Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:24

Des te erger, ze hebben het niet eens in de gaten gehad.

Dit stukje ook :')
Citaat:
In a statement, a spokesman for the park said: 'There is no organisation in the world more committed to the physical, social and mental welfare of its animals than SeaWorld.'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:27

Citaat:
Over toekomst orka Morgan wordt over zes weken beslist

De rechtbank in Amsterdam doet over zes weken uitspraak over de vraag of de orka Morgan illegaal naar Tenerife is overgebracht. De Orka Coalitie, die donderdag haar zaak in de rechtbank bepleitte, vindt dat het ministerie van Economische Zaken de transportvergunning ten onrechte heeft verstrekt.

De actieclub wil dat het vrouwelijke zoogdier haar vrijheid weer terugkrijgt, licht een woordvoerder toe. "Zij is het best af bij haar familie voor de kust van Noorwegen. Ze moet uit de klauwen blijven van de amusementsindustrie die haar in een klein bassin houdt."

Als de rechter het transport van Morgan ongeldig verklaart, start de Orka Coalitie in Spanje een rechtszaak tegen het dierenpark Loro Parque, waar Morgan sinds november rondzwemt. De zegsvrouw licht toe dat alleen daar de vrijheid van de zwart-witte dolfijn afgedwongen kan worden.

Het Dolfinarium in Harderwijk laat in een reactie weten het 'klinkklare onzin te vinden dat volgens de Orka Coalitie de familie van Morgan zou zijn opgespoord'. "Niemand weet waar die orka's zijn en er bestaat een minieme kans dat Morgan ze wel terugvindt. Nu oogt ze heel gelukkig in Tenerife."

Morgan werd in juni 2010 ernstig verzwakt in de Waddenzee aangetroffen en verbleef ongeveer anderhalf jaar in het Dolfinarium in Harderwijk. De Orka Coalitie begon meteen een campagne om Morgan vrij te krijgen. Toch bepaalde de rechter dat ze naar het Canarische eiland mocht worden overgebracht.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/570114/1 ... slist.html

Appelmoes_11

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:59

Nou, aangezien wilde dieren niet meer in het circus mogen... zijn dolfinaria en dergelijke met shows ook niet een soort niet-reizende circussen?

Ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:16

Appelmoes_11 schreef:
Nou, aangezien wilde dieren niet meer in het circus mogen... zijn dolfinaria en dergelijke met shows ook niet een soort niet-reizende circussen?

Ik ben benieuwd!

Geen idee, volgens mij vallen ze onder de noemer dierentuin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:58

Zo. Net maar de petitie weer eens getekend om dat beestje los te laten. Natuurlijk met de juiste voorbereidingen, maar dit leven is werkelijk niets voor zo'n (enorm) dier. Ben vorige week (enigszins tegen mijn zin) naar Harderwijk geweest met de kids. Ik zie echt wel dat de mensen daar alles met liefde doen, maar ik blijf erbij dat dolfijnen e.d. daar niet horen. Mijn hemel, sowieso die ruimte daar, dat kan toch gewoon niet meer? Zooooo klein. Hoort gewoon niet. Ik zie ze echt liever in het wild. En dat geldt voor vrijwel alle wilde dieren. En dat leer ik mijn dochter dan ook. Voor haar leuk om te zien, maar ze leert er wel bij dat die dieren niet in gevangenschap horen. En voor mensen die dan roepen dat je er dan niet heen moet gaan..... Nou, ik was in de jaren 70 voor het laatst daar als klein kind myself (toen had je Gudrun daar nog trouwens), dus veel hebben ze nog niet aan me verdiend (en dit waren ook nog eens gratis kaartjes :+ ). Soms moet je jezelf even opzij zetten met je principes voor het gezin. Mijn vriend's jongste zoon met Down snapt mijn principes toch niet. Mijn dochter begint het wel al aardig te leren. :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:43

Appelmoes_11 schreef:
Nou, aangezien wilde dieren niet meer in het circus mogen...

In Nederland. Niet echt van toepassing op Tenerife.

