Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:28

wat ik niet helemaal snap is dat het kopen van een goedkopere hond zonder stamboom in een adem wordt genoemd met beesten in het asiel, geen geld voor voer en operaties etc. ik kan je wel vertellen dat er net zoveel goede rashonden in het asiel belanden dan de bastaardjes. Ook op marktplaats staat een hele kust en keur te koop aan honden met stamboom. Die mensen hebben dus ooit het benul gehad een goede hond uit te kiezen, maar zijn hem door omstandigheden na een paar jaar al weer zat. Ik vindt dit erg weinig met wel of niet stamboom te maken hebben..

Daarnaast hebben mijn ouders een ras jack russel met papier (2 stuks uit zelfde nest) waarvan er een van alles mankeert. hij is nu al 15 maar heeft zijn hele leven getobt met allerlei voedselallergien en tumoren. Iets waar niet op getest wordt bij dekreuen en mamahondjes. Volgens de fokker is joris de eerste en enige die dit heeft. Gevalletje pech zou je zeggen? Allergien zijn daarentegen wel duidelijk erfelijk bepaald. Welke hond zou je dan voor fokkerij uit moeten sluiten: mama of papa, die beiden geen allergien hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:29

@ suus-elviera: I'm sorry, je komt nu niet bepaald over alsof je weet wat je doet. Ik ga dus uit van pretnestjes.
Over je pony's: gezond zegt me niks. Dat roept iedereen. Hoe gaan ze elkaar verbeteren? Erfelijke dingen waar je rekening mee moet houden?

@ mvs: in principe gaat het idd over honden, maar het ging mij even om de zorgvuldigheid waarmee er door sommige mensen wordt "gefokt".

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:30

ikdoemaarwat schreef:
ik ben niet perse een papier of stamboom voorstander
wel ben ik een voorstander van of er goed gefokt word,weloverwogen,inzicht in het ras en de nieuwe eigenaars, testen en dergelijke zaken
dat papiertje zegt mij weinig, er zijn genoeg fokkers die fokken met papier maar toch nalatig zijn of "slechte"' pups fokken
wel moeten veel fokkers via een vereniging natuurlijk aan voorwaardes voldoen maar ook die vallen te omzeilen

ik kijk dus liever naar de fokker zelf en hoe diegene fokt enz..en zijn nakomelingen en ervaring met zo een persoon en nakomelingen.
maar als je daar niet in thuis bent is het idd moeilijk om daar zicht in te hebben en kan je beter bij een erkende fokker je pup halen,dat bied je toch meer zekerheid

Waarom zegt een 'papiertje' jouw weinig? Vind je het niet belangrijk dat je weet wie de ouders en voorouders zijn, hoe oud die zijn geworden etc (Kan je dan allemaal opzoeken op internet) Als je zonder stamboom fokt weet je niet eens of ze misschien wel familie van elkaar zijn :7

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:31

ja maar er zijn niet altijd pups in het aziel en dat wouden wij wij heben ook eerst in het asiel geken en was toen geen pup
wij hebben nou een maal een ervaaring met oudere hond die niets meer me was te beginne was opgevoed door een oma en een opa zij is dat ook weer terug gegaan naar die mensen en die waren maar al te blij dat tana terug kwam

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:32

vanitymay schreef:
wat ik niet helemaal snap is dat het kopen van een goedkopere hond zonder stamboom in een adem wordt genoemd met beesten in het asiel, geen geld voor voer en operaties etc. ik kan je wel vertellen dat er net zoveel goede rashonden in het asiel belanden dan de bastaardjes. Ook op marktplaats staat een hele kust en keur te koop aan honden met stamboom. Die mensen hebben dus ooit het benul gehad een goede hond uit te kiezen, maar zijn hem door omstandigheden na een paar jaar al weer zat. Ik vindt dit erg weinig met wel of niet stamboom te maken hebben..

Daarnaast hebben mijn ouders een ras jack russel met papier (2 stuks uit zelfde nest) waarvan er een van alles mankeert. hij is nu al 15 maar heeft zijn hele leven getobt met allerlei voedselallergien en tumoren. Iets waar niet op getest wordt bij dekreuen en mamahondjes. Volgens de fokker is joris de eerste en enige die dit heeft. Gevalletje pech zou je zeggen? Allergien zijn daarentegen wel duidelijk erfelijk bepaald. Welke hond zou je dan voor fokkerij uit moeten sluiten: mama of papa, die beiden geen allergien hebben?

