Bokkers met hamsters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Bokkers met hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:01

Leuk dat je zoontje een hamster krijgt! Nu zou ik je sowieso aan willen raden om www.dehamster.nl eens goed door te lezen. Want veel van de vragen die je stelt zijn daar zo beantwoordt.
Als je een aquarium hebt van 60x30, kan daar alleen maar een russische dwerghamster in en zelfs daarvoor vind ik het persoonlijk al erg klein... Ben je van plan om er van gaas een 'deksel' op te maken? Want anders ben je nog beperkter aangezien je hamster dan via het loopwiel bv al zou kunnen ontsnappen.
Een looprad is zeker noodzakelijk en voor een rusje zul je er dan een moeten kopen met een doorsnede van zo'n 20 cm.
Een huisje kan ook gewoon een leeg doosje zijn, wc-rolletjes vinden ze ook erg leuk!
Wol moet je absoluut niet kopen! Dat is levensgevaarlijk. Daar kunnen ze met hun pootjes in blijven haken waardoor ze stikken in de wol of hun pootje afgekneld wordt bijvoorbeeld.
Zaagsel gebruik ik zelf van het merk Chipsi, dat kun je bij Zooplus bestellen en vind ik zelf fijn zaagsel.
Een bakje voor voer gebruik ik zelf niet. Ik strooi het voer altijd gewoon door heel het hok heen, hebben ze wat te doen :P
Voor water zou ik je zeker een flesje aanraden. Een bakje kom je 2 keer per dag schoon te maken omdat daar zaagsel, keuteltjes en allerlei andere troep in terecht komt.

En dan wil ik je nog 2 dingen op 't hart drukken (als je dit niet al doet natuurlijk). Haal je hamster bij een hamsterfokster, deze kun je ook via forum.dehamster.nl vinden en anders willen mensen hier uit 't topic ook vast helpen (ik iig wel) om een fokster voor je bij jou in de buurt te vinden. En ten tweede, vertrouw alsjeblieft niet op het advies van de dierenwinkel. Die zullen je waarschijnlijk een te klein loopwiel, een knaagsteen en wol enz aan willen smeren.

Heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:36

neem echt géén wol! Mijn vorige hamster is er aan gestorven..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:40

Oké dat is duidelijk, geen wol! :D ik had ergens gelezen dat ze dat leuk vinden om holletjes in te maken.
Er komt dus een groter hok. Hij moet wel ruim behuisd zijn. Ik houd er niet van als t te klein is. Gaan morgen op pad voor een grotere bak. Ik wil wel graag glas, vind ik zo leuk staan.
Eens kijken wat we kunnen vinden.
Ik ben van plan om de hamster bij een fokster bij ons in de buurt te kopen. Ik ga nu eerst maar eens lezen op www.hamster.nl

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:51

Wat gebruiken jullie in plaats van wol?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:53

Op zich is glas niet verkeerd maar maak er dan wel een goede 'deksel' op zodat je ook de hoogte in kan werken voor je hamster om te klimmen.

In dit topic zie je foto's van hoe mensen hun terrarium/aquarium in hebben gericht voor hun hamster. Daar kun je vast leuke ideeën op doen! http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=44614&

Edit: Vergeten te zeggen maar super dat je je hamster bij een fokster wil gaan halen!

Zelf gebruik ik wc-papier. Dan scheur ik flink wat vellen af (ik denk 20? geen idee, ik draai altijd aan de rol tot ik 't genoeg vind :P ) en die leg ik zo in 't hok. Dan maken ze er zelf kleinere stukjes van die ze naar hun holletje slepen. Heel leuk om te zien :D Je zou ook een fleecedeken in stukje kunnen knippen bv als nestmateriaal.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:12

Ik heb een fokster bij ons in het dorp gevonden. Zij fikt Syrische hamsters. Wat is t verschil tussen Russische hamster en Syrische qua gedrag?

Edtit: heb zojuist 3 fokkers bij ons in de buurt gebeld. Twee zijn gestopt, eentje verhuisd naar Groningen. Veel te ver voor ons.
Ik wil dus een hamster hebben op 28 december. Ik wil hem in de regio Arnhem Nijmegen kopen. Wie kent daar een fokster die jonge hamsters heeft?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:53

Tja, dat is het enige nadeel. Als je een hamster bij een fokster vandaan haalt, kan 't zijn dat je even moet wachten of een stukje moet reizen.

Echt een verschil in gedrag is er volgens mij niet. Syrische hamsters zijn wel een slag groter en hebben dus ook een grotere kooi (70x40/80x50) nodig en een groter loopwiel nodig.

Heb je een site van de fokster van die syrische hamsters?

