hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:45

Yinnar schreef:
Doe ik ook. Eerst bewijs en dan zien we wel verder. Ik ben ervan overtuigd dat jij hetzelfde zou hebben in mijn positie. Als je de hele regio hebt afgebeld en nergens kon het goedkoper. Nou moet ik wel zeggen dat de opvang wel korting krijgt en geen € 80,00 betaalt. Volgens mij rond de € 60,00. Maar oké nog altijd minder dan de € 45,00 die ze ervoor vragen. Daar komt ook bij dat de konijnen allen geënt zijn tegen myxomatose em VHD. Dus niet zo'n waardeloze en dure opvang toch?

Bij die andere opvangen zijn ze ook geënt tegen die ziektes.
Ik zeg nergens dat ze waardeloos zijn, maar ze kunnen gewoon niet concurren tegen de opvangen die het wel goedkoper kunnen en dat is in het nadeel van de konijnen.

Zoals ik al eerder zei: Ik zou niet kiezen voor een opvang die moet rondkomen van het opvangen van dieren, tenzij het een officieel asiel is. Dan sponser ik liever de mensen die het voor een leuk bedrag kunnen doen en begrijpen dat het soms ook gewoon veel geld kost.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:47

simone_1986 schreef:
Het gaat nu over opvangen en niet over de andere konijnen, dat is weer een hele andere discussie.
Ik vindt het gewoon achterlijk dat er nog zoveel mensen egoistisch zijn om een nestje te willen, maar goed dat zal toch nooit veranderen.

Er zou in elke regio een opvang moeten zitten, mensen die van hun konijn af willen zijn vaak niet bereidt om wat verder te rijden om het dier weg te brengen. Dus ook de duurdere opvangen zijn nodig.

De opvangen bestaan dankzij de mensen die zo graag nestjes willen hebben dus het is wel degelijk ontopic.

Waar zouden die opvangen blijven die er van moeten bestaan als iedereen ineens zou stoppen met konijnen fokken?
Dan moeten die mensen ineens een baan gaan zoeken. ;)

En gemiddeld 700 konijntjes per week die richting de bonthandel gaat vind ik ook enorm ontopic. Er is namelijk helemaal niemand die zich druk maakt om die konijntjes en als ik geen 45 euro wil uitgeven zou ik geen dierenvriend zijn?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-08-09 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:47

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
Dat is jouw mening maar ik heb nog steeds geen naam van een kliniek gehoord. Je weet het allemaal zo mooi te vertellen maar praatjes vullen geen gaatjes! Een opvang is hard nodig. En een opvang die meer dan 100 konijnen in de opvang heeft kan niet voor elke ram naar Tokio reizen. Dat moet zelf jij kunnen begrijpen. Een auto rijdt niet op water. Ik denk dat we blij moeten wezen dat ze een opvang zijn gestart. Als ze allemaal zoals jij dachten dan zouden er legio konijnen een langzame dood op straat en elders sterven omdat er geen opvang is vanwege de hoge castratiekosten.

Wat heeft de naam van de kliniek te maken met de opvangen die het wel kunnen voor 10-15 euro?

Voor de rest verwijs ik naar mijn post hierboven. Niemand maakt zich druk over die gemiddeld 700 konijntjes die via de groothandel verdwijnen. Toch raar.

En dat er legio konijnen een langzame dood op straat sterven ligt niet aan mij en de mensen die zoals ik denken. Dat ligt aan de mensen die zo graag een nestje bij hun konijntjes willen.
Op gevoel spelen win je geen zieltjes mee, integendeel. ;)

Daar maken mensen zich ook druk over en zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Maar we hebben het nu even niet over die konijntjes. Evenmin over de nestjes waar je overigens wel een punt mee hebt. De discussie gaat over de kosten van een castratie. De klinieken die het voor 10-15 euro doen ben ik heilig van overtuigd dat bij die konijnen geen gasnarcose is gebruikt.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:48

Ik ben toch blij dat ze er zijn. Die advertenties op MP met gratis op te halen konijn vind ik echt sneu...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:49

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
Doe ik ook. Eerst bewijs en dan zien we wel verder. Ik ben ervan overtuigd dat jij hetzelfde zou hebben in mijn positie. Als je de hele regio hebt afgebeld en nergens kon het goedkoper. Nou moet ik wel zeggen dat de opvang wel korting krijgt en geen € 80,00 betaalt. Volgens mij rond de € 60,00. Maar oké nog altijd minder dan de € 45,00 die ze ervoor vragen. Daar komt ook bij dat de konijnen allen geënt zijn tegen myxomatose em VHD. Dus niet zo'n waardeloze en dure opvang toch?

