[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:30

Ik ga ook even mijn situatie schetsen:

Ik werk van 9u-18u en mijn vriend met de nacht dit is van 3u-10u. Wanneer hij thuis komt van zijn werk, slaapt hij tot 14u en gaat hij dan naar onze stal10 km verderop. Daar blijft hij tot 'savonds 20u. Ik ga steeds tegen 19u naar onze stal.

Wij zijn van plan een corgi of australische herder te nemen. Mijn vriend zou die ook steeds meenemen naar de paarden en ik hem 'savonds terug meeneem naar huis.

Hierbij hebben wij geen kindjes of andere hobby's buiten onze paarden.

Zou dit haalbaar zijn? Het is steeds een droom van me geweest om een hond te hebben. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een australische herder aangezien corgi's zo schaars te vinden zijn en vaak die rugproblemen met zich meedragen.

NoName126

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:45

Klinkt oké, maar ik denk dat een Aus te weinig uitdaging gaat hebben als hij alleen op stal wat rondhobbelt. Waarom een Aus?

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:34

Zou kunnen! Persoonlijk vind ik het beetje zielig.. Er is nooit echt tijd voor hem hij kan mee na de stal en dat is het.. Hij moet wel z'n energie kwijt kunnen natuurlijk ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:22

De hond heeft dus standaard van 9.00 tot 14.00 geen aandacht. Komt er dus op neer dat de hond 's avonds gaat slapen, dan in de ochtend een korte wandeling krijgt voordat jij gaat werken, en dan weer 5 uur zichzelf moet vermaken. Dat is best lang, zeker voor baasgerichte honden met veel energie. Australische herders zijn, voor zover ik heb begrepen, behoorlijk heftig en vaak moeilijker dan Border Collies, die toch ook al niet de makkelijksten zijn. Het is ook nogal iets anders dan een Corgi. Is de voorkeur gebaseerd op uiterlijk of op karakter?

En een hond meenemen naar stal klinkt best leuk, maar is je vriend daar voor zijn plezier of voor zijn werk? Er zal wel tijd moeten zijn de hond eventueel te laten wennen aan paarden, en niet elke hond heeft genoeg aan de hele dag rondscharrelen. Herders willen met de baas werken, samen iets ondernemen, niet constant op zichzelf aangewezen zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:38

met bovenstaande eens, vooral een border dan wel een aussie, kunnen zich slecht zelf vermaken die hebben absoluut niet genoeg aan alleen maar op stal rond te scharrelen, dan zullen ze dus zelf dingen gaan bedenken, denk aan paarden jagen, auto s jagen etc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:22

Het kan een prima situatie zijn, maar wel met een passend ras.
Wat doet je vriend op stal? Werk of hobby?
En wat doe je 's avonds met de hond? Laat je vriend de hond nog uit als hij thuis komt van werk?
Is dit de routine voor 5 dagen in de week?

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:27

Dani schreef:
De hond heeft dus standaard van 9.00 tot 14.00 geen aandacht. Komt er dus op neer dat de hond 's avonds gaat slapen, dan in de ochtend een korte wandeling krijgt voordat jij gaat werken, en dan weer 5 uur zichzelf moet vermaken. Dat is best lang, zeker voor baasgerichte honden met veel energie. Australische herders zijn, voor zover ik heb begrepen, behoorlijk heftig en vaak moeilijker dan Border Collies, die toch ook al niet de makkelijksten zijn. Het is ook nogal iets anders dan een Corgi. Is de voorkeur gebaseerd op uiterlijk of op karakter?

En een hond meenemen naar stal klinkt best leuk, maar is je vriend daar voor zijn plezier of voor zijn werk? Er zal wel tijd moeten zijn de hond eventueel te laten wennen aan paarden, en niet elke hond heeft genoeg aan de hele dag rondscharrelen. Herders willen met de baas werken, samen iets ondernemen, niet constant op zichzelf aangewezen zijn.

Goed dat je dit meld. Ik wil natuurlijk ook geen gedragsstoornissen in de hand werken.
Mijn vriend doet dit voornamelijk in bijberoep de paarden. Trainen en etc. Inderdaad in de stal gaat mijn vriend geen tijd hebben om zich actief bezig te houden met de hond daar hebben jullie gelijk in. Ikzelf jog dagelijks en zou hem wel meenemen en graag 1x a 2x naar hondenschool of agility mee gaan doen.

Juist daarom mijn voorkeur aan deze karakters. Het "actieve" Ik moet er inderdaad dan wel rekenning mee houden dat ik het actieve te baas kan :-)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:29

anneliesdj schreef:
En wat doe je 's avonds met de hond? Laat je vriend de hond nog uit als hij thuis komt van werk?

