[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:07

Sorry, je hebt gelijk! Hier is het topic idd niet voor bedoeld.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:27

Zo, goedemorgen, haha.

Sorry, druk druk druk en nu pas de tijd om bij te lezen. Ik vind het wel een interessante discussie die is ontstaan over de BC. Hij stond al op het lijstje maar ik heb zelf niet hele goede ervaringen met het ras wat betreft kindvriendelijkheid en sociaal, huiselijk gedrag. De BC blijft wél op het lijstje staan maar we willen tzt langs een aantal BC fokkers gaan om informatie te krijgen en de honden te zien.

En het schapen drijven is niet professioneel, en niet elke week/maand (in de winter ligt alles stil) dus dat is ook belangrijk om te weten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:57

UK_eef schreef:
Voor de rassenkenners een vraag. *D Mijn vriend en ik willen volgend jaar een hond omdat we beiden met honden zijn opgegroeid en we er op de boerderij veel profijt van (kunnen) hebben. Wat voor ras er dan bij ons past, tja...daar zijn we nog niet helemaal uit.

Woonsituatie: boerenbedrijf. Altijd iemand thuis, maar de hond moet wel een paar uur alleen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld aan het werk ben, of als de werknemers ook allemaal extern aan het werk zijn.

Activiteiten met de hond: een hond moet luisteren om hier op de boerderij te kunnen functioneren. Ik wil graag alle voordelen uit een hond gebruiken:
* vriendelijkheid voor de mensen die op bezoek komen of die hier werken,
* reactie geven bij ongewenst/nieuw bezoek,
* een hond die gewoon in huis leeft (tezamen met kinderen),
* een hond die overdag veelal buiten is, meegaat op de wagen/trekker/terreinauto,
* een hond die kan assisteren bij het verzamelen van de schapen,
* een hond die ook gewoon wat kan rondscharrelen maar in de buurt blijft als ik met de paarden bezig ben,
* een hond die kan assisteren bij het vangen van klein wild,
* formaat: middelgroot/groot (iig geen klein formaat).

Brand maar los!

De Sheltie (Engelse rastype, de Amerikaanse zijn over het algemeen een stuk rustiger en minder fanatiek) voldoet aan eigenlijk al je eisen behalve de grootte, wel heb je uitschieters van 40/42 cm.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:37

Ik ben benieuwd naar advies, voorlopig komt er nog geen hond maar toch ;)

- werkhond (ik wil graag pakwerk of agility doen)
- waaks
- eenmanshond, maar wel vriendelijk naar anderen. Ik zoek een hond als vriendje voor mijzelf
- Het liefst een middelmaat (>40cm), ik houd niet van kleine honden
- Rijtjeshuis zonder echte tuin, wel een open binnen plaats waar honden gewoon vrij mogen rondlopen. (Mits ze tolerant/vriendelijk zijn naar anderen)
- moet ongeveer 4/5 uur alleen kunnen zitten (is opbouwbaar door training, maar het ene ras zal het beter kunnen als het andere)
- maar ik wil er ook kilometers mee gaan lopen
- met andere dieren samen kunnen (zit ook deels in de opvoeding/training natuurlijk)
- hond die overal mee naar toe kan

Zoiets denk ik, ik ga op mezelf wonen dus ben echt op zoek naar een maatje. Iemand die blij is om me te zien als ik thuis kom, en omdat ik deels afgekeurd ben voor werk mag ik maar halve dagen maken dus de hond zal nooit heel lang alleen thuis hoeven te zitten. :)
Wel zou de hond samen moeten kunnen met katten, dit omdat ik al een kat heb en ik geen zin heb in ruzies. Ik ga sowieso nooit de hond en de kat alleen samen in een ruimte laten zonder toezicht.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:31

Lisa_H schreef:

- waaks
- eenmanshond, maar wel vriendelijk naar anderen. Ik zoek een hond als vriendje voor mijzelf
- Rijtjeshuis zonder echte tuin, wel een open binnen plaats waar honden gewoon vrij mogen rondlopen. (Mits ze tolerant/vriendelijk zijn naar anderen)
- moet ongeveer 4/5 uur alleen kunnen zitten (is opbouwbaar door training, maar het ene ras zal het beter kunnen als het andere)
- met andere dieren samen kunnen (zit ook deels in de opvoeding/training natuurlijk)

Zoiets denk ik, ik ga op mezelf wonen dus ben echt op zoek naar een maatje. Iemand die blij is om me te zien als ik thuis kom, en omdat ik deels afgekeurd ben voor werk mag ik maar halve dagen maken dus de hond zal nooit heel lang alleen thuis hoeven te zitten. :)
Wel zou de hond samen moeten kunnen met katten, dit omdat ik al een kat heb en ik geen zin heb in ruzies. Ik ga sowieso nooit de hond en de kat alleen samen in een ruimte laten zonder toezicht.

als ik dit lees denk ik persoonlijk meteen aan de Mechelse herder, zeker als het pakwerk je echt ligt, bij agility komt het minder kritisch qua ras. Mijn hond zou het niet zijn maar alles staat of valt natuurlijk met de juiste training.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:45

Even kijken, ik heb laatst een lijstje gemaakt, maar heb daar helaas maar 1 antwoord op gekregen wat niet mijn ding was. Werd denk ik overheen gelezen door de BC discussie :)
Over een tijd zal ik tijd en ruimte hebben voor een hond, maar aangezien ik eerst klein woon heb ik dus nog geen ruimte voor een groot ras (labrador etc)
Ik wil heel graag een:

-Werkhond (dus sporten etc moet geen probleem zijn)
-Geen overmatige keffer
-Niet te groot (rond de 30 cm is prima), maar nog wel hond (dus niet proporties á la chihuahua)
-Kan met andere dieren omgaan
-Geen compleet langharig ras, al mag bevedering/half langhaar wel.
-Geen modehond (dus liefst een ras wat je niet dagelijks ziet)
-Mag wel karakter hebben (dus niet dat het een schoothondje is, maar dat het wel uitdaging geeft)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:52

Lisa_H schreef:

- waaks

Heb je al aan een Australian Cattle Dog gedacht? Voor het pakwerk denk ik niet zo geschikt, maar zeker wel voor behendigheid. Mooi tussenmaatje, bij een goede opvoeding makkelijk overal mee naar toe te nemen en hecht zich erg aan de baas. Het alleen thuisblijven is geen punt, als je daarnaast maar wel tijd in de hond steekt (zeker met jouw woonsituatie). Als ze d'r ei niet kwijt kunnen, schijnen ze vervelend te kunnen worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:03

LisaH waarom wil je pakwerk doen? Dat is nogal wat anders dan agility.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:03

@ LisaH, pakwerk of agility, of evt. allebei?

Sowieso is mijn eerste idee ook een mechelaar of bijvoorbeeld Duitse herder. In jouw geval zou ik sowieso voor een pup gaan, ook ivm het opgroeien met katten en andere dieren.
Eventueel zie ik een rottweiler ook nog wel in jouw kadertje passen, hoewel die het in de agility denk ik wat minder zullen doen omdat ze wat minder wendbaar zijn.
Vriendin van mij heeft een witte herder en doet het super (hoog niveau) met frisbeeën. Deze hond is ook goed waaks en erg baasgericht.

@ tigress, een kooikerhondje of markiesje misschien? qua maat voldoen die in ieder geval aan je eisen, zijn ook energieke hondjes die zeker geschikt zijn voor diverse hondensporten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:12

Ik heb sinds drie weken een nieuw hondje, en altijd een bepaald soort gehad min of meer, maar ik doe mijn leefstijl er toch nog even bij, gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat jullie zullen zeggen.