Bij die andere opvangen zijn ze ook geënt tegen die ziektes.
Ik zeg nergens dat ze waardeloos zijn, maar ze kunnen gewoon niet concurren tegen de opvangen die het wel goedkoper kunnen en dat is in het nadeel van de konijnen.

Zoals ik al eerder zei: Ik zou niet kiezen voor een opvang die moet rondkomen van het opvangen van dieren, tenzij het een officieel asiel is. Dan sponser ik liever de mensen die het voor een leuk bedrag kunnen doen en begrijpen dat het soms ook gewoon veel geld kost.

Ik ben echt reuzebenieuwd naar de naam van die dierenarts. Een konijn adopteren voor 10-15 euro terwijl die en geënt en gecastreerd is. Dat is echt te mooi om waar te zijn! Stuur me de naam van die kliniek anders maar via PB.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:50

ThePast03 schreef:
simone_1986 schreef:
Het gaat nu over opvangen en niet over de andere konijnen, dat is weer een hele andere discussie.
Ik vindt het gewoon achterlijk dat er nog zoveel mensen egoistisch zijn om een nestje te willen, maar goed dat zal toch nooit veranderen.

Er zou in elke regio een opvang moeten zitten, mensen die van hun konijn af willen zijn vaak niet bereidt om wat verder te rijden om het dier weg te brengen. Dus ook de duurdere opvangen zijn nodig.

De opvangen bestaan dankzij de mensen die zo graag nestjes willen hebben dus het is wel degelijk ontopic.

Waar zouden die opvangen blijven die er van moeten bestaan als iedereen ineens zou stoppen met konijnen fokken?

De meeste mensen die opvangen hebben al een baan hoor ;)
En meestal worden de opvangen gestart omdat er zoveel vraag naar is, dus zouden de meeste opvangen het niet erg vinden als het niet meer nodig is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:51

ThePast03 schreef:
x_Marr schreef:
Ik weet niet wat jij denkt, maar ikmag hopen dat je niet denkt dat een opvang hebben appeltje eitje is.
Je kan daarnaast dan echt niet ook fulltime werken, dus dan moet je wel rond kunnen komen,je hebt namelijk ongeloofelijk veel kosten, en dat kan niet als je niks vraagt voor een konijn.

Dit soort prijzen zijn eigenlijk helemaal niet belachelijk, wij zijn gewoon veel te lage prijzen gewend en het egoisme van de mens gaat daar mooi in mee.

Geloof me, ik weet heel goed wat het kost om een opvang draaiende te houden en vind daarom ook dat alleen mensen daaraan zouden moeten beginnen die het financieel ook aan kunnen.

Noem het maar egoïstisch als ik niet wil betalen om een opvang draaiende te houden terwijl er opvangen zijn die het beter doen.

Yannar: Als een opvang ergens zit waar een da 80 euro vraagt voor castratie dan ben je al dom bezig om daar een opvang te willen beginnen. Het kost hier 30 euro voor de particulier, speciale kortingen voor asiels en opvangen.

Dus nee ik ben niet goedkoper uit.
Als ik er een bij de groothandel haal "red" ik voor 2,50 een konijn wat anders de bontindustrie ingaat. Niet dat ik dat doe, maar het is even een voorbeeld. Wekelijks komen daar meer dan 700 konijntjes binnen.
Op het gevoel spelen werkt hier dus niet, dan moet je zijn bij die mensen die het zo leuk vinden om hun konijn een keer een nestje te laten krijgen.

Niet iedereen die veel geld heeft is gek genoeg om een konijnenopvang te beginnen.
Verder wil jij ook niet ver rijden voor een konijnenopvang, handig is dus als er in een provincie meerdere zitten: Vind dan maar eens in een provincie 1 of meerdere mensen die zo gek zijn om een konijnenopvang te beginnen.

Als je een konijnenopvang begint en je hebt het finacieel behoorlijk goed voor elkaar begint het geld toch te rollen... na een paar jaar zul je dus heel wat minder hebben en dan moet je we meer vragen wil je alles kunnen bekostigen.

Hmm en waarom vragen ze 2,50 voor een konijn bij de groothandel?
Waarom geven hun ze niet gewoon gratis weg? ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:53

ThePast03 schreef:

De reinste bullshit! De opvangen bestaan voornamelijk uit vrijwilligers. Dus hier sla je de plank weer volledig mis. Ik ben nog niemand tegengekomen die als beroep gedumpte konijnen opvangen heeft. Het is allemaal liefdewerk oud papier.