Dit is inderdaad de routine. In het weekend is het ook steeds paarden. Gaat mijn vriend op eventing of gaan we gaan wandelen aan zee en etc. Bij mijn vriend is het bijberoep de paarden, hij traint er namelijk van eigenaars waardoor hij op de stal dus ook niet veel aandacht aan de hond zal spenderen vrees ik. Ik zelf zal hier dan wel meer tijd voor hebben aangezien ik maar 1 paard heb :-)
Ik jog ook dagelijks, waar ik hem/haar mee zou in nemen en zou heel graag agility doen (juist daarom dit soort karakter van honden)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:32

daar passen heeel veel rassen in hoor hoef je niet perse een ras als een aussie voor te hebben ;)
ik zou er niet aan beginnen in jou geval..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:53

Jouw eisenpakket maakt dat je een niet te groot ras zoekt, met weinig hd/ed/artrose-problemen dat voldoende poot en snuit heeft. Eigenlijk alle rassen die daaraan voldoen en minimaal 10 tot maximaal 35? kg wegen zouden het prima moeten gaan doen. Kies dan binnen die rassen een karakter dat niet te veel eisen aan training stelt maar wel redelijk te trainen is (schapendrijvers, terriers en lopende jachthonden zijn dus niet zo geschikt), en je komt een heel eind. Heb je weleens over de poedel nagedacht? Die kan je, als de vacht je niet aan staat, gewoon kort trimmen en hebben wel wat training nodig, maar bij lange na niet de hoeveelheid van schapendrijvers. Ondanks dat ze onder de gezelschapshonden vallen, zijn het wel nog steeds waterhonden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:13

Ik weet eigenlijk niet of ik het zo'n ideale situatie vind, om eerlijk te zijn.

De hond is 's nachts alleen (slapend).
Dan in de ochtend een korte wandeling voordat jij naar je werk moet.
Dan is hij tot 14.00 weer alleen omdat je vriend slaapt.
Dan met je vriend mee naar stal waar hij weinig aandacht zal krijgen en vooral zichzelf moet vermaken tot jij om 19.00 aankomt.

Hij krijgt dus hooguit een kwart van de dag aandacht, en dat is dan alleen als jij 's avonds exclusief met de hond bezig bent, anders is het nog minder.
Daarbij wil jij ook nog hondensport doen, waarbij je toch een enigszins baasgerichte hond wil hebben - wat totaal niet past bij de rest van de dag waarin hij grotendeels op zichzelf aangewezen zal zijn. Daar zul je een keuze in moeten maken, vind ik. Dus óf een baasgerichte hond die overdag voldoende aandacht gaat krijgen, óf een zelfstandig ras waar hondensport/gehoorzaamheid misschien niet zo goed mee gaat (en die wellicht ook niet buiten los kan lopen, om eens iets te noemen).

Een hond die met de baas wil werken het grootste deel van de dag op zichzelf laten vind ik echt geen eerlijke keuze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:19

steflyn schreef:
anneliesdj schreef:

Dit is inderdaad de routine. In het weekend is het ook steeds paarden. Gaat mijn vriend op eventing of gaan we gaan wandelen aan zee en etc. Bij mijn vriend is het bijberoep de paarden, hij traint er namelijk van eigenaars waardoor hij op de stal dus ook niet veel aandacht aan de hond zal spenderen vrees ik. Ik zelf zal hier dan wel meer tijd voor hebben aangezien ik maar 1 paard heb :-)
Ik jog ook dagelijks, waar ik hem/haar mee zou in nemen en zou heel graag agility doen (juist daarom dit soort karakter van honden)

Wanneer slaapt je vriend dan?
Die heeft toch niet genoeg aan 4 uurtjes slaap per dag? (van 10 tot 14?)

Ik zou eerder gaan voor een wat makkelijker herderachtige, lekker actieve honden, zijn heel graag bij de baas dus kun je op stal gewoon los meenemen overal naartoe. En gaandeweg de dag krijgen ze dan genoeg beweging wat jij kunt afmaken met hardlopen en een keer naar curus.
Wat denk je van een Terveurense herder of Groenendaeler? Of een (Appenzeller) sennenhond? Poedel is al genoemd, kan ook heel goed.
Een aantal terriers komen ook zeker in aanmerking en heb je wellicht op stal nog voordeel van: border terrier, parson russel terrier?
Een Rottweiler zou ook kunnen als je wat meer ervaring hebt? (voorzichtige suggestie?)

Wat vind je zelf mooi qua formaat en uiterlijk?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-09-13 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:22

Dani schreef:

Dan met je vriend mee naar stal waar hij weinig aandacht zal krijgen en vooral zichzelf moet vermaken tot jij om 19.00 aankomt.

