The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:08

Mocht hij ooit naar Nederland komen, dan is hij hier meer dan welkom :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:10

haha inderdaad bij mij ook

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:11

Citaat:
Ook het uitvallen naar andere honden, daar hoef je niet een hond half voor op te hangen, zo worden andere honden alleen maar minder leuk en geef je een hond alleen maar meer reden om die aan te vallen. Want andere hond betekend half gewurgd worden, leuk he andere honden...

Had hij zijn arm niet opgeheven (en daarbij de hond half "opgehangen") dan had hij nu een arm minder gehad. Die hond hing er talloze keren in.

Ik vind dat die kerel een engelengeduld heeft. Een hond die in mijn arm hangt omdat hij verderop een andere hond ziet, had van mij allang een rotschop gehad. Dat doe je 1 keer en nooit weer, sterker nog, eigenlijk doe je het niet eens 1 keer...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:11

Rockwitch: hoe zou jij dat gedaan hebben dan?

rockwitch schreef:
ik weet ook dat Ceaser dus al best een aantal honden naar de knoppen heeft geholpen door dat getrek aan die kettingen.

Heb je daar een bron van?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:15

Shadow0 schreef:

rockwitch schreef:
ik weet ook dat Ceaser dus al best een aantal honden naar de knoppen heeft geholpen door dat getrek aan die kettingen.

Daar ben ik ook reuze benieuwd naar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:18

Wat ik goed vind aan Cesar is dat hij mensen bewust maakt van hun eigen lichaamstaal, mensen zijn zo vaak heel onbewust bezig, maar jouw lichaamstaal heeft uiteraard wel invloed op je hond. Mijn eigen honden reageren veel sterker op houding en gebaren dan op de eigenlijke commando's.
Ik maak bewust veel gebruik van gebaren en lichaamstaal, soms om een commando te onderstrepen, soms om iets duidelijk te maken..... honden begrijpen dat erg goed.

Ik kan me niet vinden in de dominantietheorie, dat is persoonlijk niet echt mijn ding. Maar wat het clickeren betreft..... super voor HTK-honden, maar denk dat je daar met die gekke Malamute niet zover mee komt, zeker in het begin niet. De hond zal eerst moeten kalmeren, in balans moeten komen, dat is hij op het moment dat Cesar met hem begint helemaal niet.
Pas als hij in balans is, kalm, oplettend, dan kun je beginnen trainen. Dan de opmerking over belonen..... ik heb zelf met probleemhonden gewerkt, in het begin vált er niets te belonen. Dat komt pas later, eerst haal je de hond uit de 'state of mind' waar hij altijd inzit, je probeert hem op jou te focussen, en dan begin je hem dingen te leren, samen met hem te werken. Dan kun je belonen, omdat je samen met de hond een team wordt, met hem werkt, hem dingen leert (en zelf ook leert). Maar dan ben je echt al wel even verder. In zo'n aflevering laten ze in een paar uur iets zien, waar je in werkelijkheid weken en soms maanden mee bezig bent.

Ik heb overigens zelf nooit met de clicker gewerkt, voor mij werkten een skup onder de kont en een aai over de bol altijd heel prima. Misschien ga ik het nog eens doen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:21

@ Shadow; ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij t zou aanpakken?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:33

Goof schreef:
Citaat:
Ook het uitvallen naar andere honden, daar hoef je niet een hond half voor op te hangen, zo worden andere honden alleen maar minder leuk en geef je een hond alleen maar meer reden om die aan te vallen. Want andere hond betekend half gewurgd worden, leuk he andere honden...

Had hij zijn arm niet opgeheven (en daarbij de hond half "opgehangen") dan had hij nu een arm minder gehad. Die hond hing er talloze keren in.

Ik vind dat die kerel een engelengeduld heeft. Een hond die in mijn arm hangt omdat hij verderop een andere hond ziet, had van mij allang een rotschop gehad. Dat doe je 1 keer en nooit weer, sterker nog, eigenlijk doe je het niet eens 1 keer...

Hij heeft ook een paar keer zelf die hond uitgelokt om omhoog te komen en te bijten. Overigens had ik het hier dus niet per se over het filmpje maar over het gebruik van slipketting en prikband.

