Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:21

Ik heb ook weer een flink overschot vuurgarnalen, maar ook ik woon weer zover uit de richting -O-

Animal

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:23

Deze zag ik net op facebook, gaaf!!
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:38

Oke, wie heeft er een leuk idee voor mijn opnieuwe aquarium :P
Lek is gevonden en aquarium werkt weer.
Deze week ga ik een standaard ophalen.
Als ik dat gedaan heb, komt het aquarium op de standaard op de zolder te staan, en daar mag hij eerst een maand indraaien.
Maar dan..
Welke plantjes? Welke voedingsbodem is nou écht het beste?
En... Welke visjes, want ik wil gaan aanvullen. Kleurrijk, middelgroot en levendig en geschikt voor een 60liter panorama bak, wie heeft een leuk idee?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:43

De beste voedingsbodem is géén voedingsbodem :).

De planten is geheel afhankelijk van wat je wilt. Wil je veel groen? Of ook rode planten? Snelgroeiers of langzame groeiers? Ik ben zelf heel erg fan van de Cryptocoryne usteriana en de Anubias nana of barterii. Dit zijn beide langzame groeiers die niet veel licht nodig hebben.

Wat ik mooie vissen vind, zijn de hemelse pareldanio's, prima geschikt als mooie groep (minimaal 10) in een 60 liter bak :).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:00

Maar hoe leven mijn planten dan zonder voedingsbodem 0.o
En doe ik ze dan met of zonder bakje in t grind?
Pareldanio's zijn leuk :D heb je ook nog wat ideetjes voor iets grotere vissen? (ala formaatje dwerggourami?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:06

Je hebt vloeibare voeding, bijvoorbeeld of plantenvoeding in tabletvorm. Het nadeel van voedingsbodems is dat je ze na een jaar altijd moet vervangen omdat ze gaan rotten. Dus het is veel werk.

Wat vind je van Ramirezi of het antennebaarsje? Ik weet niet meer zo goed welke vissen je al hebt, dus ik weet niet of het past in je bestand aangezien het cichliden zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:09

hmm oke, dankjewel voor de info. En wat is handiger, tabletjes of vloeibaar?
Ik heb 3 kegelvlekjes en 3 zebradanio's, een clown pleco en een chinese algeneter.
De rest is ondertussen vermoord door de Esha2000.
Maar ik zou er heel graag een koekoeksmeerval en/of een duo zilveren modderkruipers bij willen hebben.. Is dat ook mogelijk?
En dan nog iets kleurrijks :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:15

_San87_ schreef:
Je hebt vloeibare voeding, bijvoorbeeld of plantenvoeding in tabletvorm. Het nadeel van voedingsbodems is dat je ze na een jaar altijd moet vervangen omdat ze gaan rotten. Dus het is veel werk.

Wat vind je van Ramirezi of het antennebaarsje? Ik weet niet meer zo goed welke vissen je al hebt, dus ik weet niet of het past in je bestand aangezien het cichliden zijn.

Ik voer mijn planten nauwelijks maar ze groeien als kool hier (echinodorus en vallisneria), zonder voedingsbodem. Ik heb ooit een voedingsbodem gehad, planten deden het er erg goed op, maar zonder kan dus ook prima. Overigens is de bodem bij mij niet gaan rotten, maar ik heb die bak ook niet heel lang gehad.
Of je tabletjes of vloeibaar moet hebben hangt van je planten af. Planten die eigenlijk meer moerasplanten zijn en hun wortels voornamelijk in de grond hebben, zoals echinodorus, kan je het beste een tabletje bij de wortels geven. Planten die meer waterplanten zijn en vaak ook wortels in het water hebben doen het goed op vloeibaar.

Ramirezi's zijn niet zo geschikt voor zo'n klein bakje, tenzij je er vrij weinig bij doet (ze kunnen vanaf 60cm maar dan niet teveel andere vissen).
Koekoeksmeerval ken ik niet, is dat een L-nummer? Zo ja, wat is het nummer?
Overigens zou ik wel wat vissen weg doen, je hebt nu wel een bijzondere combinatie, en als je er ook nog wat bij wilt gaat dat teveel en te onrustig worden. Ik zou gaan voor één soort schoolvis, één soort hoofdvis (koppeltje ergens van) en eventueel nog een (niet te groot wordende) L-nummer of twee. Dan zit je bak vrij vol, denk ik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:21

Chips, koekoeksmeerval worden 20 cm en moeten in groepjes van 5 worden gehouden. Helaas, ik heb geen bak van 1.50 breed :')

https://www.google.nl/search?hl=en&q=ko ... 0QWHlYCICA

ze zijn alleen zo schattig _/-\o_

Alleen, waar loos ik dan in vredesnaam mijn visjes? Mijn plakkers wil ik iig houden, de kegelvlekjes en danio's zouden weg kunnen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:23

Ik heb plantenvoeding van profito :)
Heb ik genomen op aanranden van een oude klasgenoot :P

@ Nachtlampje
Verkopen of misschien wilt iemand anders ze waar ze in het visbestand (en aquarium :')) passen?
Laatst bijgewerkt door Lieszje op 11-12-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:23

Ik heb zelf vloeibaar en tablet. Het is afhankelijk van de plant. Planten met grote bladeren zijn meer gebaat bij tabletvoeding bij de wortels, planten met kleinere bladeren kunnen met vloeibaar goed af.