Air

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:53

Ze krijgen er geen cent voor :n

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:54

@yinnar: mensen denken echt niet zo... die willen een konijn en gaan voor de prijs niet voor verstand... dat is ook zo met honden paarden katten... ik heb mijn vlaam trouwens voor 20 euro aangeschaft... van een fokker.. daar gaan mensen dan gewoon eerder voor dan de vlaam van bijna 50 euro uit de opvang die vast een trauma heeft en al oud is want zo denken mensen die willen een pup en gaan niet naar het asiel en vergeten compleet dat daar gewoon ook pups zitten... in dat opzicht is een huisdier aanschaffen nog steeds te veel als een product ze kiezen wat ze willen niet wat beter is voor het dier...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:55

Yinnar schreef:
Daar maken mensen zich ook druk over en zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Maar we hebben het nu even niet over die konijntjes. Evenmin over de nestjes waar je overigens wel een punt mee hebt. De discussie gaat over de kosten van een castratie. De klinieken die het voor 10-15 euro doen ben ik heilig van overtuigd dat bij die konijnen geen gasnarcose is gebruikt.

Nee de discussie gaat over hoge prijzen die betaald moeten worden bij een opvang.
En als je zegt dat je dat bedrag niet over hebt omdat er veel goedkopere opvangen zijn ben je ineens geen echte dierenvriend meer blijkbaar.

We moeten ons wel vreselijk druk maken over die konijnen die een opvang voor 45 euro verkoopt want als we dat niet doen dan sterven konijnen blijkbaar een vreselijke dood en dat terwijl er nog opvangen zijn die het wel voor 10-15 euro kunnen doen.
Maar aan de andere kant gaan er honderden konijntjes op een vreselijke manier dood maar daar mogen we ons niet druk over maken want dan is het ineens een andere discussie.
Ik vind het prima, maar probeer dan niet op gevoel te spelen.

Er zijn denk ik geen klinieken die voor 10-15 euro castreren, wel opvangen die er niet van hoeven leven en waar het ook nog geld mag kosten. Maar nogmaals ik zou zeggen vraag het ze.

Weet niet hoor, eerder in het topic werd gezegd dat je niet meer kon werken als je een konijnenopvang hebt en dat sommige opvangen er toch echt van moesten rondkomen. :D
Ze zullen wel vrijwilligers hebben lopen, dat geloof ik graag.

En groothandel: het woord zegt het al he. Dat is geen opvang, maar pure handel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:57

Mjay schreef:
@yinnar: mensen denken echt niet zo... die willen een konijn en gaan voor de prijs niet voor verstand... dat is ook zo met honden paarden katten... ik heb mijn vlaam trouwens voor 20 euro aangeschaft... van een fokker.. daar gaan mensen dan gewoon eerder voor dan de vlaam van bijna 50 euro uit de opvang die vast een trauma heeft en al oud is want zo denken mensen die willen een pup en gaan niet naar het asiel en vergeten compleet dat daar gewoon ook pups zitten... in dat opzicht is een huisdier aanschaffen nog steeds te veel als een product ze kiezen wat ze willen niet wat beter is voor het dier...

Onzin. Ik heb meerdere honden uit het asiel gehaald. Die kosten mij 110 euro en dan zijn ze gecastreerd, gechipt, geënt en ontwormd en ik heb een hondenleven lang ook nog korting als ik naar de dierenarts van het asiel zou gaan. Oh ja en ook nog korting als ik op vakantie zou gaan en ze daar in pension zou willen doen.
Heb er zelf ooit een gratis meegekregen omdat die al 14 jaar oud was en die heeft nog 3 jaar vrolijk geleefd. :)

Dat zijn reeële bedragen en ligt heel anders dan 45 euro voor een konijn.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-08-09 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:58

@ mjay

Dat weet ik vandaar dat ik zeg dat mensen zich zouden moeten verdiepen in een dier voordat ze er eentje aanschaffen.

Ik had ook een zwarte vlaamse reus. Voedster. Ook voor € 20,00 bij een opvang. Het arme beest had lang in een te klein hok gezeten. De achterpootjes waren wat vergroeid. Ze liep bij mij los door het huis samen met haar kleine hangoor vriend. De katten hadden ontzag voor haar. Het was een wereldbeest. Als ze € 50,00 had gekost had ik haar ook genomen.

MamboBeach

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:00

Ik vind het ook wel duur moet ik zeggen.
Zou ik niet doen, maargoed, heb toch mijn adres...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:01

ThePast03 schreef:
Mjay schreef:

Dat zijn reeële bedragen en ligt heel anders dan 45 euro voor een konijn.