Shadow0 schreef:

rockwitch schreef:

Ik heb daar geen bron van als een internetsite of dergelijke. Maar het is ook geen roddel die ik zomaar ergens heb opgevangen.

Hoe ik die Husky zelf aangepakt zou hebben weet ik niet, dat kan ik niet zo zeggen van zo'n filmpje, daar moet ik eerst die hond een tijdje voor geobserveerd hebben in zijn gedrag en precies zien wat de triggers precies zijn. Dan kan je dus op hem aangepaste training gebruiken.

Wat ik overigens wel ontzettend gaaf vind is wat ik zojuist op Wikipedia lees: Prior to Daddy's passing in February 2010 at age 16.
Echt een schitterende leeftijd.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:44

Ik vind Cesar geweldig!! Zijn technieken werken geweldig bij sommige van 'onze' honden die totaal soms geen opvoeding, regelmaat en liefde gehad hebben en dus er maar gewoon op los leven. Soms hebben we een probleemhond en met zijn trainingstechnieken krijgen we ook deze honden weer op het rechte pad en kunnen we ze een fijn tehuis bezorgen! Dus Cesar is voor mij een groot voorbeeld en in mijn werk met honden heb ik dan ook heel veel aan hem.
Uiteraard zijn er ook tegenstanders van zijn methode, er zullen altijd mensen zijn die andere methoden beter vinden werken, daar is niks mis mee, je moet kiezen voor hetgene wat voor jou en het dier werkt!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:46

Ik hoop niet dat je al zijn methodes toepast? Aangezien er bij een hoop van zijn filmpjes staat dat je deze methode thuis niet moet gebruiken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:48

Nikki__ schreef:
Ik hoop niet dat je al zijn methodes toepast? Aangezien er bij een hoop van zijn filmpjes staat dat je deze methode thuis niet moet gebruiken.

Ik denk ook niet dat het gewone huishonden betreft van bnb ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:55

Dan alsnog is die tip van toepassing. Het gaat erom dat je het niet zomaar probeerd op honden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:00

En ik gok zomaar dat ze dat laatste ook echt niet doen ;)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:05

Er wordt vermeld dat je het niet zonder deskundige moet doen.

Enige wat ik gebruik van zijn techniek is de band iets hoger in de nek, en merk wel dat het op die manier makkelijker gaat dan lager omdat hij daar dwars doorheen trekt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:08

Ja, is niet zo raar dat het werkt zo hoog. Je knelt namelijk zijn halve strot af. Is ook erg bevoordelijk voor zijn strottenhoofd en luchtpijp. Probeer het maar eens bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:24

Vind ik een onzinnige vergelijking, dat is net zoiets als iemand een halti omdoen, er een ruk aan geven en dan roepen hoe onvriendelijk dat ding is :D :D of een bit in je mond doen en zeggen dat dat zo vervelend is.

Ik vind een halti een rotding om mijn eigen neus, maar zoals ik eerder heb verteld, werkte het toen bij Beau wel. Gebruik het ding inmiddels nooit meer, maar icm met de juiste trainingsmethode heeft Beau wel het trekken afgeleerd. Ik vind het nog altijd geen vriendelijk ding, maar denk dat dat het hele punt is: met een lastige hond moet je soms iets minder vriendelijk zijn om even door te komen, om vervolgens weer op de aardige manier verder te gaan.
Dat is met die band hoger in de nek hetzelfde, dat heb je meestal niet langer nodig dan een paar seconden, en als je het langer nodig hebt, is er ook wel iets aan de hand.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:28

Ik loop niet de heletijd aan de band te roppen hoor :+
Heb het eigelijk amper gebruikt, 1 klein rukje net zoals je doet als die laag zit en het is genoeg, terwijl je als die lager hangt tig keer een ruk moet geven, nee dat is prettig....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:32

hhmmzz,ik heb mijn dogo reu ook weleens gecorrigeerd hoor,met slip achter zijn oren,dus hoger in zijn nek...

was 2x en daarna nooit meer nodig,moet eerlijk zeggen,liever dat als een hond van 65 kilo die niet handteerbaar is,of dingen doet wat al helemaal niet de bedoeling zou zijn,en uiteindelijk een hond waarbij je geen enkel plezier meer hebt in uitlaten,omdat ie jou uitlaat ipv jij hem,of erger nog,ongelukken doordat je hem niet in de hand hebt :)

zie persoonlijk minder kwaad in iemand die een keer goed hoog corrigeerd met effect en dat op het juiste moment en met juiste dosering doet,als de bergen hondjes die met een slipketting zich alsnog rot trekken,en waarbij je dan halverwege zo'n nek zo'n ingesnoerd nekkie hebt van het trekken :D

of honden die omdat ze nooit goed gecorrigeerd worden,als onopgevoede dieren over straat gaan...

