Oud & Nieuw en huisdieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Oud & Nieuw en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 23:24

Nou, gewoon niet negeren dan noellee Lachen Ik zou haar lekker troosten als ze zo verschrikkelijk bang is. Laat haar maar zien dat ze je kan vertrouwen en steun aan je heeft, misschien dat dat beter gaat Ja

Vanavond waren ze hier voor al bezig met wat vuurwerk, zowel siervuurwerk als knal. Opzich goede oefening! Ze lagen beiden op hun kussen, Dean sliep er als een blok doorheen (pup hè? Tong uitsteken) en Indy lag met opgeheven hoofd te kijken en te luisteren, maar maakte niet echt een bange indruk! Nou, dan moet het met oud en nieuw met de gordijnen dicht, lampen aan en muziek aan toch helemaal goedkomen? Ja

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:36

ROFL
iedereen hier denkt dat ik mijn hond een ruk aan de riem geef, een schop onder zijn kont en tegen de muur aansmijt als hij schrikt?
ROFL laat me niet lachen zeg, doe even normaal.

Jullie zouden eerst is kunnen beginnen met hoe straffen? ik heb namelijk totaal niet uitgelegd hoe ik mijn hond straf...?
Jullie weten totaal niet hoe het eraan toe gaat... waarom oordelen jullie dan over mij? Ik ken mijn hond heel goed en weet echt wel wat ik kan bij hem.

Ik zal is even uitleggen hoe het werkte, mijn hond liep naast mijn vriendin en als er de hond een knal hoorde wou hij stilstaan en terug rennen. Mijn vriendin keek hem aan en zei Nee, en wou doorlopen. Dit lukte niet, Toen zei ze Foei, en wou weer doorlopen.
misandeling, nare ervaring?? mogen jullie mij uitleggen waarom hij hierna nauwelijks meer reageerde...

OOOH IK MISHANDEL MIJN HOND!! geef me aan, mijn hond schrok van een knal! wou naar mijn moeder gaan voor troost en ik stuurde hem naar zijn plaats!

*LOL*

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 23:48

Mishandelen gebeurt niet alleen door middel van slaan lienieminnie. Nja, ben blij voor je dat je er zo makkelijk over doet, als je maar wel weet wat voor boodschap je hiermee afgeeft bij je hond. Vrouwtje is er niet als hij haar nodig heeft. Als je hond iets FOUT doet dan straf je hem, als hij BANG is dan straf je hem niet!

Ik was toen ik klein was bang voor Sinterklaas. Had jij het normaal gevonden als mijn moeder me dan vertelde dat dit niet mocht en me in een hoek op een stoeltje had gezet?! Waar is de logica?!

Dat je een hond niet wil troosten vind ik tot daaraan toe, maar lijdt hem af, ga met hem spelen of wat dan ook. Je zegt niet dat hij stout is.

Als je je hond ook nog een knal had gegeven dan had je zeker een dierenbeul geweest. Nu ben je gewoon een ontwetend mens die niet weet hoe ze in deze situaties met haar hond om moet gaan. Beetje jammer. En wie is die vriendin van jou? Eén of ander slap aftreksel van Martin Gaus? Waarom is dat wat zij zegt ineens dé manier?!

Ik zeg niet dat mijn manier dé manier is, maar ik vind het niet meer dan logisch dat ik mijn hond geen grote bek geef (en dus STRAF) als hij of zij bang is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:52

Dan nog vind ik het absoluut niet kunnen, een hond hoor je te steunen niet te straffen als het bang is. Je kunt het voor jezelf goed praten, maar de waarheid blijft dat je het totaal verkeerd aanpakt. En waarom laat je het je vriendin oplossen en doe je het niet zelf? JIJ bent de alpha niet zij, het beste was geweest als die hond naar jou was toe gegaan en bij je was gebleven DAT wil je van uit dat punt kun je verder werken.

Maar vooral doen wat je goeddunkt, het enige wat ik erg vind is dat jou hond de duppe word van jou ontwetendheid.

