[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:11

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:
Ja kan ook, maar er zijn meer rassen die met schapen overweg kunnen dan enkel een border.

Uitzonderingen daargelaten, voor het gros daarvan kun je beter schrijven "kónden".
Maar goed, als jij rassen weet buiten de bordercollie ("border" is nogal een verwarrende afkorting), waar nog actief schapen mee wordt gedreven, die daar op gefokt worden, én die in Nederland beschikbaar zijn. laat het maar horen.

Ze vraagt een hond die kan helpen met drijven, niet een top schapenhoeder.
Daarnaast heeft ze nog een waslijst aan wensen waar de border toch minder mooi uit de bus komt. (we weten allebei wel over welke border ik het heb)
Enja, er zijn wel meer rassen die nog prima functioneren als schapendrijvers, ik denk dat het meer andersom is, dat een border voor andere dingen eigenlijk niet geschikt is terwijl andere rassen wat algemener zijn maar met de juiste training ook prima drijven.
De herder die op de drentse heide met zijn kudde loopt heeft ook bewust niet voor borders gekozen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:41

Als je wedstrijden wilt doen kun je denk ik het beste een Border Collie nemen, volgens mij kun je bij veel verenigingen en wedstrijden alleen met Border Collies terecht (correct me if I'm wrong)? Maar ik dacht dat UK_eef het meer had over schapenwerk in de praktijk. Dan heb je wel meer opties zoals Kelpie, Blue heeler...

Overigens was er laatst in het park een Border Collie die nog nooit schapen gedreven had (aldus baasje)maar het beslist in zich had... hij zag ons roedeltje franse bulldogjes als prima drijfmateriaal :D .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:05

anneliesdj schreef:
Enja, er zijn wel meer rassen die nog prima functioneren als schapendrijvers, ik denk dat het meer andersom is, dat een border voor andere dingen eigenlijk niet geschikt is terwijl andere rassen wat

Hm. niet volgens John Holmes (schrijver van "The farmdog"). Die zegt dat je een bordercollie prima voor jacht, speurwerk, ongedierte bestrijding, kunt gebruiken als taken naast het schapendrijven. Terwijl je bijvoorbeeld een jachthond nooit goed als schapendrijver kunt inzetten.
Mijn bc heeft al eens succesvol een mink klem gezet waardoor we hem konden verdelgen.
Mijn vraag aan jouw is, heb je zelf enige ervaring met honden (bc´s of andere rassen) en drijfwerk, of zijn je stellige uitspraken op iets anders berust dan eigen ervaring?
Verder valt en staat de beslissing met de prioriteiten van de vragensteller; ik kreeg de indruk dat de hond vooral en zeer regelmatig voor werk met schapen moet worden ingezet.

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:20

Ze heeft haar wensen een paar posts terug geplaatst en daarna nog verduidelijkt.
Ik stel ook geen jachthond voor maar enkel een ander ras uit dezelfde rasgroep.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:05

En jij hebt ervaring met dat ras (drie rassen, je stelt drie herdershonden voor, tervueren, Groenendaeler, en Hollandse)? Heb je ervaring met drijfwerk met een van die rassen? Met drijfwerk ueberhaupt?
Heb je enig idee waarom die "herder op de heide" uit je voorbeeld niet voor een bordercollie gekozen heeft? (ik wel...).
Als je inderdaad ervaring hebt met het werken met je voorgestelde ras, en dan vooral drijfwerk, en je hebt benul van de verschillende werkstijlen van drijvende rassen, dan kan ik respect op brengen voor je mening. Dan heb je wellicht ook een goede motivatie waarom je zo fel tegen mijn voorstel in ageert. En zou het leuk zijn, en informatief een inhoudelijke argumentatie van je voorstel te horen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:18

Kuggur schreef:
Heb je enig idee waarom die "herder op de heide" uit je voorbeeld niet voor een bordercollie gekozen heeft? (ik wel...).

