Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:07

Wispeltuur schreef:
Ik had even een vraagje, ben namelijk benieuwd hoe jullie er over denken.
Men zegt dat je garnalen niet mee hoeft te rekenen in de 1cm vis per liter, het is niet dat ik mijn aquarium vol prop tot de max maar ik vind het fijn een richtlijn te hebben. Maar nu vroeg ik me af, hoe zit dit met waaierhanden en slakken? Moet je die wel mee tellen, een waaierhand word toch wel een flink stuk groter dan een mini garnaaltje en idem met een slak.

Enne, zijn er toevallig meer mensen met blauwe waaierhandjes?

Waaierhanden hebben een bepaald aantal liters nodig omdat ze behoorlijk groot worden. Ook vereisen ze een aardige doorstroming van de bak omdat ze hun voedsel uit het water 'filteren' met die waaierhanden. Ik zou zelf iedere waaierhand als vis tellen. Wat voor slakken gaat het om?

En de 1 cm vis per liter gaat lang niet altijd op, het is heel erg afhankelijk van welke soorten vissen je hebt/wilt gaan houden.

Kan je meer vertellen over welke bak je hebt (afmetingen) en de vissen die je wilt/hebt?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:07

Garnalen hebben een goede waterkwaliteit nodig dus zou er niet teveel vissen bij doen. Weet dat je voor bijvoorbeel 1 appelslak 10 liter water dient te rekenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:08

Eddy_Rocks schreef:
Wow wat klote weer van die bak :oo

Straks actieve kool in mijn filter gedaan, hopen dat mijn bakje weer normaal wordt. En levende muggelarven gekocht. Getsie! Maar de visjes zijn blij. :P

Een tip voor de volgende keer, rood hout minimaal 24 uur in water laten staan :D.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:11

Foto's komen vanavond nog niet, hopelijk morgen :)
Ik zag net een foto voorbij komen van een marmer molly..
Toen ik mijn ancitrussen heb gekocht heb ik gelijk black molly's, garnalen en platy's gekocht.
Het zijn alleen nog guppen en nu twijfel ik toch wel of de platy's ook niet van die marmer molly's zijn..
Of misschien zijn het gewoon molly's en platy's door elkaar :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:16

_San87_ schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Wow wat klote weer van die bak :oo

Straks actieve kool in mijn filter gedaan, hopen dat mijn bakje weer normaal wordt. En levende muggelarven gekocht. Getsie! Maar de visjes zijn blij. :P

Een tip voor de volgende keer, rood hout minimaal 24 uur in water laten staan :D.

Weten we dat ook weer... :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:26

Eddy_Rocks schreef:
_San87_ schreef:

Weten we dat ook weer... :')

Ik heb zelf ook rood hout, daar kwam echt heel veel zooi vanaf aan kleur, ik heb om de twaalf uur ongeveer het hout in vers water gezet en na ongeveer 24 uur kwam er niks meer af :).

_Reneee

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:28

Het was trouwens wel gewoon mopani (?) hout.. Heb het idee dat het nog niet echt minder wordt :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:53

Ik heb hout ook vaak eerst in een aparte bak waarvan ik het water vaker ververs. Maar dat is ook vaak omdat het hout niet zinkt, dus steen erop en wachten tot het zinkt. Zo heb ik de meeste verkleuring er al af voor het in de bak gaat. Soms verkleurt het dan nog steeds, maar dat trekt wel weer weg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:39

monnikenburg schreef:
takkie_muis schreef:
Wow wat een gafe aquariums komen er voorbij *\o/* , ooit als ik een eigen plekje heb wil ik ook blubbies *\o/* (naast de tropische slakken en giftige kikkers :') , vast ook nog een stel slangen etc :') ). Guppies maar misschien nog wat anderen <3

Ik heb visetende slangen, zo gaaf hihi
Wat voor gifkikkers heb je. ikke E. Tricolor.

