Spaanse honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:31

mrie schreef:
Ik vergelijk het wel eens met Brookes hospital.
Als we het zieke zielige ezeltje/paard nu eens gewoon op 't vliegtuig zouden zetten naar nederland. Dan zijn er hier vast wel mensen die er een willen adopteren.....
Het probleem is alleen dat dat niets oplost, misschien wel voor dat ene individuele zieke en zielige dier, maar aan de omstandigeheden daar, en de mentaliteit die het probleem veroorzaakt wordt niets gedaan.
Honden uit Spanje vind ik dus een beetje water uit een bron van overvloed halen.
In plaats van er iets in te stoppen waardoor er iets verbeterd wordt er alleen maar uit gehaald en wordt het probleem op microniveau aangepakt.
Hoe nobel ook van iedereen die zich voor die honden inzet, het leid tot niets en in Nederland hebben ze ook zat honden die op een goed thuis wachten. Voor mij DE reden geen steun te betuigen aan organisaties die spaanse honden "redt" en wel aan Brooke.

Overigens, dat windhondje in mijn profiel heb ik op de renbaan in mijn handen gestopt gekregen, hij was niet meer gewenst omdat hij (jawel) één centimeter te hoog geworden is om te mogen starten. Ja ook in Nederland zijn er zat die afgedankt worden.

Dat microniveau waar je het over hebt, valt mee. In die zin; het beleid van gezelschapsdieren wordt ook in die landen aangekaart en daar is beweging in. :) Dus ook aan de omstandigheden en de mentaliteit wordt gewerkt.
Volgens jou 'leidt dit tot niks', maar wat ook tot niks leidt, is het blijven fokken en fokken, terwijl hier inderdaad ook asiels zitten vol met leuke honden.

Het vervelende vind ik, niet specifiek naar jou bedoeld, dat er mensen blijven posten dat dit tot niks leidt.
Naar mijn mening hebben de mensen met een buitenlands hondje dit niet echt verdiend. Zij kiezen voor een hond die voorheen een slecht bestaan had, of dit nu een buitenlander of een Nederlander is, dat moet niks uitmaken. Iedereen die een dier helpt, doet goed. En ja, het gaat misschien maar om een handjevol individuen, maar de organisaties werken hard aan de slechte mentaliteit van sommige Spanjaarden.
Mensen die ervoor kiezen om een rashond te nemen, en ook niet bijdragen om de Nederlandse asiels leger te maken, worden ook niet op hun vingers getikt waarom er nog meer honden in Nederland erbij moeten komen, gezien er voldoende honden wachten op een fijn tehuis in de asielen. Wie is er nu nobel en wie niet?

Mrie - Diever is prachtig! :))

Yamcha - Gadverdamme, dikke honden! Dat vind ik ook mishandeling. Ik heb ooit een artikel gelezen over een rotweiler, het beestje kon niet meer lopen, zo ontzettend dik.
Ik heb taferelen gezien in het buitenland met honden, waar de honden geen brood van lusten. (Aparte woordkeuze in deze context :) ) Dan zie ik toch liever een dikke hond, terwijl dit eigenlijk kiezen is tussen twee kwaden.
(Jonge honden in zakken stoppen en die in het kanaal flikkeren. Ik stond erbij en keek ernaar, ik was te laat. Ik voel me er nu nog vervelend van. Of mensen die doodleuk staan te voetballen met een puppy die het uitkrijst en uiteindelijk wegstrompelt met gebroken pootjes. Ik schiet er nu weer van vol.)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:25

Yamcha schreef:
sunny_l0ve schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, maar de mentaliteit van de mensen in het buitenland is anders dan hier in NL. Daar worden honden vaker mishandeld, afgeschoten, vergast. Te erg voor woorden wat daar gebeurd. Niet dat ik NL schoonpraat, maar hier gebeurt het iets minder.
En tja, zwerfhonden die bijna dood gaan zou ik niet kunnen laten liggen.

