Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

monnikenburg

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:10

ff een vraagje voor guppy eigenaren.
Ik heb wat zwangere dames en die hebben uiteraard dus die zwarte zwangerschaps vlek.
Maar vannaf wanneer in de zwangerschap is die vlek duidelijk waarneembaar?
Ik heb ze ruim 2 weken geleden gekocht en toen waren ze al heel duidelijk zichtbaar namelijk.
Ondertussen is vorige week de eerste bevallen maar tot op heden de andere dikke dames nog niet.
Probeer zoveel mogelijk jongen over te houden dus zou een beetje willen weten hoe het precies bij hun er aan toe gaat zeg maar.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:24

Bij sommige guppen kun je het een beetje aan het gedrag zien.
En bij mijn grotere guppen zie ik duidelijk wanneer de achterkant opengaat :+
Heb mijn guppen ook weleens in een guppytank gedaan zodat ik de jongen kon 'redden' maar dat doe ik nu eigenlijk niet meer..
De sterkste overleven het wel, heel af en toe doe ik pasgeboren guppen nog even in de guppytank apart.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:32

ja ik heb vorige week ook zoveel mogelijk jongen er uit gevist met een eigen gemaakt schepnetje hihi nu zwemmen er nog 4 jongen bij de volwassen dieren en dat laat ik even zo, gaat nu nog goed.
Zorg dat alles goed gevoerd is.
Vanaf wanneer kan je je gup in zo'n guppytank doen, neem aan dat je dat geen dagen van te voren doet omdat het maar kleine bakjes zijn?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:49

_San87_ schreef:
Guppen hebben inderdaad wel verwarmd water nodig. Tussen de 18 en 24 graden, dacht ik. Hoe warmer, hoe meer kweek.

Mijn knie voelt redelijk, dus ik ga vandaag eens lekker bezig met m'n bakkie, water verversen, schoonmaken, het is nodig :+.

Wat had je aan je knie dan? (vast overheen gelezen denk ik)
Hoe vaak ververs jij je water en hou je schoonmaak?
Ik doe wekelijks 1/4 van het water verversen en stofzuigen en om de 2 weken de filter spons uitspoelen.
Tussendoor ook de ramen even schoonmaken, maar dat is niet wekelijks.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:08

Zijn er toevallig mensen die een testkoffer gebruiken voor de waterwaardes? Zou graag accurater kunnen meten dan met de teststrips maar ik heb geen idee wat ik aan zal treffen in zo een koffer en of dat die gegevens nu wel goed kloppen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:13

Ik heb de testlab van JBL :)
Citaat:
- 2 x pH 3,0-10, pH 6,0-7,6, CO₂-tabellen, 2 x GH, 2 x KH, PO₄, NH₄, 2 x NO₂, NO₃ en Fe.
- Waterbestendige plastic koffer met 11 glazen testbuisjes.
- Bevat tabellen om uw meetresultaten te noteren.
- Met twee spuiten voor een eenvoudige en nauwkeurige meting van de hoeveelheid testwater.

http://www.aquarium-voordeel.nl/aquariu ... arium.html

Ben ik erg tevreden over :) makkelijk in gebruik :)

Ik ververs eigenlijk nooit mijn water, vul het alleen bij als het waterpeil te laag zakt (heb geen kap op mijn aqua)

Moet nog wel een kap op mijn aqua maken ivm de pluizige gezinsuitbreiding volgend jaar. Moet ik nog even iets op bedenken.
Laatst bijgewerkt door Keet op 12-12-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:14

Ik heb een testkoffertje, met druppeltesten. Had ook begrepen dat het nauwkeuriger was. Wat wel jammer is, dat ze na een tijd 'over datum' gaan, en minder nauwkeurig (schijnen) te worden.
Ik heb zelf een klein doosje met KH, PH, GH, NO2 erin, van Sera. Heb apart NO3 en PO4 er bij gekocht (fosfaat omdat ik veel last van blauwalg had).

