Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
UK_eef schreef:Voor de rassenkenners een vraag.Mijn vriend en ik willen volgend jaar een hond omdat we beiden met honden zijn opgegroeid en we er op de boerderij veel profijt van (kunnen) hebben. Wat voor ras er dan bij ons past, tja...daar zijn we nog niet helemaal uit.
Woonsituatie: boerenbedrijf. Altijd iemand thuis, maar de hond moet wel een paar uur alleen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld aan het werk ben, of als de werknemers ook allemaal extern aan het werk zijn.
Activiteiten met de hond: een hond moet luisteren om hier op de boerderij te kunnen functioneren. Ik wil graag alle voordelen uit een hond gebruiken:
* vriendelijkheid voor de mensen die op bezoek komen of die hier werken,
* reactie geven bij ongewenst/nieuw bezoek,
* een hond die gewoon in huis leeft (tezamen met kinderen),
* een hond die overdag veelal buiten is, meegaat op de wagen/trekker/terreinauto,
* een hond die kan assisteren bij het verzamelen van de schapen,
* een hond die ook gewoon wat kan rondscharrelen maar in de buurt blijft als ik met de paarden bezig ben,
* een hond die kan assisteren bij het vangen van klein wild,
* formaat: middelgroot/groot (iig geen klein formaat).
Brand maar los!
Lisa_H schreef:Ik ben benieuwd naar advies, voorlopig komt er nog geen hond maar toch
- werkhond (ik wil graag pakwerk of agility doen)
- waaks
- eenmanshond, maar wel vriendelijk naar anderen. Ik zoek een hond als vriendje voor mijzelf
- Het liefst een middelmaat (>40cm), ik houd niet van kleine honden
- Rijtjeshuis zonder echte tuin, wel een open binnen plaats waar honden gewoon vrij mogen rondlopen. (Mits ze tolerant/vriendelijk zijn naar anderen)
- moet ongeveer 4/5 uur alleen kunnen zitten (is opbouwbaar door training, maar het ene ras zal het beter kunnen als het andere)
- maar ik wil er ook kilometers mee gaan lopen
- met andere dieren samen kunnen (zit ook deels in de opvoeding/training natuurlijk)
- hond die overal mee naar toe kan
Zoiets denk ik, ik ga op mezelf wonen dus ben echt op zoek naar een maatje. Iemand die blij is om me te zien als ik thuis kom, en omdat ik deels afgekeurd ben voor werk mag ik maar halve dagen maken dus de hond zal nooit heel lang alleen thuis hoeven te zitten.
Wel zou de hond samen moeten kunnen met katten, dit omdat ik al een kat heb en ik geen zin heb in ruzies. Ik ga sowieso nooit de hond en de kat alleen samen in een ruimte laten zonder toezicht.
Lisa_H schreef:Ik ben benieuwd naar advies, voorlopig komt er nog geen hond maar toch
- werkhond (ik wil graag pakwerk of agility doen)
- waaks
- eenmanshond, maar wel vriendelijk naar anderen. Ik zoek een hond als vriendje voor mijzelf
- Het liefst een middelmaat (>40cm), ik houd niet van kleine honden
- Rijtjeshuis zonder echte tuin, wel een open binnen plaats waar honden gewoon vrij mogen rondlopen. (Mits ze tolerant/vriendelijk zijn naar anderen)
- moet ongeveer 4/5 uur alleen kunnen zitten (is opbouwbaar door training, maar het ene ras zal het beter kunnen als het andere)
- maar ik wil er ook kilometers mee gaan lopen
- met andere dieren samen kunnen (zit ook deels in de opvoeding/training natuurlijk)
- hond die overal mee naar toe kan
Zoiets denk ik, ik ga op mezelf wonen dus ben echt op zoek naar een maatje. Iemand die blij is om me te zien als ik thuis kom, en omdat ik deels afgekeurd ben voor werk mag ik maar halve dagen maken dus de hond zal nooit heel lang alleen thuis hoeven te zitten.
Wel zou de hond samen moeten kunnen met katten, dit omdat ik al een kat heb en ik geen zin heb in ruzies. Ik ga sowieso nooit de hond en de kat alleen samen in een ruimte laten zonder toezicht.
merrieveulen schreef:@ tigress, een kooikerhondje of markiesje misschien? qua maat voldoen die in ieder geval aan je eisen, zijn ook energieke hondjes die zeker geschikt zijn voor diverse hondensporten.
Tigress schreef:-Werkhond (dus sporten etc moet geen probleem zijn)
-Geen overmatige keffer
-Niet te groot (rond de 30 cm is prima), maar nog wel hond (dus niet proporties á la chihuahua)
-Kan met andere dieren omgaan
-Geen compleet langharig ras, al mag bevedering/half langhaar wel.
-Geen modehond (dus liefst een ras wat je niet dagelijks ziet)
-Mag wel karakter hebben (dus niet dat het een schoothondje is, maar dat het wel uitdaging geeft)
Lisa_H schreef:Evt. allebei zou ook leuk zijn, maar of/of is ook prima. Zolang ik er maar lekker mee bezig kan zijn want ik vind de honden sporten echt geweldig en dan voornamelijk die 2..
merrieveulen schreef:Ik heb sinds drie weken een nieuw hondje, en altijd een bepaald soort gehad min of meer, maar ik doe mijn leefstijl er toch nog even bij, gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat jullie zullen zeggen.
Wat ik kan bieden/ nodig heb/ zoek:
- De hond zal weinig alleen zijn aangezien ik niet alleen woon
- niet te groot/ zwaar, omdat mijn moeder hem ook moet kunnen uitlaten
- niet te klein, moet wel een beetje hond zijn (dus geen Jack Russel bijvoorbeeld)
- niet kortpotig (gaat veel aan de fiets ook)
- niet heel dun qua vacht, maar ook niet helemaal langharig
- geen stompe snuit (dus geen dogachtigen)
- moet goed met andere dieren kunnen
- een energieke hond die het leuk vindt om mee te gaan overal naartoe
- moet slim zijn en het leuk vinden om veel dingetjes en commando's te leren, ik wil agility/ frisbee of iets dergelijks doen
- moet sociaal zijn naar mensen (bezoek) en andere honden, waaks hoeft zéker niet!
- moet in huis goed tot rust kunnen komen, dus geen ADHDer.
Lisa_H schreef:Ah ja als je het zo zegt... hmm dan moet ik daar eens over na gaan denken, ik denk dat het dan wel agility word en pakwerk meer voor in de toekomst als ik een huis heb met een flinke tuin.. want pakwerk lijkt me echt heel leuk, maar dan wel voor de leuk en niet om zoals jij het zegt de beste van het klasje te zijn
anneliesdj schreef:Lisa_H schreef:Ah ja als je het zo zegt... hmm dan moet ik daar eens over na gaan denken, ik denk dat het dan wel agility word en pakwerk meer voor in de toekomst als ik een huis heb met een flinke tuin.. want pakwerk lijkt me echt heel leuk, maar dan wel voor de leuk en niet om zoals jij het zegt de beste van het klasje te zijn
Wat vind je mooi aan uiterlijk? Je kunt nog heel veel kanten op.
anneliesdj schreef:Past prima in je plaatje
Je zou verder kunnen kijken naar Hollandse herder, Terveurense en Laekense herder, Groenendaeler.
Mechelaars zijn scherp, die zou ik je nu niet aanraden, van Hollandse en Duitse herders moet je op zoek gaan naar huishonden en geen werkhondenlijn nemen.