lor1_1984 schreef:Hihi, merk dat ik al een hoop voorpret heb.
De inrichting wil ik vrij 'simpel' houden: natuurlijke kleuren, geen rare ornamenten oid of neon grind.
Zat te denken aan filterzand of fijn afgerond grind/kaviaargrind (zwart of lichtgrijs/wit, evt gemengd), veel planten (evt in het begin wat neppers om op te vullen) en dan iig mos (gras/mosmatje, bollen, opbinden op hout?), valisneria en vnl in het begin wat waterpest/cabomba etc, verder iets van hout en steen (leisteen?) en van die buisjes oid voor de garnalen (maar die wel een beetje verstoppen om het natuurlijke effect te behouden).
Zag polkadotjes (Botia Kubotai) maar die worden denk ik wat te groot en om nou binnen een jaar ofzo over te schakelen op 150cm of groter is ook weer zo wat.
info opgezocht:
Ze worden max 14-16cm lang en minimale bakmaat is 100cm, zou dus net kunnen maar ruimer is natuurlijk altijd beter.
Ze bevinden zich in alle lagen van het aquarium en moeten in scholen van minimaal 5-6 gehouden worden.
5-6 polkadotjes en dan nog diverse vissen erbij wordt een beetje boel vis voor de bak denk ik.
En zat nog te denken over de Chinese algeneter (Beaufortia leveretti, die vlindertjes zegmaar, ze zijn zo schattig) maar lees net dat die stroming/rivierachtig nodig hebben en minimaal 120cm?
Heb er voorheen een paar gehad en die leken het prima naar hun zin te hebben in een simpel gezelschapsbakje van 60cm, maar als ze niet gaan passen dan houdt het natuurlijk op.
Wil iig:
corydoras pygmaeus 10-15x
pauwooggrondel 2x?
blue fairy garnalen 15-25x
endler/japanese blue/blue glass/flamingo rood guppen harem/mannen (wsl endler of flamingo rood)
optioneel, gewoon wat ik mooi vind en waarvan ik nog (verder) moet uitzoeken of het past:
polkadot botia 5-6x
Chinese algeneter 3-5x
kardinaal tetra 15?x
appelslak roze 3?x
waaierhand garnalen 2-3x
crystal red garnalen 15-20x
kempvis koppel/harem
gourami koppel/harem
Wil het liefst veel kleur in het bestand, geen biotoop maar een gezelschapsbak en de vissen moeten uiteraard wel matchen qua eisen en temperament.
Begreep al dat bijv guppen niet goed gaan met kempvissen dus die combi zal het iig niet worden.
Mijn tip, pauwoog gondel en betta zou ik absoluut niet samen houden