Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:29

Tja, ik vind het een groot treurig verhaal, waar de mens weer eens een dier uit buit voor geldelijk gewin.
Dierenwelzijn komt daarbij vanzelf op de laatste plaats.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:51

Zelfs goudvissen hebben het dan nog ietsje beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42086
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:53

Ragdollcat schreef:
Zelfs goudvissen hebben het dan nog ietsje beter.


Laten we zeggen dat die over het algemeen vele malen korter last hebben van hun te kleine verblijf.

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:53

Helaas ja.

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:59

Blackfish! Aanrader!

Lotte

Berichten: 491
Geregistreerd: 06-02-08

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:26

Ben ik niet met je eens. Begrijp me niet verkeerd ik vind het goed dat dit soort taferelen door een docu aan de massa worden voorgelegt en de docu krijgt (naar wat ik gezien heb) ook vrij goede recenties maar deze docu is alleen 'nuttig' als je nog helemaal niets weet van het onderwerp. De meeste beelden zijn ook gewoon op youtube te vinden en de docu komt niet met veel nieuwe informatie of beelden. Natuurlijk had je de trainers, die ik wel een aanvulling vond maar zelfs vanuit hun waren er niet veel 'schokkende of nieuwe dingen' om het zo maar te zeggen, hoogstens een 'leuke' anekdote.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:18


mychamp

Berichten: 628
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:07

Ik heb de documentaire gezien, ben zeer onder de indruk... Echt heel erg heftig.. Ben nu zeker 100 % tegen orka's in gevangenschap...

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:59

Wat ik mezelf nou echt afvraag: Hoeveel van jullie zijn daadwerkelijk een keer achter de schermen geweest, hebben zelf met zeezoogdieren gewerkt of hebben dierengedrag bestudeerd?

En dan nog een vraag: hoeveel van jullie zetten zijn paard opgesloten in een stal?


Onlangs heb ik dit gereageerd op een kranten artikel over bonfire:

Citaat:
Een tijger of een aap trainen voor het circus vinden we zielig, nog maar niet te spreken over dolfijnen... Terwijl dolfijnen juist op een hele vriendelijke manier getraint worden (die worden namelijk getraind met positieve bekrachtiging: er word iets aangenaams toegevoegd als ze gedrag laten zien wat gewenst is, bij ongewenst gedrag is het een negatieve bekrachtiging: er word iets wat het dier graag wil weggehaald.) De dolfijn springt hoog als de trainer het commando geeft: dolfijn krijgt vis: dolfijn springt te laag (of niet) krijgt geen vis.

Is de normale manier van paard rijden juist met heel veel dwang (die worden veelal getraind onder het zadel met positieve correctie: er word iets onaangenaams toegevoegd bij ongewenst gedrag en er word bij gewenst gedrag gebruik gemaak van een negatieve correctie; iets onaangenaams word weggehaald). Paard is te langzaam: por in de ribben, paard loopt goed: geen por in de ribben.

Uiteindelijk draait het uit op hetzelfde liedje: beide diersoorten leven in gevangeschap en moeten werken voor de mens, maar wat hij zegt: een paard is niet zielig als die getraind word maar een tijger, aap of dolfijn wel?

En voordat de discussie oplaait over wel en niet gedomesticeerde dieren: een paard loslaten in het wild is ook nog steeds prima in staat om te overleven: vlucht instinct zit erin, hij weet nog steed dat ruwvoer heel belangrijk is en hij kan zich vaak nog voortplanten. Enige verschil is dat we paarden al zo lang in gevangeschap houden en in zulke grote aantallen dat we zijn gaan selecteren op eigenschappen die belangrijk zijn voor ons waardoor een paard beter in zijn takt van sport-doel kan presteren (daarom zijn er rassen). Idem voor de hond, idem voor de kat, konijn. We houden nog te kort wilde dieren in gevangschap om zulke selecties te hebben kunnen maken met apen, dolfijnen of tijgers. Of om er zulke verschillen in te krijgen als wat we bij paardenrassen wel hebben. Vele kleinere genepoel in gevangeschap.