Waarom de hond nauwelijks reageerd? dat hij niet zichtbaar reageerd voor jou wil niet zeggen dat er geen angst meer is, ik zou zeggen dat er nu meer stress is naast de bestaande angst voor de knallen die hij hoort. Je hond snapt gewoon niet wat er aan de hand is en heeft nu geleerd dat een niet alpha haar straft (wat dat is gebeurd) als hij wat spannend vind en op zoek gaat naar een veilig onderkomen. Bij zulke dieren slaat de angst naar binnen, jij bent geen betrouwbaar steunpunt waar de hond naar toe kan als hij niet weet wat hij moet die vreemde knallen aan moet. Je laat het hem dus maar mooi zelf opzoeken en als hij toch nog probeerd bij jou die steun te zoeken word hij naar zijn mand gestuurd. Ik vind dat dierenmishandeling, je kan er dan wel zo lacherig over doen en denken dat jou methode werkt omdat de hond niet meer reageerd. Maar denk eens logisch na over hoe het overkomt op de hond, troosten werkt niet nee.. straffen evenmin.

Zou wat zijn zeg, kennis van mij had een herder opgesloten in een paardenstal om hem goed waaks te krijgen. Dier kreeg absoluut geen aandacht en kreeg een verschrikkelijk pak slaag als hij wat verkeerd deed. De hond heen en weer schudden aan de riem, een trap verkopen en ga zo maar door..... want daar word en hond waaks van, dat had hij geleerd. Toen hij de manege verhuurde die hij had heeft hij dat dier in de stal gelaten .. mochten de huurders wel oplossen, die hond was nog geen jaar oud toen de huurders hem uit die stal haalde. Een van die meiden had een lang touw, vast aan haar en de hond en nam hem werkelijk overal naar toe, dier deed alles voor ze omdat hij ze gruwelijk dankbaar was. Maar als die oud eigenaar het terrein opkwam kroop dat dier over de grond naar hem toe en dan was hij echt wel de baas over het dier. Pure angst, niks geen respect. Helaas kon ik niet alleen zijn met die hond omdat ik 1x per ongeluk op zijn poot ben gaan staan. Er moest dus altijd iemand mee als ik langs die hond moest omdat het gewoon niet vertrouwd was. Die hond was dus zo gestoord als de pest door een "goed werkende methode" die iemand had bedacht. Zonder er bij na te denken wat het eigelijk doet. Dat iets werkt.. wil niet zeggen dat het goed werkt... Overgens was de hond erg waaks dus dat betreft....

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:06

Ik vind het toch echt geen mishandeling, als je de hond aankijkt en Nee zegt, dan zeg je toch eigelijk dat het niet eng is? Ik straf hem niet voor het schrikken.

Martin gaus doet het trouwens nog gezeliger Knipoog nu niet meer, maar vroeger heeft hij honden angst voor mensen afgeleerd met slipkettingen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:58

Wij hebben een duitse herder en is nergens bang voor.
Hij loopt meestal los en deze periode moeten we er juist op letten dat hij niet naar een weg gegooid stukje vuurwerk rent.

Als pup zijnde hebben we hem geleerd niet bang te zijn voor knallen e.d.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:46

Voor de mensen die hier op de laatste blz. hebben gereageerd;

Hebben jullie er nooit eens aan gedacht om een cd met vuurwerkgeluiden aan te schaffen en die al een paar weken van te voren iedere dag eens een poosje aan te zetten in huis??
Dit helpt je hond echt te wennen aan de geluiden.
(Helpt ook voor de paarden trouwens.)