Tja dan verschillen we toch heel duidelijk van mening! Het is afhankelijk van een DA.
Gelukkig zijn er met mij velen mensen die er net zo over denken en niet moeilijl doen over € 45,00 voor een gecastreerde en geënte ram.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:01

@ ThePast03: Hoe kom je erbij dat opvangen er van moeten rondkomen ?
Dat is de grootste bullshit, de meeste opvangen steken hun eigen geld erin en verdienen er echt niks aan.
Die doen het puur voor de dieren. En je kan gewoon parttime werken hoor als je een opvang hebt, helemaal als je konijnen opvangt, die zijn volgens mij redenlijk zelfstandig.

Het maakt niet uit bij welke opvang je een konijn vandaan haalt, of een opvang nou 15 of 40 euro vraagt betekend niet dat de ene opvang beter is dan de ander. Maar dat zal wel liggen aan de dierenartskosten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:03

Yinnar schreef:
@ mjay

Dat weet ik vandaar dat ik zeg dat mensen zich zouden moeten verdiepen in een dier voordat ze er eentje aanschaffen.

En dat is een andere discussie. Jezelf verdiepen heeft namelijk niets met de aanschafsprijs te maken.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die 45 euro uitgeven voor konijnen uit die opvang.
Maar je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze naar een opvang gaan waar de gecastreerde en geënte rammen 10-15 euro moeten opbrengen. Die konijnen zijn er niet minder om namelijk. En zelfs als ik dan verder moet rijden heb ik het er graag voor over.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:05

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

Nee de discussie gaat over hoge prijzen die betaald moeten worden bij een opvang.
En als je zegt dat je dat bedrag niet over hebt omdat er veel goedkopere opvangen zijn ben je ineens geen echte dierenvriend meer blijkbaar.

We moeten ons wel vreselijk druk maken over die konijnen die een opvang voor 45 euro verkoopt want als we dat niet doen dan sterven konijnen blijkbaar een vreselijke dood en dat terwijl er nog opvangen zijn die het wel voor 10-15 euro kunnen doen.
Maar aan de andere kant gaan er honderden konijntjes op een vreselijke manier dood maar daar mogen we ons niet druk over maken want dan is het ineens een andere discussie.

Er zijn denk ik geen klinieken die voor 10-15 euro castreren, wel opvangen die er niet van hoeven leven en waar het ook nog geld mag kosten. Maar nogmaals ik zou zeggen vraag het ze.

Weet niet hoor, eerder in het topic werd gezegd dat je niet meer kon werken als je een konijnenopvang hebt en dat sommige opvangen er toch echt van moesten rondkomen. :D

En groothandel: het woord zegt het al he. Dat is geen opvang, maar pure handel.

Heb je wel goed gelezen?
Rondkomen in de kosten van de konijnen! Geen tijd meer om fulltime te werken!
Als je parttime werkt kan je daar je eigen kosten uithalen, maar als jij de konijnen wegdoet voor een tientje en de kosten van dat konijn waren 50 euro... Hoe wil jij je opvang dan in stand houden?

Welke opvangen zijn dat die er 10 a 15 euro voor vragen?
Hoeveel sponsors hebben die wel niet? :=

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:06

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:

.

Jij maakt je druk omdat er een aantal mensen het niet met je eens zijn. Ik ga mezelf niet meer herhalen. Heb ik al teveel gedaan.

Een opvang met een paar konijntjes zullen het misschien wel iets goedkoper kunnen doen. maar een opvang met meerdere konijnen (meer dan 100 bijvoorbeeld) zal toch de DA kosten moeten betalen. En dan hebben we het nog geen eens over de dieren die ziek worden binnengebracht en medische zorg nodig hebben. Medicijnen krijg je ook niet voor niets. En dan de gedumpte zwangere konijnen...Er komt meer bij kijken dan jij beseft lijkt wel.

Maar ik wacht op de naam van de kliniek die zo goedkoop is! Dan kunnen de opvangen in de regio misschien ook de adoptiekosten verlagen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:08

Ik denk ook wel dat mensen 45 euro heel veel geld vinden. :j
Ik vind het belachelijk duur, maargoed, ik hoef ook geen gecastreerd konijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:08

x_Marr schreef:
Heb je wel goed gelezen?
Rondkomen in de kosten van de konijnen! Geen tijd meer om fulltime te werken!
Als je parttime werkt kan je daar je eigen kosten uithalen, maar als jij de konijnen wegdoet voor een tientje en de kosten van dat konijn waren 50 euro... Hoe wil jij je opvang dan in stand houden?

