Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:18

Dan streep ik bhn club af.

Gaan zaterdag als goed is kijken bij de club van de fokker van Djang. Is wel even 70 km heen.

Waar zit de club waar jij traint ook alweer?

Appèl is er nu beetje helemaal weg op het veld. En elke keer hebben ze weer een andere aanpak. Erg verwarrend voor ons beide.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:57

BHN in Groningen een optie? Heb daar een tijdje geleden een avondje mee getraind, vond het zelf erg leuk. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:05

Wij zitten in nw buinen vrijwel gelijk bij de mondenweg.

Waar train jij normaal mlies?

Wat jij beschrijft was bij ons inderdaad ook steeds dat wisselen van methodes heel vervelend.
Bij ons word er op beloning getraind plezier van de hond staat voorop. We zijn een kleine club waarbij we allemaal voor elkaar klaar staan en helpen met trainingen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:53

Weet iemand hoe het zit dat als je geen lid bent van een club of je dan wel VZH etc kan halen ?
Ik kan via internet niks daarover vinden.
Alvast bedankt.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:07

Ik train niet meer.. Heb altijd in Bareveld getraind tot april 2014. Paar maanden geleden een keertje bij de BHN in Groningen, maar die trainen op dagen die mij niet echt passen...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:18

Ik ben ook gestopt met de training, maar zou het nog wel leuk vinden er iets op te doen zoals een VZH, UV.
Trainen thuis wel gewoon door met bepaalde oefeningen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:40

Je moet lid zijn van een rasvereniging en een rashondenlogboek hebben om met een rashonden vzh etc te halen. Tenminste dat was altijd zo heb nu in 4 jaar geen examens meer gedaan dus of dat nog zo is

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:13

Dat is volgens mij niet veranderd... Mijn boekje staat wat dat betreft vol genoeg, maar voor de leuk wat doen met d'r mis ik wel. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:19

Ik zou het trainen echt missen, we zijn echt een familie onze trainer is ook de Fokker van onze teef

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:24

Dat was bij ons ook zo, maar na een akkefietjes was de lol er voor mij wel af. Helaas, maar zo gaan die dingen.. Ach, ga zondagmiddag treibballen, vast ook leuk. :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:34

Dat had ik bij andere clubs inderdaad ook, de lol is er snel af als mensen steeds wat anders doen als training. Mensen enkel jaloezie kennen.

Op onze club helpen we elkaar allemaal we zijn samen een team dat maakt het echt leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:38

Als ik geen leuke club kan vinden ga ik ook kijken voor een andere sport om met Djang te beoefenen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:40

Dat heb ik toen ook geroepen maar miste de africhting te veel dus toen verder gekeken en bij onze club terecht gekomen. Ben er nu al een tijd en nog gaan we vooruit en ik dacht niet dat het beter kon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:47

Seven schreef:
Dat heb ik toen ook geroepen maar miste de africhting te veel dus toen verder gekeken en bij onze club terecht gekomen. Ben er nu al een tijd en nog gaan we vooruit en ik dacht niet dat het beter kon

Ja ik vind het eigelijk ook te leuk om er mee te stoppen. Maar heb nu 2 clubs op mijn lijstje staan.

En voor een hond van bijna 7 maand kent hij heel weinig. Tenminste als ik kijk wat sommige nestgenoten van hem al doen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:25

Daar moet je niet naar kijken in een paar weken kan je er IPO op zetten dus die tijd heb je genoeg.

Als ik vergelijk wat mijn boxer laat zien in vergelijking met andere honden loop ik goed op het moment maar kan volgende week wel anders zijn. Ik heb tijd genoeg ze moeten ruim een jaar zijn voor ze ook maar iets mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:47

Seven schreef:
Daar moet je niet naar kijken in een paar weken kan je er IPO op zetten dus die tijd heb je genoeg.

Als ik vergelijk wat mijn boxer laat zien in vergelijking met andere honden loop ik goed op het moment maar kan volgende week wel anders zijn. Ik heb tijd genoeg ze moeten ruim een jaar zijn voor ze ook maar iets mogen.

Ja met [***] doen we ook alleen appèl en speuren.

Alleen met appèl doen we hier en en voet oefening. En elke keer word er gezegd dat we bezig gaan met andere commando's. Maar elke keer gebeurd er weer niks.

