Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:32

@ Nagano
Goed dat je rustig aan doet :j Ik heb een vrij grote ren met holen dus bij mij kunnen de konijnen elkaar wel goed ontlopen. Zo in het begin heb ik ook de deur van de ren openstaan zodat ze de tuin in kunnen (nog meer ruimte en wat afleiding). Dan zitten ze alleen 's nachts wat meer op elkaar. Hoe groot is het verblijf? Hoe kleiner, hoe minder snel je ze echt bij elkaar kunt laten.

@ WinSel
Ik heb juist wel goede ervaringen met het bij elkaar in de buurt laten. Naar mijn idee wennen ze dan op een niet al te stressvolle manier aan elkaars aanwezigheid waardoor het beter gaat als je ze ook daadwerkelijk bij elkaar zet. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:33

Ik vind dat je sowieso haar niet even de tijd geeft om bij te komen
Ze is zo uit het niets bij broertjes en zusjes vandaan gehaald en nu is haar ruggetje ook al open gehaald
Geloof me, stress is dodelijk !

Dus laat haar gewoon even alleen tot rust komen, wacht tot ze 4 maand is en begin dan op een NEUTRALE terrein te koppelen, zeker niet zomaar bij het hok in zetten

Sarah Elise, helaas spreek ik uit ervaring dat het ook erge agressie uit kan lokken, juist omdat ze niet bij elkaar kunnen
Ik heb in de opvang al vele konijnen verwond binnen zien komen

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:40

WinSel schreef:
Hoe je het nu hebt, dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken kan ook agressie opleveren, pas dus goed op !!
Het beste is als ze niet bij elkaar zijn, dat ze elkaar ook niet zien

Nou Elize, zo makkelijk werkt het helaas niet, ik heb helaas veel konijnen gezien die echt goed aangepakt waren door een ander konijn ( Lees oren er af en flinke open bijtwonden )

Ik zal haar pas koppelen als ze 4 maand of ouder is, eerder niet !!
Dit is voor het konijntje heel stressvol en stress kan dodelijk zijn bij konijnen
Let dus goed op wat je doet

je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen maar als je een groot genoeg hok/ren hebt koppelt het een stuk makkelijker..

mijn mannetje is ook absoluut de baas over mijn vrouwtje en ze krijgt af en toe ook een snauw (lees, altijd als ik iets dichter bij haar zit dan bij hem)
maar doordat het hok groot genoeg is nemen ze even afstand vanmekaar en is het daarna goed.

idd, 4 maanden of ouder.. stress is echtniet goed!

WinSel

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:41

Het hok moet sowieso groot genoeg zijn, maar het ruggetje ligt nu al open van dit konijn, dus dat het wel goed komt ga ik nu even niet van uit

Heb je haar direct bij de rest in het hok gezet ? Of wel gekoppeld op neutraal terrein ?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:43

je quote nu wat ik zei, ik vind het belangrijker dat ze genoeg uitloop hebben, zich niet gaan vervelen en dat ze een vriendje hebben om mee te spelen... Jij zou het toch ook niet leuk vinden om in een (ziekenhuis)kamer in je eentje opgesloten te zitten, en precies moet eten wat iedereen zegt, 2x per dag iemand ziet en de rest van de dag je maar moet vermaken met wat er in de kamer ligt...

in het wild kunnen ze zelf bepalen hoeveel ze eten, hoeveel ze bewegen en kunnen ze spelen met allemaal vriendjes!

ikzelf ga nooit naar de dierenarts, totdat er iets is met ze wat ik niet vertrouw... ze zijn beide wel ingeent bij de geboorte enz... Zo kunnen we ze gewoon met rust laten... we aaien ze maar pakken ze bijna nooit op. Ze kunnen bij ons zelf bepalen hoeveel ze eten..

ze zijn beide niet te dik omdat ze genoeg beweging krijgen. we wegen ze nooit maar dat kan je wel voelen.
------

Als jij mijn vriend kan overtuigen?
Succes ;)

Maar ik ga niet zo even een konijn er bij doen.
Zelfs de opvang kon de discussie niet doorbreken.
Dus als jij dat kan?
Super...

Maar dat geloof ik nooit ')

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:53

ik zeg niet dat je een konijn erbij moet kopen maar ik zeg dat het niet erg is om niet bij tehouden wat je konijn weegt, hoeveel voer die krijgt enzovoorts :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:50

Nagona, waarom haal je er op termijn geen konijn bij? Nu heb je een drietal en je weet wat ze zeggen ... Heb je bewust voor een derde konijn gekozen? Waarom? Hoe groot is de ruimte? Hoe heb je ze gekoppeld?

Daarom ben ik destijds naar een opvang gegaan en heb mijn ex-ram meegenomen. Daar zijn ze gekoppeld en ik heb ze daarna bij elkaar in laten zitten. Ik heb ook intensief contact gehad met ervaringsdeskundigen (over het gedrag van mijn konijnen, heb het heel nauw in de gaten gehouden), omdat ik zelf nog nooit konijnen had gekoppeld. Ik durf nu wel te zeggen dat het een heel geslaagd koppel is. Ik zou nooit zomaar wat aanmodderen, er kan zoveel fout gaan ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:53

Een 3 tal is idd niet handig, er zal er altijd 1 buiten de boot vallen dan
Je kan dan beter voor een 4 tal gaan

Hoe groot is je hok ??