Een stamboom zegt nog niet dat de hond bij een goede fokker weg komt he, dat is weer een ander verhaal, iedereen kan een stamboom aanvragen als ie een nest heeft liggen, zolang de ouders maar een stamboom hebben. Stamboom zegt in dat geval niks, het is vele malen belangrijk om uit te zoeken bij wie je een pup koopt!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:32

Ben het wel met mvs eens....
Voor sommige extreme rassen (waarbij uiterlijke eigenschappen de gezondheid tegen werken) mag er best wat ander bloed door.

@Vanitymay: Mijn hond komt uit het asiel.....maar niet omdat we geen andere konden betalen ofzo..
Ik wilde eerst in het asiel kijken omdat ik ze een kans wilde geven.
Dus het is inderdaad onzin om dat allemaal in 1 adem te noemen.

@Myra87: Ikdoemaarwat heeft niet zomaar een pup opgehaald...daar is echt wel wat research aan vooraf gegaan...

Paintlinger

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:34

@Suus-elviera: Wil je je posts even doorlezen voor je ze plaatst... er is echt geen touw aan vast te knopen...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:34

vanitymay schreef:

Allergieën kan je bij elke hond hebben. Niet alle rashonden zijn perfect, tuurlijk zitten daar ook mindere tussen, spijtig natuurlijk als het net de jouwe is.
Je kan nu eenmaal niets voor 100% uitsluiten, je kan alleen maar je best doen om het zoveel mogelijk uit te sluiten.
En het vetgedrukte is echt niet waar. Er zitten nu eenmaal meer bastaardje sin asielen dan rashonden. Alleen al door het feit dat mensen rashonden nog proberen te verkopen om er nog een centje van terug te krijgen ipv ze naar het asiel te brengen.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:35

Paintlinger schreef:
@Suus-elviera: Wil je je posts even doorlezen voor je ze plaatst... er is echt geen touw aan vast te knopen...

nee als ik het maar snap

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:35

suus_elviera schreef:
ja maar er zijn niet altijd pups in het aziel en dat wouden wij wij heben ook eerst in het asiel geken en was toen geen pup
wij hebben nou een maal een ervaaring met oudere hond die niets meer me was te beginne was opgevoed door een oma en een opa zij is dat ook weer terug gegaan naar die mensen en die waren maar al te blij dat tana terug kwam

Je kan ook altijd wachten tot er pups zijn, maar da's het probleem bij veel mensen, de pup moet onmiddellijk beschikbaar zijn zodra ze beslist hebben om een hond in huis te nemen.
Even wachten is dat echt teveel gevraagd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:36

suus_elviera schreef:
Paintlinger schreef:

nee als ik het maar snap

Plaats dan niks...en begin een blog ofzo, als je graag tegen jezelf praat...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:37

suus_elviera schreef:
Paintlinger schreef:

nee als ik het maar snap

Oh jij post voor jezelf :)*
Dan is het ook niet de bedoeling dat we erop reageren.

Ojajoh

myra87 : omdat een papier mij niet garandeert dat mijn hond geen erfelijke gebreken zal lijden
en wat betreft dat familie gebeuren enz dat zeg ik dus al,als er goed en verantwoord gefokt word dan heb je dat dus niet en verteld de goede fokker jou ook wel hoe en wat...
ik weet wie de ouders zijn van mijn hond,heb namen en foto's en ook daarmee opa's en oma's
maargoed,de honden zitten allemaal in 1 familie (nee niet van elkaar maar van de mensen) en zijn geen familie van elkaar (als hond)

maar zoals al gezegd,komen dat soort fokkers weinig voor en zal je daar echt goede inzicht in moeten hebben
of je moet de fokkers (net als ik) goed persoonlijk kennen en weten hoe ze ermee bezig zijn.....

overigens zal een 2e hond van hun halen niet zomaar kunnen omdat ze niet continu fokken.....ze fokken alleen op genoeg aanvragen en dan nog alleen onder voorwaardes......

en je zegt het zelf ook al: een stamboom zegt nog niet dat de hond bij een goede fokker weg komt

