

Inderdaad, ze kunnen je het hemd van je lijf vragen. :j
Ben ik ook niet zo van gediend hoor moet ik eerlijk zeggen!

Veel succes met de zoektocht! :j

Billy

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:10

Waarom mag een fokker je niet het hemd van het lijf vragen?
Heb je wat te verbergen dan?
Ik als fokker doe dat ook, ik wil namelijk, zo mogelijk, de pups voor het leven plaatsen en niet dat pupkopers later de pup terugbrengen, of erger: doorverkopen op marktplaats, omdat ze zich niet goed gerealiseerd hebben waar ze aan begonnen.
Maw: jij wilt niks vertellen, dan heb ik er geen vertrouwen in, en krijg je bij mij stomweg geen pup.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:14

Jij mag natuurlijk vragen wat je wil maar dan wil ik geen pup van jou, dus zal ik het gesprek afkappen. En of ik wat te verbergen heb :? Waar slaat dat dan op... Ik heb niets te verbergen en je mag mij best wel wat vragen maar bepaalde dingen vind ik niet relevant. Ook wil ik zelf een pup kiezen en ik wil er geen 1 toegewezen krijgen, ook nog al eens iets wat gebeurt, houd ik persoonlijk niet zo van, al die betutteling...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:17

Idd hier zou het net zo zijn. Een hond heb je voor het leven en dat weet een fokker ook. Nu is het voor jullie mss niet het geval, maar je wil niet weten wat voor mensen allemaal pups kopen. Ik denk dat er niks mis is aan antwoorden, anders lijkt het idd of je niet weet waar je aan begint. als je echt op zoek gaat naar een pup, dan kun je hiervoor gerust de moeite en de tijd voor nemen.
Er zijn genoeg mensen bv die met een pup aan komen lopen en niet eens de middelen hebben om een normale rekening te betalen, kijk dat zijn mensen die wel tijd en liefde hebben, maar niet de middelen/geld om zo'n pup normaal, gezond op te voeden en in gelijk welke situatie de juiste zorgen te kunnen geven en vaak ook niet de ervaring hebben, anders weten ze wel hoeveel een pupje kost per jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:19

Dat begrijp ik ook wel dat een fokker naar bepaalde dingen vraagt of hoe je bepaalde zaken ziet maar sommige dingen vind ik echt te ver gaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:21

MamboBeach schreef:
Jij mag natuurlijk vragen wat je wil maar dan wil ik geen pup van jou, dus zal ik het gesprek afkappen. En of ik wat te verbergen heb :? Waar slaat dat dan op... Ik heb niets te verbergen en je mag mij best wel wat vragen maar bepaalde dingen vind ik niet relevant. Ook wil ik zelf een pup kiezen en ik wil er geen 1 toegewezen krijgen, ook nog al eens iets wat gebeurt, houd ik persoonlijk niet zo van, al die betutteling...

wat heeft dat nu met betutteling te maken? Het moet niet altijd zo zwart-wit gezien worden, er kan ook in goed overleg met de fokker een pup uitgekozen worden. Ik heb de fokker gezegd kijk dit en dit wil ik in een hond, hij kent ze het beste, hij heeft er gelijk een deel weggezet, en uiteindelijk na alle eliminaties bleven er twee over. Daar heb ik er dan eentje uit gekozen. En wat blijkt, hond past perfect bij mij, deels dankzij hulp fokker.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:23

MamboBeach schreef:

Prima, dan hoop ik dat jij mn deur voorbij gaat.
Ik kan me nl niet voorstellen dat jij als pupkoper in de 2 a 3 x dat je komt de karakters van de puppen beter weet in te schatten dan ik.
Bij mij gaat het trouwens in overleg. Ik laat de mense meestal 2 voorkeuren opgeven.
Daaruit kijk ik dan welke pup het beste past.
Laatst had ik bijv een pup voor een leuk joch van 12, die er mee ging sporten.
Die was helemaal wezenloos van een bepaald teefje. Toch heb ik een extra keuze op laten geven, want stel dat ze heel vreselijk dominant was geweest, had ik haar niet naar een 12-jarige verkocht.
Gelukkig was het gewoon een lief ding en gaat het prima :D

baroen

MamboBeach schreef:

ik heb geen idee om wat voor vragen het hier ging hoor en zal ook best zijn, dat er fokkers zijn die een beetje te te werk gaan, of overkomen.

