Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:42

Dorine92 schreef:
Evi84 schreef:

Maar volgens de wet is TS de eigenaar wel - gezien er een overeenkomst was tussen TS en de vorige eigenaar, die ze beiden bevestigen.

Hihi dus dan zou ik volgens de wet moeten betalen maar volgens het asiel de kat niet terugkrijgen? Dus dan kan ik én betalen én mijn kat kwijt zijn? Dat kan natuurlijk niet. Het is of het één of het ander

Maar het standpunt van het asiel was toch vanaf het allereerste moment; het gaat je geld kosten; ofwel om hem terug te krijgen, ofwel door afstand te doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:43

Anoniem schreef:
Dorine92 schreef:

Nee, niet TS, de eigenaar! En volgens het asiel is TS de eigenaar niet.

Maar waarom wilden ze dan woensdagochtend de kat tegen betaling meegeven aan iemand die niet de eigenaar is? Dat is toch op zijn minst vreemd?

Dat heb ik net uitgelegd. Ze hebben tijd gehad het dier en de chip te onderzoeken en zijn nu waarschijnlijk een bepaalde mening toegedaan.
Daarnaast heb je mijn vraag niet beantwoord of je toentertijd dierenarts hebt ingeschakeld. Dit omdat dat een reden kan zijn[/quote]
Nee de kat en de chip waren al onderzocht hij zat er al 2 dagen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:44

Als het om een weggelopen kat was gegaan, dan had het asiel in zijn recht gestaan. Alleen was het geen weggelopen kat, maar een kat die in zijn eigen territorium rondliep. Daardoor is de wettelijke basis om geld te vragen of als asiel eigenaar te worden flinterdun.

En dat verhaal over manklopen en een stoffig uiterlijk klinkt leuk om het op verwaarlozing te gooien, maar de kat was volgens TS ook weldoorvoed en als de mankheid een oude, goed behandelde verwonding is en dat stoffige uiterlijk gewoon het uiterlijk is waar de kat mee bedeeld is, dan is er echt geen juridische basis voor het claimen van verwaarlozing.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:44

Cowboy55 schreef:
soloro schreef:

Jawel! Als de kat binnen 14 dagen niet opgehaald wordt, dan wordt het asiel de eigenaar :)

Stomme vraag wellicht, maarre: wat als ik op vakantie ben?

Bij het asiel waar ik wel eens vrijwilligerswerk doe is eens een kat geweest die pas na een aantal weken door de eigenaar werd opgehaald, deze was toen volgens mij op vakantie. Had zelfs al het hele traject van quarantaine doorgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:48

En wat wil je hier nog met dit topic bereiken TS ?

en Ik zou heel graag antwoord op de vraag hebben of je toentertijd het dier onder medische behandeling gesteld hebt. Overal geef je antwoord op behalve deze vraag

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:51

Anoniem schreef:

Laten weten hoe het afloopt voor alle nieuwsgierige bokkers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:52

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Jaaaa! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:52

En bruintje een vraagje. Men had het vermoeden dat jij een bekende van TS was. Ben jij misschien de vorige eigenaar ?

Ja ik weet het zoals je in een pb al gezegd heb ik kan mensen laten lachen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:54

bridgetF schreef:
en is het niet zo dat als je een dier (hond, paard, kat) een X aantal maanden/jaren aantoonbaar hebt verzorgd en financieel hebt onderhouden je het eigendomsrecht kan claimen of automatisch eigenaar word?

Nee, dat zou een mooie bedoening zijn zeg!
Iemand steelt mijn dier, zorgt ervoor dat het onder de radar blijft en gaat er een X aantal maanden voor zorgen. Vervolgens ontdek ik waar mijn gestolen dier zich bevindt en dan kan ik het niet terug krijgen omdat de dief er al zoveel maanden voor gezorgd heeft en dus eigenaar is geworden?
Dat is wel een hele goedkope manier om aan een heel goed paard te komen....

Als er onduidelijkheid is over het eigendom van een dier kan een rechter wel kijken naar wie de voorgaande periode de (meeste) kosten voor onderhoud en verzorging heeft gemaakt. Dat kan een een aanwijzing zijn voor het eigendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:54

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Besef jij dat ook al noem je geen namen, dat als iemand van het dierenasiel herkent dat dit over hun asiel gaat ze je kunnen aanklagen wegens smaad en laster ?
Maar dat weten de juristen onder ons hoe dat zit vermoed ik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-18 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:55

Anoniem schreef:
En bruintje een vraagje. Men had het vermoeden dat jij een bekende van TS was. Ben jij misschien de vorige eigenaar ?

Zo zie je maar weer dat humor en mateloze irritatie dicht bij elkaar liggen

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:56

Ah, verklaar eens exact waarom TS een klacht van laster en smaad zou krijgen dan? Ik zie geen enkele reden waarom dat zou standhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:56

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Ja zeg dat mag ik wel hopen :j !!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 14:56

Anoniem schreef:

Vorige eigenaar zit niet op bokt en nogmaals ik ken Bruintje niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:57

Cowboy55 schreef:
Anoniem schreef:

Zo zie je maar weer dat humor en mateloze irritatie dicht bij elkaar liggen

Nooit gezegd dat ik humor heb, heb ik namelijk niet. Dit werd mij in een pb verteld door bruintje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:57

Evi84 schreef:
Ah, verklaar eens exact waarom TS een klacht van laster en smaad zou krijgen dan? Ik zie geen enkele reden waarom dat zou standhouden.