Welke opvangen zijn dat die er 10 a 15 euro voor vragen?
Hoeveel sponsors hebben die wel niet? :=

Vraag het Nickeltje of de opvang uit mijn links die ik geplaats heb.
Als ze veel sponsors hebben doen ze het dus goed blijkbaar en die wil ik dan graag sponseren.
Sorry hoor, maar ik zie echt geen reden om een opvang te gaan sponseren die amper zijn hoofd boven water kan houden.

Heb genoeg beelden gezien van opvangen die het niet gered hebben en daar worden de dieren die er zitten dan weer de dupe van.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:10

ThePast03 schreef:
Yinnar schreef:
@ mjay

En dat is een andere discussie. Jezelf verdiepen heeft namelijk niets met de aanschafsprijs te maken.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die 45 euro uitgeven voor konijnen uit die opvang.
Maar je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze naar een opvang gaan waar de gecastreerde en geënte rammen 10-15 euro moeten opbrengen. Die konijnen zijn er niet minder om namelijk. En zelfs als ik dan verder moet rijden heb ik het er graag voor over.

Jawel want dan, en daar ga ik weer voor de zoveelste keer, komen ze erachter dat een konijn geen solitair dier is en je er dus twee moet aanschaffen. Dus wat doe je dan? Naar een opvang. En als jouw dierenarts € 80,00 vraagt voor een castratie dan betaal jij graag € 45,00 voor een konijn wat reeds gecastreerd en geënt is. De cirkel is rond!
;)

Mjay

@Yinnar: ik ben het ook met je eens hoor maar helaas denk een gros van de mensen gewoon nog niet zo... en die kopen dus die puppy die uit tjechie komt want die is goedkoper... je snapt waar ik heen wil... mijn konijn is wel van een fokker maar dat is een vriend van me hij had hem eerder verkocht maar is weer terug gekomen dus nu is ie bij mij....... ik heb hem dus niet specifiek uitgekozen want dat was ik niet van plan.... er komt altijd wel weer iets op je weg! voor mij is t beessie goud waard en zou ik echt niet weten wat ik moest als ik moest kiezen tussen paard of konijn...

ThePast03

Yinnar schreef:
Jij maakt je druk omdat er een aantal mensen het niet met je eens zijn. Ik ga mezelf niet meer herhalen. Heb ik al teveel gedaan.

Een opvang met een paar konijntjes zullen het misschien wel iets goedkoper kunnen doen. maar een opvang met meerdere konijnen (meer dan 100 bijvoorbeeld) zal toch de DA kosten moeten betalen. En dan hebben we het nog geen eens over de dieren die ziek worden binnengebracht en medische zorg nodig hebben. Medicijnen krijg je ook niet voor niets. En dan de gedumpte zwangere konijnen...Er komt meer bij kijken dan jij beseft lijkt wel.

Maar ik wacht op de naam van de kliniek die zo goedkoop is! Dan kunnen de opvangen in de regio misschien ook de adoptiekosten verlagen.

Nee hoor, ik maak me niet druk.
Wat me opvalt is dat jij dit soort hoge prijzen probeert goed te praten met argumenten die voor mij gewoon niet logisch zijn.
Als je zoveel onkosten hebt aan een opvang dat je zulke bedragen moet vragen ben je naar mijn mening niet goed bezig, wat voor reden je ook geeft voor die kosten.

Dan zeg ik: Laat het over aan de mensen die het wel goedkoper kunnen, die sponsers kunnen vinden of een andere manier hebben gevonden. Mensen zijn best bereidt een stukje te rijden.
En ik weet heel goed wat er bij een opvang komt kijken. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:12

Yinnar schreef:
Jawel want dan, en daar ga ik weer voor de zoveelste keer, komen ze erachter dat een konijn geen solitair dier is en je er dus twee moet aanschaffen. Dus wat doe je dan? Naar een opvang. En als jouw dierenarts € 80,00 vraagt voor een castratie dan betaal jij graag € 45,00 voor een konijn wat reeds gecastreerd en geënt is. De cirkel is rond!
;)

Ik heb nooit 45 euro voor een konijn uitgegeven en mijn konijnen zitten in een ruime wei met een groot ondergronds schuilhok en een bovengronds voerhek. Bovenkant van de wei is ook afgezet tegen roofvogels en eventuele nertsen, vossen en katten.
Konijnen worden hier oud en zijn tevreden.

Heb ik mijzelf nu niet genoeg verdiept omdat ik geen 45 euro heb uitgegeven of nog geen konijn uit de opvang heb gehaald?