Kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:19

Quellian schreef:
Rosita, in denk dat heel bokt inmiddels wel weet dat jij voorstander van vers bent, dat is je goed recht, maar laat anderen ook zelf de keuze maken oke? Als iemand brok wil voeren, dan voert diegene brok en is jou qua uitleg dan niets verschuldigd :)

Ik wist het niet :+

Ik ben ook een voorstander van vers voeren. Maar respecteer het ook als je brokken wilt voeren.
Tip: ga wel voor brokken met zo hoog mogelijk vlees percentage. Orijen, zoals Chubby aangaf, is een prima merk hiervoor.
Maar kijk tegelijkertijd ook eens naar Carnibest en Haaksbarf. Dat is volledig versvoer en kun je compleet voeren zonder percentages te moeten berekenen zoals bij Barf.

Mijn katten zien er super uit sinds ik dit voer. Dikke glanzende vacht, geen stinkende ontlasting, enz.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:25

Wellicht dat je mij dan ook uit de brand kan helpen chubby want ik begreep de sneer niet echt. Het is niet dat ik me er totaal niet in verdiept heb en mijn poezen felix voer... :-)
Ik zal die andere voeren ook eens googelen!

Amanda, ik ga vanmiddag mijn eerste rolletje HaaksBarf halen ;) eens kijken hoe ze daar op reageren. mijn voer is precies op dus dat komt goed uit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:29

5 van de 8 katten eten bij ons eendagskuikens en Carnibest naast hun brokken, de andere 3 houden het liever bij een lepel blikvoer. Gewoon kijken waar je kat(ten) het goed op doen, per kat bekijken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:41

Lusitano schreef:
Wellicht dat je mij dan ook uit de brand kan helpen chubby want ik begreep de sneer niet echt.

Beschouw het niet als sneer, maar als wake up call ;)

Elke brok bevat een te groot aandeel graan, groenten en andere overtollige meuk. Een kat is een 100% carnivoor. RC, Hills e.d. pretenderen gezond te zijn en meukvrij, maar dat is relatief en soms zelfs volstrekt onwaar. Deze commerciele merken hebben echter een geweldige marketingmachine (die betaald moet worden, vandaar de hoge prijzen) en de grootste propaganda komt van dierenartsen en dierenwinkels die baat hebben bij de verkoop van deze merken (hoge marges oa.).

Je kunt dus inderdaad via zoekmachines een hele hoop goeds vinden over deze merken (en andere commerciele merken) maar bedenk eens waar deze propagande vandaan komt!

Laten we zeggen dat Felix, Whiskas en supermarkt-eigen-merk als rapportcijfer een 1 krijgen: RC, Hills en Iams een 4; Orijenbrok een 5. Allemaal nog altijd onvoldoendes als je kijkt naar fysiek en mentaal onderhoud voor je kat!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:41

Quellian schreef:
Rosita, in denk dat heel bokt inmiddels wel weet dat jij voorstander van vers bent, dat is je goed recht, maar laat anderen ook zelf de keuze maken oke? Als iemand brok wil voeren, dan voert diegene brok en is jou qua uitleg dan niets verschuldigd :)

Nee, niks verschuldigd hoor, ik sta ook niet op een antwoord ofzo. Ik vind het alleen wel leuk als mensen er over nadenken en over nagedacht hebben. Keer op keer lees ik dat brokmerk X als goed bekend staat. Dat zegt men toch niet zomaar? Misschien zie ik het wel niet goed, dat zou toch ook nog kunnen.

Ooit vroeg ik trouwens ongeveer hetzelfde aan mensen die allerlei, in mijn ogen toen, enge verse dingen aan hun katten en honden gaven. De antwoorden die ik toen kreeg hebben mij over een streep geholpen. Nadenken over waarom je iets doet of denkt is gewoon nooit verkeerd ;-) Daar spoor ik toe aan, althans dat probeer ik.

Wat wel zo is, is dat er veel en vaak hetzelfde gezegd wordt op Bokt, dus mijn vraag leg ik ook wel her en der neer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:46

Rosita, dat ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die wél nagedacht hebben over wat ze voeren met welke reden.

Jij bent van mening dat brok niet goed is voor een kat, helemaal prima. Anderen zijn ervan overtuigd dat je in brokken ook goede, mindere en slechte kwaliteit hebt en weer anderen denken dat Aldi brokjes hetzelfde zijn qua samenstelling als bv Orijen of RC. Ik ben bv van mening dat vers niet zo zaligmakend is als de versvoerders beweren.