Als je hoort hoe hier in NL met sommige honden om wordt gegaan, word je daar ook niet vrolijk van ;(

Trouwens dat getroetel hier en de honden moddervet voeren vind ik ook mishandeling, spijt me wel. Pas geleden bij de AH weer iemand met een gruwelijk vette Labrador, man bood die hond een puddingbroodje aan :wow: en de hond weigerde...... :wow:

Arme hond was gewoon ziek van al dat gevreet, daar kan ik zieker van worden als zwerfhonden in Spanje eigenlijk.
En dat vetmesten is volgens sommigen dierenliefde :(

Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik had een tante die haar hond alleen maar kaas gaf en weet ik veel wat voor troep. En dan vond ze het gek dat dat arme beestje van alles mankeerde. Dat zijn de mensen die het te goed bedoelen, en daardoor hun dier mishandelen. Daarom vind ik het spreekwoord 'bezint eer ge begint' echt een hele goeie voor veel mensen in alle landen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:07

Oh dejavu, dat soort dingen kan ik ook zo gruwelijk kwaad van worden, en zo verdrietig.......
Sommige mensen hebben écht geen hart.......

Sunny-l0ve: totaal mee eens!
Het maakt mij niet uit of iemand een rashond heeft of een vullisbak of een straathond - maar wees er goed voor, kun je hem niet meer houden op de manier die het beste voor de hond is, zoek er dan een goed baasje voor, maar dump hem niet in een asiel - maar wees goed voor je hond! Wees goed en eerlijk en rechtvaardig, je hond heeft daar recht op.

En jíj (en ik ook niet) - hebt géén recht op een hond, maar als je er een hebt, wel de plicht om er zo goed mogelijk voor te zorgen....... mijn prachtige hond is een geschenk (dat was hij btw ook écht, ik kreeg hem cadeau van mijn echtgenoot) en zo zie ik hem ook. Híj heeft de rechten en ik de plichten.

Overigens heb ik die kerel die dat puddingbroodje aan die hond gaf, uitgelegd dat hij dat veel beter niet kon doen, en waarom...... maar het hielp niks :(

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:16

Sientje schreef:
Gut, nou dacht ik dat dit een interessant topic was om meer te weten te komen over andere mensen en hun honden uit Spanje. Helaas voert de inmiddels overal al uitgekauwde discussie de boventoon. -O-

Ik reageer ook maar niet op de discussie, ken al die vooroordelen/meningen inmiddels wel ;) .

Wel vind ik andere verhalen/foto's mbt honden uit Spanje ook leuk en interessant. Wij hebben zelf 3 kruising-podenco's uit Spanje, zie profiel en onderschrift ;) .
Alleen een waarschuwing, eens een Podenco... :D
Laatst bijgewerkt door Appie op 22-03-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:19

Ja is dat zo? De meeste spanjaarden hebben ook bruine ogen die van jullie ook?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:47

Appie schreef:
Sientje schreef:
Gut, nou dacht ik dat dit een interessant topic was om meer te weten te komen over andere mensen en hun honden uit Spanje. Helaas voert de inmiddels overal al uitgekauwde discussie de boventoon. -O-

Ik reageer ook maar niet op de discussie, ken al die vooroordelen/meningen inmiddels wel ;) .

Wel vind ik andere verhalen/foto's mbt honden uit Spanje ook leuk en interessant. Wij hebben zelf 3 kruising-podenco's uit Spanje, zie profiel en onderschrift ;) .
Alleen een waarschuwing, eens een Podenco... :D

Wauw, Appie, wat een prachtige honden, en dan dat itp-topic. Hihi, echt prachtig! :)

Anoniem

Re: Spaanse honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:11

Hmm, vind ze best grappig om te zien, maar die podenco's zijn dus écht niks voor mij :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:25

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:35

:j

Is maar goed ook :j
Mijn Duitse Herder is ook niet geschikt voor iedereen, vrijwel iedereen vindt hem mooi, maar je moet ze maar net aankunnen. Niet moeilijk, maar wel pittig en temperamentvol. Ik vind het fijne honden, niet zo neurotisch als een Mechelaar, maar wel een goede werkhond, fijne beschermer, en heerlijk gezelschap.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:50

Yamcha schreef:
:j

Is maar goed ook :j
Mijn Duitse Herder is ook niet geschikt voor iedereen, vrijwel iedereen vindt hem mooi, maar je moet ze maar net aankunnen. Niet moeilijk, maar wel pittig en temperamentvol. Ik vind het fijne honden, niet zo neurotisch als een Mechelaar, maar wel een goede werkhond, fijne beschermer, en heerlijk gezelschap.