Ben benieuwd naar de uitspraak.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:45

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:48

Ah, dat lijkt me dan de reden waarom ze haar pod is verloren en aangespoeld is. En nog meer reden om haar uit haar lijden te verlossen.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:50

Dat lijkt me ook de enige humane oplossing. Voor een dier wat zo moet kunnen vertrouwen op haar gehoor is een doof leven een hel. Arme Morgan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:25

Ze heeft haar echolocatie nog, maar goed communiceren met soortgenoten gaat dan niet meer.

Wat ik me af vraag, was ze aldoor al doof. Ik kan me nog een eerdere discussie hierover herinneren en toen bleek aan de hand van filmmateriaal dat ze helemaal niet doof was en wel degelijk reageerde op geluiden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:17

24 mei werd dit ook al geschreven:
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... doof.dhtml

tja,meestal als een wild dier in de natuur niet overleefd mankeerd het simpelweg iets...de reden waarom het hoort te sterven,omdat de sterkste in de natuur overleven en voortplanten..

dit orkaatje had gewoon heel natuurlijk moeten sterven,maar deed dit helaas op de verkeerde plek...

1 voordeel : beessie zal geen last hebben van de knallende muziek die men bij de shows gebruikt..

vraag me wel of of ze nu gewoon gaan fokken met een dier wat genetisch gewoon niet oke is...want vrij komen is nu wel uitgesloten,ze zal haar leven moeten leiden ( of beter gezegd 'lijden' ) in een kikkerbadje...

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 06:45

Er is niet bewezen dat ze doof uit zee is gekomen of doof is geworden in gevangenschap.
Ik weet ook niet of je genetisch bepaald doof kunt zijn. Dan hadden er meerdere orka's, waar dan ook ter wereld uit haar familie moeten stranden. Er blijkt ook niet één andere orka in gevangenschap doof te zijn, alleen de orka waar een rechtzaak aan hangt.
Moet zeggen dat ik het erg typisch vind allemaal!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:27

Pfft, ben blij dat ik dan alleen nog maar een "aangespoeld" konijn hoef te verzorgen... ze hebben zich wat op de hals gehaald door Morgan in een bassin te stoppen. Doof terug naar zee zal niet lukken zo...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:04

Zoolgangster schreef:
Pfft, ben blij dat ik dan alleen nog maar een "aangespoeld" konijn hoef te verzorgen... ze hebben zich wat op de hals gehaald door Morgan in een bassin te stoppen. Doof terug naar zee zal niet lukken zo...

Nee, dat kan idd niet. Komt dat even goed uit voor Loro Parque.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:05

Orka Morgan blijft in dierenpark Tenerife

Orka Morgan blijft in het Loro Parque op Tenerife. De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag besloten dat het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie in de zomer van 2011 terecht een vergunning heeft verleend voor het vervoer van Morgan naar het Canarische eiland.

Actiegroep de Orka Coalitie ging bij de rechtbank in beroep tegen de verlening van de vergunning, maar de rechter heeft het beroep ongegrond verklaard. Volgens de rechtbank is niet bewezen dat de orka in de Noordzee beter af is.

Dolfinarium blij
Directeur Marten Foppen van het Dolfinarium is blij met de beslissing "We hebben altijd gehandeld in het belang van Morgan. Zo'n dier moet zo snel mogelijk weer bij soortgenoten zijn", reageerde hij. Het Dolfinarium is het altijd oneens geweest met de Orka Coalitie, die denkt dat er misschien familieleden van Morgan voor de kust van Noorwegen zwemmen. "Klinkklare onzin", zegt Foppen.

Vorig jaar werd maandenlang geruzied over het lot van Morgan. Na verschillende rechtszaken werd Morgan uiteindelijk verscheept naar het dierenpark op Tenerife. De orka, die inmiddels goed is geïntegreerd in de groep dieren op Tenerife, weegt 1400 kilo en eet zo'n 30 kilo vis per dag. Onlangs bleek uit interne link onderzoek dat Morgan waarschijnlijk doof is.

www.rtlnieuws.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:44

Goh, niet echt verbazingwekkend. Ik vind het een stelletje klootzakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:13