Iedereen maakt voor zichzelf de keuze en ik neem aan (hoop eigenlijk) dat mensen dat over het algemeen doen uit interesse voor hun dier i.p.v. dat ze denken vanuit hun portemonnee (wat je overigens vaak tegen komt, maar je kunt l*llen als Brugman tegen zulke mensen, dat werkt toch niet).

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:48

Aha, helder. Ik hou er ook van als mensen nadenken over wat ze doen. Barfen wil ik echt niet omdat ik dat te bewerkelijk vind, zeker om goed af te wegen wat de katten allemaal wel en niet moeten hebben om een goed gebalanceerd dieet te hebben. De voersoort heb ik wel over nagedacht. Ik wilde een voer waar meer ´vocht´ in zat dan in de droge brokken die normaal worden gevoerd en waar geen ´groenten´ in verwerkt waren. Nu ik heb gehoord dat Haaks Barf voor een compleetvoer kan zorgen zonder dat ik een extra koelkast moet aanschaffen (die ik niet kwijt kan) voor kippenkarkassen en halve geiten gaat dat wellicht een uitkomst bieden.
Ik ben absoluut voor het zo natuurlijk mogelijk houden van dieren (voor zover dat kan met katten die ultiem gedomesticeerd zijn natuurlijk). Ook mijn paard staat dag en nacht buiten zonder jas :-)

Ik zou wel eens nadenken over de toon van je vraag Rosita. De bedoeling is goed, het streek mij alleen direct tegen de haren in (om maar even ontopic te blijven)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:49

Rosita schreef:
Waarom had je dat idee? Is dat gebaseerd op de ingrediënten van RC? Op de geur-, kleur-, smaak- en bewaarstoffen die erin zitten? Of?

Quellian schreef:
Rosita, dat ben ik met je eens, maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die wél nagedacht hebben over wat ze voeren met welke reden.

Als ik het letterlijk bekijk, doet Rosita niks anders dan vragen of er echt zo goed is nagedacht over de beslissing. Zonder oordeel. Zonder zelfs maar vers of vlees te noemen..

050206051012

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:50

Chubby, het gaat om de toon, het sarcasme, zoals Lusitano ook beschrijft.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:53

Hoi Chubby, als we dat zinnetje toch gaan uitpluizen:
Het eerste deel is neutraal.
`Op de geur-, kleur-, smaak- en bewaarstoffen die erin zitten?Of?` Het is dit deel wat nogal suggestief is.
En nu ben ik er klaar mee. Ik begrijp dat de intentie goed is en toch:
C´est le ton qui fait la musique!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:54

even gekeken naar ingrediënten RC sensibler 33:

Samenstelling:
Pluimveemeel, rijst, dierlijke vetten, mais, maisglutenvoer, reuzel (gedehydreerd)*, dierlijk eiwit (gehydroliseerd), plantenproteïnenisolaat*, gist, gedroogde bietenschnitzel, mineraalstoffen, visolie, soja-olie, plantaardige vezels, fructo-oligosaccharide (FOS), natriumtrifosfaten, dl-methionin, taurine, l-ysin, gedroogde ei

in vet de plantaardige stoffen.

@Quellian. Over hoe die keuze die gemaakt wordt ben ik nog niet zo uit. Ik krijg namelijk vaak helemaal geen antwoord waarom men die brok goed vindt. Ik ben bang omdat het antwoord niet echt bestaat? Vaak is het plaatje, de prijs (als het duur is, is het vast goed is een andere vorm van kiezen met je portemonnee), de buurvrouw of de dierendokter de enige motivatie. Geeft niks, zolang er maar iemand aan de bel trekt en ook eens andere vragen stelt. Men kan altijd bij zijn eigen keus blijven maar dan iets meer gefundeerd?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:56

Rosita schreef:
@Quellian. Over hoe die keuze die gemaakt wordt ben ik nog niet zo uit. Ik krijg namelijk vaak helemaal geen antwoord waarom men die brok goed vindt. Ik ben bang omdat het antwoord niet echt bestaat? Vaak is het plaatje, de prijs (als het duur is, is het vast goed is een andere vorm van kiezen met je portemonnee), de buurvrouw of de dierendokter de enige motivatie. Geeft niks, zolang er maar iemand aan de bel trekt en ook eens andere vragen stelt. Men kan altijd bij zijn eigen keus blijven maar dan iets meer gefundeerd?

