Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jumpingxgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:51

Ik heb ook zoiets meegemaakt en wat kreeg ik naar me kop geschreeuwt terwijl mijn hond vast zat maar wel terug blafde 'Hou hem bij hou hem bij' helemaal dat mens in paniek ik heb zo'n hekel aan dat mensen grote honden al snel agressief vinden terwijl die kleine hondjes er ook wat van kunnen en haar hond was nog los ook.
Ik heb een mechelse herder en zij had een maltezerleeuwtjee nou mechelaars zullen wel dan niet zo'n goede naam hebben maar de mijne heeft nog nooit uitgehaalt zelf me kleine nichtje (lees 1 jaar) kan aan zijn oren trekken en hij doet nog niks maar alleen omdat die blaft word die al voor een agresieve hond aan gekeken grr wat kan ik daar boos om worden zeg!!

Sorry moest er even uit :P maarjaa ik ben dan druk bezig met mijn hond weg te halen als die andere hond op hem af komt zal niet zo snel een schop verkopen heb ik het lef niet voor :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:24

daffodil schreef:
Eigenlijk vind ik het vooral sneu voor al die honden die zo angstvallig aangelijnd moeten blijven en "beschermd" moeten worden tegen andere honden....begrijp me niet verkeerd, tuurlijk zit ik niet op conflicten te wachten maar ik zit mijn hele leven lang al in de honden en ik vind dit toch allemaal wel heel heftig hoor. Maar nogmaals, misschien is het de buurt ofzo, zitten jullie in een blijkbaar behoorlijk asociaal deel van Nederland.

Maar een hond moet toch ook hond kunnen zijn? En altijd aan de lijn, nooit met een andere hond spelen, ik vind dat echt zielig. Dan mag de Welzijnsnota voor paarden ook op honden uitgewerkt worden, want iedereen vindt het wel zielig dat dat paard in zijn eentje buiten staat maar voor een hond is het normaal??

ik vind dat jij nogal heel wat vooroordelen hebt hier in dit topic :\

misschien leef jij in niemandsland dan? :?

mijn hond is supersociaal in losloopgebied, gaat eigenlijk altijd goed behalve als de tegenpartij begint met bijten of snauwen
maar dan nog loopt het vaak met een sisser af

maar of ik nou hier in de buurt loop ,of bij jou in je nette? buurt , als mijn hond aangelijnd is dan dult hij geen andere honden! :n
en dat heeft niks met zijn opvoeding te maken want hij is altijd tussen de honden geweest
als hij op stal is loopt hij met een stuk of 9 verschillende honden los, reuen en teven en diverse rassen

ook bij jou in de buurt , en mijn hond aangelijnd is hij erg gevaarlijk als jouw hondje losloopt en regelrecht op hem afloopt, ongeacht de kleur, het geslacht of ras

en het feit waarom hij gevaarlijk is: hij beschermt mij, en is 55+ kg en heeft nog nooit een gevecht verloren
(ook nog nooit een hond verwond ook eigenlijk)

denk dat je toch even over je uitspraken moet herzien

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:43

daffodil schreef:
Eigenlijk vind ik het vooral sneu voor al die honden die zo angstvallig aangelijnd moeten blijven en "beschermd" moeten worden tegen andere honden....begrijp me niet verkeerd, tuurlijk zit ik niet op conflicten te wachten maar ik zit mijn hele leven lang al in de honden en ik vind dit toch allemaal wel heel heftig hoor. Maar nogmaals, misschien is het de buurt ofzo, zitten jullie in een blijkbaar behoorlijk asociaal deel van Nederland.

Maar een hond moet toch ook hond kunnen zijn? En altijd aan de lijn, nooit met een andere hond spelen, ik vind dat echt zielig. Dan mag de Welzijnsnota voor paarden ook op honden uitgewerkt worden, want iedereen vindt het wel zielig dat dat paard in zijn eentje buiten staat maar voor een hond is het normaal??

ik zal mijn hond wel eens loslaten en met jou hondjes laten 'spelen'

denk dat je er dan heel snel anders over denkt..

