Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:48

het is lang geleden dat hier gereageerd werd maar:

Verblijf orka Morgan weer voor de rechter

De Orka Coalitie gaat opnieuw een poging doen om orka Morgan alsnog met haar familie voor de kust van Noorwegen te verenigen. Op 1 november dient de 2 jaar geleden aangespannen bodemprocedure tegen het overbrengen van Morgan naar een zeezoogdierenpark op Tenerife.
Morgan werd ernstig verzwakt opgevist uit de Waddenzee en ondergebracht bij het Dolfinarium in Harderwijk. Eind vorig jaar is het dier naar Tenerife gebracht omdat ze volgens de dierenartsen van het Dolfinarium niet meer geschikt zou zijn voor leven in het wild. Bovendien staat niet vast dat de orkagroep bij Noorwegen haar familie is.

http://www.rtlnieuws.nl

mag hopen dat er een rechter zit die zijn verstand laat spreken en de vrijheid voor dit arme dier gunt...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:50

kimmie261 schreef:
het is lang geleden dat hier gereageerd werd maar:

Verblijf orka Morgan weer voor de rechter

De Orka Coalitie gaat opnieuw een poging doen om orka Morgan alsnog met haar familie voor de kust van Noorwegen te verenigen. Op 1 november dient de 2 jaar geleden aangespannen bodemprocedure tegen het overbrengen van Morgan naar een zeezoogdierenpark op Tenerife.
Morgan werd ernstig verzwakt opgevist uit de Waddenzee en ondergebracht bij het Dolfinarium in Harderwijk. Eind vorig jaar is het dier naar Tenerife gebracht omdat ze volgens de dierenartsen van het Dolfinarium niet meer geschikt zou zijn voor leven in het wild. Bovendien staat niet vast dat de orkagroep bij Noorwegen haar familie is.

http://www.rtlnieuws.nl

mag hopen dat er een rechter zit die zijn verstand laat spreken en de vrijheid voor dit arme dier gunt...

Helemaal mee eens

_Antikana_

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:38

ook hier helemaal mee eens. Heb net het boek 'Tuschka' uit. Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n goed boek gelezen heb! Heel ontroerend! Maar het drukt je nogmaals enorm met je neus op de feiten dat deze dieren, welke in gevangenschap zitten, doodongelukkig moeten zijn!

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:08

Tsja... is vrijlaten nog wel een optie? Dier is nu al zo lang in gevangenschap, volgestopt met antibiotica.. Ik geef haar nu niet echt een kans meer in het wild. Natuurlijk, ze is nog jong, maar juist daardoor. Het was geen ervaren orca toen ze gevangen werd, dan zou ze nu nog moeten leren om te overleven en dat ze NIET naar mensen toe moet komen.

Blijft in en intriest, dat wel...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:14

liever nog 2 weken vrij zijn en dan dood gaan ( wat de natuur tenslotte ook voorzien had met haar ) als de komende 20 a 25 jaar in een veel te klein badje moeten zwemmen,met soortgenoten waar je de taal niet van spreekt,25 jaar roepen om je familie die nooit zullen antwoorden,25 jaar kunstjes in keiharde muziek doen voor wat dooie vis ,volgestopt worden met AB en volgestopt worden omdat je fokkoe moet worden..

nah doe dan die 2 weken in volle vrijheid en natuur maar,is veel dierwaardiger :)

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:17

Oh dat zonder meer. Maar ik verwacht niet dat ze nog vrijgelaten wordt, mede door wat ik hierboven schrijf.

Aan de andere kant, een langzame dood sterven omdat je geen eten kunt vinden, niet weten waar je heen moet en bij god niet weten wat er gebeurd.. laat ze haar dan afspuiten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:29

ja in laten slapen zou nog de mooiste oplossing zijn voor alle in gevangenschap levende orka's en dolfijnen...maar ja,waar halen ze dan die miljarden dollars vandaan he die ze met die dieren verdienen....

en ik vraag me af of bij zo'n wild dier als een orka het instinct niet groter is als dat we denken...dus dat ze heus wel gaat jagen en vissen gaat vangen omdat dat net als bij tijgers er niet uitgefokt kan worden.

er zijn ook filmpjes op internet waar orka's in gevangenschap vogels vangen...dus jachtinstinkt,ik denk dat ze er verder mee komen als wij mensen willen denken.

daarnaast moeten ze haar niet in zee dumpen,maar naar een baai brengen en daar leren jagen ...leren onafhankelijk te zijn van mensen..daar zijn projecten voor om haar dat weer te leren.

zover ik weet was het niet de bedoeling haar 'zomaar' in zee te gooien en te zeggen,zoek het maar uit....

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:08

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen... Ik vind dat als morgan inderdaad doof zou zijn, men haar ook niet zou mogen gebruiken in een fokprogramma.
Bovendien meen ik laatst ergens gelezen te hebben dat er een jong geboren was in LP, en wederom verstoten door de moeder, ook geen goed voorbeeld lijkt me.

Trouwens, vorige week zijn er door Rusland weer 18 beluga's gevangen voor diverse dolfinarium, ik geloof vooral naar Amerika, foto's gezien van de minitanks waar de dieren in verbleven..triest!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:59

kimmie261 schreef:
liever nog 2 weken vrij zijn en dan dood gaan ( wat de natuur tenslotte ook voorzien had met haar ) als de komende 20 a 25 jaar in een veel te klein badje moeten zwemmen,met soortgenoten waar je de taal niet van spreekt,25 jaar roepen om je familie die nooit zullen antwoorden,25 jaar kunstjes in keiharde muziek doen voor wat dooie vis ,volgestopt worden met AB en volgestopt worden omdat je fokkoe moet worden..

nah doe dan die 2 weken in volle vrijheid en natuur maar,is veel dierwaardiger :)

Heel goed gezegd.

Eigenlijk hadden ze m gewoon de genadeschot moeten geven van toen ze gevonden werd, dat was ook veel humaner geweest.

Als ze in afrika een olifant kunnen doodschieten dan kan dat ook bij een Orka.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:05

Uitzetten zou nog wel gaan, alleen wordt het, hoe langer ze vast zit, wel een steeds kostbaardere operatie. Er is veel meer begeleiding nodig, ze moet leren jagen bijvoorbeeld en ze is al veel te veel gericht op de mens, wat haar in het wild wel eens de kop kan kosten. Allemaal redenen van een dolfinarium om het niet te doen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:14

kimmie261 schreef:
ja in laten slapen zou nog de mooiste oplossing zijn voor alle in gevangenschap levende orka's en dolfijnen...maar ja,waar halen ze dan die miljarden dollars vandaan he die ze met die dieren verdienen....

en ik vraag me af of bij zo'n wild dier als een orka het instinct niet groter is als dat we denken...dus dat ze heus wel gaat jagen en vissen gaat vangen omdat dat net als bij tijgers er niet uitgefokt kan worden.

er zijn ook filmpjes op internet waar orka's in gevangenschap vogels vangen...dus jachtinstinkt,ik denk dat ze er verder mee komen als wij mensen willen denken.

daarnaast moeten ze haar niet in zee dumpen,maar naar een baai brengen en daar leren jagen ...leren onafhankelijk te zijn van mensen..daar zijn projecten voor om haar dat weer te leren.

zover ik weet was het niet de bedoeling haar 'zomaar' in zee te gooien en te zeggen,zoek het maar uit....

Ik denk dat we vele dieren als dom bestempelen of dommer, omdat wij ons als mens zo superieur vinden. Laten we wel wezen, we zijn de beste jagers van de planeet, anders waren we als ras niet zover gekomen. Helaas zijn we ook een ras wat nogal wat arrogantie kent en ons boven de rest van de wereld stellen en daardoor het meeste leven als inferieur aan de onze zien. Het instinct bij dit soort dieren is altijd een stuk groter dan bij de mens, ik vind dat het door het menselijk ras schromelijk onderschat wordt. Deze dieren leven bij de genade van hun instinct, dat doen wij mensen niet meer.

Ik ben niet per definitie voor inslapen. Ik denk dat heel veel dieren uit het dolfinarium het niet meer gaan redden buiten. Ik zou pleiten voor een algehele stop van het houden van grote zeezoogdieren. Ik zou pleiten om de bestaande dieren semi wild uit te zetten. Maar dat kost geld en dat wil men er niet voor betalen en ook zouden er verschillende landen bij betrokken zijn, wat weer voeten in de aarde heeft. Ik zou meerdere baaien afzetten, gewoon wel bijvoeren, maar dat de dieren wel een gevoel van vrijheid hebben en een stuk meer ruimte. Als men dan nog perse er geld aan wil verdienen, ga dan met toeristen kijken in bootjes de baai in als een soort van eco toerisme. De dieren zijn de aandacht al gewend en mensgericht. Ja, het kost moeite, tijd en geld en het levert minder op.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:43

Mindim schreef:
Jahaa, in vergelijking hier mee zijn die orka baden maar klein hoor :D

Het grootste zwembad in de wereld, je kunt er zelfs een zeilboot in varen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2147443/Worlds-biggest-pool-holds-66-million-gallons-cost-1billion-build.html

Het is 1000 meter lang en 35.1 meter diep!!!!!

Meanwhile, in Africa... :roll:

Mindim schreef:
Ik denk dat we vele dieren als dom bestempelen of dommer, omdat wij ons als mens zo superieur vinden. Laten we wel wezen, we zijn de beste jagers van de planeet, anders waren we als ras niet zover gekomen. Helaas zijn we ook een ras wat nogal wat arrogantie kent en ons boven de rest van de wereld stellen en daardoor het meeste leven als inferieur aan de onze zien. Het instinct bij dit soort dieren is altijd een stuk groter dan bij de mens, ik vind dat het door het menselijk ras schromelijk onderschat wordt. Deze dieren leven bij de genade van hun instinct, dat doen wij mensen niet meer.

Ik ben niet per definitie voor inslapen. Ik denk dat heel veel dieren uit het dolfinarium het niet meer gaan redden buiten. Ik zou pleiten voor een algehele stop van het houden van grote zeezoogdieren. Ik zou pleiten om de bestaande dieren semi wild uit te zetten. Maar dat kost geld en dat wil men er niet voor betalen en ook zouden er verschillende landen bij betrokken zijn, wat weer voeten in de aarde heeft. Ik zou meerdere baaien afzetten, gewoon wel bijvoeren, maar dat de dieren wel een gevoel van vrijheid hebben en een stuk meer ruimte. Als men dan nog perse er geld aan wil verdienen, ga dan met toeristen kijken in bootjes de baai in als een soort van eco toerisme. De dieren zijn de aandacht al gewend en mensgericht. Ja, het kost moeite, tijd en geld en het levert minder op.

_/-\o_

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:38

Even op YouTube zoeken naar de docu over springer de orca baby.... zo had het gemoeten! Nou was dit wel iets makkelijker maar dan nog.... mooie beelden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:47

Mjay schreef:
Even op YouTube zoeken naar de docu over springer de orca baby.... zo had het gemoeten! Nou was dit wel iets makkelijker maar dan nog.... mooie beelden!

Het verschil is met Morgan dat men precies wist waar Springers familie zich bevond. Dat wisten ze me met Morgan niet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:45

Ik zeg toch ook dat dit makkelijker was... Zoiezo zie ik wel gelijk een verschil in wel of geen menselijk contact.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:47

Ik had het toch ook niet over makkelijker of moeilijker, ik noem alleen het verschil waarom oa besloten is dat ze Morgan niet hebben willen uitzetten.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:57

Ze weten nog steeds niet zeker waar haar familie is... Het is een 'gok' van de deskundige dat de familie bij ( volgens mij ) Noorwegen zwemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:59

Ze hebben het niet eens geprobeerd, das het trieste van het verhaal. Ze vinden haar beter af in een veredeld zwembad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:03

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:36

Berdien schreef:
Oh dat zonder meer. Maar ik verwacht niet dat ze nog vrijgelaten wordt, mede door wat ik hierboven schrijf.

Aan de andere kant, een langzame dood sterven omdat je geen eten kunt vinden, niet weten waar je heen moet en bij god niet weten wat er gebeurd.. laat ze haar dan afspuiten.

_/-\o_ Mijn idee! Alles beter dan zo'n intelligent in een aquarium (al is het nog zo groot) stoppen..

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:33

vind ik niet, dan hadden ze haar bij voorbaat al niet uit de noordzee moeten halen en daar de natuur zijn gang moeten laten gaan.

om haar nu weer terug te zetten, ergens omdat ze niet precies weten waar haar familie is vind ik ook zeer dier-onvriendelijk

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:37

haar 25 jaar in een veel te kleine bak houden met orka's die niet haar taal speken,houden voor entertainment voor de mens en uiteindelijk als fokkoe gebruikt te worden om nog meer geldvangers te fokken ,zeker niet??

beste is het beest gewoon dood af...alle orka's die in deze trieste omstandigheden gehouden worden zijn beter dood af als levend...

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:41

maar waarom geldt dit alleen voor de orka's? Zijn de dolfijnen/zeehonden/roggen/haaien/ ect ect ect wel beter af in een kleine bak?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:48

nee dolfijnen zijn ook heel slecht af in dit soort aquariums,beesten hebben er ook geen leven....

roggen vind ik een ander soort wezen als een 'hoog intelligent' zeezoogdier,een haai,ligt eraan hoe groot deze is,en hoe ze gehouden worden,over het algemeen zie je deze dieren niet publiekelijk kunsjes moeten doen op harde muziek,of mensen op hun neus omhoog moeten duwen...

een zeehond,weet ik eigenlijk niet...ligt er mss aan wat voor ruimte ze hebben,maar...ik ben geen circus/dierentuinmens...dus ja,waar ligt de grens..

bij een dier als dolfijn/orca ligt bij mij wel een grens in hoe deze voor de geldindustrie gehouden worden...voor mij dan...

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:01

ik vind het circus ook niet helemaal je-van-het. Dierentuin vind ik leuk/goed mits de dieren goed gehouden worden en niet 'gevangen' worden om in gevangenschap verder te leven.

Dat verhaal van Morgan vind ik doodzonde, dat beest zit nu in een bak water terwijl ze daar niet hoort. Aan de andere kant denk ik ook niet dat je zo een beest nog kan terug zetten in het wild, dus ja wat doe je dan? Anders dan het beest gewoon afmaken.