in mijn dromen hele grote groene gele en roden := , nee heb nog niks helaas hooguit 2 konijnen -O- Geen ruimte en geen toestemming

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:48

Iemand hier interesse in een 60cm aqua?
Incl licht, excl verwarming en filter
25euro
In centrum Rotterdam ophalen
Morgen gaat ie op marktplaats
Begin januari af te halen

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:57

_San87_ schreef:
Wispeltuur schreef:
Ik had even een vraagje, ben namelijk benieuwd hoe jullie er over denken.
Men zegt dat je garnalen niet mee hoeft te rekenen in de 1cm vis per liter, het is niet dat ik mijn aquarium vol prop tot de max maar ik vind het fijn een richtlijn te hebben. Maar nu vroeg ik me af, hoe zit dit met waaierhanden en slakken? Moet je die wel mee tellen, een waaierhand word toch wel een flink stuk groter dan een mini garnaaltje en idem met een slak.

Enne, zijn er toevallig meer mensen met blauwe waaierhandjes?

Waaierhanden hebben een bepaald aantal liters nodig omdat ze behoorlijk groot worden. Ook vereisen ze een aardige doorstroming van de bak omdat ze hun voedsel uit het water 'filteren' met die waaierhanden. Ik zou zelf iedere waaierhand als vis tellen. Wat voor slakken gaat het om?

En de 1 cm vis per liter gaat lang niet altijd op, het is heel erg afhankelijk van welke soorten vissen je hebt/wilt gaan houden.

Kan je meer vertellen over welke bak je hebt (afmetingen) en de vissen die je wilt/hebt?

Het gaat om een 200L aqua van een meter met externe pomp, onder de uitstroom buis groeien hoge planten waar mijn wappers (waaierhandjes) zich altijd mooi voor nestelen. Ik zorg ook voor voldoende zweefvuil/voer. Beestjes doen het heel goed en heb de 2 rode dames uitgebreid met 2 blauwe mannen. De blauwe willen overigens niet bepaald bovenin voor de uitstroom zitten, die zitten meestal onder een steen oid. in de stroming.

Mijn visbestand op het moment:
3 collisa lalia 1 m 2v
8 bijlzalmen
7 iriatherina werneri (mijn favoriete visjes, ik wil de groep graag uitbreiden maar op het moment de mogelijkheid niet voor ivm drukte in de bak)
6 corydora panda
2 apistogramma cacatuoides double red 1 m 2v
3 stiphodon rainbowcollor jammer genoeg heb ik hier 3 mannen van.. zou graag 1 man 2 vrouw willen
en nog 4 waaierhanden, 2 rode vrouwen en 2 blauwe mannen

Er is mij toen de tijd verteld door de aquarium winkel dat ik de waaierhanden niet mee hoefde te tellen, ik twijfelde al een beetje aan het advies maar kon er op internet eigenlijk helemaal niets over vinden.

Wat vinden jullie zo van het bestand? Heb zelf soms het idee dat het te druk is maar de vissen en garnalen leven vredig samen, de bak is niet vuil en de waardes zijn ook allemaal correct.

Ik ben op zich heel tevreden over mijn bestand ik zit alleen nog met een algeneter in mijn maag. Ik had een ancistrus maar mijn lieve vriendin at al mijn planten op ondanks het dagelijkse bijvoeren van tabletten en komkommer/courgette.. Heb haar dus met pijn in mijn hart terug moeten brengen, heb echt een zwak voor ancistrusjes.
Er werden mij toen de Stiphodons sp aangeraden maar ze doen toch minder goed werk als de Ancistrus, daarbij baal ik dus dat ik 3 mannen heb..

