Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:36

Mijn otocinclus heeft me gehoord, die kwam net even zwaaien ;) 1 zoeg minder. Zojuist even de planten serieus gekortwiekt, daarmee ook een deel draadalg weggehaald, maar er zit nog steeds wel in. Zag dat co2 de oplossing kan zijn, dus even zien in de lfs.
Baal alleen dat er weer een vis ziek is en dood lijkt te gaan, heb al even gegoogled, maar kan niet evht ontdekken wat het is. Geen tetraziekte gelukkig, als ik het zo zie...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:55

Wat een geweldig leuk topic hier zeg!

Ook ik heb sinds ruim een half jaar een eigen aquarium. Mijn vader is ooit met deze hobby begonnen maar heeft het opgegeven door veel problemen met algen en stervende planten. Toen ik mijn eigen huisje kreeg wist ik dus niet hoe snel ik een bak moest kopen.
Eigenlijk was het de bedoeling om een nano aquarium te kopen maar per week werd de bak die ik wilde een maatje groter waardoor we nu een 200 liter aquarium hebben staan :)

Ik heb een aardige plantenbak, jammer genoeg op het moment iets uitgedund doordat ik het ea. wilden veranderen maar het werd weer een duur grapje waardoor we nog eventjes moeten wachten.

Het vissenbestand nu:

3 collisa lalia 1 m 2v
8 bijlzalmen
7 iriatherina werneri (mijn favoriete visjes, ik wil de groep graag uitbreiden maar op het moment de mogelijkheid niet voor)
6 corydora panda
2 apistogramma cacatuoides double red 1 m 2v
3 stiphodon rainbowcollor jammer genoeg heb ik hier 3 mannen van.. zou graag 1 man 2 vrouw willen
en nog 4 waaierhanden, 2 rode vrouwen en 2 blauwe mannen.

Als laatste heb ik nog een zoetwaterschol waar ik een nieuw huisje voor zoek.. Bij de aquarium speciaalzaak vond mijn vriend deze vis helemaal het einde, normaal gesproken zoek ik eerst alles uit over een vis voordat ik hem koop maar ik heb gezegd dat hij maar info moest vragen en als het overeen kwam we hem mee zouden nemen. Eenmaal thuis aangekomen blijkt het dier dus eigenlijk een bak met zand te moeten hebben, laat ik nu net grind hebben.. Ergens ook mijn eigen stomme schuld want als ik logisch na had gedacht leeft een schol natuurlijk in zand..

Mocht iemand nog een mooie bak hebben van minimaal een meter met zand dan zou ik graag een pb hebben als je hem een goed huisje kunt bieden. Het is een vredelievend visje en word ongeveer 10cm groot. Hij heeft wel een aantal keer per week (minimaal 2) levend of diepvriesvoer nodig. We zijn erg gek op plaatje maar een dier moet wel hebben wat hij nodig heeft en dat kunnen wij hem jammer genoeg niet geven.

Als de bak weer opgeknapt is met nieuwe planten zal ik ook eens wat foto`s plaatsen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:58

Net Cupcake and the Galaxy's weer gevoerd :+:. Ik heb echt nog nooit een schattiger visje gehad dan Cupcake, die oogjes, nu hoovert hij met een bolle buik de bak door naar nog meer voer _O-.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:35

ik ben gister samen met mijn vader naar verloop in boskoop geweest en heb het een en ander nagevraagt over een zoutwater aquarium snap het nu iets meer die man zei dat de vissen niet zo moeilijk zijn maar dat de moeilijkheid aan het koraal ligt

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:36

we hebben trouwens nu ook ons aquarium helemaal ingericht met lava stenen en ik heb voor me vaders verjaardag een bubbel ding gekocht met blauw licht erin dus de bubbels kleuren door het blauwen licht blauw de vissen zwemmen er de heele tijd doorheen dus denk dat ze er wel blij mee zijn :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:39

De vissen zijn inderdaad niet moeilijk, iig niet moeilijker dan zoetwater. Het gaat om je koralen, maar ookomje evenwicht. Je kan bij zoutwater veel minder middeltjes toevoegen dan bij zoet. Dus veel geduld, en het onderhoud kost veel meer enegie, meer apparatuur enz. Enz.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:42

Gaaf! Dat licht lijkt me ook heel gaaf!