Hij krijgt dus hooguit een kwart van de dag aandacht, en dat is dan alleen als jij 's avonds exclusief met de hond bezig bent, anders is het nog minder.
Daarbij wil jij ook nog hondensport doen, waarbij je toch een enigszins baasgerichte hond wil hebben - wat totaal niet past bij de rest van de dag waarin hij grotendeels op zichzelf aangewezen zal zijn. Daar zul je een keuze in moeten maken, vind ik. Dus óf een baasgerichte hond die overdag voldoende aandacht gaat krijgen, óf een zelfstandig ras waar hondensport/gehoorzaamheid misschien niet zo goed mee gaat (en die wellicht ook niet buiten los kan lopen, om eens iets te noemen).

Een hond die met de baas wil werken het grootste deel van de dag op zichzelf laten vind ik echt geen eerlijke keuze.

De gemiddelde huishond krijgt veel minder aandacht omdat de meeste mensen overdag werken. Hier kan de hond overdag lekker over het erf scheumen, zijn genoeg honden die zichzelf daar prima in kunnen vermaken. Ook een baasgerichte hond wel, het is echt niet zo dat die de boel afbreekt als je hem even geen aandacht geeft, als je ze daarnaast maar iets te doen geeft waarbij ze echt uitdaging krijgen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:39

Ik zeg dan ook niet dat ze geen hond moet nemen, alleen wel dat ze goed na moet denken over het ras en dat er misschien concessies gedaan moeten worden. :) Mijn herderstype zou doodongelukkig worden van zoveel zelfstandigheid. Hij wil bij mij zijn en sámen iets doen. Het gaat hier namelijk niet om 'even geen aandacht', maar om urenlang geen (of nauwelijks) aandacht. 's Avonds even hardlopen en 2 keer in de week trainen gaat dan echt niet voldoende zijn ter compensatie. Niet voor een type als wat ik heb.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:42

steflyn schreef:
Goed dat je dit meld. Ik wil natuurlijk ook geen gedragsstoornissen in de hand werken.
Mijn vriend doet dit voornamelijk in bijberoep de paarden. Trainen en etc. Inderdaad in de stal gaat mijn vriend geen tijd hebben om zich actief bezig te houden met de hond daar hebben jullie gelijk in. Ikzelf jog dagelijks en zou hem wel meenemen en graag 1x a 2x naar hondenschool of agility mee gaan doen.

Juist daarom mijn voorkeur aan deze karakters. Het "actieve" Ik moet er inderdaad dan wel rekenning mee houden dat ik het actieve te baas kan :-)

Mensen denken vaak dat ze een actievere hond zoeken dan daadwerkelijk bij ze past. Een dagelijks rondje hardlopen en 2x per week agility kun je met bijna elke hond.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:34

anneliesdj schreef:
Dani schreef:

De gemiddelde huishond krijgt veel minder aandacht omdat de meeste mensen overdag werken. Hier kan de hond overdag lekker over het erf scheumen, zijn genoeg honden die zichzelf daar prima in kunnen vermaken. Ook een baasgerichte hond wel, het is echt niet zo dat die de boel afbreekt als je hem even geen aandacht geeft, als je ze daarnaast maar iets te doen geeft waarbij ze echt uitdaging krijgen.

Oef eens iemand die het niet volledig afwijst. Ik dacht ook nog een goed baasje te zijn omdat mijn hond hele namiddag tot 'savonds laat in de stal en op de weiden kan lopen. Ken namelijk veel maneges met border collies waar eigenaars niets baasgericht mee doen. Zijn deze dan allemaal niet goed bezig? Sorry maar een poedel spreekt mij niet aan. :-) Ik kan ook heus een hond conditioneren.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:36

Dani schreef:
Ik zeg dan ook niet dat ze geen hond moet nemen, alleen wel dat ze goed na moet denken over het ras en dat er misschien concessies gedaan moeten worden. :) Mijn herderstype zou doodongelukkig worden van zoveel zelfstandigheid. Hij wil bij mij zijn en sámen iets doen. Het gaat hier namelijk niet om 'even geen aandacht', maar om urenlang geen (of nauwelijks) aandacht. 's Avonds even hardlopen en 2 keer in de week trainen gaat dan echt niet voldoende zijn ter compensatie. Niet voor een type als wat ik heb.

Jammer dat dit type net niet bij mij past. Sorry maar de poedel spreekt mij niet aan :-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:23

Ik vind je nogal defensief reageren, eigenlijk. Niemand zegt hier dat je geen hond kan nemen, alleen wel dat het niet voor alle honden een ideale situatie is en dat je daar dus rekening mee moet houden. Er zijn zat honden te bedenken die prima bij jullie passen maar misschien zijn dat niet de honden die óók uitblinken in gehoorzaamheid en behendigheid.