Mijn ramirezi-mannetje is helaas overleden. Had het al wel verwacht. Ook is de schimmel nog niet weg bij het vrouwtje, baal er wel van!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:14

Wispeltuur ik heb ook zitten denken over de aanschaf ervan als mijn teststrips op zijn. Ik denk dat je op aquariumfora wel het één en ander erover zal kunnen vinden :j

@ keet: ben je daar tevreden van? En hoe lang blijven de producten goed? Want als ze niet lang goed blijven is het wel zonde van het geld.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:17

Ik zou ze pas in de guppytank doen als ze ook al begonnen zijn.
Mijn vis moest bijna bevallen en dat leek niet meer zo lang te duren dus die heb ik die dag ook in de guppytank gedaan.
Iets later heb ik haar er weer uitgehaald omdat ze zich niet fijn voelde daarin..
Dus gebruik hem nu alleen nog om te jongen in te doen voor een dag of twee en doe ze daarna bij de rest.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:33

Feria schreef:
Wispeltuur ik heb ook zitten denken over de aanschaf ervan als mijn teststrips op zijn. Ik denk dat je op aquariumfora wel het één en ander erover zal kunnen vinden :j

@ keet: ben je daar tevreden van? En hoe lang blijven de producten goed? Want als ze niet lang goed blijven is het wel zonde van het geld.

Inderdaad ook mijn vraag, het is nu ook weer niet dat we dagelijks aan het testen zijn he :P

Wat is het idee precies, je doet water in een reageerbuisje doet er een x aantal druppeltjes bij en je krijgt een kleurtje wat je dan weer op moet zoeken? Een echt scheikunde laboratoriumpje ? :P

Die van JBL lijkt me opzich wel handig, toch wat uitgebreider met testen en dat is eigenlijk wel wat ik wil, kan ik mooi ook echt alles een beetje checken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:36

Wispeltuur schreef:
Wat is het idee precies, je doet water in een reageerbuisje doet er een x aantal druppeltjes bij en je krijgt een kleurtje wat je dan weer op moet zoeken?

:j
Laatst bijgewerkt door Century op 12-12-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:36

Ja, ben er erg tevreden over. Makkelijk in gebruik.
zijn chemische stoffen, dus ben niet bang dat het vergaat oid.

Per waarde is de behandeling een beetje verschillend.
Voor het ene moet je 1 soort druppels gebruiken, voor de ander twee. zijn ook waardes waarbij je poeder moet gebruiken (soms in combinatie met druppels)
Water doe je in een flesje, druppels/poeder erbij en dan een bepaalde tijd laten staan (soms eerst schudden) en dan vergelijken met een kleurenkaart.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:37

Bij mijn NO3 en geloof ook de PO4 moest ik ook poeder gebruiken inderdaad, en twee soorten druppels.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:38

Vind het altijd grappig om te doen :) staan dan wel overal potjes op briefjes (welke waarde en wachttijd) met 4 verschillende wekkers :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:54

Feria schreef:
_San87_ schreef:
Guppen hebben inderdaad wel verwarmd water nodig. Tussen de 18 en 24 graden, dacht ik. Hoe warmer, hoe meer kweek.

Mijn knie voelt redelijk, dus ik ga vandaag eens lekker bezig met m'n bakkie, water verversen, schoonmaken, het is nodig :+.

Wat had je aan je knie dan? (vast overheen gelezen denk ik)
Hoe vaak ververs jij je water en hou je schoonmaak?
Ik doe wekelijks 1/4 van het water verversen en stofzuigen en om de 2 weken de filter spons uitspoelen.
Tussendoor ook de ramen even schoonmaken, maar dat is niet wekelijks.

Ik heb mijn kniebanden verrekt, daardoor kan ik nu al minstens twee weken niet fatsoenlijk lopen, laat staan trappen op en af. Gelukkig voelde mijn knie vandaag goed en heb ik toch het nodige onderhoud gepleegd, want dat was inmiddels ook alweer dik twee weken geleden.

Normaal gesproken ververs ik iedere vrijdag 1/4 van het water omdat ik behoorlijke rommeldozen heb, soms wat meer. Stofzuigen doe ik om de twee weken, afhankelijk van hoe de bodem eruit ziet, die is vaak prima, gek genoeg. Om de twee á drie weken spoel ik het filter uit, dit doe ik liever niet te vaak zodat hij gewoon door kan blijven draaien. De ramen neem ik met iedere waterwissel even snel mee.

