De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:09

magda ik fok dan wel niet maar heb wel een prachtige fotogenieke duitser en woon vlakbij ;)
ze is geen allemansvriend maar als ze eenmaal kennis heeft gemaakt met je is ze heel lief :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:11

Okee maar zo ga jij schijnbaar te werk ik heb het ook over het algemeen met het fokken van honden.
ik kan me daar echt kapot aan ergeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:11

Daarom koop ik alleen honden......
Ik zou wel willen fokken voor de hobby, 1 of 2 nesten.....

Maar er gaat zo gruwelijk veel geld in zitten als je het goed wilt doen, zoveel tijd, moeite, bloed zweet en tranen, en het is het allemaal méér dan waard als het goed gaat, maar je moet wel voor honden leven als je dat wilt doen.

Magda: ook ik ben geen fokker, maar als je wat wilt weten over DH's, heb hier een heel mooie uit keurfok zitten (nou ja, zitten, momenteel sloopt hij zijn floss)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:12

DDW1190 schreef:
Okee maar zo ga jij schijnbaar te werk ik heb het ook over het algemeen met het fokken van honden.
ik kan me daar echt kapot aan ergeren!

Ik ken alleen maar DH-fokkers, en als je ziet hoeveel tijd, moeite en geld erin gaat zitten...... er blijft echt geen cent van over, als je quitte speelt heb je geluk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:15

nouja ik kijk meer naar de chihuahua fokkerijen en daar is het wel anders, en word er niet altijd papier bij aangevraagd, maar dan wel het ras in stand gehouden zoals de fokker het dan zegt!
en als ik dan zie en hoor hoe ze met die beste diertjes omgaan vind ik het onbeschoft..
verder hebben wij wel meegemaakt dat ze helemaal niet in Nederland waren gefokt maar uit het buitenland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:21

Daar heb ik idd ook heel rare verhalen over gehoord. Vind het moeilijk om daarover te oordelen, omdat ik het niet aan den lijve heb ondervonden.

Vind het vreemd om geen papieren aan te vragen voor de pups, als je het ras wilt verbeteren. Als je goede, mooie puppen fokt, neem ik aan dat je daar papieren voor aanvraagt, kun je verder met je eigen pup als je wilt. Tenminste dat zou ik doen.

Als ik met een goede teef een paar mooie puppen fok, vraag ik de stamboompapieren (en de hele rest) aan, verkoop ik er 4, houd er een of twee zelf, waarvan ik denk dat het toppers zijn, en probeer daar een passende partner voor te vinden. Imo moet je sowieso goed voor je honden zijn, niet alleen voor je fokteven, maar voor je hele beestenspul. Zij zijn ook goed voor jou, je bent het aan ze verschuldigd in mijn opinie.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:28

ach tegenwoordig zijn ze zo slim om onder andere namen te adverteren, maar toch herken je de advertenties aan de foto's.

voor diegenen die een hondje kopen, zoek altijd op internet en in de omgeving uit of het wel juist is en of de fokker goed aangeschreven staat, vertrouw je het niet dan moet je het gewoon niet doen! en niet iets kopen omdat je het zielig vind het scheelt een hoop narigheid!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:38

ik vindhet heel erg ben zelf geen voorstander van de showlijn vind het gewoon sneu.
maar helaas gebeurt dit niet alleen met honden herders maar alle dieren en soorten honden overal heb je "zieke mensen" die meer kwaad dan goed doen aan welk dieren ras dan ook.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:47

vind jij mijn herder dan ook sneu?
is ook uit een 'showlijn'
foto's vind je wel in het topic

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:50

nou hij hangt er tegen aan.

MissToseland schreef:
vind jij mijn herder dan ook sneu?
is ook uit een 'showlijn'
foto's vind je wel in het topic

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:04

hmm.. interessant..

gelukkig vind ze zichzelf niet sneu :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:17

DDW1190 schreef:
ach tegenwoordig zijn ze zo slim om onder andere namen te adverteren, maar toch herken je de advertenties aan de foto's.

voor diegenen die een hondje kopen, zoek altijd op internet en in de omgeving uit of het wel juist is en of de fokker goed aangeschreven staat, vertrouw je het niet dan moet je het gewoon niet doen! en niet iets kopen omdat je het zielig vind het scheelt een hoop narigheid!

Dat sowieso.

Ik koop het liefst bij fokkers die ik persoonlijk ken. Scheelt sowieso om lid te worden van de rasvereniging, en je in te lezen in het wereldje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:23

Ja heb nu ook 5 DH's gehad van of via dezelfde kennel en dat bevalt me prima.
Dan weet ik zeker dat ik wat goeds heb. Is een grote maar proffesionele fokker met hart voor zijn dieren. Komen er zeker eens per maand en doe hun website en de foto's maken en zo heb je een goed beeld wat er gaande is in die wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:23

Werkt het beste, en je wordt nooit bedonderd :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:24

Yamcha schreef:
DDW1190 schreef:

Dat sowieso.

Ik koop het liefst bij fokkers die ik persoonlijk ken. Scheelt sowieso om lid te worden van de rasvereniging, en je in te lezen in het wereldje.

Of via de dierenarts, zo heb ik mjn hond gekocht. :)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:38

ik vind het afgrijselijk lelijk, die "doorgezakte" herders. :+

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:58

Ik zal binnenkort eens vragen of iemand een foto van m'n hond wil maken in stand en daarna een rechte. Kijken of jullie het dan allemaal nog zo zielig vinden. :+

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:16

Ik zal van de week eens een foto plaatsen van onze dekreu (showlijn) in stand en in beweging... Kijken of jullie het ook zielig vinden;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:01

Interessant topic.
Ik ben het helemaal eens met TS. Ik heb me een tijd heel erg heb verdiept in dit 'probleem'.