Als eerste zou ik je groepen kegelvlekken en zebradanio's uitbouwen naar een optimalere groepsgrootte, dat houdt dus in rond de tien dieren.

Als je de Synodontis multipunctatus bedoelt, dan nee, deze vissen worden erg groot en moeten in groepen van minimaal 5 worden gehouden in een minimale afmeting van 1,50 m. Tevens is het een soort uit het Tanganyika meer en houdt het dus van rotsen. Modderkruipers zouden in principe moeten kunnen, ik weet niet hoe de zilveren modderkruiper eruit ziet? Misschien vind je de Indische modderkruiper (Pangio kuhli) leuk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:24

Century schreef:
_San87_ schreef:

Ik voer mijn planten nauwelijks maar ze groeien als kool hier (echinodorus en vallisneria), zonder voedingsbodem. Ik heb ooit een voedingsbodem gehad, planten deden het er erg goed op, maar zonder kan dus ook prima. Overigens is de bodem bij mij niet gaan rotten, maar ik heb die bak ook niet heel lang gehad.
Of je tabletjes of vloeibaar moet hebben hangt van je planten af. Planten die eigenlijk meer moerasplanten zijn en hun wortels voornamelijk in de grond hebben, zoals echinodorus, kan je het beste een tabletje bij de wortels geven. Planten die meer waterplanten zijn en vaak ook wortels in het water hebben doen het goed op vloeibaar.

Ramirezi's zijn niet zo geschikt voor zo'n klein bakje, tenzij je er vrij weinig bij doet (ze kunnen vanaf 60cm maar dan niet teveel andere vissen).
Koekoeksmeerval ken ik niet, is dat een L-nummer? Zo ja, wat is het nummer?
Overigens zou ik wel wat vissen weg doen, je hebt nu wel een bijzondere combinatie, en als je er ook nog wat bij wilt gaat dat teveel en te onrustig worden. Ik zou gaan voor één soort schoolvis, één soort hoofdvis (koppeltje ergens van) en eventueel nog een (niet te groot wordende) L-nummer of twee. Dan zit je bak vrij vol, denk ik.

Nee, is geen L-nummer en wordt ook nog eens zo'n 20 cm of groter. Niet te houden in 60 cm :).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:28

_San87_ schreef:
Ik heb zelf vloeibaar en tablet. Het is afhankelijk van de plant. Planten met grote bladeren zijn meer gebaat bij tabletvoeding bij de wortels, planten met kleinere bladeren kunnen met vloeibaar goed af.

Als eerste zou ik je groepen kegelvlekken en zebradanio's uitbouwen naar een optimalere groepsgrootte, dat houdt dus in rond de tien dieren.

Als je de Synodontis multipunctatus bedoelt, dan nee, deze vissen worden erg groot en moeten in groepen van minimaal 5 worden gehouden in een minimale afmeting van 1,50 m. Tevens is het een soort uit het Tanganyika meer en houdt het dus van rotsen. Modderkruipers zouden in principe moeten kunnen, ik weet niet hoe de zilveren modderkruiper eruit ziet? Misschien vind je de Indische modderkruiper (Pangio kuhli) leuk?

Nee ik zag al dat koekoeksjes niet konden :P
Zilveren modderkruiper is verwant aan de pangio kuhlii alleen dan ietsje kleiner volgens mij. Zag ze in de dierenwinkel, vond ze zo lief :3

Stel ik weet mijn kegelvlekjes en danio's te lozen,
zou ik dan bijvoorbeeld 10 pareldanio's, mijn 2 plakkers, 2 zilveren modderkruipers en een koppel gourami's kunnen? Of is dat echt te druk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:30

Nachtlampje schreef:
_San87_ schreef:

Nee ik zag al dat koekoeksjes niet konden :P
Zilveren modderkruiper is verwant aan de pangio kuhlii alleen dan ietsje kleiner volgens mij. Zag ze in de dierenwinkel, vond ze zo lief :3

Stel ik weet mijn kegelvlekjes en danio's te lozen,
zou ik dan bijvoorbeeld 10 pareldanio's, mijn 2 plakkers, 2 zilveren modderkruipers en een koppel gourami's kunnen? Of is dat echt te druk?

