Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:11

_Tara_ schreef:
Als ik later een kat zou nemen, zou die wss van MP/asiel komen. Ik zou dan gericht op zoek gaan naar een binnenkat. Puur omdat ik m'n kat niet buiten zou willen hebben. In de tuin van een ander, op de straat, in huizen van andere mensen... Als ik afgelegen zou wonen zou 't een ander verhaal zijn, dan mocht de kat wel naar buiten, mits geholpen en 's nachts weer gewoon binnen.
Ik zou er dus iig wel rekening mee houden, dat als ik een kat nam, of 't een buiten of binnenkat was.

Een meisje uit m'n klas is gaan samenwonen, wilde een kat... Heeft er twee uit het asiel gehaald. Ik vind het halen van een kat uit het asiel echt grote klasse!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:16

Wij hebben 3 katten en die komen NOOIT buiten.
Ja als ze eens een keer onstnappen misschien maar anders niet.
Wij hebben een mega huis ze mogen naar zolder naar boven zeeen van ruimte en te vergelijken met een paard in de paddock dus veel meer ruimte... :D
Wij wonen aan een drukke straat hebben raskatten en we willen niet dat ze meegenomen en/of doodgereden worden.
De katten zijn ook hier erg gelukkig.

_Tara_

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:20

Janine1990, ik kijk soms wel eens op marktplaats. Hoeveel katten er daar niet aangeboden worden... Echt niet normaal. Asiels zitten ook hartstikke vol natuurlijk. Vandaar dat ik er daar dus ook een vandaan wil halen :j Al zal 't nog wel een tijdje duren hoor voor ik een eigen kat kan houden :P

Tooske, m'n ouders hebben ook een raskat. Toen ze haar kochten, vertelde de fokster dat ze niet eens naar buiten mag.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:23

Bij mijn eenen kitten die uit een opvang kwam moest ik overgens zelfs tekenen dat ze niet buiten zou komen tenzij de omgeving goed gekeurd werdt door de opvang.
En goedkeuring kreeg je dan als je aan een rustig landwegetje woonden en 10 minuten moest fietsen naar de buren enz.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:27

Zelf hebben wij al ons hele leven katten. We woonden in een rustige buurt met een bos dus liepen ze gewoon rond. De rest in de buurt had z'n katten ook lekker loslopen dus burenruzies kwamen zelden voor. Heb wel een stuk of 5 katten gehad die ik van de straat heb moeten halen, doodgereden. Ze hebben dan wel misschien niet lang geleefd, maar toch het geluk gehad vrijheid te hebben, niet?

Nou dat was bij mijn vader. Deze is bij z'n vriendin ingetrokken dus moesten de katten weg. Wij hebben de oudste overgenomen. Bij ons geboren en dat maakt hem nu wel bejaard met zijn 12,5 jaar. Van de ene dag op de andere meegenomen in ons appartement. We hebben geen tuintje of balkon, niets, en toch vind hij het er gewéldig. Hij is anders dan bij m'n vader. Komt lief kroelen, zit echt constant bij ons, hij is zelfs gezonder dan ooit, en dat zie je aan hem. Aan frisse lucht geen gebrek. Hij ligt meestal in de slaapkamer en daar staat het raam echt 24/7 open met een vliegenraam tussen. Het lijkt hem niet te storen, echt niet. Volgens mij heeft dit ook wel met het karakter en leeftijd van de kat te maken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:28

Graag zou ik mijn katten buiten willen laten. Probleem is het zijn raskatten, lopen met ieder mens mee, en ik woon 1 hoog. Mocht ik een huis met tuin hebben, dan maak ik een ren in de tuin of zet ik de tuin af.
Als ik geen raskat had, zou ik ze ook niet zomaar buiten laten. Om redenen die de TS aangeeft. Kinderen hou je niet binnen nee, maar die kijken wel uit met oversteken of hebben begeleiding als ze erg jong zijn. En ook appels hoeven niet met peren vergeleken te worden. Paarden of kinderen niet met katten ;).
Probleem is, de oorspronkelijk wilde omgeving waar een kat oorspronkelijk vandaan komt heeft ook geen snelwegen en gestoorde kinderen met rotjes. Wij geven de paarden ook een wei en geen vlakten om rond te trekken toch? Waarom een kat dan geen tuin? Als we toch appels met peren vergelijken ;).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:20

sorrell schreef:
Citaat:
Allesinds, onze katten zitten heel vaak buiten. Er zijn inderdaad risico's die je niet kan voorkomen (zo moet onze kater het tegenwoordig stellen met drie poten), maar als je ziet hoe een kat ervan kan opleven? Niks mooier dan een kat zien jagen, zien dollen met een muisje waar ze een uur achter gejaagd hebben, hen helemaal in het topje van een boom zien gluren naar een vogeltje, hen zien rollen en dollen in de zand en in het gras. Liever een kat die 5jaar van zijn leven heeft kunnen jagen en zich heeft kunnen uitleven buiten en dan jammerlijk onder een auto komt, dan een kat die 10jaar leeft maar nooit is buiten geweest. Kwaliteit boven kwantiteit.