Waarom? Betreft het hier jouw katten? Dit is dus precies wat ik bedoel.

Maar goed, ik hou het ook hierbij :)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:01

Ik geeft sinds kort mijn kat en kitten ook RC. en ik zie echt duidelijk verschil in zijn vacht. de kitten had eerst een ruwe dove vacht nu is hij heel zacht en glanst hij mooi en dit geld ook voor mijn Noorse boskat. zij kreeg bij haar vorige baasje ook supermarktvoer en had bijna altijd klitten in haar vacht. nu krijgt ze RC en ziet haar vacht er mooi glanzend uit en heeft ze ook geen klitten meer ( en het is niet dat ik haar nu elke dag of week kam. )

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:41

gedroogde bietenschnitzel? _O- wát moet ik me dáár bij voorstellen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:53

Ik breek ook maar even in, want ik heb ook een vraagje over katten en voer.

Voorheen hadden we thuis bij mijn ouders ook altijd katten. Die kregen altijd gewoon de brokjes uit de supermarkt.
Dus toen ik een tijdje geleden 2 katten opgehaald heb, heb ik gewoon weer die brokjes gehaald. Vorige baasje voerde dat trouwens ook aan ze.

Inmiddels zijn ze o.a. bij de dierenarts geweest voor chippen, enten en een check-up en toen kwam aan het licht dat ze nu al behoorlijk wat tandsteen hebben (nou ja hadden, de DA heeft het weggehaald). Ze zijn trouwens 3 jaar oud.
De DA heeft wat proefzakjes Hill's meegegeven, maar als je mij aan het denken zet, dan ga ik zoeken.

Hebben jullie ervaringen met kattenvoeding icm tandsteen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:55

Tandsteen ontstaat doordat katten niet op hun voer kauwen, een brokje breekt makkelijk door, ze moeten iets eten waar ze echt op moeten kauwen en dan kan je aan rauw voer denken :)

Ik geef geregeld eendagkuikens :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:58

En tandsteen komt ook door de stoffen die in het voer zitten. Brokjes geven meer tandplak, en dus meer tandsteen. Vlees geeft nagenoeg geen tandplak en dus geen tandsteen.
Af en toe een lapje kipfilet wil ook wel lekker wat te kauwen geven. En dat vind zelfs mijn autistische brokkenetende Dior lekker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:59

Aan het eind van de straat zit een grote dierenwinkel... ik ga straks weleens kijken wat die aan rauw voer hebben.
Heb al wel een beetje gesurft op internet op een aantal merken die in dit topic genoemd zijn, maar hier in het oost'n zijn weinig officiele verkooppunten van het een of het ander te vinden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:59

tandsteen ontstaat door zetmeel/koolhydraten en dat vindt je in granen. Op zoek naar een voer zonder granen dus. De kiezen van een kat zijn gemaakt om te knippen en scheuren. Voedsel in het formaat van een muis en van eenzelfde structuur zal dus goed helpen om tandsteen te verwijderen en voorkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:00

Dank jullie wel alvast :)

Bruikbare antwoorden zijn dit!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:00

Volgens mij vinden alle katten kipfilet lekker :Y)
En als ik het goed begrepen heb kunnen katten ook geen salmonella krijgen toch?
Daar was ik altijd zo bang voor met rauwe kip :Y)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:09

Kun je dan gewoon rauwe kipfilets voeren?

Ik zou bijna geneigd zijn om ze voor de katten te gaan bakken of koken, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn?!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:17

En bijv. tartaar/hamburger, stel nou ik ben voor mezelf eten aan t klaar maken en k denk ahh geef dat beestje ook wat, mogen ze dat dan gewoon rauw hebben? Alhoewel, dat is natuurlijk niet echt om op te kauwen, slecht voorbeeld dus. Nja iig welke soorten vlees kan je dan gewoon zo geven (die wij mensen ook eten :P) ?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:28

de voorkeur gaat uit naar datgene wat ze zelf zouden kúnnen vangen. Paard en koe is wat dat betreft wat lastig ;-) Kijk eens naar een kipvleugeltje of nekje. Dat is qua botbestandeel ook niet verkeerd.

Enne ja, die botjes mogen ze rauw gewoon opeten. Alleen als ze gekookt en gebakken zijn, dan weer niet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:38

Dus bijv zo'n soeppakket uit de supermarkt kan heel geschikt zijn? Zal straks is kijken of ze dat bij ons om de hoek verkopen en wat dr in zit.