Ik vind overigens dat BC's inderdaad aandacht zouden moeten krijgen, een taak, en niet alleen als erfhond rond moeten hobbelen. Dat ze het kunnen betekent niet automatisch dat ze ook een leuk leven hebben, vergeet dat niet. Er zijn zat andere rassen die veel beter geschikt zijn om als erf-/waakhond te fungeren. En je ziet niet de gevallen waarin zo'n BC wél problemen ontwikkelt. Paarden gaat opdrijven, of constant gaat blaffen om aandacht.

Waarom gaan jullie niet gewoon eens in het asiel kijken? Gewoon een leuke volwassen hond die geen verlatingsangst heeft en niet té gefocust is op mensen, dan kom je waarschijnlijk al een heel eind. Want een ras kan perfect lijken, zo'n hond kan zich vervolgens toch heel anders ontwikkelen dan je denkt.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:18

Dani schreef:
Ik vind je nogal defensief reageren, eigenlijk. Niemand zegt hier dat je geen hond kan nemen, alleen wel dat het niet voor alle honden een ideale situatie is en dat je daar dus rekening mee moet houden. Er zijn zat honden te bedenken die prima bij jullie passen maar misschien zijn dat niet de honden die óók uitblinken in gehoorzaamheid en behendigheid.

Ik vind overigens dat BC's inderdaad aandacht zouden moeten krijgen, een taak, en niet alleen als erfhond rond moeten hobbelen. Dat ze het kunnen betekent niet automatisch dat ze ook een leuk leven hebben, vergeet dat niet. Er zijn zat andere rassen die veel beter geschikt zijn om als erf-/waakhond te fungeren. En je ziet niet de gevallen waarin zo'n BC wél problemen ontwikkelt. Paarden gaat opdrijven, of constant gaat blaffen om aandacht.

Waarom gaan jullie niet gewoon eens in het asiel kijken? Gewoon een leuke volwassen hond die geen verlatingsangst heeft en niet té gefocust is op mensen, dan kom je waarschijnlijk al een heel eind. Want een ras kan perfect lijken, zo'n hond kan zich vervolgens toch heel anders ontwikkelen dan je denkt.

Oh het is helemaal niet mijn bedoeling om defensief te reageren.
Ik dacht dat het een ideale situatie was maar heb nu geleerd dat dit niet zo is. Wel jammer want ben wel gek van zo'n type hond. Ook mensen die ik persoonlijk ken hebben een AS maar zijn ook dagelijks gaan werken en doen ook niets specifiek hiermee. Juist daarom was ik er mij niet van bewust. Ik zal mijn mindset dan wat moeten wijzigen. Jullie zeggen dat terriers dan beter zijn? Deze lijken mij ook wel diezelfde actieve drive te hebben. Of is dit een andere ingesteldheid?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:20

Maar zo actief leven jullie toch niet? Dus opzich hoef je je hond daar niet op uit te zoeken.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:31

Kimbers schreef:
Maar zo actief leven jullie toch niet? Dus opzich hoef je je hond daar niet op uit te zoeken.

Actief niet persé maar we zijn wel altijd buiten.
Ik zit zelden voor tv of etc.. Juist daarom dacht ik misschien ook een hondje te zoeken die dit gerust aankan. Het type Maltezer, chihuahua, Yorkshire, buldog, oliebol,.. Spreekt mij en mijn partner jammer genoeg minder aan. Misschien inderdaad in een asiel eens kijkje nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:44

Altijd buiten zijn is juist goed, voor elke hond!
Alleen wil jij wel een hond die mee kan komen en door blijft lopen, dus je moet Engelse bulldog hebben, of een yorkie, of een mopshond.
Eigenlijk alle andere honden kunnen prima mee hardlopen en prima mee naar stal.
Los kunnen lopen op stal vraagt een hond met niet teveel jacht of zwerfdrift, voor de rest...

Ik vind ook een border of aussie minder geschikt voor wat je wilt doen, maar ben met je eens dat die lang niet altijd de uitdaging krijgen die ze nodig hebben, je ziet wel heel vaak dat zulke honden een of ander neurotisch gedrag ontwikkelen. Blaffen, graven, rondjes rennen, noem maar op.
Mocht je toch perse zo'n ras willen, zoek dan een pup uit een niet-werkhonden lijn, vraag daar ook echt naar bij fokkers, zeg dat je een pup wilt die zacht in gedrag is.

Kijk anders eens op www.stichtingidemo.com zitten heel veel leuke honden die prima bij je wensen passen. Op het moment heb ik er een in de opvang die ook heel geschikt zou zijn (herdertype).

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:25

of een Entlebucher sennenhond?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:13

Waarom geen Welsh Corgi? Die lijken me goed bij je levensstijl te passen, zijn zelfstandig en kunnen zich dus ook met je vriend op stal prima redden zou ik denken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:23

sallandval schreef:
Waarom geen Welsh Corgi?

Te korte pootjes... :D