Mooi geschreven, en helemaal mee eens..

En vervolgens tijdens het tuinieren met mijn handen in hun oliebol te zitten, nee dank je.

Tevens na aanvang van een ouder topic, als ik zo'n kat in mijn tuin zie ontlasten dan zal ik ook zonder pardoen de deur open gooien en mijn hond naar buiten laten.

Katten mogen buiten best rondlopen, maar de eigenaren zijn gewaarschuwd dat mijn hond ze eventueel pakt als de kat zich op mijn terrein waagt.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:04

@ Magda, als je de mijn eerdere post gelezen had, dan kon je lezen dat mijn katten niet buiten hun behoefte doen maar binnen, keurig op de kattenbak en vervolgens weer naar buiten gaan..

2 maal per dag maak ik de bak schoon, met grote hoeveelheden plasjes en drollen er in en door de hoeveelheid weet ik vrijwel zeker dat ze het niet buiten doen.

en als ze het hier buiten doen, dan maalt er niemand om, hier zijn geen keurige perkjes die geschoffeld en beplant moeten worden.. we hebben allemaal bostuinen ( ik woon in een klein bosje), met struiken en vaste planten en de percelen lopen vrijwel zonder afrastering / hekwerk in elkaar over

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:11

Sorrel, ik doelde niet op jou persoonlijk, ik doelde op de inhoud van het bericht. :)

Zulke katten zijn er genoeg, dat weet ik, maar ook genoeg die ik door mijn hond uit de tuin laat jagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:14

magda_90 schreef:
Sorrel, ik doelde niet op jou persoonlijk, ik doelde op de inhoud van het bericht. :)

Zulke katten zijn er genoeg, dat weet ik, maar ook genoeg die ik door mijn hond uit de tuin laat jagen.

Pakt je hond ze echt??? Want als hij verwondingen toebrengt heb jij als eigenaar wel een probleem...

Die van ons blaft, totdat ze te dichtbij komen.. Wat een held... :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:18

Tot nu toe is het altijd bij wegjagen gebleven, maar hij is als de duivel als ze op zijn terrein zijn. Tijdens het uitlaten kun je echter 10 katten tegenkomen dan is er niets aan de hand.

Ik ben benieuwd naar de juridische onderbouwing daarvan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:19

Ip is hij op eigen terrein, dus heeft hij daar 'recht' op

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:19

magda_90 schreef:

;) ik heb een kat die dol is op honden, haha, als er iemand langs ons huis loopt met een hond dan rent mijn kat er gelijk naar toe en gaat voor hem liggen.. Ik heb het al een paar maal gezien, echt bizar, de hond is dan zo verbouwereerd dat hij niets doet..

Hoe en waarom weet ik niet, hij was al 2 toen ik hem uit het asiel haalde, schijnbaar is hij met honden opgegroeid..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:23

magda_90 schreef:
Tot nu toe is het altijd bij wegjagen gebleven, maar hij is als de duivel als ze op zijn terrein zijn. Tijdens het uitlaten kun je echter 10 katten tegenkomen dan is er niets aan de hand.

Ik ben benieuwd naar de juridische onderbouwing daarvan.

Ik weet zo geen artikel, maar als houder van een dier ben je aansprakelijk voor elke vorm van schade die het toebrengt aan derden...
Dus als jouw hond een kat pakt, deze kat is gewond, dan ben jij aansprakelijk... ;)

Onze hond blaft ook alleen achter huis, er is een kat hier op de buurt die hem 'aanvalt' (je ziet aan die kat dat die het heerlijk vind om een hond te klieren) en dan is de hond wel heel erg bang... :')
Vermoed dat dit bij jou ook wel het geval zal zijn... Verdediging van eigen terrein. Onze hond valt onze kat ook niet aan, sterker nog, de kat heeft de hond prima onder de duim... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:23

sorrell schreef:
magda_90 schreef:

;) ik heb een kat die dol is op honden, haha, als er iemand langs ons huis loopt met een hond dan rent mijn kat er gelijk naar toe en gaat voor hem liggen.. Ik heb het al een paar maal gezien, echt bizar, de hond is dan zo verbouwereerd dat hij niets doet..

Hoe en waarom weet ik niet, hij was al 2 toen ik hem uit het asiel haalde, schijnbaar is hij met honden opgegroeid..

Kan heel goed :j
Onze buren hadden een kat die hijgde... Ook opgegroeid met honden... ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:24

