Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:38

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:19

Wauw, die zien er zeker gaaf uit spruitjee!

mijn betta heeft vandaag voor het eerst een schuimnest gemaakt <3 alleen jammer dat hij geen vrouwtjes heeft om te versieren :(:)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:04

Mooie bakjes voorbij zien komen...

Hier krijgt zoonlief maar weer wat garnalen met Sinterklaas, de meeste zijn overleden, te vroeg opgehaald vrees ik...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:33

Ik heb nu een "vanalles-wat" bak lichtbrak. Ik ben helemaal verliefd op de dwergschol. Wat een grappig beest en hij groeit als kool! Hij was echt mini toen ik hem kocht. Hij is ook goed in wat schollen doen. Laatst zat er een krabbetje bovenop en ik kreeg echt een hartaanval. Ik dacht "die krab is hem aan het opeten, het blijven jagers". Dat krabbetje had echter niks door, de schol was echt één met de bodem. :')

Afbeelding
Bak

Afbeelding
Op het raam (zo zie je hem eigenlijk alleen als hij honger heeft)

Afbeelding

Afbeelding
Krab close-up. Ze eten heel schattig door het voedsel op te pakken met hun schaar en dan naar hun mond te brengen.

Afbeelding

De schol in actie, of moet ik juist zeggen geen actie? :') Hier ligt hij op voedsel dus nog wat zichtbaar door de bolheid. Normaal ligt hij helemaal plat met zand over zich heen en dan moet je echt je best doen om hem te zien. Vaak zie je de oogjes nog uitsteken.

Afbeelding

Mini, nee micro kogelvisjes. Ik ben ze steeds kwijt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:36

Wat een superleuke bak en die schol is inderdaad gaaf! Wat voer je zo'n beestje?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:46

Mars schreef:
Wat een superleuke bak en die schol is inderdaad gaaf! Wat voer je zo'n beestje?

Hier eet hij gewoon diepvriesvoer (mysis, bloedwormen, muggenlarven, artemia etc). Hij komt ook uit de hand eten. Hij is alleen s'avonds echt actief en eet ook alleen dan. Ze schijnen moeilijk te houden te zijn en vooral ook moeilijk in leven te houden. Maar dat komt denk ik omdat ze vaak als zoetwatervis worden verkocht en ze naarmate ze groeien toch echt op brak moeten. (Hetzelfde met veel kogelvis soorten).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:53

Hier totaal geen ervaring met zout of brak water.. maar zo'n rog is wel heel gaaf zeg!
Ook die krab is een stoer ding om te zien!

Ik ga vrijdag nog een extra 60 cm bak halen.. dan kunnen daar straks de jonge mannen in.
Dan kan ik de vrouwen, mannen en jongen apart houden.. wel zo handig.. :)*
En dan ook nog de nodige anubias planten (en stenen) halen, want ik kan nu de hele dag door losse bladeren uit de bak vissen van de alternantera.. :x

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:54

leuk zo'n brak water bak ! Vraag me alleen wel af, hoe groot word zo schol? die moet je toch alsnog in grote bak houden? Brak is op zich ook een leuk idee om te houden.

Hoe heb jij het brak bepaald en gestart ? En wat is nu jouw bestand in die bak ?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:59

Mioux schreef:
leuk zo'n brak water bak ! Vraag me alleen wel af, hoe groot word zo schol? die moet je toch alsnog in grote bak houden? Brak is op zich ook een leuk idee om te houden.

Hoe heb jij het brak bepaald en gestart ? En wat is nu jouw bestand in die bak ?

Die schol wordt redelijk groot, maar ik heb nog twee andere hele grote (en zwaarder brak) bakken staan. Ik heb gewoon de formule aangehouden met het zeezout op zoveel liter water voor lichtbrak en er wat zeewater (bij Neeltje Jans vandaan) ingedaan bij het indraaien. Toen begon er ook snel vanalles te groeien. Wel goed bijhouden met de zoutmeter en qua waterwaardes. Bij het verversen is dat wat tricky in zo'n kleinere bak. Bij mijn zwaardere en grotere bakken is het wat ingewikkelder geweest, daar zitten ook afschuimers etc aan. Dit is voor nu gewoon een gezelschapsbakje.

