Let wel, dat zal misschien deels natuurlijk gaan, maar training is daar vaak toch wel voor nodig. Anders kun je schapen gaan vangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
UK_eef schreef:Voor de rassenkenners een vraag.Mijn vriend en ik willen volgend jaar een hond omdat we beiden met honden zijn opgegroeid en we er op de boerderij veel profijt van (kunnen) hebben. Wat voor ras er dan bij ons past, tja...daar zijn we nog niet helemaal uit.
Woonsituatie: boerenbedrijf. Altijd iemand thuis, maar de hond moet wel een paar uur alleen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld aan het werk ben, of als de werknemers ook allemaal extern aan het werk zijn.
Activiteiten met de hond: een hond moet luisteren om hier op de boerderij te kunnen functioneren. Ik wil graag alle voordelen uit een hond gebruiken:
* vriendelijkheid voor de mensen die op bezoek komen of die hier werken,
* reactie geven bij ongewenst/nieuw bezoek,
* een hond die gewoon in huis leeft (tezamen met kinderen),
* een hond die overdag veelal buiten is, meegaat op de wagen/trekker/terreinauto,
* een hond die kan assisteren bij het verzamelen van de schapen,
* een hond die ook gewoon wat kan rondscharrelen maar in de buurt blijft als ik met de paarden bezig ben,
* een hond die kan assisteren bij het vangen van klein wild,
* formaat: middelgroot/groot (iig geen klein formaat).
Brand maar los!
Tigress schreef:Even nieuwschierigIk heb een hond in gedachte die ik als eerste wil, maar ben benieuwd waar jullie mee komen als ik mijn lijstje opnoem
Aangezien je eerst over het algemeen kleiner woont (hiermee bedoel ik; nog geen kast van een huis hebt) wil ik graag een hond die wat lager bij de grond staat (dus lager dan een labrador) Ik heb zelf een droomras in gedachte, maar ben benieuwd of jullie nog suggesties/aanvullingen qua rassen zouden hebben
-korthaar
-Kleinere/kortere hond (korter op de poten wil ik hiermee zeggen)
-geen modehondje
-pittig karakter mag er zeker wel in zitten
-ik wil er graag goed mee aan het werk kunnen gaan (dus trainen, sporten)
UK_eef schreef:Voor de rassenkenners een vraag.Mijn vriend en ik willen volgend jaar een hond omdat we beiden met honden zijn opgegroeid en we er op de boerderij veel profijt van (kunnen) hebben. Wat voor ras er dan bij ons past, tja...daar zijn we nog niet helemaal uit.
Woonsituatie: boerenbedrijf. Altijd iemand thuis, maar de hond moet wel een paar uur alleen kunnen zijn als ik bijvoorbeeld aan het werk ben, of als de werknemers ook allemaal extern aan het werk zijn.
Activiteiten met de hond: een hond moet luisteren om hier op de boerderij te kunnen functioneren. Ik wil graag alle voordelen uit een hond gebruiken:
* vriendelijkheid voor de mensen die op bezoek komen of die hier werken,
* reactie geven bij ongewenst/nieuw bezoek,
* een hond die gewoon in huis leeft (tezamen met kinderen),
* een hond die overdag veelal buiten is, meegaat op de wagen/trekker/terreinauto,
* een hond die kan assisteren bij het verzamelen van de schapen,
* een hond die ook gewoon wat kan rondscharrelen maar in de buurt blijft als ik met de paarden bezig ben,
* een hond die kan assisteren bij het vangen van klein wild,
* formaat: middelgroot/groot (iig geen klein formaat).
Brand maar los!
kimfeline schreef:Woonsituatie : Rijtjeshuis, wel genoeg ruimte in de buurt om uren zoet te zijn wat wandelen betreft, maar geen grote tuin etc. voor de hond.