Wat ik kan bieden/ nodig heb/ zoek:

- De hond zal weinig alleen zijn aangezien ik niet alleen woon
- niet te groot/ zwaar, omdat mijn moeder hem ook moet kunnen uitlaten
- niet te klein, moet wel een beetje hond zijn (dus geen Jack Russel bijvoorbeeld)
- niet kortpotig (gaat veel aan de fiets ook)
- niet heel dun qua vacht, maar ook niet helemaal langharig
- geen stompe snuit (dus geen dogachtigen)
- moet goed met andere dieren kunnen
- een energieke hond die het leuk vindt om mee te gaan overal naartoe
- moet slim zijn en het leuk vinden om veel dingetjes en commando's te leren, ik wil agility/ frisbee of iets dergelijks doen
- moet sociaal zijn naar mensen (bezoek) en andere honden, waaks hoeft zéker niet!
- moet in huis goed tot rust kunnen komen, dus geen ADHDer.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:12

Evt. allebei zou ook leuk zijn, maar of/of is ook prima. Zolang ik er maar lekker mee bezig kan zijn want ik vind de honden sporten echt geweldig en dan voornamelijk die 2..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:14

merrieveulen schreef:
@ tigress, een kooikerhondje of markiesje misschien? qua maat voldoen die in ieder geval aan je eisen, zijn ook energieke hondjes die zeker geschikt zijn voor diverse hondensporten.

Dankje voor je aanvulling :) Denk dat ik ze er wat te tuttelig uit vind zien, het type herder trekt me meer om het zo maar te zeggen ^_^
Maar even verder erin verdiepen kan geen kwaad +:)+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:20

Een IJslands hondje dan? ik wandel regelmatig met twee IJslandse hondjes, helemaal stoer zijn die! Érg mooi om te zien ook, en heel behoorlijk trainbaar, echte werkhondjes!

Afbeelding

Afbeelding

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:24

Kijk, dat is al een stoerder iets +:)+
Wauw, gaaf om te zien :D
Even verdiepen daarin :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:27

Soort minihusky ;).

Er zijn erbij die heel veel blaffen, maar dat is erg afhankelijk van de foklijnen. De hondjes waarmee ik loop zijn twee uit verschillende lijnen, één halflang haar en één langhaar (Lang haar vind ik zelf niet zó), en de halflang haar blaft nooit, die andere (die ook de oudste is van de twee) blaft vrij veel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:02

Tigress, misschien vind je een Schipperke ook wel wat. Ze zijn maar klein, maar zulke energieke werkhondjes.

edit, ik lees net dat het het kleinste ras binnen de herdershonden is!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:29

Tigress schreef:
-Werkhond (dus sporten etc moet geen probleem zijn)
-Geen overmatige keffer
-Niet te groot (rond de 30 cm is prima), maar nog wel hond (dus niet proporties á la chihuahua)
-Kan met andere dieren omgaan
-Geen compleet langharig ras, al mag bevedering/half langhaar wel.
-Geen modehond (dus liefst een ras wat je niet dagelijks ziet)
-Mag wel karakter hebben (dus niet dat het een schoothondje is, maar dat het wel uitdaging geeft)

Klinkt inderdaad precies als de hond van mijn broer (=kooiker)
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:39

Lisa_H schreef:
Evt. allebei zou ook leuk zijn, maar of/of is ook prima. Zolang ik er maar lekker mee bezig kan zijn want ik vind de honden sporten echt geweldig en dan voornamelijk die 2..