maar wat vaak zo is, dat als je als fokker weinig meer hoort van je fokproducten, niet weet hoe het gaat enz. dan ben je een niet betrokken fokker, ook weer niet goed, maar als je probeert , in de korte tijd die er is, pupkopers goed te leren kennen, is dat vaak ook weer niet goed. ik ben het met je eens dat het geen betutteling moet worden, maar men moet niet vergeten, dat de fokker vaak al jaaaaaaaaaaaren met het ras en de honden omgaat, de eigen honden kent en ervaringen heeft met pupkopers, die ook niet altijd positief zijn, waardoor ze wellicht nog selectiever worden, snap wel dat dat voor een goed bedoelende pupkoper niet altijd "leuk" is, maar ja....

qua kiezen? das ook weer zowat, meningen ook over verdeeld hoor, maar ook daarmee is het, dat de fokker 24/7 ( bij wijze van dan) bij het nest is, de puppen leert kennen en dus de karakters, ik wil graag dat mijn pupkopers zodanig vertrouwen in mij hebben, dat als ik zeg, dat een bepaald hondje het beste bij ze past, ze dat ook aannemen, ik zeg dat dan niet voor niks. maar ook hierbij, samenwerking en praten is het belangrijkste, tuurlijk hou ik rekening met de voorkeur, maar als puntje bij paaltje komt? heb ik het laatste woord. tot nu toe 99 % tevreden pupkopers, dus ik zal iets goed doen denk ik :D

MamboBeach

Zo kun jij het zien en er blij mee zijn maar ik vind het een betutteling dat mij een pup wordt toegewezen. En dat jij in goed overleg je pup uit hebt kunnen kiezen is heel fijn. Ik zeg ook niet dat dit bij alle fokkers zo gaat en dat je met geen 1 fokker kunt overleggen, het is alleen mijn ding niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:24

MamboBeach schreef:
Dat begrijp ik ook wel dat een fokker naar bepaalde dingen vraagt of hoe je bepaalde zaken ziet maar sommige dingen vind ik echt te ver gaan.

Wat vind jij bijvoorbeeld te ver gaan? Hij vraagt toch niet naar je sexleven?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:24

MamboBeach schreef:

als wat dan bijvoorbeeld, kan me niet herinneren dat ik rare vragen kreeg. tijdens gesprek kwamen aan bod, welke manier van opvoeden, leefomgeving, werksituatie, gezinssituatie, financiele gebied, uiteindelijk doel met de hond. Ik heb bv ook eerlijk aangegeven dat ik de hond niet puur voor de jacht wou, dat gezelschap en ontspanning op eerste plaats kwamen, maar dat het natuurlijk ook zeker mogelijk was dat we die tak van de sport ging uittesten. Ik ben gewoon over alles eerlijk geweest, fokker weet waar hij naartoe gaat en iedereen tevreden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:26

Ik zie er inderdaad ook totaal geen betutteling in. Je ziet je pups van jongs af aan opgroeien, ziet de karaktertjes, en je voelt aan in wat voor huis zij het beste zouden passen. De ene pup is wat rustiger, die ga je niet in een druk gezin plaatsen, want dan voelt hij zich overdonderd. Zulke mensen geef ik dan liever een brutalere pup mee.
Als een fokker geen vragen mag stellen, krijg je ook niet de klik met de fokker, en wordt het nooit wat.

