Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:41

Lante schreef:
Ik heb het niet tegen jou. Jij hebt geen sledehond. :z

Ja maar ik wel tegen jou ;) Ik heb dan wel geen sledehond maar een fractie erger.....Een pullhond :)*
En die heeft niet te trekken, dat doet ie maar mooi in dr eigen tijd.

Lante

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:43

O jij bent zo iemand die het altijd erger heeft. Hahaha, ik vind het prima hoor, maakt mij niet uit. Succes met je training.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:46

Lante; hoe heb jij jouw husky destijds dan uitgelaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:46

Onee hoor, alleen heb ik het idee dat jij je enorm aangevallen voelt vanwege de opmerkinf dat een sledehond niet behoort te trekken, dat is toch niet zo erg ;)

Als dat jou mening is, prima alleen dr zijn ook mensen die het hier niet mee eens zijn ;)
That's the point. :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:50

Annelies: dat heb ik net verteld volgens mij. :)
Chiqa: Een husky is niet te vergelijken qua training met een herder en de 'functie' sledehond is ook niet te vergelijken met de functie van een politiehond. Daarom heb ik een beetje moeite zo'n reactie serieus te nemen, sorry. Je weet niet eerder wat een husky houden en trainen in houdt, dan dat je er zelf een paar hebt gehad denk ik. :) Het is gewoon niet te vergelijken met een ander ras.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:55

Ik vind een contactlijn iets heel anders dan trekken hoor.

Als mijn hond contact neemt op de lijn heb ik daar geen enkel probleem mee, zolang hij maar niet gaat trekken.

En jij vind dat je een husky niet mag verbieden te trekken, dan moet jij geregeld achter ze aan hebben gesleept want als een husky echt gaat trekken houd jij hem niet tegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:05

Wel eens met een husky gelopen? Het is een stevig contact. :)
Dat valt nog wel wat mee namelijk. En met wat brokjes in je zak kun je ze nog wel eens wat afleiden ook. Als je meerdere husky's vasthebt, dan hou je ze inderdaad niet meer tegen; waarom denk je dat er minimaal 3 voor een slee lopen? :)
Ze trekken, maar het zijn vrij kleine hondjes hoor. Ze hebben alleen een gigantische drive, dat is instinctief aanwezig, niet aangeleerd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:19

Ik heb heel wat honden gehad. Mechelaars, Hollandse herder, Bouviers, Bordeauxdog, Kruising Bordeauxdog maal mechelaar, Boxer, enz enz.

Allemaal konden ze heel netjes volgens op een na een kruising Doberman. Als ze een andere hond zag deed ze een paar stappen achteruit en knalde dan vol in de lijn. Niet om te vechten maar ze wilde dan gewoon spelen. Met een gewone halsband trok ze me dan over straat. Een slipketting trok ze doormidden. Op de KNPV vereniging zijn we daar volop mee aan het trainen geweest. Niets mocht baten. Op een gegeven moment zijn we voor ieders veiligheid overgestapt op een pennenband en daar was ze mee te houden.

Soms kan je weleens niet anders.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:09

Lante schreef:
Wel eens met een husky gelopen? Het is een stevig contact. :)
Dat valt nog wel wat mee namelijk. En met wat brokjes in je zak kun je ze nog wel eens wat afleiden ook. Als je meerdere husky's vasthebt, dan hou je ze inderdaad niet meer tegen; waarom denk je dat er minimaal 3 voor een slee lopen? :)
Ze trekken, maar het zijn vrij kleine hondjes hoor. Ze hebben alleen een gigantische drive, dat is instinctief aanwezig, niet aangeleerd.

Ik ben het met je eens :j. Husky's zijn weer totaal andere honden om mee te vergelijken. Ik heb er zelf ook ooit eentje uitgelaten, en ik kan nou niet zeggen dat er zoveel kracht vanuit komt dat je meegesleurd word over straat. Ik denk dat je aan een onopgevoede lab een zwaardere dobber hebt.
Husky's zijn echt mooie hondenrassen, met een moeilijk en pittig karakter. Die kun je het niet zomaar 'ff' leren zoals een andere hond. Je moet eerst maar eens zijn respect verdienen, wat al moeilijk genoeg is.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:19

Onze Stafford was 1,5 jaar oud toen we hem in huis kregen en had alleen maar in een achtertuin gezeten. Veel mensen waren er van overtuigd dat je een hond op die leeftijd, en dan vooral ook nog zo'n ras, niks meer geleerd kon krijgen. Hij was alleen uit te laten met een slipketting en dan nog trok ie je overal naar toe.

Op de cursus werd de slipketting direct in de eerste les verbannen en hebben we geleerd dat zo'n ras op zo'n leeftijd wel degelijk op te voeden was.
Sindsdien draagt hij een leren halsband en loopt hij naast je op commando.