Edit: Nog over het verschil tussen syren en russen, syren zijn wat groter en dus wel ook wat makkelijker te hanteren. Dus ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar dan is een syr misschien wel geschikter. Al is een rus geloof ik wel overdag vaker wakker in vergelijking met een syr.
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 09-12-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:54

Op het hamsterforum stonden laatst wel wat hamsters die een huisje zochten.. komen bij fokkers vandaan.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:44

YamaSaki schreef:
Lijkt inderdaad bijna een white face :)

xBalou, ik ben heel benieuwd welke je hebt gekozen!
Martin heeft altijd van die leuke hammies :D

Ik ben gegaan voor een naturel vrouwtje :D Ik vond haar toch leuker dan de blauwe, ik dacht dat blauw echt helemaal grijs was, maar de blauwen die hij had waren precies hetzelfde als mijn vorige, dan vind ik een andere toch wel leuker! Ze is echt al supertam, en ook meteen als ik eraan kom en tegen haar praat of een geluidje maak dan komt meteen haar eigenwijse neusje naar buiten :D En ik ben nu echt superblij, want ik was al blij geweest als ze in een hoekje in de kamer naast een kast mocht staan, maar nu mag ze in de keuken staan *\o/* Net liep ze even (voorzichtig) los en toen heeft ze een hagelslag korreltje gevonden en opgegeten.. 1tje kan toch geen kwaad hoop ik? Ik dacht eerst dat het een drolletje was dat ze op at , lijkt ook zoveel op elkaar :')

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:47

XLeandrosX schreef:
Vanaf 28 december ben ik ook een bokker met hamster!!!! *\o/* *\%/* *\o/*
Want dan is mijn zoontje jarig en krijgt hij een hamster (en mama vind het minimaal net zo leuk). Ik zit alleen nog te twijfelen wat voor een hamster ik het beste kan nemen. Jullie adviezen zijn van harte welkom.
We willen het hamster gaan houden in een aquarium (ja tuurlijk zonder water) die leeg staat. Wat hebben we allemaal nodig voor ons nieuw huisdiertje? Een looprad, een huisje, wol, zaagsel, bakjes voor voer, voer. Hebben jullie nog aanvullingen?
Wat betreft water, wat is beter een bakje of een flesje?
Zodra ik alles heb geinstalleerd zal ik wel een foto maken, dan kunnen jullie advies geven. Het aquarium is 60cm lang en 30 breed, is dit groot genoeg?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ik wil graag een goed baasje worden voor mijn hamster(oh nee, voor het hamstertje van mijn zoontje.... :+ )

Neem echt geen wol!!!!!!! En een flesje is echt veel beter, in het begin word meestal een heel ondiep bakje gebruikt omdat jonge hamsters een flesje nog niet kennen. Maar als ze ouder worden gooien ze er allemaal voer en zaagsel in en dan zou je het water echt om de paar uur moeten verversen. En dan heb je ook nog het gevaar dat je hamster er in valt ofzo en dan heel koud word, flesje nemen dus! Krijg je ook geen gesmeer :)

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:02

Die gehavende hamsters jeetje... Wel super lief dat ze zijn opgevangen!
Waarom mag je geen wol gebruiken?
@Steffiy: ziet er goed uit die kooi! :)

Ik ben gisteren bij een huisdiersuper geweest, en een grote kooi gekocht voor mijn 2 hamsters.
Wij hebben nu 4 kooien staan beneden (2 cavia'ss en 2 hamsters), allemaal mannetjes, kunnen allemaal niet bij elkaar.

Dus mijn idee was om 1 grote kooi te kopen, en deze in 2 delen te splitsen, zodat je 1 kooi hebt met 2 aparte delen dat ze dus niet bij elkaar konden.

Ik gisteren naar de praxis, daar konden ze het niet.. Toen ben ik naar een klein eenmans bedrijfje gegaan, met de foto van de kooi en de uitleg of ze dat konden doen door middel van plexiglas,hout of iets dergelijks.
Op het begin stonden ze me echt zo aan te kijken van, jeetje een 22 jarige die een hamsterkooi wil laten verbouwen? :o Maar daarna namen ze me dus echt serieus, en hebben ze met de maten erbij mogelijke ideeen bedacht samen om er iets van te kunnen maken! Dat kwam wel goed, zei de zoon van de baas.

Dus ik snel de kooi gekocht, weer terug en hij zou maandag klaar zijn. Dus ik ben zoooo benieuwd!!
Hij moet rekening houden met de 2 openingsdeurtjes, en hij zou horizontaal verdeeld worden, met een opstaande rand ivm het zaagsel wat anders eruit zou vallen.

Wat vinden jullie van het idee?