Ballard_L

Berichten: 2501
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:29

Ik heb stage gelopen bij het dolfinarium en ben dus ook achter de schermen geweest. Daarnaast studeer ik Diermanagement dus weet ik genoeg over ethologie. Ik ben inderdaad van mening dat het trainen op een goede wijze gebeurd. Wel vind ik soms dat de dieren in een te klein bassin gehouden worden. (zoals de dolfijnen in de koepel...hebben wel een verbinding met buiten, maar dat is ook erg klein) zeker orka's die nog groter zijn, hebben eigenlijk te kleine bassins. Zo krijg je irritaties en agressief gedrag. Vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Ik denk dat als seaworld bijv een heel groot bassin achter het shamustadion bouwt (en dan ook echt groot, niet dat ze als visjes ineen kkom rond moeten zwemmen) de situatie veel beter word. Denk alleen dat dieren zoals Tilikum gewoon een trauma hebben en dus eigenlijk altijd onvoorspelbaar zullen blijven.

over het in het wild vrijlaten enzo: denk niet meer dat dat kan bij dolfijnen...ze zijn afhankelijk geworden van de mens. Tuurlijk als er een levende vis ontsnapt gaan ze erachteraan, maar in een oceaan achter een school vissen aangaan...ik weet het niet

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:56

Urko: zie mijn reacties in het Blackfish topic

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:13

Urko, ik heb niets tegen het trainen van dieren. Wel wanneer deze dieren in een te kleine huisvesting worden gehouden, die werkelijk niets meer met hun natuurlijke omgeving gemeen heeft. Die zelfs hun zintuigen in de weg staat. Verder zijn orka's publiekstrekkers en brengen daarom de betreffende parken gouden geld in het laatje. Ze worden altijd onwaardig gehouden en altijd te klein, ik vind dat men daarom zekers met deze dieren geen fokprogramma op moet stellen. Het gaat te vaak mis en de dieren vertonen enorm vaak gestressed en onnatuurlijk gedrag. Dat ze onder enorm lawaai hun kunstjes moeten uitvoeren, is wel het minste van hun problemen.
Een paard komt uit zijn box, een orka nooit, die kan nooit even 'de benen' strekken, ziet nooit een andere omgeving en zit zijn hele leven in een bassin die niet op zijn formaat is aangepast en kijt altijd tegen beton, ze vervelen zich te pletter en vertonen gestressed gedrag.

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:01

@mindim: ze gaan loro parque gelukkig uitbreiden . De orka's krijgen dus meer ruimte.

Wist je dat er in verschillende dolfinariums in de wereld tegenwoordig open dive word gedaan met de dieren? Die gaan dus regelmatig mee de open zee op en kunnen dan doen wat ze willen. In america zit zelfs een park waar de dieren gemakkelijk over het hek kunnen zwemmen en weg kunnen gaan en dat is in al die jaren 1 keer gebeurt. Terwijl daar toch meer dan 35 dieren (and counting) zitten.

Zegt voor mij meer dan genoeg over de "vreselijke" omstandigheden waarin deze dieren gehouden worden.


weet er iemand hoe de hoorzitting afgelopen week is gegaan over morgan?

Ballard_L

Berichten: 2501
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:13

Dat zou echt de perfecte oplossing zijn :) denk alleen dat veel dolfinaria daar geen mogelijkheid toe hebben

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:25

Ik kreeg gisteren ook het bericht dat de show in SeaWorld Orlando een aantal maanden niet wordt uitgevoerd vanwege werkzaamheden aan het mainpool. Ik hoop zelf stiekem uitbreiding van dit mainpool, maar ben er helaas nog niet achter wat de werkzaamheden daadwerkelijk inhouden.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

Urko schreef:
Wist je dat er in verschillende dolfinariums in de wereld tegenwoordig open dive word gedaan met de dieren? Die gaan dus regelmatig mee de open zee op en kunnen dan doen wat ze willen. In america zit zelfs een park waar de dieren gemakkelijk over het hek kunnen zwemmen en weg kunnen gaan en dat is in al die jaren 1 keer gebeurt. Terwijl daar toch meer dan 35 dieren (and counting) zitten.