Een hond ontwikkelt nekspieren bij een slipketting en daarbij verliest het z'n werking.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:27

Onze eerste hond had een normale halsband, was een doodbraaf dier en liep eigenlijk altijd los omdat ze zo lief naast je bleef sloffen.

De tweede was een beer van een hond, Golden retriever reu, breed, macho, sterk en hij wíst het.We hebben een halve slip halsband gehad en ook tijdelijk een hele slipketting, maar we vonden dit niet de manier. Hij trok heel hard en veel en dit is voor een groot deel inconsequentie van onze kant geweest en onze eigen fout.
Daar naast was het een heel druk dier, heel enthousiast, er zat geen kwaad in maar hij wilde graag overal op af. Met veel geduld en tijdelijk een halti is het uiteindelijk beter gaan, maar we hebben van hem geleerd.

Nu met onze derde, waar ik een groot deel van de basis opleiding mee heb gedaan heb ik geen strobreed toegegeven, volg is volg, zit is zit en hier is hier.
Resultaat is een perfect luisterende en volgende hond, soms wat onbehouwen, maar het verschil met de tweede is enorm. En dat simpelweg door consequent te zijn, streng maar rechtvaardig en op het juiste moment belonen :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:32

Wij hebben voor allebei onze honden een slipketting. Hij gaat alleen strak als hun trekken, en dat is dan niet mijn fout.

Zoveel last hebben ze er niet van, ze maken in ieder geval niet die stikgeluiden die je soms hoort bij honden. Het zijn van die dikke kettingen, dunne kettingen zijn toch scherper.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:34

ik heb vanalles in huis voor mijn reu (55kg)
slipketting (eigenlijk alleen voor korte stukjes,en training) halti (toen ik zwanger was of weet dat er veel honden rondom de flat lopen waar hij een hekel aan heeft)
gewone halsband ( met lap,ideaal met warm weer voor het kwijl :p )

maar ik gebruik het meeste toch mijn K9 tuig :j
daarmee heb ik zijn hele lichaam onder controle en kan ik hem goed bij mij houden,nadeel is wel dat als je daar een lange lijn aan bevestigd dat je dan veel minder te vertellen hebt

Mijn reu is overigens superlief en gehoorzaam behalve als hij een hond ziet die hij echt niet aardig vind :+

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:43

De hond van mijn vriend draagt normaal gesproken met wandelen/uitlaten een gewone halsband :) 1 a 2 keer per jaar krijgt hij een prikband om wanneer hij mee op jacht mag. Het is een jachthond, maar hij is niet getraind en wordt ook niet gebruikt als zodanig. Hij vind hazen (of ander wild) ook totaal niet interessant meer zodra ze niet meer bewegen :P Ik vond het toen ik het voor het eerst zag wel "zielig" maar ik heb 1 jacht met de hond gelopen en begrijp nu waarom hij dan de prikband omkrijgt :) Nogmaals.. normaal gesproken heeft hij een gewone halsband om en luistert hij keurig, enkel 1 of 2 keer per jaar wanneer hij meemag op jacht heeft hij een prikband om. Deze hond vind meegaan op jacht zo ontzettend leuk, dat hij gewoon vergeet dat er ook nog iemand is die hem vasthoud zegmaar.. hij mag niet los omdat hij anders de dieren of de verkeerde kant op jaagt, of de dode dieren als speeltje ziet :P Met de prikband om loopt hij normaal voor je uit, zonder keihard te trekken. Zo kan hij dus toch mee op jacht, en is het voor degene die met hem loopt ook nog leuk :P

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:47

hoe ziet zo'n k9 tuig eruit ikdoemaarwat?? ik kan namelijk niet echt iets vinden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:01

Dit is het tuig:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:25

Mooi tuig Naadje, wil ik ook hebben voor Donna als ze volgroeit is,
met 'hot lady' erop oid, security is niet voor haar weggelegd, ja meer van de wal in de sloot. }>

Mas schreef:
En dat simpelweg door consequent te zijn, streng maar rechtvaardig en op het juiste moment belonen
:)

Dat is idd van groot belang, alleen zie ik mensen vaak verkeerd belonen/straffen of op het verkeerde tijdstip.

Dus bv "braaf!" roepen als Brutus zich half aan het ophangen is, eigenaresse een anker achetr zich aansleept omdat ze andeers een ongeleid projecties is, mijn hond het liefst aan stukken wil verscheuren, en dan roepen ze 'braaf" net op het moment dat hij weer een uitval doet.
Mss omdat ze al lang blij zijn dat ze hem uberhaupt kunnen houden?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:58

Chiqa schreef:
Dat is idd van groot belang, alleen zie ik mensen vaak verkeerd belonen/straffen of op het verkeerde tijdstip.