Heb je ervaring met pakwerk?
Wil je dat gewoon voor de leuk doen, of wil je ook de beste van het klasje zijn?
Rassen die goed zijn met pakwerk zijn doorgaans niet zulke allemansvrienden en dan bedoel ik dat ze wat afstandelijk zijn en niet zomaar op iemand aflopen om zich te laten aaien. Daarbij zijn zulke rassen scherp en zeker als je pakwerk met ze gaat doen, maakt ze dat minder leuke 'familie'honden. Dat strookt weer niet helemaal met het loslopen op het plein en overal mee naartoe nemen wat jij graag wilt.
Dus daar zul je een keuze moeten maken.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:44

Ah ja als je het zo zegt... hmm dan moet ik daar eens over na gaan denken, ik denk dat het dan wel agility word en pakwerk meer voor in de toekomst als ik een huis heb met een flinke tuin.. want pakwerk lijkt me echt heel leuk, maar dan wel voor de leuk en niet om zoals jij het zegt de beste van het klasje te zijn :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:53

merrieveulen schreef:
Ik heb sinds drie weken een nieuw hondje, en altijd een bepaald soort gehad min of meer, maar ik doe mijn leefstijl er toch nog even bij, gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat jullie zullen zeggen.

Wat ik kan bieden/ nodig heb/ zoek:

- De hond zal weinig alleen zijn aangezien ik niet alleen woon
- niet te groot/ zwaar, omdat mijn moeder hem ook moet kunnen uitlaten
- niet te klein, moet wel een beetje hond zijn (dus geen Jack Russel bijvoorbeeld)
- niet kortpotig (gaat veel aan de fiets ook)
- niet heel dun qua vacht, maar ook niet helemaal langharig
- geen stompe snuit (dus geen dogachtigen)
- moet goed met andere dieren kunnen
- een energieke hond die het leuk vindt om mee te gaan overal naartoe
- moet slim zijn en het leuk vinden om veel dingetjes en commando's te leren, ik wil agility/ frisbee of iets dergelijks doen
- moet sociaal zijn naar mensen (bezoek) en andere honden, waaks hoeft zéker niet!
- moet in huis goed tot rust kunnen komen, dus geen ADHDer.

Je hebt al een hondje zeg je? Wil je er nog een bij?
Een Husky of Groenlandhond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:55

Lisa_H schreef:
Ah ja als je het zo zegt... hmm dan moet ik daar eens over na gaan denken, ik denk dat het dan wel agility word en pakwerk meer voor in de toekomst als ik een huis heb met een flinke tuin.. want pakwerk lijkt me echt heel leuk, maar dan wel voor de leuk en niet om zoals jij het zegt de beste van het klasje te zijn :)

Wat vind je mooi aan uiterlijk? Je kunt nog heel veel kanten op.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:58

anneliesdj schreef:
Lisa_H schreef:

Wat vind je mooi aan uiterlijk? Je kunt nog heel veel kanten op.

Nou ik ben eigenlijk gek op herders honden, de Duitsers, Mechelaars, witte herders :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:18

Past prima in je plaatje :+
Je zou verder kunnen kijken naar Hollandse herder, Terveurense en Laekense herder, Groenendaeler.
Mechelaars zijn scherp, die zou ik je nu niet aanraden, van Hollandse en Duitse herders moet je op zoek gaan naar huishonden en geen werkhondenlijn nemen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:27

anneliesdj schreef:
Past prima in je plaatje :+
Je zou verder kunnen kijken naar Hollandse herder, Terveurense en Laekense herder, Groenendaeler.
Mechelaars zijn scherp, die zou ik je nu niet aanraden, van Hollandse en Duitse herders moet je op zoek gaan naar huishonden en geen werkhondenlijn nemen.

Oké bedankt voor je tip :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:53

Mijn opa en oma hebben altijd Hollandse herders gehad, ook voor af en toe een nestje en shows. Héle fijne, leuke gezinshonden die ook nog eens heel goed trainbaar zijn.

@ anneliesdj, ja ik heb er al ééntje, ik hoef er geen bij maar ik was benieuwd waar iemand die er objectief naar kijkt op uitkomt. Wij hebben altijd Bordercollie kruisingen gehad en hebben er nu ook weer één.
Husky zou ons ook zéker goed passen, wij hebben er vorig jaar, voor we Gismo kregen, naar gekeken ook.