Morgen mijn meter aqua in de klas :):)
Wel pas begin januari de vissen erin want over 2 weken is het al vakantie :)
Wordt nog wel een gedoe want het aqua moet op dezelfde plek als het oude aqua, even kijken waar het oude aqua zolang komt te staan.
Zal ik de helft van het oude water in het nieuwe aqua doen?

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:49

secricible schreef:
De vissen zijn inderdaad niet moeilijk, iig niet moeilijker dan zoetwater. Het gaat om je koralen, maar ookomje evenwicht. Je kan bij zoutwater veel minder middeltjes toevoegen dan bij zoet. Dus veel geduld, en het onderhoud kost veel meer enegie, meer apparatuur enz. Enz.

ik mocht ook even achter kijken hoe ze dat allemaal doen met die apperatuur maar gewoon bakken groter dan het aquarium zelf aan aperatuur :=

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:50

Marley : ik zou het doen ! kan je gelijk een beetje zien hoe het eruit komt te zien :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:52

Ja, alhoewel dat wel van je aquarium afhangt. Mijn sump is vrij klein, 10liter. Past ook niet zoveel in, er zitten wat filterzakjes in, eiwitafschuimer, en verwarming.
Als je echt hele uitgebreide aquariums hebt zit de sump vaak in een bak onder het aquarium en dan kan er echt heel veel apparatuur inzitten. Ik ken mensen die hun gehele aquarium volautomatisch hebben, waardoor water automatisch word bijgevuld. Daarnaast kalkmachines, extra filters enz. Enz. Mensen kunnen echt heel ver gaan, maar filter, verwarming en eiwitafschuimer is wel het minimale.

Marley, hoe is je water in die bak? Als alles goed gezond is zou ik dat zeker doen, dan heb je al je bacterien e.d. Al, rest bijvullen met bewerkt kraanwater en dan heb je meteen mooi ingedraaid water!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:12

Foto Wispeltuur :D

San87 Leuk dat ik niet de enige ben die heeelemaal gek is van een vis haha

Ik heb vandaag de garnalenbak is omgegooid. Wilde m afzuigen maar dat werkt écht niet met al die babyshrimps. Ik dacht dan haal ik ze er "ff" allemaal uit. En ik maar turven :') Toen ik op 54 was met nog een bodem vól garnalen dacht ik daaaag. Ik heb er dus zeker 100 hahaha. Morgen even vragen of de dierenspeciaalzaak er iets mee kan, of ik ze miss kan ruilen tegen vissen/voer. Dan gelijk toch maar even Kuhli's aanschaffen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:17

Als ik het water uit de oude bak in de nieuwe doe met nog vers water aanvullen, dan zouden de vissen al wel over kunnen? Omdat ze dan grotendeels in eigen water zitten?
Dat zou op zich wel handiger zijn :)

Garnalen ruilen tegen vissen of voer zou wel ideaal zijn :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:21

Ja hoor, dat moet prima kunnen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:22

Marley ikzou t persoonlijk niet doe eigenlijk is het heel mooi voor je aquarium dat ie 2 weken moet staan half oud water of je oude filter in het nieuwe uitknijpen... Voor de vakantie in gaat een klein beetje voer voor de bacterie groei... Licht voor de planten op auto schakelaar en je kijkt over 2 weken je ogen uitwat je planten gedaan hebben haha

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:28

Daar zit ook wat in Tatjana... Ik denk er nog even over na :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:58

Mn goerami man heeft het vandaag zo druk,, hij is een prachtig nest aan het maken de arme ziel.. Mn achterplantjes zijn nu erg lang gegroeid dus daar vondt ie mooi plaats tussen om zn nest tussen te maken... Nu heeft ie besloten om ze zelf te kortwieken en dat als nest materiaal te gebruiken haha.. Ziet er wel erg grappig uit. Ben niet van plan dr mee te kweken dus kans van slagen zit er niet in maar tis wel een leuk gezicht :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:03

Wat zouden betere planaria vreters zijn := Guppy's, Dario's of Kuhli's?