Slakken was gewoon een vraag omdat ik ze ooit nog een keer zou willen, op het moment niet van toepassing. In ieder geval iets moois wat niet of niet te snel voortplant :P

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:43

takkie_muis schreef:
in mijn dromen hele grote groene gele en roden := , nee heb nog niks helaas hooguit 2 konijnen -O- Geen ruimte en geen toestemming

haha ik dacht dat je al wat had.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:53

Mijn garnalen kweken zo hard ;( :')
Helaas was na het schoonmaken gisteren mijn sponsfilter ermee opgehouden. Nu een nieuwe interne Eheim gekocht. Garnalen gaan vol in de uitstroom hangen :') en gelijk 4 Kuhli's gescoord want de planaria wordt erger lijkt t. Wel een dode barbeel gisteren helaas. Ga nu niet meer bijkopen maar als ze allemaal dood zijn komt er iets anders voor in de plaats

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:56

Lust Cupje ook posthoorntjes San87? En hoe groot wil je de slakjes hebben? Ik vind zelf een paar poelslakjes best fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:20

Ik meld me ook weer. Heb een 40 liter aquariumpje met helaas weinig vuurgarnalen. Wil er graag meer. Maar vind ze in de winkel erg duur. En er zwemmen nog een stuk of 15 rasbora's rond.

Andere aquarium is 80 cm. Hier zwemmen 6 citroen tetras en 5 hoogvinkarpers en 1 zwaardrager man. Dit is dus mijn opvang bak. En kweekbak voor planten. Aangezien ik aan het sparen ben voor een 1.20 bak.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:30

Je woont helaas niet in de buurt. Ik kan wel garnalen proberen te verzenden maar ben zo bang dat ze allemaal dood aankomen met deze kou

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:03

Wispeltuur schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat om een 200L aqua van een meter met externe pomp, onder de uitstroom buis groeien hoge planten waar mijn wappers (waaierhandjes) zich altijd mooi voor nestelen. Ik zorg ook voor voldoende zweefvuil/voer. Beestjes doen het heel goed en heb de 2 rode dames uitgebreid met 2 blauwe mannen. De blauwe willen overigens niet bepaald bovenin voor de uitstroom zitten, die zitten meestal onder een steen oid. in de stroming.

Mijn visbestand op het moment:
3 collisa lalia 1 m 2v
8 bijlzalmen
7 iriatherina werneri (mijn favoriete visjes, ik wil de groep graag uitbreiden maar op het moment de mogelijkheid niet voor ivm drukte in de bak)
6 corydora panda
2 apistogramma cacatuoides double red 1 m 2v
3 stiphodon rainbowcollor jammer genoeg heb ik hier 3 mannen van.. zou graag 1 man 2 vrouw willen
en nog 4 waaierhanden, 2 rode vrouwen en 2 blauwe mannen

Er is mij toen de tijd verteld door de aquarium winkel dat ik de waaierhanden niet mee hoefde te tellen, ik twijfelde al een beetje aan het advies maar kon er op internet eigenlijk helemaal niets over vinden.

Wat vinden jullie zo van het bestand? Heb zelf soms het idee dat het te druk is maar de vissen en garnalen leven vredig samen, de bak is niet vuil en de waardes zijn ook allemaal correct.

Ik ben op zich heel tevreden over mijn bestand ik zit alleen nog met een algeneter in mijn maag. Ik had een ancistrus maar mijn lieve vriendin at al mijn planten op ondanks het dagelijkse bijvoeren van tabletten en komkommer/courgette.. Heb haar dus met pijn in mijn hart terug moeten brengen, heb echt een zwak voor ancistrusjes.
Er werden mij toen de Stiphodons sp aangeraden maar ze doen toch minder goed werk als de Ancistrus, daarbij baal ik dus dat ik 3 mannen heb..

Slakken was gewoon een vraag omdat ik ze ooit nog een keer zou willen, op het moment niet van toepassing. In ieder geval iets moois wat niet of niet te snel voortplant :P

Het is wel een beetje een allegaartje, maar als het goed gaat, dan gaat het goed :). Ik tel zelf het aantal liters dat een garnaal nodig heeft wel mee, het zijn immers net zo goed bewoners :).

