_San87_ schreef:Waaierhanden hebben een bepaald aantal liters nodig omdat ze behoorlijk groot worden. Ook vereisen ze een aardige doorstroming van de bak omdat ze hun voedsel uit het water 'filteren' met die waaierhanden. Ik zou zelf iedere waaierhand als vis tellen. Wat voor slakken gaat het om?
En de 1 cm vis per liter gaat lang niet altijd op, het is heel erg afhankelijk van welke soorten vissen je hebt/wilt gaan houden.
Kan je meer vertellen over welke bak je hebt (afmetingen) en de vissen die je wilt/hebt?
Het gaat om een 200L aqua van een meter met externe pomp, onder de uitstroom buis groeien hoge planten waar mijn wappers (waaierhandjes) zich altijd mooi voor nestelen. Ik zorg ook voor voldoende zweefvuil/voer. Beestjes doen het heel goed en heb de 2 rode dames uitgebreid met 2 blauwe mannen. De blauwe willen overigens niet bepaald bovenin voor de uitstroom zitten, die zitten meestal onder een steen oid. in de stroming.
Mijn visbestand op het moment:
3 collisa lalia 1 m 2v
8 bijlzalmen
7 iriatherina werneri (mijn favoriete visjes, ik wil de groep graag uitbreiden maar op het moment de mogelijkheid niet voor ivm drukte in de bak)
6 corydora panda
2 apistogramma cacatuoides double red 1 m 2v
3 stiphodon rainbowcollor jammer genoeg heb ik hier 3 mannen van.. zou graag 1 man 2 vrouw willen
en nog 4 waaierhanden, 2 rode vrouwen en 2 blauwe mannen
Er is mij toen de tijd verteld door de aquarium winkel dat ik de waaierhanden niet mee hoefde te tellen, ik twijfelde al een beetje aan het advies maar kon er op internet eigenlijk helemaal niets over vinden.
Wat vinden jullie zo van het bestand? Heb zelf soms het idee dat het te druk is maar de vissen en garnalen leven vredig samen, de bak is niet vuil en de waardes zijn ook allemaal correct.
Ik ben op zich heel tevreden over mijn bestand ik zit alleen nog met een algeneter in mijn maag. Ik had een ancistrus maar mijn lieve vriendin at al mijn planten op ondanks het dagelijkse bijvoeren van tabletten en komkommer/courgette.. Heb haar dus met pijn in mijn hart terug moeten brengen, heb echt een zwak voor ancistrusjes.
Er werden mij toen de Stiphodons sp aangeraden maar ze doen toch minder goed werk als de Ancistrus, daarbij baal ik dus dat ik 3 mannen heb..
Slakken was gewoon een vraag omdat ik ze ooit nog een keer zou willen, op het moment niet van toepassing. In ieder geval iets moois wat niet of niet te snel voortplant