Benfan schreef:Er is een groot verschil tussen troosten en steunen. Je kan je hond ook gewoon zeggen dat het goed is door het daadwerkelijk te zeggen "is al goed" en " wat ben jij toch een dappere hond". Een hond troosten door aan te halen hem bij je te houden te zeggen hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is met de zieligste stem die je maar kan bedenken is inderdaad niet goed. Heb op vriendelijke manier vertellen dat het wel goed is, dat hij best bij je mag komen zitten als hij dat wil, even een aai over de bol als hij het allemaal heel dapper doet is veel beter dan negeren. Door te negeren snapt die hond echt niet in ene dat het allemaal wel goed is, maar dat hij het allemaal in zijn up moet oplossen en helaas is een hond zijn hersentjes niet zo gevormd dat hij het allemaal kan beredeneren.
Ja, daar heb je ook weer gelijk in.
Ik vind het heel moeilijk, ik weet niet wat het beste voor haar is, en ik vind het vreselijk om te zien dat ze zo bang is.
Door te negeren word ze zelf rustiger, maar nog steeds angstig.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen..
ze vertrouwd helemaal op mij, dus als ik rustig doorga met waar ik mee bezig was, dan word zij langzaam maar zeker iets rustiger en gaan ze vlakbij me liggen.