Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:21

Mijne krijgen nu 'smorgens voor ik weg ga hooi.
's middags als ik terug kom biks en vers hooi.
En soms 's avonds nog weer vers hooi.

Eerst gaf ik smorgens biks en hooi tegelijk, maar dan aten ze alleen het biks op en hooi niet.

Moonfight

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:22

Eigelijk moet je dat al in de zomer besluiten, als de binnen en buiten temp hetzelfde zijn

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:23

elize2310 schreef:
Ik zou gewoon smiddags biks geven en dan onbeperkt hooi voor de rest van de dag..

En je moet je konijnen als ze nu buiten staan ABSOLUUT NIET binnen halen, dat is een temperatuursverschil van 25 graden en daar kunnen ze van in shock raken en overlijden..
Je moet in de herfst ongeveer kiezen; of binnen of buiten!

Het klinkt heel aanvallend maar zo is het niet bedoeld :) ik wil alleen niet dat je konijn doodgaat door een shock! ;)

Heb het gelukkig niet meer gedaan sinds de vorst.

Wel sneu want hij vindt het super maar beter als een shock krijgen.

Even geduld dus.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:24

Moonfight schreef:
Eigelijk moet je dat al in de zomer besluiten, als de binnen en buiten temp hetzelfde zijn

Hij zit standaard buiten maar mag vaak binnen loslopen en op schoot.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:25

Ja klopt, maar meestal kan het nog wel in de herfst :) dat is zo'n tussenseizoen waarbij het binnen 18 graden is en buiten rond de 15 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:34

Alleen vervoeren is lastig nu , daar zit ik nu ook bijna mee. Eind Februari moet Bob naar gelderland en een flinke periode in de auto...

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:55

Nou net nog rondje water gelopen... tuurlijk alles alweer bevroren. Gelukkig heb ik dubbele flesjes dus iedereen weer voorzien van water. En vooruit ook nog maar een extra plak hooi nu ik er toch was..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:05

Moonfight schreef:
Gezellig! Heb je ook fototjes van je nijntjes? :D

Komen er aan! Ik zal ze morgen posten.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:56

elize2310 schreef:
Ja klopt, maar meestal kan het nog wel in de herfst :) dat is zo'n tussenseizoen waarbij het binnen 18 graden is en buiten rond de 15 :)

Als de dagen korter worden gaan ze al verharen, dus in de herfst zijn ze al flink aan het vorbereiden op de winter.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:07

Update over mijn konijntje dat kwijt is:

Donderdag ontdekte ik ineens een holletje, vlak naast de ren (in de tuin van de buurvrouw). Het hol liep erg diep en het was lastig voelen welke kant het op ging. We hebben op een paar plekken gegraven, maar we vonden geen hol. De laatste mogelijkheid was dat het hol onder de ren door ging, maar dan ook echt onder het fundament van de ren. Dus we zijn in de ren gaan graven tot we op de laag stenen uitkwamen, stenen eruit gewrikt en verder graven...jahoor, in een holenstelsel.
De konijnen hebben dus via 1 klein gaatje hun holenstelsel door de tuin van de buren laten gaan, om vervolgens in een bocht weer terug naar de ren te gaan en onder de ren door verder te gaan met holen graven. Een soort tweeverdiepingenhol... -O-

Maar het goede nieuws in dus: Lappidoth leeft *\o/* Ze had dus een gat naar buiten gegraven. Mama en ik hebben de gaten bij de buren weer dicht gemaakt, Lappi kon ook via het gat in de ren uit het hol komen. De ren is dus even in tweeen, stukje met gat voor Lappi en stukje waar de andere nijnen zitten. Maar Lappi had zaterdag het gat naar de buren weer open gegraven. Ik denk dat ze de plantjes in de tuin daar erg lekker vindt :D

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik nu verder moet. Het is en blijft een mysterie waarom Lappi alleen 's nachts uit het hol komt (zeker nu er sneeuw ligt kun je echt zien dat ze er overdag niet uitkomt, ook heb ik wel eens een takje op het hol gelegd, maar dat is er pas de volgende ochtend af). Lappi was geen bang konijn en leek erg gelukkig bij de andere nijnen in de ren. Ik snap niet dat ze de hele tijd in haar hol blijft. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Naast het gat wat uitkomt in de ren staat elke dag een bakje voer (weet precies hoeveel erin zit, ze eet er af en toe een beetje van) en ook heb ik hooi en stro half in het gat gedaan. Maar volgens mij loopt ze liever door naar het gat wat uitkomt in de tuin van de buren, daar lopen nu ook sporen van haar. Ze is vannacht niet in de ren geweest. Echt, ik snap er niets van...

De andere nijnen hebben het gat heel lang in de gaten gehouden, ze gingen er heel vaak even kijken. Erg lief om te zien, blijkbaar hebben ze Lappi er wel eens uit zien komen. Inmiddels is hun interesse wat weggezakt. Maar ik begin wat wanhopiger te raken, ik wil mijn lieve nijn terug! Waarom wil ze er nou niet uitkomen? Ze kan natuurlijk nog bang zijn van wat er vorige week in de ren is gebeurd (zal altijd een mysterie blijven, maar het was beangstigend voor de nijnen), maar ze komt er toch wel uit, alleen niet overdag maar in de nacht. Vreemd vreemd vreemd... Heeft er iemand een goed idee?