Mijn honden zijn niet bang voor vuurwerkgeluiden en als ze beginnen te blaffen omdat ze een knal horen krijgen ze van mij op hun kop. Ze blaffen niet omdat ze bang zijn maar puur uit waaksheid.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:57

XoNo schreef:
Nou, gewoon niet negeren dan noellee Lachen Ik zou haar lekker troosten als ze zo verschrikkelijk bang is. Laat haar maar zien dat ze je kan vertrouwen en steun aan je heeft, misschien dat dat beter gaat Ja

Toen ik haar net had, ging ik haar steeds inderdaad troosten (aanhalen enz.) maar hierdoor word ze erg onzeker, en nóg banger. Dus naar mijn idee 'stimuleer' ik dan dat bange gedrag.
Op curcus (gehoorzaamheid) had ik het verteld, en ik kreeg te horen dat ik haar dan moest negeren.

Dit jaar lukt het negeren mij opzich wel goed ( Bloos ) en ik merk dat ze langzaam maar zeker toch íets zelfverzekerder word. Ze is nog steeds wel óntzettend bang, zodra ze een knalletje hoort vliegt ze ook gelijk naar me toe, en als ik haar niet toelaat op m'n schoot oid, dan gaat ze na een tijdje 'rustig' bij mn voeten liggen.
Ik merk wel vorderingen in vergelijking met vorig jaar en het jaar ervoor, maar ze blijft o zo angstig..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:42

Er is een groot verschil tussen troosten en steunen. Je kan je hond ook gewoon zeggen dat het goed is door het daadwerkelijk te zeggen "is al goed" en " wat ben jij toch een dappere hond". Een hond troosten door aan te halen hem bij je te houden te zeggen hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is met de zieligste stem die je maar kan bedenken is inderdaad niet goed. Heb op vriendelijke manier vertellen dat het wel goed is, dat hij best bij je mag komen zitten als hij dat wil, even een aai over de bol als hij het allemaal heel dapper doet is veel beter dan negeren. Door te negeren snapt die hond echt niet in ene dat het allemaal wel goed is, maar dat hij het allemaal in zijn up moet oplossen en helaas is een hond zijn hersentjes niet zo gevormd dat hij het allemaal kan beredeneren.

@lieniminnie, vooral doen wat je goeddunkt, je verteld je hond niet dat het goed is door hem zijn mand in te sturen, maar dat jij niks met hem te maken wil hebben als hij het eng vind. Lekkere boodschap zal dat zijn als je ergens bang voor bent, dat je dan maar een lastpak bent en je liever verder gaat met wat je maar aan het doen bent. Wat Martin Gaus doet heb ik niks mee te maken, net als die man die ik kende met zijn duitse herder. Als hij het doet maakt het niet direct dat jij ook maar op een vreemd soortige wijze je hond wilt leren dat het niet eng is. Je kan er van denken wat je wilt, maar dat maakt de situatie er niet beter op. Je hebt je hond op een hele duidelijke manier laten leren door je vriendin dat jij niet voor hem op zal komen, zij kan doen met hem wat ze wil jij doet hier niks aan en prijst daarna je vriendin voor die verschrikkelijk goeie wijze waarop ze jou hond verpest heeft. Nee... ik zal echt heel trots zijn op mezelf als ik jou was.

@Sing-a-Song, ik zou dat alleen wel combineren met de juiste kennis in honden taal Lachen gewoon die cd opzetten en alsnog negeren of overdreven troosten lijkt me nog niet helemaal de juiste manier. Maar tis inderdaad beter dan die 1x per jaar dat het zo losbarst een hond maar moet leren dat het niet eng is.. want dat lukt je van je lang zal ze leven niet.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:30

Benfan schreef:
Er is een groot verschil tussen troosten en steunen. Je kan je hond ook gewoon zeggen dat het goed is door het daadwerkelijk te zeggen "is al goed" en " wat ben jij toch een dappere hond". Een hond troosten door aan te halen hem bij je te houden te zeggen hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is met de zieligste stem die je maar kan bedenken is inderdaad niet goed. Heb op vriendelijke manier vertellen dat het wel goed is, dat hij best bij je mag komen zitten als hij dat wil, even een aai over de bol als hij het allemaal heel dapper doet is veel beter dan negeren. Door te negeren snapt die hond echt niet in ene dat het allemaal wel goed is, maar dat hij het allemaal in zijn up moet oplossen en helaas is een hond zijn hersentjes niet zo gevormd dat hij het allemaal kan beredeneren.

