Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:50

bruintje123 schreef:
Dees er is nog steeds niets onderuit gehaald in dit topic :D

Nu op pagina 80 dan? :P

Er werd gevraagd om een wetsartikel om aan te tonen dat de buren en het asiel niet onrechtmatig gehandeld hebben. Die is gewoon gepost. Dus ja, dat is wel onderuit gehaald. :)
Als jij dat nog steeds niet vind ben ik wel benieuwd naar een artikel dat dat tegenspreekt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:53

Ik moet steeds beetje lachen om de titel van dit topic: alsof we het over een criminele organisatie hebben? :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:56

dees_daan schreef:
bruintje123 schreef:

Er werd gevraagd om een wetsartikel om aan te tonen dat de buren en het asiel niet onrechtmatig gehandeld hebben. Die is gewoon gepost. Dus ja, dat is wel onderuit gehaald. :)
Als jij dat nog steeds niet vind ben ik wel benieuwd naar een artikel dat dat tegenspreekt.

Was het niet zo dat de echte juristen zich juist terug hielden in dit geval?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:57

Volgens mij is het asiel de eigenaar, zo was het vroeger tenminste. En dat blijven ze ook, zodat ze als ze het idee hebben dat iemand die een kat/hond bij hun geadopteerd heeft en er niet goed voor zorgt, ze deze ook weer terug kunnen nemen. Je adopteert alleen, het eigendom blijft bij het asiel, maar de kosten voor degene die adopteert.

Als de ópdrachtgever', de buren dus, moeten gaan betalen zou een mooie zijn zeg, is er geen mens meer die een zielig dier wil melden.

Als er bij ons een manke stoffige kat aan komt lopen (woon ook in het buitengebied) en ik herken hem niet als kat van de buren dan geef ik hem waarschijnlijk ook door aan de dierenambulance. En als ie er zielig en schuw uitziet geef ik hem waarschijnlijk ook eten.

Vorige week nog een aanlopende snotterende zielepiet gehad, is naar het asiel gebracht, maar jammer genoeg ingeslapen vanwege kattenaids.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 16-01-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:00

Er is jurisprudentie dat een adoptieovereenkomst niets minder is dan een gewone koopovereenkomst als er geld wordt betaald aan het asiel om het dier daar weg te halen. Asiel blijft dus voor de rechter geen eigenaar van het dier.

https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaat ... ereenkomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:05

Is dat een reden om een artikel van tafel te vegen omdat je iets anders vind?
De buren hebben in alle redelijkheid gehandeld en hebben hierbij geen wetten overtreden. Ze hebben precies gedaan wat ze hadden moeten doen in deze situatie. Er is geen rechter die de buren hiervoor aansprakelijk gaat stellen. Dat durf ik als niet-jurist wel met zekerheid te zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:06

IMJ schreef:
Onduidelijke redenen?

Lijkt me vrij duidelijk toch?

Voor zover ik begrepen heb was de reden dat de buren hebben gebeld omdat ze veronderstelden dat de kat een zwerfkat was. Niks mis met de actie van de buren, maar als professionele organisatie check je natuurlijk altijd of dat klopt en neem je niets klakkeloos aan.
Anders kan ik morgen wel bellen over die irritante blaffende hond verderop in de straat, of ze m even komen halen want ik denk dat hij zwerft. Ben ik daar ook weer mooi vanaf ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:06

Kan toch ook een bruikleenovereenkomst zijn toch? Je betaalt niet zozeer een prijs voor de kat/hond maar voor de kosten die het asiel gemaakt heeft, zoals entingen, castratie enz
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 16-01-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:07

Oh en Charley T, ze willen de kat niet terug geven, ts mag (mocht) de kat terug kopen. Dat is een wezenlijk verschil.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:08

Nikass, die irritante blaffende hond zit dan niet op jouw terrein

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:09

Ik veeg niets van tafel. Juist niet, ik laat er alles op liggen, jij veegt het van tafel.
Ik geef aan dat de juristen hier geen uitgesproken mening betreft wetsartikelen hebben en dan jij als niet jurist: kijk daar staat het, dus opmerkingen zijn van de baan/tafel.