(Zo, ineens een heleboel reacties tegelijk die ongeveer hetzelfde zeggen).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:26

Ik ben denk ik wel duidelijk genoeg geweest dat ik hier niet van gediend ben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:29

Maar je kunt of wilt het blijkbaar niet onderbouwen en toont geen begrip voor de fokker, doie met veel liefde en aandacht een nestje heeft gefokt, pups geboren heeft zien worden, en daar erg bij betrokken is.
Vreemd, zo dwing je mi jezelf tot een broodfokhond.
De fokkers die ik ken stellen helemaal geen onredelijke eisen, maar ze willen wel het beste voor hun pup.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:30

Dan begrijp ik wel waarom je bij de echte rasfokkerij niets te zoeken hebt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:37

Billy schreef:
Maar je kunt of wilt het blijkbaar niet onderbouwen en toont geen begrip voor de fokker, doie met veel liefde en aandacht een nestje heeft gefokt, pups geboren heeft zien worden, en daar erg bij betrokken is.
De fokkers die ik ken stellen helemaal geen onredelijke eisen, maar ze willen wel het beste voor hun pup.

Ik wil het niet onderbouwen, laat ik het daarop houden. :)
Je doet nu net of ik een fokker niet respecteer en dat vind ik een beetje jammer, ik respecteer ze toch door daar geen hond te kopen.
Wat jij wil, dan dwing ik mijzelf tot een broodfokhond.
Er zijn ook mensen die een leuk nestje hebben wat geen broodfok is en wel vragen stellen maar niet heel persoonlijke, of wat ik persoonlijk vindt. Zijn die mensen minder betrokken? Welnee, die hebben nog een beetje respect naar de mens toe. Zo zie ik het. :)

Maar ik ga er een eind aan breien, ik ga naar bed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:38

GJ9 schreef:

:') Is dit een serieuze reactie?

Wees jij maar blij met je rashondje. :(:) :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:40

Ik ben toch wel benieuwd wat voor respectloze vragen jij dan hebt gehad.

En voor mij getuigen die vragen, naast respect voor de mens, omdat een fokker zijn klant het beste gunt, ook van respect voor het dier dat niet voor zichzelf op kan komen en een eigen baas uit kan zoeken. Als alle fokkers kritisch zouden zijn, zouden de asiels minder werk hebben, durf ik wel te stellen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:42

MamboBeach schreef:
GJ9 schreef:

:') Is dit een serieuze reactie?

Wees jij maar blij met je rashondje. :(:) :D

Ja die reactie is echt serieus bedoelt. Als je je gelijk al ergert aan de vragen die een rasfokker aan je stelt, dan kan je inderdaad maar wegblijven bij de rasfokkerij.

En ik ben inderdaad blij met mijn rashondje, net zoals jij blij bent met je rasloze (tenminste, ik neem aan dat je die hebt).

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:45

MamboBeach schreef:
Billy schreef:

Ik wil het niet onderbouwen, laat ik het daarop houden. :)
Je doet nu net of ik een fokker niet respecteer en dat vind ik een beetje jammer, ik respecteer ze toch door daar geen hond te kopen.
Wat jij wil, dan dwing ik mijzelf tot een broodfokhond.
Er zijn ook mensen die een leuk nestje hebben wat geen broodfok is en wel vragen stellen maar niet heel persoonlijke, of wat ik persoonlijk vindt. Zijn die mensen minder betrokken? Welnee, die hebben nog een beetje respect naar de mens toe. Zo zie ik het. :)

Maar ik ga er een eind aan breien, ik ga naar bed.

ik heb ook respect voor mijn pupkopers hoor, maar ja, ik moet toch wel wat dingen weten, maar ik weet dus niet wat jij te persoonlijk vindt, ik vraag ze niks over hun sexleven, hun financien oid. wel naar hoe het gezin eruit ziet ( qua samenstelling dan) , of ze werken, hondengeschiedenis en dat soort dingen.. vindt ik wel belangrijk ;)

oh en weltrusten :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:48

Ik heb er helemaal geen probleem mee dat de fokker mij vragen stelt. Te vaak gaan mensen volkomen ondoordacht voor een bepaald ras. Ik heb zelf o.a. 2 Basset Hounds en een heleboel mensen gaan voor het grappige uiterlijk. Ondertussen zijn het wel honden die behoorlijk eigenwijs zijn, over het algemeen slecht alleen kunnen zijn, vaak slecht luisteren, jatten, erg verharen en kwijlen. Daar zijn mensen dan weer niet op berekend en dan moeten ze weer herplaatst worden. Ik heb liever een fokker die hart voor zijn pups heeft, dan een die er te gemakzuchtig mee omgaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:57

ik doe het altijd andersom,ik vertel wat ik heb te bieden in het eerste gesprek,als er dan nog vragen zijn dan hoor ik ze wel,en dan is het aan de fokker of hij zijn hond bij mij zou willen plaatsen ja/nee..

