Kuggur schreef:sallandval schreef:Waarom geen Welsh Corgi?
Te korte pootjes...
Schattig toch? Ik vind het echt leuke beestjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sallandval schreef:Waarom geen Welsh Corgi? Die lijken me goed bij je levensstijl te passen, zijn zelfstandig en kunnen zich dus ook met je vriend op stal prima redden zou ik denken.
NoName126 schreef:of een Entlebucher sennenhond?
steflyn schreef:sallandval schreef:Waarom geen Welsh Corgi? Die lijken me goed bij je levensstijl te passen, zijn zelfstandig en kunnen zich dus ook met je vriend op stal prima redden zou ik denken.
Daar dacht ik deze avond ook aan, deze honden worden toch in Engeland gebruikt als gezelschaphonden bij oude dametjes?
Dan kunnen ze mijn levensstijl ook best accepteren of niet? Zijn er mensen met Corgi's in dit topic?
steflyn schreef:NoName126 schreef:of een Entlebucher sennenhond?
Heb het even gegoogeld. Leuk dier precies maar zit je bij deze rassen ook niet met de veelvoorkomende heupproblemen?
Ik hoor steeds van berner sennehonden dat zij maar max 8j worden door al die heupproblemen. Ik weet ook niet in welk opzicht dit effectief klopt.
sallandval schreef:Volgens mij zijn het veedrijvers van origine, maar dan dus meer zelfstandig werkend in het weiland dan bezig met orders aannemen van de herder zoals BC's. http://www.welshcorgiclub.nl/geschiedenis.html
anneliesdj schreef:Naja Kuggur, heel kort door de bocht klopt het toch wel aardig wat ze zegt.
Kuggur schreef:Haha, nee, ik voel me niet "aangevallen", waarom zou ik? Door mensen die noch ervaring noch verstand van de betreffende materie hebben?
Ik probeerde de zaak wat te verduidelijken, maar het lukt geloof ik niet echt.
Het is natuurlijk je goed recht het beter te willen weten, maar het maakt, met alle respect, op mij vrij weinig indruk als je geen drijfwerk met een hond (van wat voor ras dan ook) hebt gedaan.
Wat mij betreft hoeven we er niet over te discussieren, mijn enige insteek was wat informatie proberen te verschaffen.
Kuggur schreef:Nee, óók niet "kort door de bocht".
Het misverstand is echter begrijpelijk; Het komt van de (top)trials waar je bc´s inderdaad een stacatto aan commando´s ziet opvolgen en erg exact gestuurd worden door hun handler. Dit werkt de illusie in de hand dat deze honden totaal afhankelijk zijn van een constante stroom van commando´s.
Maar de andere kant van het drijfwerk, het échte werk, met dit ras zien de meeste mensen niet (laat staan dat ze er zelf enige ervaring mee hebben), en waar een hoge mate van zelfstandig denken absoluut noodzakelijk is; het zg. hillwork in Groot brittannie, de rangers in de VS en Australie, en in mijn geval het halen van "free range" schapen van het ijslandse hoogland.
In Nederland komt dit soort werk eigenlijk niet meer voor.
anneliesdj schreef:Liggen die prijzen van een corgi en sennenhond niet ongeveer gelijk?
Als je het uiterlijk van een bc erg mooi vind, zou je ook een kooiker, stabij of drentse patrijs kunnen overwegen.
anneliesdj schreef:Liggen die prijzen van een corgi en sennenhond niet ongeveer gelijk?
Als je het uiterlijk van een bc erg mooi vind, zou je ook een kooiker, stabij of drentse patrijs kunnen overwegen.
anneliesdj schreef:Stabij is normaal helemaal geen moeilijk ras.
Pups kosten normaal tussen 800 en 1000 euro, geld eigenlijk voor alle rassen. Wanneer je een pup uit een zeer goed nest neemt of een ras kiest wat heel gewild is betaal je meer en dat kan idd richting 1500 euro gaan.
Meerdere fokkers vragen wil nog wel helpen.