De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:14

Als ik dit had geweten toen ik nog klein was... Heb jaren mijn goudvissen in een bak van 60×30 gehad (1 heb ik minimaal 6 jaar gehad). Maar op een gegeven moment vond ik het maar zielig dus toen heb ik ze allemaal aan de overburen gegeven voor in de vijver. Heb nog wel een periode gehad dat ik graag goudvisjes wou hebben, dus kocht ik in de dierenwinkel jonge goudvisjes (rond de winter periode) en die gingen dan in de zomer de vijver in :P Vind het nog zo leuk die vissen weer terug te herkennen bij mensen die ik mijn visjes heb gegeven. Heb nu een tropisch aquarium, maar als het 'op' is dan begin ik er ook niet meer aan. Beestjes horen eigenlijk gewoon thuis in hun natuurlijke leefomgeving.

Vjestagirl

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 00:16

Ik heb ook in mijn 20 liter een groepje baby goudjes gehad, uit de vijver van een vriendin. En daar zijn ze ook weer naartoe gegaan toen ze 1,5 cm lang waren en te groot om op te eten.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:48

Door dit topic begrijp waarom mijn 2 goudvissen die ik jaren geleden gekocht had binnen 3weken de pijp uit waren!Heb ook nooit meer nieuwe gekocht en zal dit nu ook zeker niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:50

Vjestagirl schreef:
Ik heb ook in mijn 20 liter een groepje baby goudjes gehad, uit de vijver van een vriendin. En daar zijn ze ook weer naartoe gegaan toen ze 1,5 cm lang waren en te groot om op te eten.

Ach en die baby's zijn dan altijd nog zo lelijk van die zwartje slangetjes vind ik ze dan

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 01:50

Ik heb ook maanden lang elke week nieuwe vissen gekregen, vond er al snel niets meer aan, gingen toch alleen maar dood.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:44

zigranta schreef:
Door dit topic begrijp waarom mijn 2 goudvissen die ik jaren geleden gekocht had binnen 3weken de pijp uit waren!Heb ook nooit meer nieuwe gekocht en zal dit nu ook zeker niet meer doen.

De vis van mijn vriend is al 15 jaar oud geworden in een ronde kom... maar heb hem nog niet aan het verstand gekregen dat dat eigenlijk best zielig is!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:57

Denk dat dat een beetje hetzelfde idee is als mensen die rokend en drinkend 80/90 jaar oud worden. We weten allemaal dat 't slecht is, maar 't kan dus wel gebeuren.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:22

hier ook nog een positief bericht: na te lezen van dit toppic heb ik alles wat hier staat besproken met mijn vriend en hebben we zijn dochter overgehaald (lees vriendelijk doch zéér dringend verzocht) om 2 vissen aan te wijzen die weg mogen uit haar aquarium.
dan houden we er nog 3. als ze dan weer een beetje groeien zetten we de rest van de goudvissen ook in de vijver bij m'n vader.
1 van de vissen is (gelukkig) wel flink gegroeid dus konden we aan haar ook echt laten zien dat ze te groot gaan worden. heeft de rest weer wat meer ruimte.

vind dit echt een fijn topic. had altijd al mijn vraagtekens bij sommige dingen die me verteld werden in de dierenwinkel. maar heb nu gelukkig collega's met vissenhobbies en nu dit toppic. veel bijgeleerd het afgelopen jaar!

moet ik wel zeggen dat ik wel degelijk informatie heb gevraagd en gezocht voor ik aan dit aquarium begon. ik heb namelijk altijd guppies gehad en dat is wel echt iets anders dan goudvissen.(in een aquarium, zo veel wisten mijn ouders dan gelukkig wel) maaaaar ik heb nog nooit zo duidelijk richtlijnen kunnen vinden voor het houden van vissen, ondanks wel zoeken. ben blij dat ik nu beter weet hoe het wél moet want alle dieren moeten zich hier happy voelen!

heb ik nog wel een vraagje. ik heb inmiddels gelezen dat je sluierstaarten en goudvissen dus beter niet bij elkaar kan zetten. (we hebben nu 1 sluierstaart en 4 goudvissen) nu gaat dat hier verder prima, jaagt elkaar niet op oid, maar het is wel een van de redenen dat ik alle goudvissen uiteindelijk in een vijver wil onderbrengen.
nu zeiden ze bij de dierenwinkel dat we de sluierstaart sluierstaartvoer moesten geven, omdat die geen drijvend voer mag hebben. dat doen we ook braaf. maar ze zeiden ook dat de goudvissen hier prima op kunnen leven. klopt dat of moeten we die ook nog iets anders geven?
als ik drijvend voer geef is dat niet goed voor de sluierstaart maar kunnen de goudvissen op zinkend voer?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:58

zigranta schreef:

Ik heb vorig jaar baby goudvissen in de vijver gehad. Ik heb daar 8 van gevangen en deze winter laten overwinteren in huis wanneer het weer het toelaat gaan deze dus gewoon de vijver weer in.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:00

Waarom laten overwinteren?
Ze redden zich prima in een vijver hoor.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:20

@meintje: Zinkend voer is prima voor goudvissen. :) Ze happen makkelijk lucht mee met drijvend voer, wat weer allerhande vervelende gevolgen kan hebben.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:34

Vjestagirl schreef:
Wist je trouwens dat je sluierstaarten en 'gewone' goudvissen niet samen in een bak kunt houden? Door hun ronde vorm denken gouvissen dat sluierstaarten vrouwtjes zijn die klaar zij om kuit te schieten en zullen ze ze de dood in jagen.

Gaat bij mij al 2 jaar goed met mijn 4 vissen waarvan 2 sluiervissen en 2 gewone goudvissen

Ik heb een bak van 90 liter (geloof ik) Maar gaat heel goed, heb een pompje en plantjes en maak ik elke 2 weken a 3 weken schoon...en heb een soort spul door het water heen waardoor de ph waarde goed word... en in de winter zet ik express de kachel niet aan en ga zelf onder 3 dekens liggen anders ben ik bang dat het water te warm word.

het is niet allemaal zoals het hoort lees ik wel, maar probeer het iig wel.
Wat ik nog wel wil aanpassen is zand ipv stenen op de grond..

Maar kan je zand gebruiken voor sluiervissen en gewone vissen?
En doe je er elke keer nieuw zand in of maak je het schoon? zo ja hoe doe je dat dan? zo nee waar laat je het vieze zand?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:39

Sluiers en goudvissen vinden zand vaak zelfs fijn. Ze hebben de neiging om hun kieuwen er mee schoon te spoelen.

Het zand laat je gewoon in het aquarium. Wanneer je bij het verschonen het water afheveld met een slang kun je het zand 'stofzuigen' zodat al het vuil er af gaat. Soms even het zand doorwoelen en het kan jaren mee. :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:33

Als ik mijn bak verschoon:

haal ik eerst 4 emmers water uit de bak tot ik hem kan tillen het overige water en de (grind)stenen kieper ik in het bad. om vervolgend met de spoeier de bak schoon te maken, en de grotere stenen maak ik schoon met een spons en de kleintje spoel ik met de sproeier...dan de stenen er weer in en water tot zover ik hem kan vullen en de rest vul ik met emmers..

Iemand nog een ander idee..

misschien een bakje met zand ik de bak zetten?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:47

ohw wat goed. Dat zijn echt dingen die ik niet wist! Ik had vroeger ook 2 goudvissen in een bakje (ik weet niet meer hoe groot dat bakje was) maar ze groeiden zo erg dat we ze nadien in een grote plastik ton in de tuin hebben gezet. Daar hebben ze toch een jaar of 5 in gezeten en nadien waren ze de eerste vissen in de nieuwe vijver.
Onze vijver is 1,5m op 4m denk ik en 1 m diep en er staat wel een filter op.
We hebben elk jaar zo veel kleine visjes bij dat we ze moeten weggeven :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:50

Anne_mieke88 schreef:
Als ik mijn bak verschoon:

haal ik eerst 4 emmers water uit de bak tot ik hem kan tillen het overige water en de (grind)stenen kieper ik in het bad. om vervolgend met de spoeier de bak schoon te maken, en de grotere stenen maak ik schoon met een spons en de kleintje spoel ik met de sproeier...dan de stenen er weer in en water tot zover ik hem kan vullen en de rest vul ik met emmers..

Iemand nog een ander idee..

misschien een bakje met zand ik de bak zetten?

Wat je doet is eigenlijk te veel werk.

In principe kan een aquarium prima draaien op het filter alleen. Om de vervuiling van je dieren eruit te halen kun je met een slang 1x in de week ongeveer 20% van het water vervangen. Dit water kun je gewoon uit de kraan halen, en er een goedje in gooien wat dingen als chloor en andere dingen die slecht zijn voor je vissen eruit haalt.

Het nadeel van al het water vervangen is dat je daarmee de aanwezige biocultuur aan bacteriën in 1x door de plee spoelt, en die bacteriën hebben ze nou juist nodig om zicht prettig te voelen.