Momenteel zitten er vooral vissen in die nu nog te klein zijn voor de grote bakken. ( 1 schol, 3 kogelvisjes) of nog niet zwaarder aankunnen en wat krabbetjes.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:11

Wat leuk die schol! <3
Ooit wil ik ook nog wel eens brak of zoutwater aquarium, als ik groot ben. :+

Hier zijn de 3 zoenvisjes en 3 muisbotia's ook gewend en hebben hun plek gevonden. Ik maakte me wat zorgen om de botia's omdat ze erg brutaal waren naar de andere bewoners. Ze probeerden zelfs de kersenbuikjes te verjagen uit hun grot. :')
Maar ze zijn nu wat vriendelijker en doen waar ze goed in zijn, slakjes eten.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:35

Leuk die lichtbrak aquarium! Is weer eens wat anders. En kogelvisjes vind ik zo schattig <3 helaas zien ze er alleen schattig uit. En zijn het kleine vissen draakjes }:)

Ik heb van het weekend weer wat vuurgarnaaltjes opgehaald. Had helaas al mijn garnaaltjes verloren toen ik weer een nieuw plantje in mijn aquarium had gezet ;( ondanks het meerdere malen afspoelen. Was er zat van. Maar misten de garnaaltjes wel... Dus toch maar weer wat garnaaltjes gekocht. Hopen dat het nu wel goed gaat. Heb er al weer een paar gespot met eitjes *\o/*

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:27

@_KiMmi_ zijn die garnaaltjes zo gevoelig? Ik heb laatst een stuk of 10 vuurtjes gehaald en zie er nog maar +/- 5. Hoe zie je dat ze eitjes hebben?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:40

Ja, garnaaltjes zijn gevoelig. Vuurtjes zijn wel de bikkels onder de garnalen, maar je moet gewoon veel voorzichtiger zijn met je bak dan wanneer je bijvoorbeeld guppen hebt.

Eitjes kan je onder de buik zien hangen, tussen de zwempootjes. Wanneer eitjes in ontwikkeling zijn zie je ze bij de meeste garnalen ook wel, als een geel of groen 'schild' in de nek, onder het pantser.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:47

Wat een gave bak Pearlx! Heb me net door alle 79 pagina's van dit topic geworsteld, zitten heel veel gave dingen tussen! Ben ernstig jaloers op jullie aquaria en heb een beetje de balen van de mijne.

Ik ben net 3 weken op vakantie geweest en voordat ik wegging waren de planten al niet geweldig, maar dat is nu helemaal ellende.. M'n vissen graven de planten steeds uit (zelfs mijn Anubias -O- ) dus niks groeit. Heb nu maar een nieuwe lading plantjes besteld maar weet nog niet hoe ik ervoor ga zorgen dat die wel blijven staan.. Daarnaast heb ik nu een enorme kleine-slakjes-plaag waarvan ik nog niet weet hoe ik er vanaf ga komen. Voordat ik ging zag ik wel eens een klein slakje, maar die viste ik er dan gewoon uit. Heb nu het idee dat ze 3 weken lang hebben kunnen feesten en ik kleine slakjes kan blijven vissen -O-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:56

Ik heb de anubias op een steen vast geknoopt.. ;)
Werkt perfect bij mijn sloper(s).. en dat ga ik straks weer doen.. _/-\o_

Slakjes kan je eruit vissen of plat drukken tegen de ruit.. vinden je vissen lekker!
Wat ook nog een optie is, is de slaketende slak kopen..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:58

Vervelend he? Die slakken..

Ik heb daarom besloten botia's te houden. Kan je vertellen dat ze goed hun werk doen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:02

Maar botia's worden groot en zijn drukke schoolvissen en daarom in niet veel bakken te houden :) twee dingen die je kunt doen: slakken pletten tegen het raam (gratis voer!) Of een aantal Anatoma Helena's (slaketende slakken) aanschaffen :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:05

Ja dat klopt, maar het is wel een optie als je daar de ruimte voor hebt in je bak.

Dus er zijn niet maar twee opties.

Pletten bij zoveel is haast onbegonnen werk omdat de meeste slakken overdag verstopt zitten in de bodem oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:29

Maar ze heeft de maten van haar bak niet genoemd en de kans dat haar bak kleiner is dan de minimale 110 cm voor een dwergbotia (ander botiasoorten moeten in minimaal 150 cm). Dus welke andere optie naast pletten en AH heb jij dan? :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:57

Ik heb inderdaad slak etende slakken gehaald , maar ben zelf nog driftig bezig eitjes eruit te vissen en slakken te scheppen met mn netje. De Helena's kunnen het echt niet vooreten hier.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:09

We hebben hier een nieuwe bak. Een Juwel Rio 400. Een bak van 450 liter :D

Dadelijk spullen halen voor erin en dan opstarten :D

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:13

Oh wat leuk xoranlover! Benieuwd naar de inrichting. Heb je al verder plannen voor je bak?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:19

Er zit een zwarte rotsachtige achterwand in. Ik wil lichte steentjes (denk wit) ervoor in lagen en dan flink wat planten. Maar ik heb eigenlijk nog een idee wat ik erin wil. We gaan dadelijk naar een speciaal zaak die 450 soorten tropische vissen heeft om ideeën op te doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:19

Met mijn betta kweek gaat het nog goed maar er zit er 1 in die is me daar gigantisch vergeleken zijn broers en zussen :oo
Vraag me toch wel af hoe dat nou kan. Hij zou zo zijn broertjes en/of zusjes op kunnen slokken... :*

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:22

Hahaha wat krijgt die te eten dan? :P