Handzaam formaat is heel persoonlijk inderdaad, we willen geen mini en de max staat niet perse vast, maar mijn ouders hebben een stabij en tot dat formaat is wel mooi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MissAnnemijn schreef:Oeh kom net dit topic tegen, leuk! Wij willen ook graag een hond zodra ik afgestudeerd ben en we een ander huis hebben. We hebben al een ras in gedachten maar hoor graag meningen!
Onze 'eisen':
- handzaam formaat, niet perse mini
- baasgericht
- actief, lekker mee kunnen wandelen/ trainen/ cursussen doen
- lief in huis, makkelijk in een gezin
- beetje sociaal naar andere honden
Ben benieuwd wat hierbij bedacht wordt
anneliesdj schreef:Hondjes als keesjes ed zijn vaak goed waaks en bovendien horen ze zichzelf graag, zou ik niet nemen als je veel buren om je heen hebt.
Een windhondje lijkt goed aan je beschrijving te voldoen, maar hebben enorm jachtinstinct en kun je doorgaans dus niet los laten lopen (is bovendien bij wet verboden in NL).
Teckels zijn sportief maar of ze je ook bij kunnen houden met fanatiek sporten...? Kunnen ook lawaaierig zijn maar verschilt erg per individu.
Je zou ook aan een poedel kunnen denken of een Stabij of Schipperke?
DezeNaam schreef:anneliesdj schreef:Hondjes als keesjes ed zijn vaak goed waaks en bovendien horen ze zichzelf graag, zou ik niet nemen als je veel buren om je heen hebt.
Een windhondje lijkt goed aan je beschrijving te voldoen, maar hebben enorm jachtinstinct en kun je doorgaans dus niet los laten lopen (is bovendien bij wet verboden in NL).
Teckels zijn sportief maar of ze je ook bij kunnen houden met fanatiek sporten...? Kunnen ook lawaaierig zijn maar verschilt erg per individu.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens, sorry. Windhonden zijn niet echt baasgericht en ze gaan maar al te graag hun neus achterna. Voor de andere punten zou een windhond wel goed zijn, maar baasgericht, nope. Teckels zijn ook echte jachthonden (elke hond heeft wel jachtinstinct maar bij sommige is het moeilijker te houden) en baasgericht zijn ze ook niet echt en als je er echt actief mee wilt gaan harlopen, gehoorzaamheid en/of agility wilt mee gaan doen raad ik ze af.
Ik zou je een kleine herderhond (sheltie of een kleine duitse herder, ja dat bestaat, ben de naam van dat ras alleen kwijt), maar je moet wel erg goed opletten, deze honden leren echt snel, maar ze leren ook snel verkeerde dingen aan en dan worden het echt monstertjes.
mel86 schreef:Ook ik ben me aan het oriënteren op verschillende rassen. Uiteindelijk denk ik dat ik wel naar het asiel ga en een volwassen hond kies, maar een ras lijkt me prettig als richtlijn.
Ik zoek in een hond een sportief maatje. Het lijkt me heerlijk om samen hard te lopen en eventueel te cani-crossen.
Ik woon niet te groot, dus ik denk zelf aan klein tot middenmaat hond.
Een waakse hond is niet praktisch bij ons.
Liefst rustig en aanhankelijk in huis en buiten klaar voor actie.
Omdat we tweeverdieners zijn, zijn er drie dagen in de week dat er overdag gewerkt wordt. Mogelijk schakelen we dan uitlaatdienst of oppas in voor een middag wandeling. Een enigszins onafhankelijke hond lijkt mij dan wel handig.
Ik heb een zwak voor teckels (hoewel niet 100% in de beschrijving passend), ik vind windhonden fantastisch en zit te denken of een kleinere maat poolhond misschien iets is om naar uit te kijken.
Ik ben benieuwd wat jullie denken!
DezeNaam schreef:anneliesdj schreef:Hondjes als keesjes ed zijn vaak goed waaks en bovendien horen ze zichzelf graag, zou ik niet nemen als je veel buren om je heen hebt.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens, sorry. Windhonden zijn niet echt baasgericht en ze gaan maar al te graag hun neus achterna. Voor de andere punten zou een windhond wel goed zijn, maar baasgericht, nope. Teckels zijn ook echte jachthonden (elke hond heeft wel jachtinstinct maar bij sommige is het moeilijker te houden) en baasgericht zijn ze ook niet echt en als je er echt actief mee wilt gaan harlopen, gehoorzaamheid en/of agility wilt mee gaan doen raad ik ze af.
mel86 schreef:Ook ik ben me aan het oriënteren op verschillende rassen. Uiteindelijk denk ik dat ik wel naar het asiel ga en een volwassen hond kies, maar een ras lijkt me prettig als richtlijn.
Ik zoek in een hond een sportief maatje. Het lijkt me heerlijk om samen hard te lopen en eventueel te cani-crossen.
Ik woon niet te groot, dus ik denk zelf aan klein tot middenmaat hond.
Een waakse hond is niet praktisch bij ons.
Liefst rustig en aanhankelijk in huis en buiten klaar voor actie.
Omdat we tweeverdieners zijn, zijn er drie dagen in de week dat er overdag gewerkt wordt. Mogelijk schakelen we dan uitlaatdienst of oppas in voor een middag wandeling. Een enigszins onafhankelijke hond lijkt mij dan wel handig.
Ik heb een zwak voor teckels (hoewel niet 100% in de beschrijving passend), ik vind windhonden fantastisch en zit te denken of een kleinere maat poolhond misschien iets is om naar uit te kijken.
Ik ben benieuwd wat jullie denken!
Citaat:Hup, naar het asiel! Of je nu groot of klein woont, zolang je goed wandelt met je hond en de hond zijn energie kwijt kan is dat geen probleem. Mijn hond zie je niet eens in huis als ze goed uitgelaten is. Ik zou wel richting herderachtigen gaan, mijn hond is waaks maar slaat alleen aan wanneer dat nodig is en stopt ook weer na 3 of 4 blafjes. Maar vooral: ga gewoon naar het asiel. Ik wilde zelf nooit een herder en ik ben thuis gekomen met een spaanse herder. Ik dacht namelijk dat ze te sterk zouden zijn en een consequente opvoeding nodig zouden hebben (ik ben niet zo consequent ) en dat ik geen natuurlijk overwicht zou hebben, maar eigenlijk passen herdershonden juist perfect bij mij. Het is dus ook een kwestie van aftasten wat bij je past.
mel86 schreef:Dank je wel! Herder weet ik nog niet.. Ik word soms wat ongemakkelijk van hoe herders je vol adoratie aan kunnen kijken![]()
Zijn Shelties zo luidruchtig? Dat had ik me niet gerealiseerd, de reacties liepen ook allemaal een beetje door elkaar.
Iemand ervaring met honden uit het mediterrane gebied adopteren? Misschien past een podenco wel bij mijn wensen...
MissAnnemijn schreef:We gaan straks op bezoek bij een Sheltiefokker, niet om pups te kijken (fokken niet actief) maar vooral zodat vriendlief kennis kan maken met het ras en om er lekker over te kletsen. Kijken of het ras echt bij ons past