Zegt voor mij meer dan genoeg over de "vreselijke" omstandigheden waarin deze dieren gehouden worden.

En wat zegt jou dat dan? Dat die dieren inmiddels zo verstoord zijn dat ze niet eens meer weten wat ze moeten doen? Dat ze waarschijnlijk niet eens meer in het wild zouden kunnen overleven? Of kom je nu met een onzinverhaaltje dat die dieren het bést naar hun zin hebben, anders zouden ze wel gaan?

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:53

Ik kan trouwens niks vinden wat betreft die "open dive" :( Heb je een link?

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:24

Katie Sado en Bob Bailey hebben dolfijnen getraind voor het amerikaanse leger en die dieren gingen ook in alle vrijheid mee de zee op. Katie heeft volgens mij zelfs diern getraind die enkel en alleen in het wild geleeft hebben.

en in curacoa http://www.dolphin-academy.com/programs ... lphin-dive vind ik direct via google.

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:24

Wow, ze krijgen wat meer ruimte? Kom op, dat zet toch geen zoden aan de dijk. Jammer dat mensen het nog steeds goed blijven praten, bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:24

Urko schreef:
Katie Sado en Bob Bailey hebben dolfijnen getraind voor het amerikaanse leger en die dieren gingen ook in alle vrijheid mee de zee op. Katie heeft volgens mij zelfs diern getraind die enkel en alleen in het wild geleeft hebben.

en in curacoa http://www.dolphin-academy.com/programs ... lphin-dive vind ik direct via google.

Die dieren zijn opgeleid om in zee te zwemmen en daar hun kunstje te doen, dat doen ze niet met de gemiddelde show dolfijn of orka.
Misschien kun je ook een link geven naar een dolfinarium welke dit ook doen?

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:53

Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook. Orca's die opgesloten zitten zoals een Morgan, en al die andere arme dieren... die dan af en toe even mee mogen. Al was het waar, het brengt gewoon niks, helemaal niks voor die dieren. Want ze gaan vast niet dagelijks, zoals je je hond even laat rennen en de ruimte geeft.

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:12

die dieren doen ook gewoon shows ... even verder kijken op de site Mindim.

En in curacoa gaan ze echt dagelijks. Gewoon na te lezen op de site.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:18

Dat is er eentje. Welke zijn dan die andere van die "verschillende dolfinariums in de wereld"?

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:23

Weet je wat jij moet doen GamblersCup? Even naar Imata mailen, die kunnen je meteen even alle adressen sturen van hoe en wat en waar en wanneer.... ik weet dat er nog een in florida zit maar ik ken ook niet alle dolfinariums uit de wereld helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:28

Urko schreef:
Weet je wat jij moet doen GamblersCup? Even naar Imata mailen, die kunnen je meteen even alle adressen sturen van hoe en wat en waar en wanneer.... ik weet dat er nog een in florida zit maar ik ken ook niet alle dolfinariums uit de wereld helaas.

Als je dat niet weet, moet je het ook niet hebben over verschillende dolfinarias die dat doen. Jij komt daar mee en als iemand daar dan verder naar informeert, geef je niet thuis. Maw, je weet het van eentje en gooit het hier op het forum als zijnde normaalste zaak van de wereld voor dolfinaria :roll:
Ik ga de site even verder bekijken.

En welk park is dit?
Citaat:
In america zit zelfs een park waar de dieren gemakkelijk over het hek kunnen zwemmen en weg kunnen gaan en dat is in al die jaren 1 keer gebeurt. Terwijl daar toch meer dan 35 dieren (and counting) zitten.


Misschien kun je ook even een verwijzing geven naar de link waar staat dat het verblijf van de orca's in loro parque groter wordt. Met google kan ik het zo 123 niet vinden, ook niet op de site van loro parque zelf, wel dat het vogelverblijf enorm uitgebreid gaat worden.