Ja, daar heb je ook weer gelijk in.
Ik vind het heel moeilijk, ik weet niet wat het beste voor haar is, en ik vind het vreselijk om te zien dat ze zo bang is.
Door te negeren word ze zelf rustiger, maar nog steeds angstig.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen..
ze vertrouwd helemaal op mij, dus als ik rustig doorga met waar ik mee bezig was, dan word zij langzaam maar zeker iets rustiger en gaan ze vlakbij me liggen.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:15

singasong schreef:
Voor de mensen die hier op de laatste blz. hebben gereageerd;

Hebben jullie er nooit eens aan gedacht om een cd met vuurwerkgeluiden aan te schaffen en die al een paar weken van te voren iedere dag eens een poosje aan te zetten in huis??
Dit helpt je hond echt te wennen aan de geluiden.
(Helpt ook voor de paarden trouwens.)

Mijn honden zijn niet bang voor vuurwerkgeluiden en als ze beginnen te blaffen omdat ze een knal horen krijgen ze van mij op hun kop. Ze blaffen niet omdat ze bang zijn maar puur uit waaksheid.

JA wij hebben hier zo'n cd, zijn zelfs naar gedragstherapeut bij dierenarts geweest, maar helaas zonder resultaat. Op de cd staan vuurwerk en onweer geluiden (onze hond is voor beide bang) maar op de cd reageerd ze nauwelijks tot niet. In het echt heb je toch ook een soort van trilling erbij enzo, en op de cd alleen geluid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:39

Onze hond reageert ook niet op nepvuurwerk. Dus van computers, tv's. Dus we hebben zo'n cd niet gekocht. Gelukkig wordt het geblaf langzaamaan al minder, maar op 31 december krijgt hij kalmeringspillen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:50

Onze katten zijn binnen en hebben er weinig last van eigenlijk. Om 12 uur zullen ze hooguit wat onrustiger zijn, maar tot nu toe gaat het al jaren prima. Mijn paard staat met de kudde veilig in zijn weiland, waar geen vuurwerk in de directe omgeving is. Hij zal het vuurwerk vooral aan de horizon zien, dus ver weg genoeg........ Er wordt prima op de kudde gelet die nacht door de stallingseigenaren. Maak ik me geen zorgen over.

Waar ik me wel wat zorgen over maak zijn onze konijnen buiten. Ze staan in principe veilig, het hok is afgesloten ook en ik heb er vanuit huis goed zicht op (ze staan vrijwel naast ons grote woonkamerraam). Maar onze buurjongens willen nog wel eens met vuurpijlen/rotjes/strijkers e.d. in de achtertuin rommelen. Ik ga ze vriendelijk verzoeken om dat voor op straat te doen. Mede ook, omdat mijn dochter tot 12 uur wil slapen en wakker wordt van die herrie in de achtertuin. Zij is er doodsbang voor en ik hoop dat die buren er rekening mee willen houden dat ik hier een 3-jarige heb. Dan gaan ze maar even voor het huis aan de gang, als het zo nodig moet.....

Ik ben blij als al die vuurwerkellende (de knallers, bedoel ik dan vooral) voorbij is, want ik heb er een gruwelijke hekel aan. Ja

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:29

Benfan schreef:
@Sing-a-Song, ik zou dat alleen wel combineren met de juiste kennis in honden taal Lachen gewoon die cd opzetten en alsnog negeren of overdreven troosten lijkt me nog niet helemaal de juiste manier. Maar tis inderdaad beter dan die 1x per jaar dat het zo losbarst een hond maar moet leren dat het niet eng is.. want dat lukt je van je lang zal ze leven niet.

Eigenlijk moet je je hond ook naar andere 'enge' dingen meenemen om hem er aan te laten wennen en idd niet alleen zo'n cd opzetten. Ik doel dan op een druk winkelcentrum, kermis, bouwterrein o.i.d.
En heel belangrijk is idd of je op de juiste manier reageerd als je hond angstig is.
Maar eigenlijk is het zo dat als je je hond vanaf het begin aan dit soort harde geluiden laat wennen (= vaak mee in aanraking laten komen) dan went hij er vanzelf aan.

@Mizora; Als je een beetje grote boxen bij je cd-speler hebt kan zo'n vuurwerk-cd het geluid aardig na doen hoor Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:39

Als mijn hond schrikt en in paniek raakt en weg wil rennen. Ik blijf staan, wacht tot hij stilstaat, en dan hem aan kijk en zeg 'Nee' Op een rustige manier. Daarmee zeg ik toch dat het niet eng is? Wat vind jij dat ik moet doen om te zorgen dat hij niet meer bang is? Los van die CD, die wou ik namelijk voor volgend jaar misschien gaan aanschaffen.
Hoezo Is het verkeerd de hond terug te sturen naar zijn plek? Ik zeg dan toch dat het niet eng is en het negeren??

Mijn vriendin heeft mijn hond verpest? met 1 middagje? nog niet eens...? sorry dat vind ik wel erg overdreven, als je echt vind dat ik zo verkeerd bezig ben kan je toch op een normale manier zeggen dat je het nogal een vreemde manier vind en me vragen hoe het presies werkt? In plaats van meteen te gaan concluderen dat ik mijn hond niet waard ben??

Over martin gaus was niet tegen Benfan gericht, XoNo vroeg of mijn vriendin een slap aftreksel was van martin gaus..?
Hij ging te werk met slipkettingen bij agressiefe en bange honden. De slipketting geeft een prikkel in de hals, waar de honden elkaar bijten als ze elkaar straffen zeg maar. Er was een hond die een aantal keer mensen had aangevallen, de hond wou martin gaus aanvallen en hij gaf de hond elke keer een ruk aan de riem. Na een tijd hield de hond op met aanvallen. Wat zou jij met deze hond gedaan hebben?
Zo was er ook een hondje die bang was voor mensen omdat er iets fout was gegaan in de inprentings fase. Hij heeft het op dezelfde manier afgeleerd. dit vond ik toch wel moeilijker te zien, weet niet of dat hier de juiste manier was.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:43

Onze hond was echt hysterisch, van het kleinste knalletje al.
Nu hebben we een bandje, ik weet niet precies hoe het werkt, maar die geeft stoffen af die de moeder in het nest ook afgeeft, en daar wordt ze rustig van. Het werkt een maand en het kost rond de 30 euro, maar tot nu toe werkt het erg goed!
Ze zit niet meer te trillen als een rietje en ze rent niet meer hysterisch rond. Ze gaat nu gewoon rustig in de bench liggen Lachen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:47

Ja die wou ik eigelijk bestellen maar ben ik nu een beetje laat mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:24

Ik speel elke dag vuurwerkgeluiden af, maar dat helpt gewoon niet. Mijn hond snapt dondersgoed dat dit geluid iets heel anders is dan die knallen van buiten.
Hij reageert niet of nauwelijks op het nepvuurwerk, maar valt er buiten een knal dan weet ie niet waar hij heen moet kruipen van angst.
Het kost momenteel erg veel moeite hem naar buiten te krijgen om uit te gaan.

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:09

Bij ons zijn ze sinds een paar dagen overdag al heel erg aan het knallen, dus heb mooi de kans gehad om een aantal dingen te proberen, helemaal negeren werkte dus niet, hij was nog steeds wel bang.
Nu heb ik als er een knal was met hem gespeeld en net gedaan of een knal heeeel erg leuk was, dit werkte opzich ook.
Wat het beste werkte was hem bij elke knal een brokje te geven en heel vrolijk tegen hem praten(we werken in de training ook met beloning in de vorm van brokjes, dus dit kent hij als iets goeds) Hij reageert nu niet meer angstig op de knallen, maar kijkt mij aan, ik zeg dan van het is goed jongen, hij blijft dan rustig liggen en is niet bang meer.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:29