Vandaag heb ik ongeveer 1/3 van het water ververst, ramen gepoetst/gelapt, bodem stofgezogen en de bladeren nagekeken. Ook heb ik mijn kokosnoot met javavaren gesnoeid, de varen was enorm en behoorlijk ranzig, dus die is nu behoorlijk kaal, maar dat zal snel genoeg weer aangroeien :).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:37

Wat voor stofzuiger gebruiken jullie..?

Zouden btw garnalen passen bij 2 L-nummers, kuhlii's, pareldanio's en een paartje gourami's bv?

En iemand bood aan mijn kegelvlekjes over te nemen; Dat is mij iets te ver denk ik :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:50

Afbeelding

Mijn bak nu. Slechte foto, maar het geeft een beeld :P.

De grote bladeren links en rechts zijn Cryptocoryne usteriana (aanrader, echt!), onderin links Anubias barterii, daarvoor Anubias nana op hout, rechts voor de usteriana de Cryptocoryne moehlmannii en daarnaast tegen het hout aan nog een Anubias barterii. Op de kokosnoot het gekortwiekte javamos, dat gaat echt als kool :D.

Eind van de week komt achter het hout weer een bos Rotala wallichii te staan :).

Ik stofzuig mijn bodem met een gewone tuinslag, zeg maar. Wellicht niet de meest veilige oplossing, maar mijn visjes verstoppen zich allemaal tussen de bladeren, dus ik kom niet in de buurt van ze :).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:58

Ik doe het schoonmaken ook gewoon met een stuk doorzichtig slang, al die opzetdingen enzo die je er voor kan kopen vind ik totaal niet fijn werken. Ik wil juist onder de stenen en planten kunnen komen omdat dáár de troep terecht komt.
Overigens in 14 jaar slechts drie keer een vis opgezogen, wel wat vaker garnalen, maar dan houd je gewoon een netje voor het uiteinde van de slang, dan gooi je de beesten zo weer terug. :)

Wat trouwens een mooie Crypto! Die naam ga ik even opslaan voor als ik weer geld heb voor wat nieuwe planten, door omstandigheden zijn mijn bakken nogal verwaarloosd dus daar moet een keer groot onderhoud gepleegd worden. (goede smoes voor nieuwe planten!) :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:05

De Cryptocoryne usteriana is erg moeilijk te krijgen in NL. Mocht je haar tegen die tijd nog willen (wordt trouwens een grote plant, de echte reuzen worden zo 60 cm of hoger), stuur mij dan even een PM, ik heb een adresje die de plant wellicht kan leveren :). Het is ook een relatief dure plant.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:18

Verdikkeme die pareldanio's hebben een prijskaartje er aan hangen zeg 0.o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:25

Hihi, klopt :D. Ik heb 37 euro betaald voor acht vissen.

Ik moet er wel bij zeggen dat het absoluut hele leuke vissen zijn, lekker actief, mooi van kleur met leuke gedragingen en ze schijnen relatief makkelijk te kweken :).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:10

Hoi mag ik hier ook meepraten?

Wij heben net een aquarium (vriendlief heeft er 10 jaar geleden ook aquariums gehad dus weet er wel wat vanaf). Nu hebben we vandaag 4 vissen gekocht en willen we morgen de discussen die we gereserveerd hebben gaan ophalen..

Ik ben alleen nu al de naam kwijt van de vissen die we hebben. :') Twee zijn een soort van vuiletertjes (te klein om op de foto te zetten) En dit zijn de andere twee. Volgens de man waarvan we de vissen hebben konden deze samen met de discussen.

Afbeelding

Ze zouden rood / roder moeten worden als ze wat ouder zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:25

Wat is net? Minimaal Drie tot vier weken toch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:27

Keet schreef:
Wat is net? Minimaal Drie tot vier weken toch?

Even uit mijn hoofd een week.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:36

Dan moet je er de komende drie vier weken echt geen discusvissen in gaan zetten. Zonde van je geld.
Bacteriën in een aquarium hebben redelijk wat tijd nodig om zich te vermenigvuldigen voor een gezond klimaat. Dit proces neemt drie/vier weken in beslag, middeltjes om dit te versnellen hebben weinig nut.
Hou het de komende weken op de visjes die erin zitten en hou de kwaliteit van het water in de gaten. Als die compleet stabiel is na een paar weken kan je de discusvissen halen.