Sterker nog, in mijn tropisch aquarium haal ik maar 1x per maand 25% van het water eruit, en dan ook alleen nog maar omdat er te veel troep op de bodem ligt. Verder draait hij helemaal op het filter.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:53

Ik heb geen filter alleen bubbels, als ik er een filtertje in doe is deze binnen een maand stuk |(
Ik heb maar een klein bakje, en ik gooi altijd spul erdoorheen met bacterien en dat het water op goede ph waarde brengt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:57

Anne_mieke88 schreef:
Ik heb geen filter alleen bubbels, als ik er een filtertje in doe is deze binnen een maand stuk |(
Ik heb maar een klein bakje, en ik gooi altijd spul erdoorheen met bacterien en dat het water op goede ph waarde brengt.

Filter is eigenlijk essentiëel. Wat je wilt hebben is een filter die 5x de inhoud van je bak per uur aankan, dus als jij aangeeft 90 liter te hebben is dat 450 liter per uur.

De bubbels zijn leuk, ik gebruik ze zelf alleen zomers als door de warmte de watertemperatuur flink omhoog gaat en dus het zuurstofgehalte omlaag.

Overgens, ik zag dat je de verwarming niet aanzet etc. Is het niet veel makkelijker om een koeling te kopen?
http://www.rainforest-frogs.nl/shop/pro ... ts_id=1261

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:59

nee ik vind dat allemaal net iets te veel :P
Mijn visjes doen het prima :D Vind dat zand wel een goed idee...
Allen moet nog even oplossing voor vinden...

Misschien is een bakje zand in de bak zetten een goed idee

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:19

Ben even gaan kijken en meten

Mijn bak is 40x22x25 dus dat is 22 liter :S

22 minus 2 liter voor plantjes etc. 20 liter dus ik kom op 5 liter per vis...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:24

Anne_mieke88 schreef:
Ben even gaan kijken en meten

Mijn bak is 40x22x25 dus dat is 22 liter :S

22 minus 2 liter voor plantjes etc. 20 liter dus ik kom op 5 liter per vis...

Dan zou ik heel snel gaan kijken voor een grotere bak...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:33

Heb niet echt plaats voor een grotere bak, :S

Toch doen ze het heel goed vind ik ik had er vorig jaar 1 in zitten die was 15 cm die is ook best oud geworden 6 jaar (vond ik zelf, magoet vind dat mijn vissen het wel beter hebben dan de gemiddele goudvis...Er zit er ook 1 bij die ik van de dood heb gered deze zat in een ronde kleine kom...alleen en ja je zult het niet geloven...met glasscherven onderin...en dan maar raar vinden dat de ene binnen een dag dood was en deze vol met rode plekjes zat 8)7 .....dus doe ook mijn best!)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:56

Anne_mieke88 schreef:
Heb niet echt plaats voor een grotere bak, :S

Toch doen ze het heel goed vind ik ik had er vorig jaar 1 in zitten die was 15 cm die is ook best oud geworden 6 jaar (vond ik zelf, magoet vind dat mijn vissen het wel beter hebben dan de gemiddele goudvis...Er zit er ook 1 bij die ik van de dood heb gered deze zat in een ronde kleine kom...alleen en ja je zult het niet geloven...met glasscherven onderin...en dan maar raar vinden dat de ene binnen een dag dood was en deze vol met rode plekjes zat 8)7 .....dus doe ook mijn best!)

Misschien dan eens overwegen om ze zomers in een vijver te doen bij iemand?

6 jaar oud... Tsja, dat is net zoiets als zeggen dat je paard op 6 jarige leeftijd is overleden, maar toch wel oud is geworden... 6 is niet oud...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:59

iig langer dan de gemidelde goudvis in een kom,
Probeer het die beestjes altijd naar hun zin te maken met de middelen die ik heb...
En kan echt geen grotere bak, moet ik er soms 2 weg doen? dat ze met zn tweeen zijn...
Maar dan kiezen welke...kan niet kiezen ze zijn allememaal leuke beestjes met allemaal hun eigen karaktertje en bezigheden......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:00

Anne_mieke88 schreef:
iig langer dan de gemidelde goudvis in een kom,
Probeer het die beestjes altijd naar hun zin te maken met de middelen die ik heb...
En kan echt geen grotere bak, moet ik er soms 2 weg doen? dat ze met zn tweeen zijn...
Maar dan kiezen welke...kan niet kiezen ze zijn allememaal leuke beestjes met allemaal hun eigen karaktertje en bezigheden......

2 wegdoen is iig al een goede start. Dan hebben je visjes een beetje meer ruimte...

En ja, ik ben heel hard, maar als je 2 kippen op 1m2 zou houden is dat ook te weinig ruimte, maar altijd meer dan in een legbaterij...