Nou zeg eens dan?
Heb jij ervaring met de rassen die ik noem? Want dat je ervaring hebt met een bc geloof ik wel, dat hoef ik niet schriftelijk en in 3voud zoals je zelf eist.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:24

Ik emmer dan ook niet tegen jouw voorstel in. Kan prima geschikt zijn, of niet, geen idee; ik heb er (net als jij blijkbaar ) geen ervaring mee.
Maar goed je antwoord is dus "geen". Dat maakt je voorstel erg valide voor iemand die zich met schapendrijven wil gaan bezighouden 8)7 .
Denk voortaan na voor je iemand afkamt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 28-10-13 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:28

Ik ken niet voldoende van schapen drijven dus correct me if I'm wrong. Maar er zijn verschillende rassen die dat in zich hebben en kunnen waken. Een BC lijkt me nu niet echt een goede waakhond, dan is een Cattle dog bijvoorbeeld een stukje feller.

@Kuggur, ik heb begrepen dat cattle dogs een andere drijfstijl hebben dan BC's, wil dat zeggen dat ze ongeschikt zijn om schapen te drijven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:34

Doe niet zo vreselijk kinderachtig uit de hoogte zeg, omdat voor jou de border collie heilig is, betekend dat niet dat dat voor iedereen zo moet zijn?
Ik heb enkel gezegd dat een border doorgaans niet kan voldoen aan de andere eisen die zij stelt.
En nee, ik hoef jou echt niet mijn ervaring uit de doeken te doen, dat zou ook nogal een lange post worden dan.

Maar ondertussen klets je je er mooi onderuit.
Waarom heeft de Drentse herder geen bc?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:38

Stoof schreef:
Ik ken niet voldoende van schapen drijven dus correct me if I'm wrong. Maar er zijn verschillende rassen die dat in zich hebben en kunnen waken. Een BC lijkt me nu niet echt een goede waakhond, dan is een Cattle dog bijvoorbeeld een stukje feller.

@Kuggur, ik heb begrepen dat cattle dogs een andere drijfstijl hebben dan BC's, wil dat zeggen dat ze ongeschikt zijn om schapen te drijven?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met cattledogs, ik neem aan dat je australian cattle dogs beloeld (een ras dat vreemd genoeg in de VS is ontstaan), maar ik weet dat het itt bordercollies "driving", drijvende* honden zijn. Gefokt om vee over lange afstanden te drijven, in principe runderen. Maar ze worden óók voor schapen gebruikt. Deze werkstijl maakt ze in principe minder geschikt voor het werk waar de vraagsteller een hond voor nodig heeft.
Daarbij komt nog dat het in Nederland vermoedelijk moeilijk is er een te vinden uit echt werkende ouders.

*drijvende wordt hier bedoelt als in tegenstelling tot "halende/verzamelende"

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:49

Ik denk dat jij het over de australische herder hebt? De australian cattle dog komt wel degelijk uit Australië, de australian sheperd komt uit Amerika. De australische herder werd volgens mij uitsluitend voor schapen gebruikt en de ACD enkel voor runderen. Daarom mijn vraag of de ACD niet te "ruw" zijn om schapen te drijven.

Edit: Naar wat ik begrijp werken jullie in Ijsland met BC's? Waarom hebben jullie niet voor de ijslandse herder gekozen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:57

Even om er tussendoor te komen...is de (working) kelpie misschien iets voor haar?
Ik heb ervaring met deze honden als zijnde goede, harde werkers, maar ook uitstekende huishonden :j
Mijn ouder lerares gebruikt ze voor het schapenhoeden etc.
Een van haar reuen die ze niet meer goed kon gebruiken op het bedrijf (maar altijd wel goed heeft kunnen gebruiken voor het schapenhoeden) is nu huishond. Met de uitdaging die het krijgt (trainingen etc) houd hij zich prima als huishond :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:12

Kuggur schreef:
En jij hebt ervaring met dat ras (drie rassen, je stelt drie herdershonden voor, tervueren, Groenendaeler, en Hollandse)? Heb je ervaring met drijfwerk met een van die rassen? Met drijfwerk ueberhaupt?