Tibeau is werkelijk prachtig. Die kop spreekt echt boekdelen, je ziet gewoon dat het een beest is met karakter en inderdaad, niet iedereen kan daarmee overweg. :)
Kan me dan ook echt niet indenken dat er mensen zijn die Tibeau niet mooi vinden.
(Ik vind overigens lang niet alle Duitse herders mooi. Hier in het dorp loopt er een met zo'n maffe achterkant, geen gezicht gewoon.)
Mechelaars zijn echt neuroten, ik word gek van die beesten. Ik houd van honden die ergens wel wat rust uitstralen en niet een waar ik zelf zenuwachtig van word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:00

Senks, nee klopt, zo'n hond moet je wel aankunnen. Ik ben ook wel echt een herdermens, heel wat schattige hondjes gezien hoor, maar die zijn mij dan iets té schattig ;) Ik hou wel van die pittige temperamentvolle, karaktervolle donderstenen. Doerakken zijn het, maar wel leuk. Heb er nu een als herplaatser in huis genomen en heropgevoed, en ben van plan die grap te gaan herhalen met een teef. Zo draag ik toch mijn steentje bij ;)

Ik heb nog nooit gehoord idd dat iemand Beau niet mooi vond. Wel dat ze hem eng vonden, of dat hij imponerend is (dat kan hij ook zijn als hij wil).
Een Duitse Herder straalt zoveel rust uit, als de baas consequent is, dat is écht zo. Een onduidelijke baas van van een Duitser een zenuwpees, en van een Mechelaar een krankzinnige. Met een consequente baas is een Duitser stabiel en kalm (alhoewel niet rustig, dat zijn echt verschillende dingen bij herders) en een Mechelaar nog steeds een neuroot, maar wel handelbaar en eerlijk en werkbaar.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:14

Yamcha schreef:
Senks, nee klopt, zo'n hond moet je wel aankunnen. Ik ben ook wel echt een herdermens, heel wat schattige hondjes gezien hoor, maar die zijn mij dan iets té schattig ;) Ik hou wel van die pittige temperamentvolle, karaktervolle donderstenen. Doerakken zijn het, maar wel leuk. Heb er nu een als herplaatser in huis genomen en heropgevoed, en ben van plan die grap te gaan herhalen met een teef. Zo draag ik toch mijn steentje bij ;)

Ik heb nog nooit gehoord idd dat iemand Beau niet mooi vond. Wel dat ze hem eng vonden, of dat hij imponerend is (dat kan hij ook zijn als hij wil).
Een Duitse Herder straalt zoveel rust uit, als de baas consequent is, dat is écht zo. Een onduidelijke baas van van een Duitser een zenuwpees, en van een Mechelaar een krankzinnige. Met een consequente baas is een Duitser stabiel en kalm (alhoewel niet rustig, dat zijn echt verschillende dingen bij herders) en een Mechelaar nog steeds een neuroot, maar wel handelbaar en eerlijk en werkbaar.

Met consequente bazen valt of staat een dier, die regel gaat eigenlijk altijd op. Wat erg dat ze Tibeau een jaar opgesloten hebben, en wat ontzettend knap dat je 'm weer goed gekregen hebt. :)
Welke eisen stel je aan een hond die je zou willen nemen? (Buiten exterieur)
Of heb je die niet? Als in: het kan jou niet gek genoeg.
Wat nu als je een teef tegenkomt, die echt vals is, zou je je dan in kunnen houden omwille van Tibeau? Of zeg je 'Ze moet vanaf moment 1 bij ons passen'? Of ga jij het passend maken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:55

Buiten exterieur: sociaal ingesteld (betekent niet dat ze dat persé is, maar dan valt er wat van te maken)
De klik met Beau moet er vanaf moment 1 zijn, de klik met mij..... ach, daar heb ik wat meer tijd voor. Hondjes mogen van mij best een beetje maf zijn, hoor. Honden leren stukken sneller bij als mensen ;)
Ze moet lief zijn voor de kat :j al is de kat voor de duvel niet bang, toch he....