Wij hebben op het moment 8 katten, maar het zijn er veel en veel meer geweest.
Van huis uit hebben wij altijd katten gehad en dat was in de stad op een bovenhuis.
Onze katten hadden daar geen enkel probleem mee omdat ze zo waren opgegroeid, daar bleven ze altijd binnen.
Later woonde ik in een buitengebied en de Siamezen mochten naar buiten, werden doodgereden of werden gejat.
Na onze latere verhuizing had ik een paar binnen- en buitenkatten en ook hier werden ze doodgereden, maar ook nog veel erger, ze werden vergiftigd en doodgeschoten door de buurman.
Er is bij ons nog nooit een paard doodgereden en ook nog nooit dood geschoten.
Het vergelijk met een paard is niet te maken.
Ik heb jaren een eigen dierenambulance gehad en de vele ellende van de buiten lopende katten van de straat mogen afschrapen.
Mijn huidige Siberische katten gaan niet naar buiten.
Ter bescherming tegen de buurman en alle andere gevaren.
Ik heb wel een grote buitenren zodat ze het gehele jaar door naar eigen believe buiten kunnen zijn.
Ik heb niet dit hele topic doorgelezen, delen ervan.
Maar ik zou willen voorstellen dat enkele hier eens enige tijd op een dierenambulance gaan werken, dan pas kom je er achter wat het buitenleven voor een kat is.
Overigens weet ik ook heel goed dat sommige katten niet binnen zijn te houden en gelukkig zijn er nog plaatsen waar een kat buiten kan zijn.
Maar mijn katten zijn mij te veel waard om ze nutteloos dood te laten gaan.

Overigens hebben we ook 3 honden, kat en hond gaat vaak heel goed samen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:28

Janine1990 schreef:
Verdediging van eigen terrein. Onze hond valt onze kat ook niet aan, sterker nog, de kat heeft de hond prima onder de duim... :+

Dat zal best kunnen, nogmaals tijdens het uitlaten kunnen we wel 10 katten tegenkomen en dan is er niets aan de hand. De kat van de buren vinden de hond ook helemaal geweldig, zolang zij maar niet op zijn terrein komen, hij zal ze koste wat kost er van af jagen (trouwens ook met duiven op de een of andere manier?).

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:29

Onze honden springen ook naar vogels en vreemde katten, maar echt pakken doen ze ze niet.
Ze weten veel te goed wat een kat kan doen.
En ze hebben het besef niet wat ze met een vogel aan kunnen.
Maar als het snel weg rent of vliegt is het wel erg leuk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:30

KiWiKo schreef:
als je kinderen hebt die groot worden dan kan je ze ook niet binnen houden, het leven zit nou eenmaal vol gevaren.

en daarnaast snap ik niet dat het wel normaal gevonden word een kat, die leeft om te jagen bijvoorbeeld, binnen te houden maar ow als je je paard niet minstens 10 uur per dag buiten hebt staan.

Helemaal mee eens!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:37

Vind het nogal een verschil... je paard loopt imo op je eigen weiden? Die dump je ook niet even op het knollenveld van je buurman toch?
Dat gebeurt met katten meestal wel... die lopen ongevraagd in de tuinen van de buren te pissen of te jagen.

Ik heb een, voor mij, ideale situatie gecreëerd:
Die van mij komen buiten, maar wel op mijn terrein :D
Ik heb een goed afgezet balkon + dakterras.
Ze kunnen naar buiten en echt kat-zijn... maar zonder het risico op aanrijdingen, vergiftigingen, vechten en of boze buurtjes.
Mijn ouders hadden ook altijd hun tuin kat-proef. Zodat de katten buiten konden maar niet de tuin uit... en dat was ook een flinke omtrek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:39

doe je toch prima Alsemgeest :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:40

ja, sowieso schikken de buren zich rot als ik die kale ET van mij in hun tuinen laat lopen _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:41

hahahahhaha :D :D :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:42

Bij mijn vriend hebben ze ook katten en die mogen altijd naar buiten. Nou wonen hun ook in een vrijstaand huis waar de buren 100 meter verder op wonen. Ze wonen wel naast een drukke weg. Echter omdat hun een grote buitenbak hebben en een bosrand komen de katten zowaar niet vaak bij de weg.

Ik ben van mening dat een kat lekker naar buiten moet kunnen. Kun je hun dat niet geven, dan snap ik niet waarom je een kat neemt. Een kat in een ren ... echt waar, het moet niet gekker worden hoor. En een kat op een flat, hoe verzin je het! Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.
Ik geloof voor de 100% dat jullie ze alle liefde geven die ze maar kunnen krijgen, maar mijn god, het kan ook te ver gaan hoor!

Bijvoorbeeld: je kiest er voor een raskat te kopen, lekker veel geld kwijt. Maar omdat die zo duur was is naar buiten gaan een NO GO. Kan die kat daar iets aan doen? Omdat jij bang bent je juweeltje kwijt te raken?

Dieren worden tegenwoordig zo vermenselijkt. Laat een dier een dier zijn, gun ze dat. Je kan ze nog zoveel liefde en aandacht geven, maar het blijven katten welke naar alle waarschijnlijkheid heerlijk vinden om de beentjes te strekken, achter vogeltjes aan te gaan en om lekker in de bosjes te kunnen scheiten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:44

als ik een kat zou hebben zou dat ook een binnenkat worden. vind heel veel verschil in karakter zitten tussen binnen en buitenkatten. binnenkatten zijn vaak een stuk aanhankelijker en dat vind ik wel heel erg lekker.
ook loop je dan niet het risico dat je katje ineens niet meer terugkomt omdat ie levenloos in een berm ligt.
als ik een balkon zou hebben zou ik daar wel gaas oid omheen maken zodat ie gecontroleerd een frisse neus kan halen :D