Ja ik heb ervaring met alle 3 genoemde rassen en tevens met bc dus ik weet wel waarom ik een bc niet meteen zou aanraden.
Serieus drijfwerk niet (echt) maar we gebruiken de honden wel gewoon bij het vee.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-10-13 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:13

Stoof schreef:
Ik denk dat jij het over de australische herder hebt? De australian cattle dog komt wel degelijk uit Australië, de australian sheperd komt uit Amerika. De australische herder werd volgens mij uitsluitend voor schapen gebruikt en de ACD enkel voor runderen. Daarom mijn vraag of de ACD niet te "ruw" zijn om schapen te drijven.

Je hebt gelijk. Zie je wel, ik zei al dat ik geen ervaring met dit ras had ;) . Maar goed voor zover ik weet worden ze gebruikt, maar voor de grote operaties, met grote kuddes die over lange afstanden verplaatst moeten worden.

Stoof schreef:
Edit: Naar wat ik begrijp werken jullie in Ijsland met BC's? Waarom hebben jullie niet voor de ijslandse herder gekozen?

Bordercollies zijn voor het werk hier het meest geschikt, het ophalen van schapen uit het hoogland in de herfst; uitgestrekte gebieden met weinig schapen die zich erg verspreid in het bergachtige landschap ophouden. Er zijn tegenwoordig vaak (te) weinig mensen voor en dan is een hond als een bc erg praktisch.
De oorspronkelijke ijslandse herder was een blaffende (er zijn er nog die altijd blaffen) hond die schapen van je áf drijft. Geschikt als je met relatief véél mensen veel schapen voor je uit drijft, komt nauwelijks meer voor.

Daarbij komt dat de ijslandse schapenhond na de tweede wereldoorlog bijna is uitgestorven en uit een hele kleine groep individuen is teruggefokt, op uiterlijk; dit is de kwaliteit niet ten goede gekomen; Ik heb ze wel gezien in de göngur, maar het zijn vaak beroerde werkers, met weinig drijfinstinct, weinig, slecht trainbaar (één eigenaar karakteriseerde de zijne als met een "kattenaard").

Mensen die een serieuze schapenhond willen hier nemen een bordercollie, en het is de praktijkervaring die deze honden hier zo populair maakt onder schapenboeren.
Er zijn ook wat huntaways ingevoerd, maar heb weinig van ze gehoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:35

Ben ik nog steeds benieuwd waarom de herder op de hei geen bc heeft? _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:58

Vraag het hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 02:06

Waarom denk je dat ik het noem? IK heb het hem gevraagd, zijn mening niet voor een border te moeten kiezen is precies waarom ik voor haar situatie een border afraad.
Jij zegt dat je het weet, maar volgens mij klets je gewoon uit je nek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 02:28

Flauw hoor dat je via pb gaat zitten zeuren en een afspraak wilt maken en je er daarna zelf niet aan houd.
Had ik dus toch gelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:31

Dit lijkt me niet het topic voor dergelijke kinderachtige discussies, het lijkt me dus beter dat je fijn je gelijk houdt, dat schijnt je het belangrijkst te zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:44

Kuggur schreef:
Vraag het hem.

Maar dat vind ik wel jammer, eigenlijk. Zo'n antwoord. Je zegt zelf te weten waarom hij voor een ander ras heeft gekozen, dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw idee daarover. In wat voor situaties is een BC minder geschikt als werkhond? (Tenminste, ik ga er vanuit dat die herder een weloverwogen keuze heeft gemaakt)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:04

@Kuggur, je bent zelf degene die nogal fel reageert. Voor mij is het duidelijk dat jij op basis van je ervaring iedereen die iets met schapen wil doen een Border Collie aanraadt; en dat is heel mooi aangezien je zelf schijnbaar veel ervaring met schapen drijven en met BC's hebt.

Maar aangezien je aangeeft geen ervaring te hebben met andere rassen en dit topic er volgens mij ook voor is om een aantal opties te noemen heeft het geen zin om het advies voor één en het hetzelfde ras meermaals te herhalen of om boeken over dat specifieke ras aan te halen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:39

Zou je niet mooi uitkomen met een kruising Bordercollie dan? Bordercollie met Groenendaler of Labrador oid? ik roep maar iets hoor.