en ik kies zelf inderdaad graag uit,uit een nestje,maar luister zeker naar de fokker wat deze over de pups te vertellen heeft :)

enne kopers kunnen zich heel anders voordoen als ze in werkelijkheid zijn,zo kochten mijn broer en toenmalige vrouw een pupje van een fokker,die nooit een hondje zou plaatsten bij werkende mensen,maar neeeee zij was altijd thuis :j

*buiten werktijden om* :x

tja,tis zowel fokker als koper op de blauwe ogen geloven zullen we maar zeggen..

maar goed,stel dat ik puppies zou hebben,zou ik zeker heel veel vragen stellen,en ook niet aan zomaar mensen een pup meegeven,maar dat lijkt me logisch toch? :)

zoveel weken zorgen voor je puppies ,dan is de grootste zorg daarna goede baasjes te vinden... :)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:02

kimmie261 schreef:
ik doe het altijd andersom,ik vertel wat ik heb te bieden in het eerste gesprek,als er dan nog vragen zijn dan hoor ik ze wel,en dan is het aan de fokker of hij zijn hond bij mij zou willen plaatsen ja/nee..

en ik kies zelf inderdaad graag uit,uit een nestje,maar luister zeker naar de fokker wat deze over de pups te vertellen heeft :)

enne kopers kunnen zich heel anders voordoen als ze in werkelijkheid zijn,zo kochten mijn broer en toenmalige vrouw een pupje van een fokker,die nooit een hondje zou plaatsten bij werkende mensen,maar neeeee zij was altijd thuis :j

*buiten werktijden om* :x

tja,tis zowel fokker als koper op de blauwe ogen geloven zullen we maar zeggen..

maar goed,stel dat ik puppies zou hebben,zou ik zeker heel veel vragen stellen,en ook niet aan zomaar mensen een pup meegeven,maar dat lijkt me logisch toch? :)

zoveel weken zorgen voor je puppies ,dan is de grootste zorg daarna goede baasjes te vinden... :)

ja, daarom juist, probeer ik daar doorheen te prikken, door te praten, te vragen, ze meerdere malen over de vloer te hebben. en dan nog blijft het afwachten, ik vindt dat serieus de meest kloterigste kant van fokken ... ik moet ook altijd tranen flink inslikken als de pups weggaan, mijn kindjes, mijn bloedjes :D

ik vind het dan ook zeer slecht, als mensen zich anders voordoen en dat brengt het slechtste in mij boven als ik daar later achter kom, en ja dat is eens gebeurt, misschien dat je daarom als fokker nog kritischer wordt. jammer maar soms wel gewoon nodig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:12

ik zou geloof ik nooit puppies weg kunnen doen....lijkt me zo moeilijk...

en toen ik belde voor pip (en ja,heb staan janken hoor aan de foon,omdat ik verhaal kimmie moest vertellen) zei die vrouw geen hondjes mee te geven aan mensen die ze verder niet kon,en dat we langs moesten komen,en bij niet bevallen>geen puppie mee..

kon haar niet meer als gelijk geven....vind het eigenlijk wel heel netjes als fokkers zo met de puppies begaan zijn :) (en dit was gewoon pretnest hoor,alleen zo netjes,pupjes hadden dagboekje,en werden elke week gewogen,zelfs bij weggaan nog gewogen,en ja,tranen toen we haar uiteindelijk meenamen...)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:14

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar ik stel mijn vraag toch maar even.
Als wij volgend jaar gesetteld zijn in ons nieuwe huis en ik dicht bij huis werk willen wij dus een hond. Onze keuze gaat uit naar een labrador. Maar wat zijn nu veel voorkomende problemen met dit ras? En waarom verhaart de ene labrador veel en de ander weinig? We zijn ons nog aan het orienteren dus het kan nog een ander ras worden hoor maar dit ras spreekt ons beide erg aan.