Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dani schreef:De hond heeft dus standaard van 9.00 tot 14.00 geen aandacht. Komt er dus op neer dat de hond 's avonds gaat slapen, dan in de ochtend een korte wandeling krijgt voordat jij gaat werken, en dan weer 5 uur zichzelf moet vermaken. Dat is best lang, zeker voor baasgerichte honden met veel energie. Australische herders zijn, voor zover ik heb begrepen, behoorlijk heftig en vaak moeilijker dan Border Collies, die toch ook al niet de makkelijksten zijn. Het is ook nogal iets anders dan een Corgi. Is de voorkeur gebaseerd op uiterlijk of op karakter?
En een hond meenemen naar stal klinkt best leuk, maar is je vriend daar voor zijn plezier of voor zijn werk? Er zal wel tijd moeten zijn de hond eventueel te laten wennen aan paarden, en niet elke hond heeft genoeg aan de hele dag rondscharrelen. Herders willen met de baas werken, samen iets ondernemen, niet constant op zichzelf aangewezen zijn.
anneliesdj schreef:Het kan een prima situatie zijn, maar wel met een passend ras.
Wat doet je vriend op stal? Werk of hobby?
En wat doe je 's avonds met de hond? Laat je vriend de hond nog uit als hij thuis komt van werk?
Is dit de routine voor 5 dagen in de week?
steflyn schreef:anneliesdj schreef:Het kan een prima situatie zijn, maar wel met een passend ras.
Wat doet je vriend op stal? Werk of hobby?
En wat doe je 's avonds met de hond? Laat je vriend de hond nog uit als hij thuis komt van werk?
Is dit de routine voor 5 dagen in de week?
Dit is inderdaad de routine. In het weekend is het ook steeds paarden. Gaat mijn vriend op eventing of gaan we gaan wandelen aan zee en etc. Bij mijn vriend is het bijberoep de paarden, hij traint er namelijk van eigenaars waardoor hij op de stal dus ook niet veel aandacht aan de hond zal spenderen vrees ik. Ik zelf zal hier dan wel meer tijd voor hebben aangezien ik maar 1 paard heb![]()
Ik jog ook dagelijks, waar ik hem/haar mee zou in nemen en zou heel graag agility doen (juist daarom dit soort karakter van honden)
Dani schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik het zo'n ideale situatie vind, om eerlijk te zijn.
De hond is 's nachts alleen (slapend).
Dan in de ochtend een korte wandeling voordat jij naar je werk moet.
Dan is hij tot 14.00 weer alleen omdat je vriend slaapt.
Dan met je vriend mee naar stal waar hij weinig aandacht zal krijgen en vooral zichzelf moet vermaken tot jij om 19.00 aankomt.
Hij krijgt dus hooguit een kwart van de dag aandacht, en dat is dan alleen als jij 's avonds exclusief met de hond bezig bent, anders is het nog minder.
Daarbij wil jij ook nog hondensport doen, waarbij je toch een enigszins baasgerichte hond wil hebben - wat totaal niet past bij de rest van de dag waarin hij grotendeels op zichzelf aangewezen zal zijn. Daar zul je een keuze in moeten maken, vind ik. Dus óf een baasgerichte hond die overdag voldoende aandacht gaat krijgen, óf een zelfstandig ras waar hondensport/gehoorzaamheid misschien niet zo goed mee gaat (en die wellicht ook niet buiten los kan lopen, om eens iets te noemen).
Een hond die met de baas wil werken het grootste deel van de dag op zichzelf laten vind ik echt geen eerlijke keuze.
steflyn schreef:Goed dat je dit meld. Ik wil natuurlijk ook geen gedragsstoornissen in de hand werken.
Mijn vriend doet dit voornamelijk in bijberoep de paarden. Trainen en etc. Inderdaad in de stal gaat mijn vriend geen tijd hebben om zich actief bezig te houden met de hond daar hebben jullie gelijk in. Ikzelf jog dagelijks en zou hem wel meenemen en graag 1x a 2x naar hondenschool of agility mee gaan doen.
Juist daarom mijn voorkeur aan deze karakters. Het "actieve" Ik moet er inderdaad dan wel rekenning mee houden dat ik het actieve te baas kan
anneliesdj schreef:Dani schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik het zo'n ideale situatie vind, om eerlijk te zijn.
De hond is 's nachts alleen (slapend).
Dan in de ochtend een korte wandeling voordat jij naar je werk moet.
Dan is hij tot 14.00 weer alleen omdat je vriend slaapt.
Dan met je vriend mee naar stal waar hij weinig aandacht zal krijgen en vooral zichzelf moet vermaken tot jij om 19.00 aankomt.
Hij krijgt dus hooguit een kwart van de dag aandacht, en dat is dan alleen als jij 's avonds exclusief met de hond bezig bent, anders is het nog minder.
Daarbij wil jij ook nog hondensport doen, waarbij je toch een enigszins baasgerichte hond wil hebben - wat totaal niet past bij de rest van de dag waarin hij grotendeels op zichzelf aangewezen zal zijn. Daar zul je een keuze in moeten maken, vind ik. Dus óf een baasgerichte hond die overdag voldoende aandacht gaat krijgen, óf een zelfstandig ras waar hondensport/gehoorzaamheid misschien niet zo goed mee gaat (en die wellicht ook niet buiten los kan lopen, om eens iets te noemen).
Een hond die met de baas wil werken het grootste deel van de dag op zichzelf laten vind ik echt geen eerlijke keuze.
De gemiddelde huishond krijgt veel minder aandacht omdat de meeste mensen overdag werken. Hier kan de hond overdag lekker over het erf scheumen, zijn genoeg honden die zichzelf daar prima in kunnen vermaken. Ook een baasgerichte hond wel, het is echt niet zo dat die de boel afbreekt als je hem even geen aandacht geeft, als je ze daarnaast maar iets te doen geeft waarbij ze echt uitdaging krijgen.
Dani schreef:Ik zeg dan ook niet dat ze geen hond moet nemen, alleen wel dat ze goed na moet denken over het ras en dat er misschien concessies gedaan moeten worden.Mijn herderstype zou doodongelukkig worden van zoveel zelfstandigheid. Hij wil bij mij zijn en sámen iets doen. Het gaat hier namelijk niet om 'even geen aandacht', maar om urenlang geen (of nauwelijks) aandacht. 's Avonds even hardlopen en 2 keer in de week trainen gaat dan echt niet voldoende zijn ter compensatie. Niet voor een type als wat ik heb.
Dani schreef:Ik vind je nogal defensief reageren, eigenlijk. Niemand zegt hier dat je geen hond kan nemen, alleen wel dat het niet voor alle honden een ideale situatie is en dat je daar dus rekening mee moet houden. Er zijn zat honden te bedenken die prima bij jullie passen maar misschien zijn dat niet de honden die óók uitblinken in gehoorzaamheid en behendigheid.
Ik vind overigens dat BC's inderdaad aandacht zouden moeten krijgen, een taak, en niet alleen als erfhond rond moeten hobbelen. Dat ze het kunnen betekent niet automatisch dat ze ook een leuk leven hebben, vergeet dat niet. Er zijn zat andere rassen die veel beter geschikt zijn om als erf-/waakhond te fungeren. En je ziet niet de gevallen waarin zo'n BC wél problemen ontwikkelt. Paarden gaat opdrijven, of constant gaat blaffen om aandacht.
Waarom gaan jullie niet gewoon eens in het asiel kijken? Gewoon een leuke volwassen hond die geen verlatingsangst heeft en niet té gefocust is op mensen, dan kom je waarschijnlijk al een heel eind. Want een ras kan perfect lijken, zo'n hond kan zich vervolgens toch heel anders ontwikkelen dan je denkt.
Kimbers schreef:Maar zo actief leven jullie toch niet? Dus opzich hoef je je hond daar niet op uit te zoeken.