Tijdens mijn werk als Paraveterinair ben ik meerdere keren schokerende 'fokproducten' tegengekomen. Zo konden we in Enschede (tijdens één van mijn stages) een Cavalier King Charles Spaniel niet meer helpen uit de gevolgen van een te kleine schedel. Syringomyelia heet dat. De oorzaak hiervan is dat het achterhoofdsbeen te klein is. Tijdens de groei hebben de hersenen simpel gezegd te weinig plaats in de schedel en verplaatsen zich naar buiten. Er wordt geschat dat de helft van alle Cavaliers dit in meer of mindere mate vertonen maar slechts een deel daarvan krijgt klachten. Symptomen zijn pijn, vaak in de nek en vaak niet constant.
Vaak zijn deze pijnklachten te verhelpen met pijnstilling, maar deze Cavalier ging (schokerend!) letterlijk door het lint. Elke keer als ik eraan denk gaat mijn hart sneller kloppen van -nog steeds- de schrik.
Ik heb zelf ook een Cavalier King Charles en wist nooit dat er zo veel van dit ras deze aandoening hebben. (Gelukkig heeft mijn eigen hond er geen last van).

In Engeland is recentelijk onderzoek gedaan naar de vererving van deze ziekte. Hierbij is met behulp van stamboomonderzoek duidelijk geworden dat alle dieren met Syringomyelia terug te voeren zijn tot een klein groepje; veel gebruikte fokhonden eind jaren 60. Er wordt op dit moment aangenomen dat de vererving slechts door een klein aantal genen wordt bepaald. Omdat dieren met syringomyelia voorkomen in alle hedendaagse, populaire, lijnen zal het moeilijk zijn d.m.v. selectie de ziekte uit te fokken zonder daarbij andere ziektes op de voorgrond te laten treden. Er lopen DNA onderzoeken om het verantwoordelijk gen op te sporen en met deze informatie het ras weer op het juiste spoor krijgen

Ik hield me veel bezig met hondenrassen en de fokkerij tijdens mijn voorgaande studie(s) Paraveterinair en Diermanagement.
Zo heb ik ooit een symphosium georganiseerd op mijn oude school. Hierbij heb ik een aantal show-lijn fokkers uitgenodigd om te komen praten. Daarbij was ook een dierenarts aanwezig en liefhebbers van honden (van onder andere de internationale hondententoonstelling van Amsterdam -in 2009- en de Nederlandse vereniging van Boxers). Er ontstond een interessante discussie en de sfeer dat we tegenwoordig echt te ver gaan met fokken was duidelijk aanwezig!

Daarbij hebben we een onderzoeksverslag geschreven naar de Nederlandse Boxer Club, waarin we onderzocht hebben en weergeven met welke lijnen er gefokt moet worden om het erg veel voorkomende Heupdysplasie uit het ras te halen - En dat is zeer zeker wel mogelijk!
(Mensen die intresse hebben in dit verslag kunnen altijd Pb-en)
Ik denk dat dit ook mogelijk is bij rassen zoals de Berner Senner en de Duitse Herder, waar heupdysplasie ook veel voorkomt.

Misschien is het volgende nog interessant als toevoeging in dit topic;

Lichamelijke klachten bij verschillende 'soorten' uiterlijk:
Korte schedelige honden: Benauwdheid, ogen vallen uit de kassen, snel zuurstofgekrek bij hogere temperaturen, te ruim vel wat voortdurend in de ogen prikt (met als gevolg chronisch geirriteerd en ontstoken hoornvlies, uiteindelijke blindheid)
Honden met diepe huidplooien: (denk hierbij aan het ras Shar pei) Vergrote kans op huidziekten zoals Atopie, schurft en ontstekingen;
Zwaar gebouwde honden: De groei van het skelet kan de spiergroei niet bijhouden, wat als gevolg overbelasting van het skelet kan hebben. Dit kan weer leiden tot elleboog -en heupdysplasie.
Zeer kleine honden: Geboorte met open schedel. Geen ruimte voor de groei van hersenen;
Honden met schuin aflopende rug: Druk op de wervelkolom is op sommige plaatsen onevenredig groot, hetgeen kan leiden tot verlammingsverschijnselen en een vergrote kans op heupdysplasie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:12

Wat eenn interessant stuk Sabine, is het mogelijk dat ik dit verslag eens kan doorlezen?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:16

magda_90 schreef:
Wat eenn interessant stuk Sabine, is het mogelijk dat ik dit verslag eens kan doorlezen?
Ja hoor.
Ik zal het verslag eens opzoeken.

De Nederlandse Boxer club heeft ons trouwens heel positief bedankt, en één van onze groepsleden mocht er een officiele stage lopen waarbij ze zelfs onze theorie in de praktijk kon brengen door te bepalen met welke lijnen er gefokt werd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:21

Ik vind het ook interessant! :j

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:25

nou gelukkig maar dan voor je hond.

MissToseland schreef:
hmm.. interessant..

gelukkig vind ze zichzelf niet sneu :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:01

Zeker een interessant verhaal :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:19

heathfield schreef:
ik vind het afgrijselijk lelijk, die "doorgezakte" herders. :+

Ja, ik vind het ook echt niet mooi :\