Ojajoh

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:51

daffodil: mag ik vragen......weet jij wat het is om een grote sterke hond te hebben?

ik zie in je profiel maar hele kleine honden
al zijn ze nog zo fel, ze zijn makkelijk te houden en richten niet zoveel schade aan

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:57

trouwens gisternacht ook weer zoiets mee gemaakt
een of andere onverlaat met een maltezertje.. los midden in de woonwijk aan het splen en rennen.. baas als een debiel mee doen en schreeuwen: jaaa kom maar pietje lekker rennen en spelen blabla hij stond er als een pipo de clown naast te springen..
heel leuk allemaal maar ik kwam aan met Lima.. aangelijnd.. ik wachten tot die pipo zijn hond zou aanlijnen.. maar nee hoor :( en die hond kwam uiteraard op lima af.. zag het al aankomen.. die hond bij lima en bij lima gingen de nekharen al overeind.. dus ik hang lima zowat op door haar strak aan de lijn te houden en die pipo?? die doet en zegt niks!! haalt zijn hond niet weg en staat er gewoon als een debiel bij terwijl ik lima half aan het ophangen was!! BLIND was die gewoon :( en ik kan daar zo kwaad om worden! je ziet toch GVD dat het niet goed gaat!! dus ik 'vriendelijk' gevraagd of hij zijn hond aan wil lijnen dat er anders niks van zijn pietje over zou blijven :( :(

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:58

Ik laat m'n hond dan los, dan kan ie zich iig verdedigen of weglopen.
Ik verwacht ook van de eigenaar van die andere hond dat ie z'n beest afstraft en em bij die van mij weghaalt.
Gaan lopen schoppen oid zou ik nooit doen.
Heb 1x geprobeerd 2 honden uit mekaar te halen, nou geloof me, kun je beter niet doen, m'n hand heeft het geweten toen. ;(

Mijn hond valt zelf altijd uit naar maltezers en zhi tzu's en pitbulls, sinds dta voorval.
Dus daarom hou ik hem ook gewoon netjes bij me , zoals iedere eigenaar zou moeten doen als ie weet dat z'n hond iets zou kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 26-10-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:58

Ga je lekker LimaMambo? Dit is dus precies de mentaliteit die ik verwacht bij mensen die blijkbaar geen kans zien hun hond zodanig op te voeden dat een simpele speelpartij dagelijkse gang van zaken is,.....jammer hoor zo'n reactie. Zegt meer over je dan je denkt.

Ikdoemaarwat, ik heb erg veel ervaring met alle soorten honden, heb jarenlang in de honden gewerkt en heb zelf inderdaad kleine honden maar zoals ik al eerder geschreven heb, op dit moment ook een logé van 49 kilo, die toch echt in de grote sterke hondenklasse valt.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:00

Ik ben ook een hondeneigenaar, en mijn hond is een 6 jarige teef van ongeveer 55 kilo (kruising pyreneese berghond en Mechelaar) maar is een schat van een hond, zowel naar mensen als honden ZOLANG de andere hond geen agressief gedrag vertoont. Als ik met haar ga wandelen en ik laat haar los lopen, dan ben ik zeker dat zij terug komt op mijn commando, dus ik neem het risico haar los te laten. Ik heb echter al paar keer veel geluk gehad omdat een andere hond haar aanviel en gewoon niet opgewassen is tegen haar en zij binnen de kortste keren bovenop die andere hond zit maar gelukkig kan ik haar de baas blijven en blijft ze mij gehoorzamen. Maar het is gewoon heel spijtig dat andere mensen het gevaar dan niet willen inzien...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:01

en reactie op het vorige bericht van mij op jou?
ik vind echt dat je heel makkelijk praat en veel vooroordelen hebt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:02

daffodil schreef:
Ga je lekker LimaMambo? Dit is dus precies de mentaliteit die ik verwacht bij mensen die blijkbaar geen kans zien hun hond zodanig op te voeden dat een simpele speelpartij dagelijkse gang van zaken is,.....jammer hoor zo'n reactie. Zegt meer over je dan je denkt.