Maar ik kan een hoop passend maken, perfecte honden bestaan niet. Ik wil wel overtuigd zijn van een goed karakter (hoe ik dat zie weet ik eigenlijk niet, heb het wel bizar vaak bij het rechte eind). Dus ja, ik wil er best mijn energie en tijd en geld instoppen. Als ik er wat in zie, doe ik een hoop.

Honden hebben het best goed bij me :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:09

Mijn hond was 7 maanden toen ik hem zag lopen,hij kwam op een avond een terrasje op lopen en ik riep hem.Hij was blij me te zien en hij ging naast mij zitten, de vrouw die bij me was zag een hele grote teek in zijn oor zitten.Dus met wat bier er af gehaald.Er waren mensen vol walging naar ons aan het kijken.We gingen weg en hij liep ook weg,hij moest zelf altijd eten zoeken en kon ook erg goed jagen bleek later in Nederland.Ik kocht een vlooienband die ook bij teken hielp, en zette mijn adres er op.Ik heb hem toen heel lang niet meer gezien,oppeens kwam er een man naar me toe en riep dat hij op het strand liep.Ik was dol blij en heb die band om gedaan.Hij ging later mee naar Nederland en daar bleef hij jagen,ik heb met hem op cursus gezeten en daar had hij een kip gepakt.Ik ging behendigheid doen en we hadden een demonstratie op een kinderboerderij,waha ik zag het al helemaal voor me.Ik had er een flinke kluif aan om hem bij me te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:14

Dat zou ik dus nooit doen, een zwerfhond meenemen :)
Wie weet wat het beest allemaal onder de leden heeft, daar besmet je je eigen honden (en die van anderen) ook mee :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:16

2 heb ik er mee genomen en ze werden goed nagekeken door een D.A daar.Je kan ze niet zo maar mee nemen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:17

Da's maar goed ook ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:18

De eerste die ik mee nam had het nooit gered op straat, die had haren van wel een meter lang met duizenden teken in zijn velletje.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:10

Open je een itp-topic als je een nieuweling hebt, Yamcha? Ben benieuwd naar je volgende project. :)

Marleen, wat een verhaal!

Over zwerfhonden meenemen: Tsja, qua gezondheid is het een risico. Mijn eerste hond heb ik ook als zwerver gevonden, gelukkig is ze gezond, maar het blijft inderdaad een risico. Toch ben ik blij dat ik haar ingeladen heb, ze maakt het uitstekend en ik vind haar prachtig. We zijn echt vriendinnen. :)
Heel traject meegemaakt, verlatingsangst, man wat een hel om dat er weer uit te krijgen. :(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:36

Daar had mijn 2e hond juist helemaal geen last van,achteraf was hij op straat misschien beter af geweest.Hij accepteerde geen baas,dat kwam pas vele jaren later.Maar hij was zo ontzettend lief, ik heb veel plezier aan hem gehad.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:12

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:15

Hoezo accepteerde hij geen baas? Wat heb je vervolgens ondernomen?
Wees blij dat je niet te maken hebt gehad met verlatingsangst, dat is echt zo klöte.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:21

Wat leuk; een topic over spaanse honden! Ik heb er zelf ook 1, Jay, een border collie. Vorig jaar in Juli is ie vanuit Spanje overgekomen. Hij kwam uit een dodingsstation. In eerste instantie wilde mijn vriend er niet veel van weten, een hond uit Spanje halen (asiels hier zitten ook vol, je weet niet wat hij meegemaakt heeft etc etc), maar nadat ik hem de situatie van de honden daar had laten zien, ging ie overstag. Onze hond heeft echt totaal geen aanpassingsproblemen gehad. We konden merken dat ie niet gewend was in huis te leven, maar dat wende snel. Het is echt een superlieve hond met een topkarakter. Ik durf wel te zeggen dat ie geen minpunten heeft :o . En wat betreft dat taalprobleem: binnen een week kon ie "zit, af, hier... " :+ Inmiddels trainen we ook schapendrijven met hem en hij kan in principe nu alle commando's al op fluittonen. Wij hebben er echt geen dag spijt van gehad dat we een hond uit het buitenland hebben gehaald *\o/*
Afbeelding
Jay is de linker op de foto

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:26

Wauw, wat een beauty Loes! Echt een hele mooie!