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:10

secricible schreef:
Ja, alhoewel dat wel van je aquarium afhangt. Mijn sump is vrij klein, 10liter. Past ook niet zoveel in, er zitten wat filterzakjes in, eiwitafschuimer, en verwarming.
Als je echt hele uitgebreide aquariums hebt zit de sump vaak in een bak onder het aquarium en dan kan er echt heel veel apparatuur inzitten. Ik ken mensen die hun gehele aquarium volautomatisch hebben, waardoor water automatisch word bijgevuld. Daarnaast kalkmachines, extra filters enz. Enz. Mensen kunnen echt heel ver gaan, maar filter, verwarming en eiwitafschuimer is wel het minimale.

Marley, hoe is je water in die bak? Als alles goed gezond is zou ik dat zeker doen, dan heb je al je bacterien e.d. Al, rest bijvullen met bewerkt kraanwater en dan heb je meteen mooi ingedraaid water!

ik word hier wel steeds wijzer van 8-) 8-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:15

Ik heb de eerste keer bewust een kant en klaar aquarium gekocht, want als je ziet hoe mensen zelf die sumps inrichten... Echt bizar... Hele natuurlijke filtersystemen e.d. Ik heb in de dierenwinkel in een sump gekeken, daar stondtoch een hoop apparatuur.... Jeeeeemig!
Ik ben ook ontzettend benieuwd naar de sump van sealife of bijvoorbeeld burgers ocean...

Ik stond vanmiddag trouwens ineens verbaasd naar mijn aquarium te kijken, mijn schuimer deed bijna niets. Ik zoeken, kijken. Bleek dat mijn waterpeil te laag stond, maar bij dit aquarium kun je dat aan de voorkant slecht zien. Maar mijn sump was dus halfleeg. Gauw even de jerrycan erop losgelaten!

Edit: bedenk me ineens dat er ook 2 pompen in mijn sump liggen! Dus nog meer dan ik dacht. Wil wel een keer een foto maken van mijn sump?

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:17

jaa dat wil ik wel zien

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:10

Gisteren weer naar de intratuin geweest en flink planten gekocht voor mijn garnalen bak. En een mooi stuk hout. Het zag er prachtig uit:

Afbeelding

Hout helemaal uitgekookt. Maar toen ik na een uur terug kwam.. Heel mijn water rood. :+ Heel fijn. Vandaag maar vast een deel ververst maar aangezien er garnalen wonen durf ik dat ook niet zo hard... :o Ellende. Morgen maar actief kool halen :)

En ik heb nog drie Marmer Molly's gehaald. Twee zwangere, express uitgezocht :+

Afbeelding

Binnenkort maar weer terug voor een lading planten. Vind mijn bak nu zo kaal...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:19

Wauw, mooi stuk hout, E_R :). Tip: garnalen zijn helemaal weg van mosbollen :).

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:20

Sinds enkele weken ben ik ook weer begonnen met mijn aquarium hobby, heb ik als kind ook gehad en nu heb ik ondertussen weer al de nodige bakken met van alles en nog wat staan.
Zo lekker rustgevend he.
Hier wat van mijn vissies.

Afbeelding
een Labeo chrysophekadion

Daarbij zitten 2 haaienvinbarbelen
Afbeelding

Dan heb ik 8 goudvissen
Afbeelding
Afbeelding
Zit verder ook niets bij in de bak

Dan nog een bak met wat guppenmannen, zwaarddragers en een dalmation molly
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik als laatste nog een bak met alleen maar guppen
waar gister 20 jongen zijn geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 01:24

_San87_ schreef:

Er ligt een mosbol :) Achter het hout want ik vind het wel lelijk :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:51

Eddy_Rocks schreef:
_San87_ schreef:

Er ligt een mosbol :) Achter het hout want ik vind het wel lelijk :+

Oh :D. Vind je 't lelijk ja? Ik vind het leuk om te zien hoe de garnalen samen op die bol zitten :P.