Was er bang voor dat TS zich in de nesten zou werken

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:58

Anoniem schreef:
Besef jij dat ook al noem je geen namen, dat als iemand van het dierenasiel herkent dat dit over hun asiel gaat ze je kunnen aanklagen wegens smaad en laster ?

Tuurlijk niet, want ze heeft nergens het asiel bij naam genoemd.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:58

Ik snap dat het heel vervelend is dat je kat ineens gevangen is. Zelf werk ik bij de dierenambulance waar ook vaak mensen bellen een zwerfkat te zien en of we die kunnen ophalen. Het is dan de vraag of die kat inderdaad een zwerfkat is of niet. Waarschijnlijk dachten ze aan een verwilderd exemplaar. Ze hebben ook kosten moeten maken hem te vangen. Dat de chip niet op juiste gegevens staat en de kat niet een herkenbaar bandje om had met zijn gegevens, daarmee neem je als eigenaar ook een risico. Ik zal het verlies maar gewoon accepteren, betalen voor de kosten die ze gemaakt hebben. Het asiel moet ook ergens van bestaan. En zorgen dat de kat voortaan een bandje met adresgegevens omgeeft. Zodat het niet nogmaals gebeurd en je je kat weer terughebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:59

Xanthippe schreef:
Anoniem schreef:

Maar asiel kan zich wel herkennen in het topic en kat is bewijs dat het over hen gaat

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:00

Anoniem schreef:
Evi84 schreef:

Was er bang voor dat TS zich in de nesten zou werken

Neen, je stelt het als een vaststaand feit - ik zie nog steeds geen grondslag hiervoor. Dus ik vraag nogmaals je beschuldiging eventjes te verduidelijken met feiten en voorbeelden aub.

Want ik vind iemand beschuldigen van laster en smaad, wel een heel erg zware beschuldiging eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 15-01-18 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:00

Dat is het hem juist, een bandje kan niet bij deze kat, daar is ze niet handelbaar genoeg voor.
En daarbij nog, als de kat het bandje na 10 minuten uitspeelt, en na 15 minuten komt de ambulance langs en neemt ze mee, kunnen ze TS nog altijd aansmeren dat zo zogezegd niet voor adresgegevens gezorgd heeft. En dat is zever natuurlijk, want dat heef ze wél gedaan door het beest te laten chippen én registreren.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:01

Anoniem schreef:
Maar asiel kan zich wel herkennen in het topic en kat is bewijs dat het over hen gaat

Kan goed zijn, maar zolang TS zich niet uitspreekt over de juiste naam van asiel (en voor mijn part ook de naam van de kat), kan er niemand haar iets ten laste legge qua smaad/laster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:01

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Vorige eigenaar zit niet op bokt en nogmaals ik ken Bruintje niet

Ik krijg alle antwoorden zelfs antwoord voor een ander. Maar nog steeds benieuwd naar de medische verzorging van de manke poot.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:03

Roodvos schreef:
bridgetF schreef:
en is het niet zo dat als je een dier (hond, paard, kat) een X aantal maanden/jaren aantoonbaar hebt verzorgd en financieel hebt onderhouden je het eigendomsrecht kan claimen of automatisch eigenaar word?

Nee, dat zou een mooie bedoening zijn zeg!
Iemand steelt mijn dier, zorgt ervoor dat het onder de radar blijft en gaat er een X aantal maanden voor zorgen. Vervolgens ontdek ik waar mijn gestolen dier zich bevindt en dan kan ik het niet terug krijgen omdat de dief er al zoveel maanden voor gezorgd heeft en dus eigenaar is geworden?
Dat is wel een hele goedkope manier om aan een heel goed paard te komen....

Als er onduidelijkheid is over het eigendom van een dier kan een rechter wel kijken naar wie de voorgaande periode de (meeste) kosten voor onderhoud en verzorging heeft gemaakt. Dat kan een een aanwijzing zijn voor het eigendom.

Ok, daar zit wel wat in, maar een chip is geen eigendomsregistratie, dit staat in de algemene voorwaarden van de NDG. is artikel A2 staat dat ze geen eigendomsregister zijn van gezelschapsdieren,De chip heeft als doel (volgens de ndg) voor opsporen en verenigen van huisdier met eigenaar.
Dus wat dat aangaat is het asiel nog steeds fout qua uitspraken. Ik ben blij dat het mijn kat niet is, want het asiel had met mij flink problemen gehad. Ik had me daar toch een stennis geschopt. Maar goed dat ben ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 15:04

Anoniem schreef:
Xanthippe schreef:

Oké dus omdat zij zichzelf herkennen en weten dat ik het niet met ze eens ben mogen ze me aanklagen voor laster en smaad? Dan kan ik jou ook wel aanklagen voor laster en smaad :Y) :D
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 15-01-18 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt