Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:12

Mioux schreef:
nee ik niet :) ook niet iemand die ik ken.

Vergeet niet dat de molly's en hoogvinnetjes in de winkel op leidingwater gewkeekt zijn, en je dikke kans heb dat die het niet goed doen juist op brak op hele lange termijn. Dan zul je echt moeten zoeken naar wildvang, maar omdat ze makkelijk kweken denk ik niet dat je die snel vind...

Wildvang zul je niet snel meer zien inderdaad. Dat is weer heel anders bij mijn kogelvissen, die kun je juist niet kweken en dat is allemaal wildvang. Volgens een pdfje wat ik toen tegenkwam hebben molly's (en guppen blijkbaar ook) nog steeds een behoefte naar zout. Momenteel doen ze het wel beter op (licht)brak. Ze zien er duidelijk beter uit. Ik vraag me af of ze op den duur slechter af zijn door het zout, ik denk het niet. De meneer uit mijn vorige post had zijn molly nu al 3 jaar op vol zeewater zitten en die mankeerde nog niks.

Casarell

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:44

Vandaag even naar de speciaalzaak geweest die ik als tip gekregen had.. en dat was echt de moeite waard! _/-\o_
Daar ook even gesproken over mijn pleco.. en er werd me geadviseerd om in de bak zoveel mogelijk sterkte planten te zetten en de wortels af te dekken met stenen.
Daarnaast planten op hout of steen binden, en evt op de wanden.
Dus nu voor de grote bak een tweetal grote Anubias gehaald en op een steen geknoopt, en nog een sterk woekerend plantje die bescherming moet gaan bieden aan de jonge zwaarddragers.

Voor de kleine bak heb ik 2 vrouwelijke zwaarddrager panda's.. die hopelijk dragend zijn van zo'n zelfde man.. maar das natuurlijk afwachten.
Op het moment dat ze zijn bevallen, gaan deze dames naar de grote bak, en kunnen de jongen daar ongestoord uitgroeien.

Volgende week zaterdag ga ik er weer shoppen.. dat staat al vast.. :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:46

pleco's kunnen krengetjes zijn hoor, wel onbewust, en planten eruit trekken. Ik zei t eerder ook al, stenen erop of iets :) Heb ik ook erop liggen of erbij dat ze er niet uit komen, moet afkloppen hij laat ze nog staan hahaha. Zelfs de hoge planten met veel en de lage met weinig wortel staan er nog.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:54

Het eerste wat ze zei: "..en hij zwiept waarschijnlijk met zijn staart de planten eruit.."
En ze zei ook als zo'n grote jongen in hun mooie bak (echt prachtig om te zien!!) zou zitten, deze binnen een halve dag volledig omgeploegd zou zijn..

Tja.. het is de aard van t beestje.. :(:)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:55

haha ja maar ze zijn wel zo mooi !! Ik ergerde me in t begin wel eens, maar nu heb ik zoiets van ach, hij is te mooi om weg te doen :D En me bak is groot genoeg dus meneer mag lekker blijven, ja of mevrouw geen idee... haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:09

Gaat dat makkelijk bij de zwaarddragers dat ze jongen krijgen?
Ik heb er nu ook 3 he, een mannetje en 2 vrouwtjes.
Mannetje is heel relaxed,maar de 2 vrouwtjes zitten wel erg veel achter elkaar aan, is dat normaal?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:39

Heb een bak zien staan op FB, staat hier vlak bij, geen pomp, kapotte TL (armatuur of lamp zelf), geen verwarmingselement, krassen op de ruit.
Een Juwel Rio van 100x50x40cm.
Geen richtprijs, moet maar een bod doen.
Wat vinden jullie een redelijke prijs?
Ik zat zelf een beetje aan max €50,- te denken, de 60cm bakjes gaan normaal tussen de €15,- en €30,- en zijn dan vaak compleet, gebruikt en zonder toebehoren zitten ze vaak tussen de €5,- en €15,- in.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:43

Zat er water in op de fotos?? Een bak zonder water zou ik niet op bieden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:46

Nee op de foto's niet, maar ben nog niet zeker of ik hem ook als aquarium ga gebruiken, twijfel of ik weer reuzenslakken ga houden of dat ik een aquarium ga opstarten nl.
Kitten kan ik evt ook wel mocht dat nodig zijn. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:12

Aquarium was tot een paar weken terug gevuld, maar is (samen met nog diverse bakken) wegens beëindigen vd hobby leeggehaald.
Is verder niet lek ofzo.
Wb de TL: de armatuur is wsl kapot.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:08

erge krassen zou ik zeker max 50 maar bieden, dat is iets wat je nooit weg krijgt. En zou ook eerst willen kijken of fotos van de kidnaden, anders is dat ook nog best een werk.

TL ja, als het de armaturen zijn heb ik hier geloof ik wel liggen nog, weet niet hoever almelo is van voorthuizen ?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:21

Uhm, bijna 2 uur rijden denk ik; is ong 1.15u vanaf Harderwijk gezien als je over Zwolle/Apeldoorn rijdt. :)
Maar zat eraan te denken dan voorlopig op daglicht en klemspot te zetten en iets van LEDstrips erop te zetten tzt. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:22

Ga iig overleggen met degene die m'n financiën beheert e als die het goed vind denk ik dat ik €40,- biedt en evt met max 20 omhoog ga.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:47

ja je kan t altijd proberen ! ik ken evt ook iemand die led van 5 meter heeft kan je op maat knippen, voor 18,95 excl verzend kosten. IS zeer goedkoop heb hem zelf ook :P is RGBW en kan dus allerlei kleuren is goedkoper als 2 nieuwe tl en etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:53

Ik hou dat in m'n achterhoofd. :j

Eerst morgen maar even overleggen en bij een 'ja' vervoer regelen. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 02:26

Hihi, merk dat ik al een hoop voorpret heb. :):)

De inrichting wil ik vrij 'simpel' houden: natuurlijke kleuren, geen rare ornamenten oid of neon grind. :+
Zat te denken aan filterzand of fijn afgerond grind/kaviaargrind (zwart of lichtgrijs/wit, evt gemengd), veel planten (evt in het begin wat neppers om op te vullen) en dan iig mos (gras/mosmatje, bollen, opbinden op hout?), valisneria en vnl in het begin wat waterpest/cabomba etc, verder iets van hout en steen (leisteen?) en van die buisjes oid voor de garnalen (maar die wel een beetje verstoppen om het natuurlijke effect te behouden :) ).

Zag polkadotjes (Botia Kubotai) maar die worden denk ik wat te groot en om nou binnen een jaar ofzo over te schakelen op 150cm of groter is ook weer zo wat. :+
info opgezocht:
Ze worden max 14-16cm lang en minimale bakmaat is 100cm, zou dus net kunnen maar ruimer is natuurlijk altijd beter.
Ze bevinden zich in alle lagen van het aquarium en moeten in scholen van minimaal 5-6 gehouden worden.
5-6 polkadotjes en dan nog diverse vissen erbij wordt een beetje boel vis voor de bak denk ik. :)

En zat nog te denken over de Chinese algeneter (Beaufortia leveretti, die vlindertjes zegmaar, ze zijn zo schattig <3) maar lees net dat die stroming/rivierachtig nodig hebben en minimaal 120cm?
Heb er voorheen een paar gehad en die leken het prima naar hun zin te hebben in een simpel gezelschapsbakje van 60cm, maar als ze niet gaan passen dan houdt het natuurlijk op. :)

Wil iig:
corydoras pygmaeus 10-15x
pauwooggrondel 2x?
blue fairy garnalen 15-25x
endler/japanese blue/blue glass/flamingo rood guppen harem/mannen (wsl endler of flamingo rood)

optioneel, gewoon wat ik mooi vind en waarvan ik nog (verder) moet uitzoeken of het past:
polkadot botia 5-6x
Chinese algeneter 3-5x
kardinaal tetra 15?x
appelslak roze 3?x
waaierhand garnalen 2-3x
crystal red garnalen 15-20x
kempvis koppel/harem
gourami koppel/harem

Wil het liefst veel kleur in het bestand, geen biotoop maar een gezelschapsbak en de vissen moeten uiteraard wel matchen qua eisen en temperament.
Begreep al dat bijv guppen niet goed gaan met kempvissen dus die combi zal het iig niet worden. :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:03

Ik heb hier wel guppen met een kempvis gehad en dat ging prima, maar ik zou de gok indd niet wagen. Lees dat je een koppel of harem kempvis wil, heb je ook een bakje voor de jongen dan? En voor later als je de mannen van de vrouwen moet scheiden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:07

Leuk toch.. die voorpret? :D

Ik heb geen ervaring met garnalen, maar waar ik gisteren geweest ben stond bij de cabomba dat deze niet geschikt is als er ook garnalen in zitten..?
Verder heb ik zelf geen garnalen, dus weet ik het fijne er niet van.. :o

Na het 'planten' van de Anubia viel het me op dat ik stiekem best veel jonge zwaarddragers in mijn bak heb.. dus doe ik er voorlopig maar geen vissen bij.. :o
Laat deze eerst maar eens uitgroeien, zodat ik kan gaan selecteren op geslacht, en er een hoop weg kan doen..

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:15

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:29

Ik baal een beetje.. heb dus 3 van die helenaslakken gekocht.. 1 doet er zijn best die andere 2 doen alleen maar aan sex |o dat was niet de bedoeling... Ze moeten slakken eten!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:47

pipo schreef:
Ik baal een beetje.. heb dus 3 van die helenaslakken gekocht.. 1 doet er zijn best die andere 2 doen alleen maar aan sex |o dat was niet de bedoeling... Ze moeten slakken eten!

Ze vinden vast dat ze het met z'n 3-en niet aankunnen en zorgen gewoon voor versterking! <<)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:00

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:02

loempia93 schreef:
Ik heb hier wel guppen met een kempvis gehad en dat ging prima, maar ik zou de gok indd niet wagen. Lees dat je een koppel of harem kempvis wil, heb je ook een bakje voor de jongen dan? En voor later als je de mannen van de vrouwen moet scheiden?

nee heb ik niet en voorlopig ook geen ruimte voor, daarom ook dat de kempvis bij optioneel staat; moet nog even rustig uitzoeken wat de eisen zijn.
De lijst is gebaseerd op wat ik mooi vind, voor mij is dat nl de eerste selectie.
Vissen kunnen nog zo goed bij elkaar passen, maar als ik ze niet mooi vind wil ik ze niet want dan kijk ik er al met veel minder plezier naar. :o

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:11

Dat heb ik inderdaad ook lor1_1984.

Ik hou van kleur/patroontjes en levendige visjes.
Kempvis/goerami/pauwooggrondel/rasbora gelazy/L-nummers/CR garnaaltjes/koffervisjes/labeo... noem maar op. Helaas zijn die visjes ook nog niet makkelijk te combineren en hebben de meeste speciale eisen grrr.

Zo'n groot pronkstuk zou iig al helpen... jeetje even 70 panda cory's bestellen :wow:

Vind je basis visbestand in ieder geval al leuk!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:23

Bedacht me net dat ik gisterenavond nog een foto heb gemaakt van mijn bak.. :o
Nog lang niet tevreden hoor, maar ik kom steeds een klein stapje dichterbij.. nu eerst maar eens de planten ongestoord laten groeien..
Volgende week nog maar eens wat Anubias plantjes halen.. heb verschillende soorten en maten gezien.. _/-\o_

Maar goed.. zo is hij nu.. 2 maanden na het opstarten:
Afbeelding

Even ter vergelijk.. dit is 2 maanden geleden:

Afbeelding