PL dank je wel,dat is idd zo, ik ken de mensen persoonlijk ;)

Myra87

suus_elviera schreef:
Paintlinger schreef:

nee als ik het maar snap

Waarom post je dan in dit topic als jij het alleen maar hoeft te snappen :z

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:39

ikdoemaarwat schreef:
myra87 : omdat een papier mij niet garandeert dat mijn hond geen erfelijke gebreken zal lijden
en wat betreft dat familie gebeuren enz dat zeg ik dus al,als er goed en verantwoord gefokt word dan heb je dat dus niet en verteld de goede fokker jou ook wel hoe en wat...
ik weet wie de ouders zijn van mijn hond,heb namen en foto's en ook daarmee opa's en oma's
maargoed,de honden zitten allemaal in 1 familie (nee niet van elkaar maar van de mensen) en zijn geen familie van elkaar (als hond)

maar zoals al gezegd,komen dat soort fokkers weinig voor en zal je daar echt goede inzicht in moeten hebben
of je moet de fokkers (net als ik) goed persoonlijk kennen en weten hoe ze ermee bezig zijn.....

overigens zal een 2e hond van hun halen niet zomaar kunnen omdat ze niet continu fokken.....ze fokken alleen op genoeg aanvragen en dan nog alleen onder voorwaardes......

en je zegt het zelf ook al: een stamboom zegt nog niet dat de hond bij een goede fokker weg komt

PL dank je wel,dat is idd zo, ik ken de mensen persoonlijk ;)

Dat kan ook nooit gegarandeerd worden, helaas

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:40

@ikdoemaarwat: wel, dat zal dan één van de weinige fokkers zijn die het zo doet. Heel mooi van die mensen.
Zo zouden er dan best wat meer mogen zijn.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:40

@ vanitymay helemaal gelijk, snap ook niet dat die in een adem worden genoemd

Wij hebben ook geen rashond genomen, ja ook omdat het duur was (een pup die we wouden van de toller was 950) maar de belangrijkste reden was de gezondheid en dat dieren zonder stamboom vaak minder snel en plekje krijgen

@suus elviera ik snap niet echt wat jij bedoelt?? bovendien er zijn ook veel andere plekken waar kruisingen te vinden zijn bijv. de boerderij! of zoals wij hebben gedaan de dierenartsen in omstreken bellen of zij en nest pups hebben ingeent en zo bij de iegenaar terecht komen

met internet en al nu zijn er hel veel slechte honden met stamboom te koop, en er zijn een hele hoop mensen die veel minder dan de gemiddelde persoon va honden af weten die toch zon hondje kopen, dus ook word er inderdad gezegd dat er slechte fokkers zijn is het voor een hele boel mense nog moeilijk die te herkennen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:43

Maar dan heb je daar toch (voor mij ) de kern: Je zult zelf goed moeten kijken waar je je hondje koopt, stamboom fokker of niet. Stamboom garandeerd lang niet alles en er zijn net zoveel slechte stamboomfokkers als htk fokkers zonder stamboom..Stamboom garandeerd niet een gezonde hond, hooguit meer achtergrondinformatie, waar ik als niet fokker niet zoveel mee kan. :Y)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:43

mvs schreef:
Wij hebben ook geen rashond genomen, ja ook omdat het duur was (een pup die we wouden van de toller was 950) maar de belangrijkste reden was de gezondheid en dat dieren zonder stamboom vaak minder snel en plekje krijgen

Maar door zulke hondjes te kopen, geef je ze misschien een plekje, maar blijven ze er ook mee fokken. Als niemand zo'n hondjes zou kopen, zou het ook niets opbrengen om ermee te fokken en zitten er minder sukkeltjes in de asielen.
Een hond uit het asiel halen vind ik een prima zaak, daarmee zet je niet aan tot meer fokken, want deze hondjes zijn al verkocht geweest en daarna gedumpt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:45

Ligt dat dumpen van honden in asielen aan de hond zelf of aan de eigenaren??