Even de boel een schop geven.
iemand gisteren BBC gekeken??
Heb een beter inzicht gekregen omtrent Orca's
De pod waartoe Morgan behoort zorgt voor een orca genaamt Stumpi die gehandicapt is geraakt na een aanvaring met een boot.
Stumpi is 19 jaar ondertussen en wordt door de pod gevoerd omdat ze zelf lichamelijk niet in staat is om voor zichzelf te jagen.
In de documentaire werd ook aan Morgan gerefereerd mede omdat Morgan doof is.
Wat vermoedelijk ook de reden is geweest dat ze verdwaalde.
De strekking is dat Morgan wel degelijk een beter leven zou kunnen hebben als ze haar teruggebracht hadden naar haar familie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:39

De vraag is, zou Morgan door de pod weer geaccepteerd zijn? Ik vind het nogal een verschil of een dier doof is of "alleen maar" gehandicapt. Als er met geluiden niet gecommuniceerd kan worden, wat had je dan willen doen? Gebarentaal?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:16

Cassidy schreef:
De vraag is, zou Morgan door de pod weer geaccepteerd zijn? Ik vind het nogal een verschil of een dier doof is of "alleen maar" gehandicapt. Als er met geluiden niet gecommuniceerd kan worden, wat had je dan willen doen? Gebarentaal?

Goed gezegd.

Ze doen alles met communicatie, en als Morgan dat niet kan horen, hoe lang zal het dan weer duren voordat ze weer verdwaald? als ze al word geaccepteerd.
Ik zeg niet dat het goed is dat in SeaWorld zit, begrijp mij niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:34

Morgan scheen in het begin wel op fluittonen te reageren.

En ze zit dfaar ronduit waardeloos. De toppen van haar tanden zijn er al af door het kauwen op betonranden uit verveling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:47

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:07

Orca's en dolfijnen zijn dan ook niet geschikt om het als een soort van "huisdieren" en of in gevangenschap te houden.

Ze horen vrij in de natuur te leven.

Kunnen ze niet meer in de natuur dan vind ik het in laten slapen nog vele malen humaner, dan een heel lange saaie leven in een betonen gevangenis met wat water erin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:29

Citaat:
[size=18]De zegsvrouw licht toe dat alleen daar de vrijheid van de zwart-witte dolfijn afgedwongen kan worden.

Ik vraag me af wie dit geschreven heeft, wat onnozel.

Ik ben zelf 2 weken terug in Dolfinarium geweest en was toch oprecht verbaasd zoals ze de dieren daar houden, had niet gedacht dat het tegenwoordig nog geaccepteerd werd om dieren met zoveel in zo'n kleine ruimte te proppen.
Of is wat je ziet alleen het 'dagverblijf' en gaan de dieren na sluitingstijd naar grotere verblijven? Ik heb de hele dag rond zitten kijken waar ze die ruimte's verstopt zouden hebben, maar geloof dat ze er gewoon niet zijn of wel? :oo
Waar hebben ze Morgan gehouden in de tijd dat ze daar is geweest? :\

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:58

anneliesdj schreef:
Citaat:
[size=18]De zegsvrouw licht toe dat alleen daar de vrijheid van de zwart-witte dolfijn afgedwongen kan worden.

Ik vraag me af wie dit geschreven heeft, wat onnozel.

Ik ben zelf 2 weken terug in Dolfinarium geweest en was toch oprecht verbaasd zoals ze de dieren daar houden, had niet gedacht dat het tegenwoordig nog geaccepteerd werd om dieren met zoveel in zo'n kleine ruimte te proppen.
Of is wat je ziet alleen het 'dagverblijf' en gaan de dieren na sluitingstijd naar grotere verblijven? Ik heb de hele dag rond zitten kijken waar ze die ruimte's verstopt zouden hebben, maar geloof dat ze er gewoon niet zijn of wel? :oo
Waar hebben ze Morgan gehouden in de tijd dat ze daar is geweest? :\

Ik ben voor de zomervakantie ook naar Dolfinarium geweest met school. Schrok ook hoe het eruit ziet. Vond dat de verblijven ook wel een opknap beurt nodig hadden. Ze lieten ook zien waar Morgan had gezeten. Nou was ben ik blij voor de orka dat die daar weg is!!! Jeeetje wat een klein verblijf voor een orka. Gelukkig was ze nog niet volwassen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:48

dit was morgan's badje in harderwijk:
Afbeelding

zo diep was het:
Afbeelding