En ik heb helaas niet de kennis om alles zelf aan te leren. Want dit is eerste keer dat ik ipo train met een hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:00

Dat is op die leeftijd ook normaal speuren en appél. Doen wij ook voornamelijk, wel ben ik begonnen met revieren aan te leren zonder iets in het verstek.

Kwa appèl doe ik het vzh programma maar wel zoals het eerder moest zit en af in de loop. Bij ons word er vrij getraind wil je hulp kan je iemand vragen, dat is bij de meeste IPO clubs je zal zelf het programma moeten kennen. Nu hebben we meerdere vzh honden dus we doen ook de examens oefenen en dan doet iedereen mee vzh of IPO III
is ook goed voor de spanning :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:14

Niet te veel willen en kijken naar andere honden met een jonge hond. Ze zijn nog zo jong.

Die van ons is 8 maand en we doen alles spelenderwijs. niks groots met commando's. Alleen het commando vrij, zit, af, pak en vast en hier hebben we aangeleerd in huis. En dat zit goed. Van de week voor de gein een apporteerklos weggegooid en kwam ze keurig terug brengen voor zittend en rustig vasthoudend. Zo leuk. Groots appél lopen doen we nog niet. Kleine stukjes volgen en verder niks. Speuren is ze wel vrij ver en doen we nu af en toe als onderhoud. Pakwerk zijn we wat mee begonnen. Nu na 6 keer op een jonge honden mouw en dat is ook alweer voldoende. Gaat anders veel te snel voor die ukkies.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:18

Kwa apport doe ik inderdaad een kleinere klos gooien die brengt ze braaf zit en aangeven nog niet maar dat komt wel, alles inderdaad spelenderwijs. Veel met balletje, bijtrol etc.

Ik ben nu ook begonnen met een grovere bijtrol de volgende stap is de mouw maar alles met rust

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:38

Ja hier ook. Niks geen dwang enz.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:41

Nee hier ook niet, veel belonen en evt negeren. Fayet komt bijv wat omhoog bij het voorroepen zodra ze op de grond blijft krijgt ze haar bal-speeltje dat vergt wat meer tijd maar heb je straks zoveel meer profijt van in bijv het pakwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:46

Programma ken ik niet helemaal. Is ook eerste keer dat ik ipo train. Dus zelf trainen is erg lastig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:07

Heb je helemaal geen idee van het vzh programma wat raar dat ze dat op de club nooit met je over gehad hebben

Hierbij het loop schema

Afbeelding

Dit is de basis en komt tot IPO III terug met enkele toevoegingen

Buiten de groeplijn he de hond af en loopt nogmaals de 8 door de groep
Daarna volgen de zit en af oefening

Wij oefenen dus het schema met alle honden zeker als we naar examens toe gaan werken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:10

Voor mij ook de 1e keer, maar ik doe ook vrij veel zelf. Programma is heel makkelijk op te zoeken en ook erg handig, want dan weet je waar je naar toe traint.

Wij lopen wel met begeleiding, maar het is niet echt lesgeven. Eigenlijk kijkt de ander of hond recht loopt/zit enzovoorts en tips geeft. Ik loop zelf, doe de oefeningen die ik op dat moment wil doen en verder vooral overleggen en kijken of het werkt wat we bedenken. Bij nieuwe oefeningen aanleren bespreken we dat eerst en gaan dan aan de slag. Alleen bij pakwerk krijg ik te horen wat ik moet doen. :') Maar dat is meer omdat ik dat gewoon even lastig vind icm hond en wat we die dag moeten trainen. Ik zou zelf snel in de valkuil stappen van elke keer programma oefenen en dasniehandignie.

Ik ben wel heel blij met onze club. Iedereen let op elkaar en als zij iets zien wat de geleider en trainer niet zien, wordt dat besproken. En ik heb al met een paar oudere honden stukjes mogen proberen, bijvoorbeeld volgen en speuren op 10 meter. Of er wordt een volwassen hond gepakt om te laten zien hoe iets aangeleerd is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:13

Seven, daar hebben wij het op de club ook niet over, eigenlijk. Dat komt tegen de tijd van het examen, want programma lopen doen we weinig. Maar dan is het wel de bedoeling dat je het zelf kent, of even iemand aanschiet om het door te spreken. Het komt dus wel ter sprake, maar het wordt niet uitgebreid uitgelegd.