Ik ben wel benieuwd naar waarom enkelen hier de BC afraden voor het lijstje dat de bokker (sorry weet de naam even niet meer) heeft opgegeven. Voor zover bij mij bekend zijn juist de BC's een heel veelzijdig ras dat het goed doet in allerlei disciplines, als ze maar mogen werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:45

Een border moet kunnen werken inderdaad, ik ben van mening dat die in NL maar weinig tot hun recht komen en echt kunnen werken. Krijgen ze niet voldoende (geestelijk) bezigheden dan gaan ze zelf dingen verzinnen. Dus ik vraag me af of zij voldoende werk en tijd heeft om een border bezig te kunnen houden.
Dit haar zijn wensen/eisen:

Citaat:
Activiteiten met de hond: een hond moet luisteren om hier op de boerderij te kunnen functioneren. Ik wil graag alle voordelen uit een hond gebruiken:
* vriendelijkheid voor de mensen die op bezoek komen of die hier werken,
* reactie geven bij ongewenst/nieuw bezoek,
* een hond die gewoon in huis leeft (tezamen met kinderen),
* een hond die overdag veelal buiten is, meegaat op de wagen/trekker/terreinauto,
* een hond die kan assisteren bij het verzamelen van de schapen,
* een hond die ook gewoon wat kan rondscharrelen maar in de buurt blijft als ik met de paarden bezig ben,
* een hond die kan assisteren bij het vangen van klein wild,
* formaat: middelgroot/groot (iig geen klein formaat).

Vooral op die eerste 2 punten gaat een bc je niet tegemoet komen.
Bc zijn echt eenpersoonshonden, ze negeren verder iedereen dus bezoek zullen ze niet begroeten en doorgaans zijn ze niet heel waaks (maar kunnen wel vinnig zijn bij ongewenste toenadering). Ik weet niet watvoor bedrijf het precies om gaat en hoeveel mensen er werken en op bezoek komen, maar je moet er niet vanuit gaan dat een bc luistert naar wie er op dat moment bij hem is. Hij heeft maar één baas en alle anderen zijn lucht voor hem, dat kan behoorlijk frustrerend zijn als je geregeld weg bent en de hond bij anderen laat.
Voor de rest kan een bc prima meedoen, zijn lief voor eigen kinderen, gaan overal op/achter/in mee, blijft bij je in de buurt en apporteren is appeltje/eitje.

Maar wbt die eerste 2 punten zou ik een bc afraden en er zijn meerdere rassen die daar veel beter op scoren en ook aan de andere wensen goed kunnen voldoen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:51

hmmm mijn (bescheiden, beperkte) ervaring is toch ietsje anders. Ik ken meedere BC's maar daar kan ik ook prima iets van gedaan krijgen, mits mijn commando klopt met het aangeleerde en het ook echt al aangeleerd is, maar dat geldt volgens mij voor iedere hond. Deze willen werken, en het lijkt ze niet vreselijk veel te kunnen schelen voor wie.
Eéntje is met enige regelmaat bij ons op bezoek en zou mijns inziens prima voldoen aan die bokkers (sorry weet nog altijd je naam niet haha!) eisen/ wensen. Die hond is bij mij in de tuin ook waaks, verder doet hij het leuk in de behendigheid (werkt niet met schapen, overigens) en met 'gewoon' trucjes (kent enorm veel woorden, commando's en oefeningen/ spelletjes).

Nogmaals ik heb er niet vreselijk veel verstand van, van het ras, maar de BC's die ik ken zijn echt van alle markten thuis, vandaar.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:48

Waarom word er zo gediscussieerd over de bordercollie? Ik vind het heel interessant hoor, daar niet van. Maar ik denk dat over dit ras nu wel voldoende informatie is gegeven. Het is aan de bokker om te gaan afwegen.
Denk dat zij op dit moment meer heeft aan bijvoorbeeld nieuwe suggesties.