@ anna85, dat klinkt goed! soms hoef je er niet eens bijster veel voor te doen. Zolang het maar duidelijk is voor de hond en jij laat zien dat het niet eng is maar juist leuk of spannend of lekker Tong uitsteken Altijd leuk om je hond zo te zien veranderen he? Onze hond Anna was eerder zelfs nog bang voor blaadjes die ritselde, rende ze met de staart tussen de benen er vandoor (toen was ze een week of 8 oud). Dacht eerder ook dat je het moest negeren, las in het boek "black box methode" dat ze dat juist afraden maar je moest de hond gaan steunen, laten zien dat het niet eng is. En sindsdien zie je haar gewoon groeien! Ze komt naar je toe als het eng is, zit dan tussen je benen te gluren naar het gevaar en gaat daarna zelfs op onderzoek uit. Laatst hadden we nog de verschrikkelijke hongerige paraplu incident :S

@lieniminnie, whatever... als je denkt dat het even duurt voordat je bij een hond wat verkeerd doet heb je dat goed mis. Hoeft maar 1x wat fout te gaan en je kan een hond gruwelijk verpesten. Nu wil je het de volgende keer weer anders gaan aanpakken? of laat je dat ook door je vriendin doen, wees dan op zijn minst de eigenaar die zelf dingen oplost ipv een idioot het te laten oplossen. Dat laatste vind ik zo ... zo... ach..... je wilt er toch niet aan geloven dat je het verkeerd doet, steek liever mijn energie in mensen die wel verder willen kijken dan dat hun neus lang is. Vind het alleen maar erg voor de hond Ach gut

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:42

Up_to_Date schreef:
Wij hebben een duitse herder en is nergens bang voor.
Hij loopt meestal los en deze periode moeten we er juist op letten dat hij niet naar een weg gegooid stukje vuurwerk rent.

Als pup zijnde hebben we hem geleerd niet bang te zijn voor knallen e.d.

dat kun je een hond niet 'leren',ja je kunt het wel leren maar als ze er bang voor zijn zijn ze er gewoon bang voor en dan heeft het echt geen zin hoor..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:23

We hebben hem eraan leren wennen en dat gaat, zolang als wij al honden hebben, goed. Er is er nog nooit eentje bang geweest. Het ligt ook aan de manier waarop denk ik.. Als je hond schrikt van een knal, moet je hem niet bij je halen en belonen maar juist negeren.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:31

BEnfan als je het zo erg vind voor mijn hond waarom adviseer je me dan niet? waarom geef je alleen maar kritiek? je wilt toch dat ik het beter doe? Daarbij, mijn hond was vanmiddag toch weer bang toen hij een knal hoorde, dus nee ze heeft mijn hond niet verpest.
Ik denk ook niet dat je helemaal goed leest wat ik nou zeg, want die idiote barbaarse manier valt reuze mee, maar ik hou hier wel over op omdat je toch niet de moeite neemt om je in te beelden hoe het zou zijn geweest en je was er ook niet bij dus je kan natuurlijk niet weten hoe het eraan toe ging.
Vind het een beetje kinderachtig, aangezien ik nu om advies vraag en je gewoon doorgaat met kritiek geven

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:37

lienieminnie, mijn advies is om je hond te laten zien dat jij hem wel beschermt en niet straffen of op zijn plaats sturen. Je hoeft hem niet te betuttelen, maar aai hem even, lijdt hem af met een speeltje of iets lekker om op te kluiven en laat hem lekker bij je in de buurt zitten of liggen, of desnoods tegen je aankruipen. Als het vuurwerk ophoudt en hem is niets overkomen, dan zal hij zovee vertrouwen in je krijgen! Ja

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:48

Ik zou het gewoon negeren, of afleiden met een speeltje ofzo...
Zo heb ik het altijd gedaan, en zelfs de doodsbange pup is hierdoor een stuk rustiger geworden.
Moet wel zeggen onze andere hond keek ook nergens meer van op, dus denk dat de pup daar ook wel wat van geleerd heeft.