Eisen/activiteiten :
* sociaal naar andere honden en mensen
* hond voor in huis, een knuffelkont
* een hond waar je uren mee kunt wandelen, maar in tijd van tijdnood ook even snel een ommetje mee kunt maken
* niet te veel vachtverzorging
* formaat : middelgroot/klein/groot, het kan me niet te gek!
kimfeline schreef:* sociaal naar andere honden en mensen
* hond voor in huis, een knuffelkont
* een hond waar je uren mee kunt wandelen, maar in tijd van tijdnood ook even snel een ommetje mee kunt maken
* niet te veel vachtverzorging
* formaat : middelgroot/groot
* waterrat
* ik ga de hond niet uitbrengen op wedstrijden, dat is me iets te veel van het goede. eventuele keuringen kunnen wel.
* ik houd van harige, pluizige honden, maar niet dat de vachtverzorging uren vergt.
Neej schreef:Hangt er ook een beetje van af wat je pluizig noemt natuurlijk, mijn spaniel vind ik ook behoorlijk harig en aaibaar, maar t is geen malamute-teddybeerlook-pluizig natuurlijk.. waar je ook rekening mee moet houden is de hoeveelheid zooi die een harige-hond-die-van-water-houdt meeneemt
Wat voor rassen vind je zelf aantrekkelijk?
UK_eef schreef:@ Anneliesdj: de schapen moeten bij elkaar gedreven worden als we die gaan verweiden. Ook worden hier elke dag de schapen gecontroleerd dus de hond zou daarbij mee kunnen helpen.
Bij klein wild valt te denken aan het ophalen van geschoten konijnen en hazen. Dit is meer een plus, het omgaan met schapen is echt een noodzakelijkheid.
kimfeline schreef:Neej schreef:Hangt er ook een beetje van af wat je pluizig noemt natuurlijk, mijn spaniel vind ik ook behoorlijk harig en aaibaar, maar t is geen malamute-teddybeerlook-pluizig natuurlijk.. waar je ook rekening mee moet houden is de hoeveelheid zooi die een harige-hond-die-van-water-houdt meeneemt
Wat voor rassen vind je zelf aantrekkelijk?
Berner Senner, Border Collie, Engelse cocker spaniel haha.
UK_eef schreef:@ Anneliesdj: de schapen moeten bij elkaar gedreven worden als we die gaan verweiden. Ook worden hier elke dag de schapen gecontroleerd dus de hond zou daarbij mee kunnen helpen.
Bij klein wild valt te denken aan het ophalen van geschoten konijnen en hazen. Dit is meer een plus, het omgaan met schapen is echt een noodzakelijkheid.
sallandval schreef:Tigress schreef:Even nieuwschierigIk heb een hond in gedachte die ik als eerste wil, maar ben benieuwd waar jullie mee komen als ik mijn lijstje opnoem
Aangezien je eerst over het algemeen kleiner woont (hiermee bedoel ik; nog geen kast van een huis hebt) wil ik graag een hond die wat lager bij de grond staat (dus lager dan een labrador) Ik heb zelf een droomras in gedachte, maar ben benieuwd of jullie nog suggesties/aanvullingen qua rassen zouden hebben
-korthaar
-Kleinere/kortere hond (korter op de poten wil ik hiermee zeggen)
-geen modehondje
-pittig karakter mag er zeker wel in zitten
-ik wil er graag goed mee aan het werk kunnen gaan (dus trainen, sporten)
een dwergpinchertje of boerenfox?
anneliesdj schreef:BC lijkt me juist geen goede keuze, ze vraagt om een hond die vriendelijk is tegen bekenden maar aanslaat bij vreemd bezoek. Een groot(ere) hond.
anneliesdj schreef:Ja kan ook, maar er zijn meer rassen die met schapen overweg kunnen dan enkel een border.
anneliesdj schreef:Mn cockers hebben veel problemen, niet alleen met ogen.
Bij wss komen ook heup, elleboog en oogproblemen voor.
Maar ik doelde vooral op cockers en spaniels in het algemeen.