Dit is de kooi:
( de foto vertekend een beetje, want het is echt een flinke kooi)

Lengte 80 cm
Breedte 45 cm
Hoogte 74 cm

Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:05

Zijn wel meerdere mensen op het hamsterforum die dat ook zo gedaan hebben met een Ferplast Jenny geloof ik :j Op zich leuk maar ik vind dat de onderste hamster dan zo in 't donker komt te zitten. Ik heb hier nu ook, wegens tijdelijk ruimtegebrek, 2 Mary's op elkaar staan maar vind 't toch niet ideaal.

Waarom wol gevaarlijk is hebben ik en Rosslover op deze pagina nog uitgelegd.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:12

Ja ben benieuwd, hoe het met het lichtinval zit!
Ja van dat wol las ik, heb er nog nooit eigenlijk last van gehad en gebruik het al jaren..
Zal wel eens voor iets anders gaan kijken dan, want dat moet niet gebeuren

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:10

Een van mijn hamsters vroeger is blijven hangen in een stukje wol en heeft toen zijn poot gebroken omdat hij een het stukje wol bleef hangen tijdens het klimmen. Toen heeft de dierenarts mij ook verteld dat je dat spul nooit moet gebruiken.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:32

Jeetje, dat is niet best.. Zal zo eens het wol eruit halen, ga ze nu schoonmaken :)

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:57

Jep, mijn hamster stopte zijn eten in het huisje, tussen het wol en is er in gestikt...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:05

Gewoon wc papier ipv wol ;)
Makkelijke oplossing en heerlijk om ze bezig te zien :P

-Haha ja ik ga ook steeds voor een andere kleur (zoveel t kan)
Wil wel een foto zien :)

Voor de 28dec hammie: fokkers kunnen vaak ook wel wat regeln qua vervoer of iets dergelijks :)
Op het hamster forum vind je een hoop info :)
Btw vergeet speelgoed niet ;)
Rusje loopwiel vanaf 20 cm, syrtjes vanaf 25cm.
In een aqua moet je echt klimspulletjes zetten, zijn hamsters namelijk dol op.
Van fleece kan je ook zelf slaaphuisjes of hangmatjes etc maken.
Is ook veilig voor ze :)
-hier wordt het soms gesloopt om als nestmateriaal te gebruiken hihi

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:36

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik heb een hamster besteld! Ik heb een syrische hamster besteld bij http://hamsteryroyalebouquet.webs.com/nesten.htm
Het is hamstertje m2-2 Ik vind hem er nu al mooi en schattig uit zien. Mijn vriendin gaat hem volgende week voor mij ophalen en dan verzorgd zij hem tot de 28e. Ik heb er nu al zin in om het snuutje van onze zoon te zien als hij het krijgt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:40

Ik wacht nog steeds op mijn agradi bestelling, daar zitten al ze speeltjes bij :(

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:40

XLeandrosX schreef:
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik heb een hamster besteld! Ik heb een syrische hamster besteld bij http://hamsteryroyalebouquet.webs.com/nesten.htm
Het is hamstertje m2-2 Ik vind hem er nu al mooi en schattig uit zien. Mijn vriendin gaat hem volgende week voor mij ophalen en dan verzorgd zij hem tot de 28e. Ik heb er nu al zin in om het snuutje van onze zoon te zien als hij het krijgt.

Leuk hoor :D

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:45

Neeeee Royal Bouquet!!!
Annuleer aub als je om hammies geeft!
Dat is DE hamstery die door bijna heel het hamster forum en GOEDE hobby fokkers word geboycot!
Ga eens naar het hamster forum en gebruik de zoekfunctie...alsjeblieft? :(

Niet te geloven dat ze nog steeds fokken!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:48

Ojee!!!! Hoezo geboycot?

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:50

Mijn hamster Scooter loopt nu echt op haar einde.
Ze is in 2 dagen tijd zo dun geworden, ze valt om als ze ergens op probeert te klimmen en heeft een gezwelachtig ding bij haar kontje...
Ze is nog wel actief en vrolijk, maar ze laat wel merken dst ze echt oud word.
Ze is 2 en 2 en een halfe maand oud

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:53

Fokken met hamsters met bot afwijkingen...
Fokken om t geld...adverteren overal...genetisch slechte hamsters etc...
Ookal zit er een ziekte of afwijking in de bloedlijn fokken ze gewoon door...

Dus de liefhebbende hammie hobby fokkers (en veel andere mensen, ik ook),hopen al jaren dat ze stoppen...
Maar dat zal niet gebeuren...
Het is tot nu toe de enige hamstery die ik gelijk trek aan de dierenwinkel.

Ze zullen trouwens alles ontkennen of goed praten als je er naar vraagt... :(

@Nietes; nog lekker genieten van je ouwe hammie :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:57

Oei nee dan geen hamster daar kopen inderdaad!