Ikdoemaarwat, ik heb erg veel ervaring met alle soorten honden, heb jarenlang in de honden gewerkt en heb zelf inderdaad kleine honden maar zoals ik al eerder geschreven heb, op dit moment ook een logé van 49 kilo, die toch echt in de grote sterke hondenklasse valt.

haha ja sorry hoor maar jij bent er zo van overtuigd dat het allemaal wel kan
ik denk dat je eens keihard met je neus op de feiten moet worden gedrukt
dat we niet leven in een wereld met honden die allemaal met elkaar overweg kunnen.. dat honden, net als mensen, niet met iedereen overweg kunnen

en maak je maar niet druk over de opvoeding van mijn hond.. ik denk eerder dat jij nog heel wat te leren hebt over hondengedrag..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:05

daffodil schreef:

Wat een onzin zeg. Niet alles ligt aan een slechte opvoeding hoor.
Mijn eigen honden spelen prima met elkaar, maar andere (vreemde) honden dulden ze niet. Hoeven ze ook niet. Wie heeft dat toch bedacht, dat een hond maar met iedere andere hond moet willen spelen?

Jij hebt het over asociaal wonen, maar eigenlijk vind ik het best heel asociaal dat jij je honden maar gewoon los laat en op iedere andere hond af laat gaan.....maar goed dat je niet vlak bij mij woont....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:05

LimaMambo schreef:
daffodil schreef:

haha ja sorry hoor maar jij bent er zo van overtuigd dat het allemaal wel kan
ik denk dat je eens keihard met je neus op de feiten moet worden gedrukt
dat we niet leven in een wereld met honden die allemaal met elkaar overweg kunnen.. dat honden, net als mensen, niet met iedereen overweg kunnen

en maak je maar niet druk over de opvoeding van mijn hond.. ik denk eerder dat jij nog heel wat te leren hebt over hondengedrag..

Als ik zo de reacties lees dan dan petje af voor LimaMambo, want zo te lezen houdt zij wel rekening met andere mensen en hun honden. En zo te horen is haar hond niet eentje die graag gezellig speelt met andere hondjes, maar een hond die wat heeft meegemaakt en daardoor niet te vertrouwen is met andere honden die die niet kent. Petje af dat zij haar hond aan de lijn houdt als ze weet dat die moeilijk kan doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:10

ik ben het ook wel met limamambo eens op dit vlak

je hebt jaren met honde gewerkt en hebt veel ervaring
maar als ik je berichten allemaal terug lees,komt deze ervaring totaal niet tot uiting :n

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:12

Nou ik woon niet in enorm afgelegen gebied, en heb meerdere woonplaatsen gehad maar ik maak gewoon niet mee wat jullie meemaken....kunnen jullie met zijn allen snoeihard over mij heenvallen maar ik blijf het heel verwonderlijk vinden dat dat dan blijkbaar mij niet overkomt. Maar vraag me stiekem wel af of dat misschien ligt aan mijn zeer sociaal opgevoede honden die dus nooit in een conflict terecht komen.

Maar ik vind het te ver gaan om mij dan maar een gevecht toe te wensen of andere schade aan mijn honden. Ze zijn mij namelijk net zo dierbaar als die van jullie voor jullie dierbaar zijn. Dat bedoel ik dus met asociaal gedrag, ik zou dat een ander niet toewensen! Vind dat oprecht niet kunnen en te ver gaan.

Mijn ervaring met honden is in mijn ogen voldoende om mijn eigen honden kundig op te voeden, dat iemand hier daaraan twijfelt prima, gelukkig weet ik voor mezelf beter!