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:03

Zo vaak gewaarschuwd dat konijnen pas met 4-5 maanden gekoppeld mogen worden,... en nu is het fout gegaan. Wordt ook totaal niet naar je advies geluisterd hier en de dieren zijn er de dupe van.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:06

Laptopmuis schreef:
Zo vaak gewaarschuwd dat konijnen pas met 4-5 maanden gekoppeld mogen worden,... en nu is het fout gegaan. Wordt ook totaal niet naar je advies geluisterd hier en de dieren zijn er de dupe van.

nou dat doe ik dus wel hoor heb al kontakt met winsel en die geeft me hele goede tips en uit leg
winsel bedankt hier voor
en over die 4 ga ik even kijken hoe ik hoe ik dat ga aan pakken dan wil ik er wel een uit de opvang namelijk dan

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:07

En die wondjes op haar rug,
zijn die van haar moeder, of van je voedster?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:08

Tianbelli schreef:
En die wondjes op haar rug,
zijn die van haar moeder, of van je voedster?

van mijn voedster

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:08

Trouwens.. ik denk dat dat konijn nog geen 6 weken oud is. Vlaamse reuzen zijn met 6 weken al veel groter normaal gezien.

Dit is een vlaamse reus kruising (met een lotharinger dacht ik) van 7 weken oud.
Afbeelding

Kijk eens naar de oren en het lichaam op zich. Ik denk dat jou konijn net 4-5 weken oud is en dus nog véél te jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:16

Laptopmuis schreef:
Trouwens.. ik denk dat dat konijn nog geen 6 weken oud is. Vlaamse reuzen zijn met 6 weken al veel groter normaal gezien.

Dit is een vlaamse reus kruising (met een lotharinger dacht ik) van 7 weken oud.
[ Afbeelding ]

Kijk eens naar de oren en het lichaam op zich. Ik denk dat jou konijn net 4-5 weken oud is en dus nog véél te jong.

Woah die is stukken groter :oo

Afbeelding

Utopia was zogenaamd 10 weken maar denk nu na al die jaren echt veel jonger (als ze ziet hoe log ze nu is :=)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:18

Had eigenlijk deze moeten pakken. Zie je de drinkbeker op de achtergrond als vergelijking. Deze zijn 7 weken dus..
Afbeelding

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:18

@ Laptopmuis, of de ouders zijn geen Vlaamse Reuzen. Zelf kruisingen met vlaam of bastaarden waar ze maar de naam 'vlaam' aangeven.

@ Nagano: waren de ouders getatoeerd in hun oor? Dan pas kan je er zeker van zijn dat het vlamen zijn.
Anders heb je misschien een bastaardje.

@Takkie: Ziet er ook wel jong uit, ik zou gokken op minstens 8 weken, maar da's ook maar op een foto afgaand natuurlijk.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:21

Tianbelli schreef:
@ Laptopmuis, of de ouders zijn geen Vlaamse Reuzen. Zelf kruisingen met vlaam of bastaarden waar ze maar de naam 'vlaam' aangeven.

@ Nagano: waren de ouders getatoeerd in hun oor? Dan pas kan je er zeker van zijn dat het vlamen zijn.
Anders heb je misschien een bastaardje.

@Takkie: Ziet er ook wel jong uit, ik zou gokken op minstens 8 weken, maar da's ook maar op een foto afgaand natuurlijk.

nee niet op gelet kan ik wel even na vragen

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:22

Anders vrees ik, aan de foto's die Laptopmuis zonet liet zien,
dat je konijn geen (volle) Vlaamse Reus is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:24

Bleef ze maar zo :') en dat hok van toen damn dat was ook pure mishandeling (onwetendheid)

Afbeelding

Dikke boefe dame na een heel bevlogen leven :=

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:25

Ah ze is zo'n lekkere pluizenbal nu :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:26

Deze is van oktober-november , ze ziet er niet helemaal mooi uit nu maar dit is een pracht foto jammer van de poepjes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:35

Nagano schreef:
Laptopmuis schreef:

nou dat doe ik dus wel hoor heb al kontakt met winsel en die geeft me hele goede tips en uit leg
winsel bedankt hier voor
en over die 4 ga ik even kijken hoe ik hoe ik dat ga aan pakken dan wil ik er wel een uit de opvang namelijk dan

Ik kan je een hele goede opvang aanraden, maar dat zal ik wel even via pb doen. Deze opvang helpt je met koppelen, hebben ze bij mij ook al gedaan. Ik weet alleen niet hoe het zit met meerdere konijnen. Goed dat je advies krijgt van WinSel en er daadwerkelijk iets mee gaat doen(?) ;) Ik hoop dat het goed gaat komen met je derde konijn en ze snel geaccepteerd zal worden, al zul je het hele koppelproces opnieuw moeten doen ben ik bang.
Op wat voor ruimte hou jij je konijnen, als ik dat mag vragen?

Nog even een algemene vraag, waarom mogen konijnen pas met 4-5 maanden gekoppeld worden? Omdat ze anders te jong zijn of?

Wat een duidelijke foto's zeg en wat een grote konijnen :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:45

Omdat ze anders de rangorde ed nog niet snappen en het dus erg veel stress op levert

En als het goed is helpt elke opvang met koppelen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:47

Oh, dit wist ik niet. Klinkt wel logisch. Bedankt voor de uitleg :)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:48

Nijns oog is weer helemaal mis. -O-
Gaat weer een duur ritje naar de DA worden...