Dus bv "braaf!" roepen als Brutus zich half aan het ophangen is, eigenaresse een anker achetr zich aansleept omdat ze andeers een ongeleid projecties is, mijn hond het liefst aan stukken wil verscheuren, en dan roepen ze 'braaf" net op het moment dat hij weer een uitval doet.
Mss omdat ze al lang blij zijn dat ze hem uberhaupt kunnen houden?

Timing van de beloning is idd het allerbelangrijkste, als die niet goed is beloon je het verkeerde gedrag. Dat kan een keertje gebeuren, maar als je consequent te vroeg of te laat bent of zelfs verkeerd gedrag per ongeluk beloont dan creeer je ongewens gedrag. Dit moet je vervolgens weer gaan bestraffen, waarna hondjelief er helemaal niks meer van begrijpt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:34

Chiqa schreef:
Mooi tuig Naadje, wil ik ook hebben voor Donna als ze volgroeit is,
met 'hot lady' erop oid, security is niet voor haar weggelegd, ja meer van de wal in de sloot. }>

www.k9shop.nl

ik was geloof ik met labels inclusief verzenden 41 euro kwijt ofzo

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:25

Ik heb zelf hulp gekregen van Hilde Quisquater, beter bekend in België als 'de hondenfluisteraar'. Ik ben met haar een lis en halsband gaan kopen voor mijn hond en zij raadde me de gentle leader aan. Dat ding heeft prima geholpen! Na een (korte) tijd heeft m'n hond zelfs geleerd braafjes aan een gewone leiband te wandelen, zonder trekken en sprinten en doen!

Wie een slipketting gebruikt is in mijn ogen goed gek, sorry... Hoe zou je je zelf voelen als je zo'n ketting om je nek kreeg en je vriend roept je eventjes terug door aan die ketting te sleuren. Nee dank je :n

Wat ikzelf nu gebruik en dat vind ik geweldig, is zo'n tuigje, doe je over het hoofd en klik je vast achter de voorbenen zodat je hond zichzelf niet ophangt en je hebt de hond zelf in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:30

chipieke schreef:
Wie een slipketting gebruikt is in mijn ogen goed gek, sorry... Hoe zou je je zelf voelen als je zo'n ketting om je nek kreeg en je vriend roept je eventjes terug door aan die ketting te sleuren. Nee dank je

De vergelijking mens-hond is appelen peren, of eet je zelf ook uit een voerbak op handen en knieen, lig je snachts in een bench en poep je op een grasveldje?
maarre fijn dat je een manier heb gevonden, ik ben tegen de GL omdat het een nekhernia kan bezorgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:37

chipieke schreef:
Wie een slipketting gebruikt is in mijn ogen goed gek, sorry...

Gek niet hoor, hoogstens onkundig/inconsequent :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:45

chipieke schreef:
Wie een slipketting gebruikt is in mijn ogen goed gek, sorry... Hoe zou je je zelf voelen als je zo'n ketting om je nek kreeg en je vriend roept je eventjes terug door aan die ketting te sleuren. Nee dank je :n

waarom is iemand die ene slipketting gebruikt goed gek?? Dan zijn mensen die een gentle leader gebruiken ook gek. zowel een gentle leader als een slipketting kan je namelijk verkeerd gebruiken. slipketting is niet bedoeld om te sleuren en rukjes aan te geven. net als een gentle-leader mag daar ook niet continu druk op staan. een gentle leader kan bij verkeerd gebruik (dus zonder dubbele lijn die aan zowel tuigje als halsband zit) evengoed grote schade aanrichten. denk dat bij verkeerd gebruik van gentle leader je evenveel of misschien nog wel meer schade aan kan richten als met een slipketting.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:47

Chipieke vindt het blijkbaar wel prettig als vriend een riempje over haar neus doet om zo haar aandacht erbij te houden? :P
Typisch gevalletje appels en peren :n

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:51

Pff don't shoot me e ;) Ik heb gewoon al veel te veel gevallen gezien van echt ernstig verkeerd gebruik! Open hals, wonden, honden die er agressief van werden, geen oplossing dus ;)

Bokt is toch een forum van vrije meningsuiting ;) Ik heb advies gekregen van een echte kenner, dus die geef ik dan ook door aan anderen. Zijzelf verklaard ook een slipketting tot gekkenwerk. Als zij het al zegt wilt het toch wel iets zeggen?

En uiteindelijk is er niets goed, alles kan kwaad doen bij verkeerd gebruik :+

@Laika: ik zou liever een riempje over m'n neus hebben dan een ketting die mijn strot dichtknijpt ;)