En rekening houden met anderen kan ik prima, daar hoeven jullie je niet druk om te maken!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:14

daffodil schreef:
Nou ik woon niet in enorm afgelegen gebied, en heb meerdere woonplaatsen gehad maar ik maak gewoon niet mee wat jullie meemaken....kunnen jullie met zijn allen snoeihard over mij heenvallen maar ik blijf het heel verwonderlijk vinden dat dat dan blijkbaar mij niet overkomt. Maar vraag me stiekem wel af of dat misschien ligt aan mijn zeer sociaal opgevoede honden die dus nooit in een conflict terecht komen.

Maar ik vind het te ver gaan om mij dan maar een gevecht toe te wensen of andere schade aan mijn honden. Ze zijn mij namelijk net zo dierbaar als die van jullie voor jullie dierbaar zijn. Dat bedoel ik dus met asociaal gedrag, ik zou dat een ander niet toewensen! Vind dat oprecht niet kunnen en te ver gaan.

Mijn ervaring met honden is in mijn ogen voldoende om mijn eigen honden kundig op te voeden, dat iemand hier daaraan twijfelt prima, gelukkig weet ik voor mezelf beter!

En rekening houden met anderen kan ik prima, daar hoeven jullie je niet druk om te maken!

Mijn eigen Beagle is supersociaal, maar er zijn gewoon honden die dat niet zijn, en dat kan liggen aan opvoeding en aan karakter. En dat betekent niet dat de baasjes van deze honden dan maar gelijk asociaal zijn als hun hond niet kan spelen met andere vreemde honden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:17

ik wens je nergens een gevecht toe.. maar misschien is dat wel nodig om eens je ogen te laten openen ;)

volgens jou zouden alle sociaal opgevoede honden met elkaar kunnen spelen.. nou, mijn hond is sociaal goed opgevoed maar tolereerd de meeste andere honden niet..

dat je volgens eigen zeggen goed opgevoede honden hebt.. je laat je honden zomaar op andere honden afrennen.. DAT vind ik een slecht teken.. want je eigen hond kan dan wel lekker sociaal zijn.. maar is die andere hond dat wel?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:20

daffodil schreef:

Dat vind ik persoonlijk wel beetje hoog van de toren blazen, mijn hond is ook een supersociale hond maar dat wil niet zeggen dat ze gaat toestaan dat een een andere hond besluit om haar aan te vallen en ja dan kan je er gewoon niet omheen dat mijn hond 55 kilo weegt en die andere hond wellicht heel erg kan verwonden...

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:21

Mijn twee zeer sociaal opgevoede honden zijn beide vrijwel hetzelfde opgegroeid. Van pup af aan krijgen ze 2-3 keer per dag de mogelijkheid om te spelen in het park (met andere honden) en hebben beide cursussen gevolgd. Mijn oudste reu is super sociaal naar alle honden, mijn jongste niet altijd. Wat een onzin dat dit aan de opvoeding zou liggen, aard van het beestje zullen we maar zeggen.
Ik blijf het complete onzin vinden dat honden maar altijd vriendjes moeten zijn. Mijn oudste hond is ook niet dol op pups, is hij nu abnormaal? Je mag dieren niet met mensen vergelijken, maar ik denk dat het in dit geval geen kwaad kan. Sinds wanneer vinden mensen elkaar allemaal leuk en aardig?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:26

Ik zou mijn hond meteen loslaten, meer kan je niet doen.. hem aangelijnd houden is in veel gevallen nog dommer denk ik dan.. Laat ze het zelf maar even uitvechten..

Mijn hond is niet altijd de liefste, sommige honden mag ie al niet voor ie ze nog maar 1 keer ontmoet heeft en dan vooral de flatcoats die hier in de buurt rondlopen.. geen idee waar dat vandaan komt.
Maar als die flatcoat losloopt en op ons afkomt, is het enige wat ik dan doe, mijn hond loslaten. En andersom hoop ik dat die baas dat ook doet als ik mijn hond niet meer teruggeroepen krijg.