apart, gewoon apart vind ik dat.

dees_daan schreef:
De buren hebben in alle redelijkheid gehandeld en hebben hierbij geen wetten overtreden. Ze hebben precies gedaan wat ze hadden moeten doen in deze situatie. Er is geen rechter die de buren hiervoor aansprakelijk gaat stellen. Dat durf ik als niet-jurist wel met zekerheid te zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:11

Mousmous: Als ze de kat niet hadden gevoerd was ie ook niet bij de buren blijven hangen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:12

In principe betaal je voor het overnemen van de kat, bij een bruikleenovereenkomst betaal je niets, anders wordt het toch een vorm van een koopcontract als ik het goed begrepen heb.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:13

dees_daan schreef:
bruintje123 schreef:

Hoi hoi!

Euh... volgens mij werkt het andersom hoor... Als je rechtmatig wil handelen, moet er een rechtsartikel zijn dat je een recht geeft om te handelen?

Daarbij heb ik in ieder geval aangehaald dat het discutabel is of de kat op deze manier gevangen had mogen worden i.v.m. wetsartikelen die beperkingen zetten op het gebruik van vangmateriaal ;)

Het blijft een grijs gebied wanneer een object onbeheerd is en meegenomen mag worden. "Hey, ik zie een fiets staan die niet op slot is! Die nemen we mee en melden we aan, heb ik een paar dagen een fiets tot de eigenaar bekend is!" Gechargeerd natuurlijk, maar goed...

Een kat die ver van huis is, zijn we blij als die meegenomen wordt ja. Maar hoe het zit met de kat voor de deur is lastiger...

Ter context ook voor waarom ik in "het andere kamp" lijk te zitten misschien: ik heb ook eens mijn kat een paar huizen verderop op moeten vissen, want die vonden haar zo zielug... Ze was zo dun, en miauwend, en at stukjes worst die ze voerden zo enthousiast op, dat was vast een zielug jong katje die geen thuis had... :'(

... blij dat ze toch eens rond gingen vragen, want ik was mijn kat kwijt. Raskat, Siamees, rank model, erg spraakzaam, en ja, die stofzuigt al het eten op en zal je dan helemaal fantastisch vinden. Want dat is lekkerder dan de speciale brokjes die ze krijgt i.v.m. gevoelige maag.

Heb een hele avond zieke kat mogen vertroetelen die alle whiskas en worst aan het uitwerken was... :'(

Goed, dit waren de buren. Maar ik zou behoorlijk not-amused zijn als de dierenambulance mijn siamees voor de deur had opgehaald en dan via het asiel geld zou vragen. Want, zielug katjuh die zo graag natvoer eet... -O-

Long story short: ik hou mijn Siamees nu binnen, of ga samen met haar naar buiten. Oh wacht, dat is een ander topic... :Y)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:18

Nikass schreef:
IMJ schreef:
Onduidelijke redenen?

Lijkt me vrij duidelijk toch?

Voor zover ik begrepen heb was de reden dat de buren hebben gebeld omdat ze veronderstelden dat de kat een zwerfkat was. Niks mis met de actie van de buren, maar als professionele organisatie check je natuurlijk altijd of dat klopt en neem je niets klakkeloos aan.
Anders kan ik morgen wel bellen over die irritante blaffende hond verderop in de straat, of ze m even komen halen want ik denk dat hij zwerft. Ben ik daar ook weer mooi vanaf ;)

Als deze niet op eigen terrein loopt is dat zeer zeker een optie.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:22

Ts ik ben wel benieuwd wat je nu verder wil gaan doen ?
De vorige eigenaar neemt het over begreep ik ?
Maar wil je de kat nog terug of wat is verder nog je doel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:24

dees_daan schreef:
bruintje123 schreef:

Je blijft suggereren dat duidelijk is hoe het juridisch zit, door het aanhalen van een wetsartikel, maar zo werkt het gewoon niet. Alsof jij hier op een forum adhv wat berichten vast kunt stellen wie er al dan niet onrechtmatig heeft gehandeld...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 15:35

Mondy schreef:

Ja tuurlijk wil ik de kat terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:36

bruintje123 schreef:
Ik veeg niets van tafel. Juist niet, ik laat er alles op liggen, jij veegt het van tafel.
Ik geef aan dat de juristen hier geen uitgesproken mening betreft wetsartikelen hebben en dan jij als niet jurist: kijk daar staat het, dus opmerkingen zijn van de baan/tafel.

apart, gewoon apart vind ik dat.

dees_daan schreef:

Dat doe je wel want je blijft volhouden dat de buren aansprakelijk zouden zijn. Als er een jurist (in opleiding) is die over dat gedeelte twijfels heeft dan hoor ik dat graag. Er is namelijk geen enkele grond om de buren aansprakelijk te kunnen stellen.

Jij mag het apart vinden dat ik dat vind. Ik vind het apart dat je de verantwoordelijkheid over het dier in dit geval zo naar de buren schuift. Alsof zijn van alles hadden moeten doen terwijl het niet hun kat is maar die van TS.
Zo te lezen is TS er ook helemaal niet op uit om dit te doen en dat vind ik voor haar alleen maar een pluspunt. Het is namelijk de omgekeerde wereld om iemand aansprakelijk te stellen omdat jou dier op het privéterrein van de buren rondloopt en zij met de beste bedoelingen een organisatie inschakelen omdat er reden is om aan te nemen dat deze kat geen plek heeft en zorg nodig heeft. Dat die poot al een tijd zo was en de kat al ouder is konden zij niet weten.
Opdrachtgever zijn zij wettelijk gezien ook niet. Ze zijn melder, niets meer niets minder. Je geeft een asiel namelijk geen opdracht om een dier op te komen halen, je vraagt het.. En het asiel is niet verplicht om die vraag met ja te beantwoorden. De beslissing om een kat wel of niet op te nemen ligt volledig bij het asiel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:38

Dees_daan
Laat maar.
Lees even de reacties terug die andere je ook geven.
Dat geeft je misschien wat meer inzicht.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:44

Lees al een tijd mee, ben echt benieuwd hoe dit afloopt. Vreemde gang van zaken daar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:44

bruintje123 schreef:
Dees_daan
Laat maar.
Lees even de reacties terug die andere je ook geven.
Dat geeft je misschien wat meer inzicht.

Het is niet zo dat ik zeg dat het asiel over het hele gedeelte rechtmatig handelt, ik zeg dat het vangen op zich niet onrechtmatig is en dat de buren niet aansprakelijk zijn.
Thats it.
Verder kunnen we het hier bij laten inderdaad want eens gaan we het toch niet worden.

Edit: Dannon, het asiel heeft de benodigde vergunningen om vangkooien te kunnen plaatsen. :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:47

Dorine92 schreef:
Mondy schreef:

Maar je laat t nu door de vorige eigenaar oplossen dan begrijp ik ?
Of wat wil het asiel nu precies doen

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:51

Mondy, volgens mij laat ze het niet door de vorige eigenaar oplossen maar helpt de vorige eigenaar haar(tussen schakel). Omdat TS nu geen zeggenschap meer heeft op de kat maar de vorige E wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:52

Mondy schreef:
Dorine92 schreef:

Maar je laat t nu door de vorige eigenaar oplossen dan begrijp ik ?
Of wat wil het asiel nu precies doen

Gut sjonge, moet TS het ook elke keer komen melden als ze een scheet laat?

Niet elke minuscule stap moet hier verplicht gemeld worden toch :?

Kunnen we niet gewoon even chillen hier en wachten tot het beest weer vrij (gekocht) is?
Moet steeds ploegen door 20 pagina`s onzin en gekat om daarna te concluderen dat er nog geen nieuws is :+