Met slakken hoef je imo niet echt rekening te houden, tenzij je voor slakken gaat die echt groot worden, zoals appelslakken. Anetome's hoef je geen rekening mee te houden, bijv..

Sappos schreef:
Lust Cupje ook posthoorntjes San87? En hoe groot wil je de slakjes hebben? Ik vind zelf een paar poelslakjes best fijn

Cupcake lust alle slakken :D. Hij zuigt ze uit hun huisje, dus de vorm van het huisje maakt niet uit :). Afmetingen maken weinig uit, als het maar kleiner dan 1 cm is :).

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:07

Nog geen lege tictacdoosjes hier... Ik doe mijn best wat te zoeken.
Ik heb er trouwens japonica garnaaltjes in nu, ik advies gevraagd voor het aantal 'maakt niet uit'. Lees ik nu dat je er minimaal wel 10 moet hebben en ik heb er 6.. Maar weer terug naar de winkel dus. -O-
Ik vind ze trouwens ook super leuk en kan ze amper vinden in mijn planten woestenij, dus wat meer is geen probleem!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:14

Ik ben ook wel geïnteresseerd in garnaaltjes-overschot (zouden gedeeltelijk als voer dienen :o ) maar ik woon in België, en verzenden lijkt me niet echt mogelijk? Wel jammer want in de winkel vind ik ze net even te duur als ze toch snel opgevreten worden ^^

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:23

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:40

Solleke_Noah schreef:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in garnaaltjes-overschot (zouden gedeeltelijk als voer dienen :o ) maar ik woon in België, en verzenden lijkt me niet echt mogelijk? Wel jammer want in de winkel vind ik ze net even te duur als ze toch snel opgevreten worden ^^

Ik ben nog niet zo thuis in de garnalen, maar volgens mij kweken de meeste garnaaltjes heel makkelijk.
Je kan er ook een stuk of wat kopen en in een aparte bak zetten, de kweek kan dan als voer dienen.
Zelf heb ik geen zin in een overschot, daarom heb ik voor Japonica garnaaltjes gekozen omdat bij deze de eitjes alleen uitkomen in brak/zout water.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:43

Dat dacht ik eerst te doen maar het 'aquarium' dat ik nog over heb was te klein voor de garnalen (iets van 30 x 40 cm). Dus ben ik nu aan het denken om maar meteen een grote hoeveelheid garnalen in mijn meterbak te doen, wat kan overleven en voortplanten is zeker welkom! en wat opgevreten wordt, dat is heel jammer maar opzich niet zo'n ramp... ik heb twee vreetgrage axolotl's in de meterbak, vandaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:59

Solleke_Noah schreef:
Dat dacht ik eerst te doen maar het 'aquarium' dat ik nog over heb was te klein voor de garnalen (iets van 30 x 40 cm). Dus ben ik nu aan het denken om maar meteen een grote hoeveelheid garnalen in mijn meterbak te doen, wat kan overleven en voortplanten is zeker welkom! en wat opgevreten wordt, dat is heel jammer maar opzich niet zo'n ramp... ik heb twee vreetgrage axolotl's in de meterbak, vandaar :)

Vuurgarnaaltjes kunnen prima in dat bakje leven.

@Sappos denk ook dat het idd te koud is. Hoe ver woon je van mij vandaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:00

Zal van de week eens foto's maken van mijn aquariums.

En ook gelijk die van mijn vader. Die 1.60 lang <3 maar die onderhoudt ik half. Omdat ik meer verstand heb van de planten dan hem

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:12

Solleke_Noah schreef:

Oeh axolotl's, gaaf zeg!
Volgens mij moeten garnalen in een 30 bij 40 bak wel kunnen hoor!
Alleen niet de waaierhanden, die worden groter. Maar nogmaals, ik ben geen garnalen expert...
Hier vind je veel info over de garnaaltjes: http://www.garnalenwereld.nl/index.php?page_ID=35
De hommelgarnaal vind ik ook erg mooi! wie weet...