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:34

als hij ooit eens in nederland komt mag hij ons hondje ook wel even onder handen nemen hoor!

leuk programma en vind hem goed met de dieren om gaan..
en die daddy (staff) vind ik zo ontzettend cool van hem. ook echt een schat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:38

moet je eens een acute hernia hebben en twee grote jonge honden aan de lijn........ leer je ze het trekken snel af joh!! :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:55

Het is net als met rijden, je kunt beter 1 flinke tik geven, dan 10 kleine tikjes. Dat laatste lijkt vriendelijker, maar als het paard niet begrijpt wat hij er mee moet, is het alleen maar irritant en vervelend en nutteloos. Die ene tik die op het juiste moment gegeven wordt, is veel duidelijker, en dus effectiever.
En daarom ook duidelijker, want je bent je paard niet nodeloos aan het irriteren.

Zie je vaak bij honden, mensen geven steeds kleine rukjes aan de lijn, en het enige wat die hond gaat doen, is in de lijn hangen, omdat hij die rukjes ergerlijk vindt. Stoppen met trekken doet hij niet, want hij begrijpt niet dat hij niet mág trekken.
Stilstaan, en de hond naast je nemen (heb ik ook weleens gedaan met een snok in de nek, whamm!) en dan de hond ook belonen (en dat mag best enthousiast) is veel effectiever, heb eens op die manier een hond in een kwartier geleerd hoe je netjes aan de lijn loopt, hond vond het bij nader inzien ook een prettiger manier van lopen.....

Punt is gewoon, wil je opvoeden, dan moet je het gedrag sturen. Maar je kunt niet sturen als je niet beide kanten van het stuur gebruikt. Belonen kan niet zonder correctie, hond moet leren wat je van hem wilt, maar ook wat hij niet mag.
Misschien dat je daar een Golden Retriever mee opgevoed krijgt, met alleen belonen, bij jonge herdertjes wil dat niet :D
Dus corrigeer ik én beloon. Skup hem naar Tokio en terug, en knuffel hem dood :D Prijs hem de hemel in als ie het goed doet, en af en toe vermaan ik hem.
En soms hang ik er een slip aan. Omdat ik niet constant aan die band wil lopen snokken. Die éne correctie komt veel beter aan (en wordt vooral veel beter begrepen) dan 10 kleine rukjes. En dan loopt ie netjes naast me en doet zijn oefeningen goed, en dan krijgt-ie kaas en rauwe frikandel, en een stukje gekookte kip als ie het heel goed doet. En dat werkt als een tierelier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:02

nah bij mij is het vrij simpel, als ik een ruk moet geven, dan word het ook vliegwerk...... OOK met de kruising.....

ik hoef nooit rukken te geven :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:08

Zo hard ruk ik niet :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:14

ik ben ooit een keer naast een paard gegaan toen hun een maand of 10 waren, daarbij had ik een wervel verschoven....... je kan je voorstellen dat een onstuimige trekkende hond (in dit geval keer 2) geen optie is :)

Ik moet zeggen dat ik van die ene 10 minuten erg veel pijn in mijn rug gehad heb, maar ondertussen al 5 jaar plezier....... ik kon met mijn twee gebroken armen gewoon de honden aan de lijn meenemen vorige maand....... en ze trekken niks :) krijg ik een heel klein beetje spanning, dan is het woordje "opletten" genoeg om ze aan de knie te krijgen, een links en een rechts :)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:04

x_Marr schreef:
Nikki__ schreef:

Ik denk ook niet dat het gewone huishonden betreft van bnb ;)

Nee zijn idd niet mijn eigen huishonden.... :D
Ik heb een stichting en wij redden en rehabiliteren honden, en ik werk (proffesioneel) al heel mijn leven met dieren, ik weet heel goed waar ik mee bezig ben, dus ik probeer niet zomaar iets, wees niet bang!! ;)