En dit betekent echt niet dat mijn hond geen sociale opvoeding heeft,, integendeel, hij is altijd al onder soortgenootjes geweest. Maar hij heeft nou eenmaal vooroordelen over bepaalde honden :')

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:26

Pff ja ik ken het helaas ook... Wij hebben een Labradorreu (ongecastreerd omdat het niet nodig is), 11 jaar en écht de grootste goedzak die er is. Hij luistert heel goed dus hij loopt op plaatsen waar het kan ook los, op drukkere plaatsen natuurlijk aan de riem maar hij blijft altijd vlakbij je. Hij is alleen een ontzettende sukkel, héél erg onderdanig en daar irriteren andere honden zich aan, omdat hij eerst wil spelen en daarna durft hij niet meer en wil hij weg, dan worden ze boos. Hij is vroeger wel een paar keer gebeten maar gelukkig nooit grote wonden of nare dingen waarvoor we naar de dierenarts moesten ofzo. Hier in de buurt loopt een man die niet helemaal goed bij zijn hoofd is met een hele grote bulldog (zoiets), en die man laat altijd zijn hond los als onze hond los loopt (meestal houdt hij hem wel vast als we onze hond nog op tijd vast pakken) zo van ''hij wil spelen''. Maar die hond van hem is hartstikke onbetrouwbaar want hij springt altijd bovenop onze hond die doodsbang voor hem is en hij gromt en bijt ook. Mijn moeder komt hem vaak tegen, bijna elke week wel... M'n moeder had er al vaker wat van gezegd dat die man zijn hond niet los moet laten en dat onze hond heel bang is voor zijn hond en dat soort dingen, maar die man laat nog steeds zijn hond los. Laatst is m'n moeder een keer goed boos geworden (doet ze absoluut niet gauw, geen aso type ofzo) op die vent omdat die hond van hem voor de zóveelste keer onze hond aanviel... We weten waar die mensen wonen, hier vlakbij. Het is echt heel frustrerend dat die man zijn hond niet vast houdt want we willen niet dat het fout gaat, tot nu toe hebben we nog steeds geluk gehad dat onze hond er nooit verwondingen oid aan over hield... Gelukkig zijn de andere hondeneigenaren hier in de buurt niet zo, maar de meeste honden zijn ook wel vriendelijk. Mijn hond speelt het meest met andere Labradors en Golden Retrievers enzo, de wat minder dominante rassen. Dit gaat gelukkig prima.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:27

Jullie gaan er van uit dat een andere hond per definitie aanvalt en daar ga ik dus niet van uit. Als dat naief is, dan zal dat wel zo echter mijn ervaring heeft me nooit doen besluiten mijn uitgangspunt te wijzigen.

En LimaMambo dit:

Citaat:
ik zal mijn hond wel eens loslaten en met jou hondjes laten 'spelen' denk dat je er dan heel snel anders over denkt..

vind ik persoonlijk wel een behoorlijk aanvallende reactie mijn kant op en indirect suggereer je hiermee dat het goed zou zijn als mijn honden een keer flink te grazen genomen worden! Daar ga je dus echt te ver mee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:27

daffodil schreef:

En hier ga je weer veroordelen terwijl de meeste mensen toch echt wel redelijk netjes naar je toe blijven, en je denk ik de berichten ook ietwat verkeerd opvat
mensen vallen je niet aan,maar proberen je er wel van overtuigen dat je opmerking te veroordelend zijn, en je kijk op bepaalde honden en sociaal gedrag dus ook :j

en een zeer sociaal opgevoede hond zegt dus niks, kan ook in een gevecht komen ,al dan niet als starter....
jou hond begint misschien geen gevecht, maar een ander wel
maar omdat jou hond niet als eerste bijt betekent het dan dat je jouw hond maar op een andere (misschien gevaarlijke) hond af mag laten stormen?

als jouw hond naar mijn hond komt rennen in losloopgebied zullen ze vast en zeker gaan spelen met elkaar
maar zodra ik hem aangelijnd hebt is jouw, op mij af rennende hond een bedreiging in mijn hond zijn ogen en zal hij onmiddelijk gegrepen worden bij aankomst....