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:46

vanitymay schreef:
Maar dan heb je daar toch (voor mij ) de kern: Je zult zelf goed moeten kijken waar je je hondje koopt, stamboom fokker of niet. Stamboom garandeerd lang niet alles en er zijn net zoveel slechte stamboomfokkers als htk fokkers zonder stamboom..Stamboom garandeerd niet een gezonde hond, hooguit meer achtergrondinformatie, waar ik als niet fokker niet zoveel mee kan. :Y)

Tuurlijk garandeert het niet voor 100% een gezonde hond, maar je kan toch niet ontkennen dat de garantie wle hoger ligt dan bij het fokken met niet-geteste ouderdieren?
En zonder twijfel durf ik wel zeggen dat er meer 'slechte' htk fokkers zonder stamboom zijn dan stamboomhondenfokkers.
En die 'achtergrondinfo' is toch wel nuttig, ik zou toch wel willen weten dat mijn hond uit 'gezonde' lijnen komt.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:46

ik zou zelf nooit een hond zonder stamboom kopen.
Heb nu een duitse herder van 9 maanden, ze komt uit een lijn met honden die allemaal hd & ed getest zijn, er zijn röntgenfoto's gemaakt etc. Ja ze was duur, maar ik heb het er voor over.

Het is een super mooie hond om te zien, krijg dan ook vaak de opmerking: daar moet je mee fokken!
als ik dan zeg nee, want dan wil ik het doen volgens de regels van het raad van beheer, krijg ik scheve gezichten. 'je kunt toch een leuke reu uitzoeken'.

nou nee, als ik ga fokken wil ik het ook goed doen.
Ik ben dus ook tegen het fokken met 2 honden voor 'de leuk'

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:47

Ik wil graag straks een cane corso.
Ik wil er perse 1 met stamboom en ga me ook goed verdiepen in de bloedlijnen en in de fokkers.
helaas zie je nu steeds vaker cane corso's voor 400 a 500 euro op marktplaats staan. Dan weet je zowieso al dat het verkeerd is.

Een hond heeft altijd kans op afwijkingen of het wel of geen stamboom heeft en of het wel of geen rashond is. Ik ken genoeg kruising hondjes die bij ons zijn geholpen aan hd, aan kruisbandjes of ed.
Een hond die nooit iets heeft kan je natuurlijk nooit fokken. Dat is net zoals mensen ook nog steeds ziek worden.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:48

vanitymay schreef:
Ligt dat dumpen van honden in asielen aan de hond zelf of aan de eigenaren??

Ik zeg toch niet dat dat dumpen ligt aan het feit dat ze geen stamboom hebben?? Het ligt aan de baasjes, maar het grootste deel van de honden in asielen zijn stamboomloze honden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:48

Jakary schreef:
@ikdoemaarwat: wel, dat zal dan één van de weinige fokkers zijn die het zo doet. Heel mooi van die mensen.
Zo zouden er dan best wat meer mogen zijn.

Ja ze zijn er ook wel maar niet in grote getalen.....
Die mensen hun familieleden hadden een reu en teef....daarmee hebben ze toen verantwoord een nest gefokt,daarna laten helpen
die mensen (ik noem ze ff K en Y) hebben daarvan zelf 2 teven genomen voor als gezinshond
later hebben ze nog een reu erbij genomen,ook als gezinshond, het werd pure hobby
Toch wouden ze wel een graag een nest omdat er meer mensen waren die wel een pup wouden omdat ze de reu zo verschrikkelijk mooi was
dus de teef en reu laten keuren en vervolgens is daar een prachtnest uitgerold
Daar is mijn kerel er dus 1 van :j
we hebben al nog steeds contact met elkaar en houden elkaar op de hoogte van de honden,het is erg leuk om te zien hoeveel mijn hond op zijn moeder is gaan lijken....
mijn hond heeft dus maar weinig broertjes en zusjes ;)
Nou hebben ze het plan om nog 1 x een nest te doen met zijn mamma (ivm aanvragen) maar willen eerst alles goed rond hebben....
deze mensen zijn dus niet op de centen uit en doen het wel volgens richtlijnen zoals ze horen ondanks dat de dieren geen papier hebben
(vaders wel,moeders niet)
namkomelingen zijn namelijk allemaal goede gezonde sterke honden van nu 2 jaar zonder gebreken
slecht? nee dus vandaar dat ik dus zeg dat een papiertje mij niet zoveel doet,maar een goede fokker dus wel ;)