Dat zou wel moeten kunnen. Als de zilveren modderkruipers een beetje hetzelfde gedrag als de gewone kuhli's vertonen, dan denk ik niet dat het te druk wordt :).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:31

:D Dat klinkt namelijk wel leuk

Ok.. Nog 1 vraagje. (tenminste.. gewoon nog een vraag.)
Ik heb dus die leuke clown pleco, alleen.. Kan ik iets voor hem creeëren dat ik hem ook nog eens kan zien..?
Hij zit namelijk letterlijk dag en nacht onder zn stuk kienhout. Als ik voer, wordt dat door de stroming precies bij hem gedeponeerd.
Heel soms zie ik een stukje vin, maar als hij doorheeft dat ik daarnaar kijk dan trekt ie m snel in :')
Hij zwemt.. NOOIT.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:34

Op zich lijkt me dat wel een goed vissenbestand, maar gourami's die in een 60-cm bak passen, zoals de colisa chuna, houden nogal van hun rust. Ik ben bang dat je bak wel vrij druk is voor ze.
Laatst bijgewerkt door Century op 11-12-12 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:35

Zijn er nog andere mogelijke opties in kleurrijke visjes die dat wel goed aankunnen?
Die ook nog wat meer body hebben dan zo'n daniosardientje :P

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:37

Hoe lang heb je hem nu nachtlampje?
Ik heb ook een siamese algeneter die ik na de verhuizing heel lang heel weinig zag en later helemaal niet meer.
Dacht uiteindelijk ook dat ie dood was en had toen een afspraak voor die andere algeneters gemaakt.
Net voordat ik ze zou halen kwam ie ook opeens weer tevoorschijn, en sinds de andere er zitten zie ik hem weer vrolijk rondzwemmen :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:38

Mijn algeneter heb ik nu 3 maanden denk ik. De clown pleco-verstopper en de chinese algeneter zijn samen gekomen, de chinese die komt soms wel het raam nog eens afstoffen dus daar heb ik geen klachten over :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:40

Sommige vissen zwemmen ook haast nooit. :) Ik heb zelf twee panaque maccus (waarvan ik er net achter komt dat die dezelfde zijn als de clown pleco :)), ik dacht dat dat twee verschillende vissen waren...) maar die zie ik ook niet vaak. Ze hebben hun eigen vaste plek en daar zijn ze gelukkig :) (zoals wiki zegt: The clown pleco is a reclusive fish and will rarely stray from its chosen piece of driftwood) Ze eten overigens voornamelijk hout, daar heb je genoeg van voor hem?

Wat een andere vis betreft, dat is wel lastig... ik zou zo het eigenlijk niet weten... een betta misschien?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:43

Oeh nee betta's vind ik zo lelijk :o

Waarom wordt mij niet verteld dat mijn pleco hout eet 0.o hij heeft een groot stuk kienhout, voldoet dat?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:53

Ja hoor, zolang hij toegang heeft tot hout is dat prima :). Ze eten voornamelijk groenvoer (geschikte tabletten bijv.) en hout, en af en toe wat proteïne in de vorm van garnalentabletten, tubifex etc is ook goed voor ze.

Haha, ik vind betta's ook lelijk. Ik zou als ik jou was eens googlen op mooie (koppel-)visjes voor in een 60-cm bak. Wat dacht je van de dario dario? Kan volgens mij ook in een koppel gehouden worden, maar daar moet je zelf maar even op googlen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:09

Zou ik er ook garnalen bij kunnen doen, of is dat een lousy idee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:11

Nog over die garnalen (jullie gaan zo snel :') ) ik vind er zo veel zoooo mooi en leuk, maar denk dat er veel slachtoffer zullen worden van mijn axo's (bied ze wel ruim voldoende verstopplekken aan natuurlijk, maar dan nog...) en da's zo zonde van de 'speciaaltjes'. Dus zou ik sowieso wel voor vuurgarnalen willen gaan. Maar liefst viavia en niet van de winkel, dus zoek nog even rustig door :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:30

Solleke_Noah schreef:
Nog over die garnalen (jullie gaan zo snel :') ) ik vind er zo veel zoooo mooi en leuk, maar denk dat er veel slachtoffer zullen worden van mijn axo's (bied ze wel ruim voldoende verstopplekken aan natuurlijk, maar dan nog...) en da's zo zonde van de 'speciaaltjes'. Dus zou ik sowieso wel voor vuurgarnalen willen gaan. Maar liefst viavia en niet van de winkel, dus zoek nog even rustig door :)

Dat gaat geen enkele garnaal overleven.