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:16

Toen de konijnen hier een hol hadden,
kwamen ze er in de dag ook niet uit hoor. Overdag slapen ze,
ze zijn actief in de schemer en nacht he :)

Smorgens zag je ze zeker niet tot in de namiddag, dan kwamen ze wat hooi peuzelen dat ze smorgens hadden gekregen, en savonds zaten ze in hun ren, wachtend op eten. Dan kon ik het hol uitsteken en dichtmaken.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:04

hier is ze dan kleine lara (met haar zeil oortjes )
helaas klit het nog niet zo goed tussen de twe damens mira wil de baas zijn over haar
en binky beschermt die kleine nu al :D :D :D
ze zitten wel in het zelfde hok maar met gaas er tussen
zo dat ze elkaar kunnen zien en ruiken en laat lara er even bij af en toe om te wennen aan elkaar ( blijf er bij )
Afbeelding Afbeelding
Afbeeldingmet pleegpappa binky

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:06

<3 Wat een knapperd zeg!!!

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

Oh wauw da's 'n schatje!
Die hangoor ziet er ook lief uit!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:17

Tianbelli schreef:
Oh wauw da's 'n schatje!
Die hangoor ziet er ook lief uit!

ja dat is binky hij is wel lief voor haar maar het vrouwtje is een draak nu
hoe los ik dit nu op is

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:21

Hoe wil je ze uit eindelijk gekoppeld hebben ?
Hoeveel dames hoeveel heren en wat is de oppervlakte van het verblijf ?

Het beste is om een konijn pas te koppelen met 4 maand, tot die tijd heeft het konijn nog geen benul van rangorde ed en zal het koppelen dus veel stress opleveren...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:22

Koppelen heeft vaak ook gewoon even tijd nodig :) Je hebt ze vlakbij elkaar zitten, dus ze wennen nu in ieder geval aan elkaar. Als je ze bij elkaar zet (het liefst eerst op neutraal terrein), zorg dan dat ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Het is vaak zo dat vrouwtjes feller zijn op nieuwelingen, zij verdedigen hun territorium feller. Bij mij duurt het vaak een week voordat ze echt bij elkaar kunnen en dan nog 2 weken voor de groep weer goed stabiel is. Maar dan stop ik er wel veel tijd in. Hopelijk wordt het vrouwtje snel liever ;)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:22

Je moet ze 'koppelen',
op een plek die voor geen enkel konijn bekend is,
dus niet in het hok of ren waar ze steeds zitten.

Zo'n jong diertje bij volwassen dieren kan soms ook een probleem geven,
ook op een nieuwe plek.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:24

als het bij ons niet klikte gewoon laten, dat vrouwtje denkt nu van; he? neemt dat meisje nou mijn plaats in?!

daar went ze vanzelf aan en dan meestal komt het wel goed ;)

Sarah_Elise

Inderdaad speelt de leeftijd ook een rol, een konijntje wat net weg kan bij de moeder (8 weken) is eigenlijk nog wat te jong.

Nagano

Sarah_Elise schreef:
Koppelen heeft vaak ook gewoon even tijd nodig :) Je hebt ze vlakbij elkaar zitten, dus ze wennen nu in ieder geval aan elkaar. Als je ze bij elkaar zet (het liefst eerst op neutraal terrein), zorg dan dat ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Het is vaak zo dat vrouwtjes feller zijn op nieuwelingen, zij verdedigen hun territorium feller. Bij mij duurt het vaak een week voordat ze echt bij elkaar kunnen en dan nog 2 weken voor de groep weer goed stabiel is. Maar dan stop ik er wel veel tijd in. Hopelijk wordt het vrouwtje snel liever ;)

oke bedankt ja dacht ook aan twee weekjes anders mag het ook langer hoor doe het rustig aan en de net was ze al wat liever tegen haar
ja zij is de baas ook tegen binky hoor ze heeft haar vent onder de duim hoor :D :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:25

Hoe je het nu hebt, dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken kan ook agressie opleveren, pas dus goed op !!
Het beste is als ze niet bij elkaar zijn, dat ze elkaar ook niet zien

Nou Elize, zo makkelijk werkt het helaas niet, ik heb helaas veel konijnen gezien die echt goed aangepakt waren door een ander konijn ( Lees oren er af en flinke open bijtwonden )

Ik zal haar pas koppelen als ze 4 maand of ouder is, eerder niet !!
Dit is voor het konijntje heel stressvol en stress kan dodelijk zijn bij konijnen
Let dus goed op wat je doet

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:26

elize2310 schreef:
als het bij ons niet klikte gewoon laten, dat vrouwtje denkt nu van; he? neemt dat meisje nou mijn plaats in?!

daar went ze vanzelf aan en dan meestal komt het wel goed ;)

ja maar kleine lara ligt open op haar rugetje nu oor het krabben van mira
niet erg maar toch een jaap da zij dat het goed kwam heb zalf er voor
dus doe ik het liefs eerst met gaas er tussen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:30

Gaas er tussen wekt dan zeker agressie op, zeker nu het konijntje dus al verwond is zal ik haar zeker NIET koppelen !!
En zoals ik al eerder vroeg , hoe wil je het hebben, hoeveel voedsters en hoeveel rammen op hoeveel oppervlakte ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:31

Ik zie ook niet echt zitten en ook geen nut , ze is pas 6 weken laat haar nog lekker even alleen en begin dan pas aan koppelen te denken. Ze is al vrij vroeg opgehaald dan gelijk de stres van die 2 grote konijnen die haar nog net niet alle hoeken laten zien...

Als het Kerst was was ze nu serieus half dood tot dood geweest.... Utopia had de genadeklap gegeven..