als je echt zoveel verstand en ervaring van honden hebt zoals je zegt dan moet dit toch niet zo moeilijk te begrijpen zijn :?

ik snap enerzijds dat je je aangevallen voelt omdat veel mensen het niet met je eens zijn
maar als je je zinnen en tekst in andere context zou plaatsen en bepaalde "sneren" weg zou laten zou je hier veel minder last van hebben ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:30

daffodil schreef:
Jullie gaan er van uit dat een andere hond per definitie aanvalt en daar ga ik dus niet van uit. Als dat naief is, dan zal dat wel zo echter mijn ervaring heeft me nooit doen besluiten mijn uitgangspunt te wijzigen.

En LimaMambo dit:

Citaat:
ik zal mijn hond wel eens loslaten en met jou hondjes laten 'spelen' denk dat je er dan heel snel anders over denkt..

vind ik persoonlijk wel een behoorlijk aanvallende reactie mijn kant op en indirect suggereer je hiermee dat het goed zou zijn als mijn honden een keer flink te grazen genomen worden! Daar ga je dus echt te ver mee.

het is maar net hoe je het opvat..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:31

Verkeerd dus, of vind jij het normaal om zoiets neer te zetten?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:31

Ik heb zelf een 3 jarige jack russel. Doodgoed beestje zal echt geen andere hond aanvallen. Sterker nog als we aan het spelen zijn met een bal of een tak of weet ik veel wat dan kijkt hij nog niet eens naar andere honden om. Hij heeft niet vreselijk veel intresse in andere honden maar tuurlijk ook hij rent wel eens op een hond af om te snuffelen. Honden die op hem komen afgestormt vind hij wat eng en wil ook snel een snauw uitdelen als hij er genoeg van heeft. Meer dan dit heb ik nog niet mee gemaakt met hem.

Allereerst als ik in een losloop gebied loop met mijn hond dan loopt hij los omdat ik weet dat hij het kan. Hij luistert goed en is verder een heel sociaal hondje. Ik verwacht dan ook van andere mensen die hun hond los laten lopen dat die hond ook goed sociaal is , niet zomaar uitvalt en in de aanval gaat.
Echter kom ik een hond tegen waarvan ik zie dat hij aangelijnd is dan roep ik mijn hond bij me en lijn ik hem ook aan. Ik ga er dan vannuit dat de hond in een losloopgebied niet zomaar aangelijnd is. Daar is meestal een gegronde reden voor.

Helaas heeft mijn hond al 2 keer moeten ondervinden hoe het is om flink gegrepen te worden door een andere hond. 1 keer in het park en 1 keer op het strand. Aanleiding ... geen idee de 1e keer was met een amerikaanse stafford. Ze waren aan het rennen en spelen en opeens greep ze hem en flink ook. Hoorde achteraf dat ze al vaker andere honden gegrepen had naja laat je hond dan niet meer los met andere honden in de buurt of muilkorf hem. 2e keer was op het strand terwijl mijn hond nietsvermoedend in de zee aan het spelen was met zijn bal en er opeens een husky op hem dook.. Weer flinke bijtwonden...
Helaas in beide gevallen waren de eigenaren totaal geschikt om een hond te hebben. De mensen van de stafford zijn op zulke momenten bang voor hun eigen hond en de mensen van de husky vertelde me dat hij alleen maar wou spelen en er verder niets achter zochten ( ummhh ja mijn hond lag open husky vertoonde alle singalen van stress en agressie maar het is spelen ) Sorry maar dan heb je ruzie met me en schop ik idd je hond van mijn hond af. En geloof me ik ga niet zachtzinnig te werk.
Ik kom te vaak mensen tegen die een hond in huis nemen , zich niet verdiepen in het ras , niet door hebben hoeveel tijd er in een hond gaat zitten en de hond gewoon weg niet kunnen bieden wat hij nodig heeft. Daar krijg je klere honden van , ben er van overtuigd dat een heel groot deel bij de opvoeding en socialisatie van de eigenaren ligt en dat dat heel vaak fout gaat