[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:17

Ik hoop later parttime te werken, mijn vriend waarschijnlijk wel fulltime. Verder houden we van wandelen en zouden het leuk vinden om lekkere stukken met de hond er op uit te kunnen. Ik wil niet perse 'werken' met de hond, maar vind het erg leuk om te trainen en bijvoorbeeld agility lijkt me erg leuk. Ik wil ook graag een hond die goed te trainen is.
Handzaam formaat is heel persoonlijk inderdaad, we willen geen mini en de max staat niet perse vast, maar mijn ouders hebben een stabij en tot dat formaat is wel mooi :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:24

Het eerste waar ik aan denk is een poedel. Voldoet wel aan alle eisen en zonder showuiterlijk zijn ze ineens een stuk leuker om te zien :D Sheltie zou ook kunnen, een retriever ook (labrador, golden, nova scotia duck tolling) al zijn die wel een slagje groter.

MissAnnemijn

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:32

Het ras waar ik aan denk is een Sheltie, en vind het erg leuk dat die ook al 2 keer is genoemd :D Poedels zijn inderdaad ook erg leuk, net als duck tolling retrievers, die zijn ongeveer maatje stabij wel :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:39

Klinkt alsof een poedel prima aansluit, eventueel geschoren, als het kammen of de krulletjes je niet bevallen. Ze zijn er in 4 maten, de eerste 3 zijn handzaam (tot 28 cm, 3-6kg; 28-35cm, 6-10kg; 35-45cm, 10-15kg). De 4e maat is de grote poedel, en die is er ook nog in XL, want de meeste grote poedels vallen buiten de rasstandaard. Maar ze zijn er ook wel van 45-60cm, 20-30kg. En ze zijn er in 6 kleuren (wit, bruin, zwart, abrikoos, grijs, rood).

Ze zijn goed te trainen, sociaal naar hond en mens (alleen de kleinste maat minder), houden van gezelschap maar kunnen ook vaak goed alleen blijven, zijn actief maar hoeven niet eeuwig te wandelen. Hele vrolijke honden die wel in zijn voor een lolletje.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:12

MissAnnemijn schreef:
Oeh kom net dit topic tegen, leuk! Wij willen ook graag een hond zodra ik afgestudeerd ben en we een ander huis hebben. We hebben al een ras in gedachten maar hoor graag meningen!

Onze 'eisen':
- handzaam formaat, niet perse mini ;)
- baasgericht
- actief, lekker mee kunnen wandelen/ trainen/ cursussen doen
- lief in huis, makkelijk in een gezin
- beetje sociaal naar andere honden

Ben benieuwd wat hierbij bedacht wordt :D

Ik moet al direct denken aan een poedel. En anders mijn eigen soort hondje: catalaanse herdershond. Alles wat jij opnoemt, is ook precies wat mijn hond is. Handzaam formaat (middelmaat), erg baasgericht (herdershond natuurlijk), ze is lekker actief, lief in huis en geweldig met kinderen. Met de meeste honden sociaal, maar je hebt wel dat herder trekje. Honden die te druk zijn of te lomp zijn vindt ze absoluut niet leuk.

En anders dacht ik nog een sheltie: die zijn ook erg leuk! Of een cocker spaniel?

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:40

Ook ik ben me aan het oriënteren op verschillende rassen. Uiteindelijk denk ik dat ik wel naar het asiel ga en een volwassen hond kies, maar een ras lijkt me prettig als richtlijn.
Ik zoek in een hond een sportief maatje. Het lijkt me heerlijk om samen hard te lopen en eventueel te cani-crossen.
Ik woon niet te groot, dus ik denk zelf aan klein tot middenmaat hond.
Een waakse hond is niet praktisch bij ons.
Liefst rustig en aanhankelijk in huis en buiten klaar voor actie.
Omdat we tweeverdieners zijn, zijn er drie dagen in de week dat er overdag gewerkt wordt. Mogelijk schakelen we dan uitlaatdienst of oppas in voor een middag wandeling. Een enigszins onafhankelijke hond lijkt mij dan wel handig.
Ik heb een zwak voor teckels (hoewel niet 100% in de beschrijving passend), ik vind windhonden fantastisch en zit te denken of een kleinere maat poolhond misschien iets is om naar uit te kijken.

Ik ben benieuwd wat jullie denken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:51

Hondjes als keesjes ed zijn vaak goed waaks en bovendien horen ze zichzelf graag, zou ik niet nemen als je veel buren om je heen hebt.
Een windhondje lijkt goed aan je beschrijving te voldoen, maar hebben enorm jachtinstinct en kun je doorgaans dus niet los laten lopen (is bovendien bij wet verboden in NL).
Teckels zijn sportief maar of ze je ook bij kunnen houden met fanatiek sporten...? Kunnen ook lawaaierig zijn maar verschilt erg per individu.

Je zou ook aan een poedel kunnen denken of een Stabij of Schipperke?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:12

anneliesdj schreef:
Hondjes als keesjes ed zijn vaak goed waaks en bovendien horen ze zichzelf graag, zou ik niet nemen als je veel buren om je heen hebt.
Een windhondje lijkt goed aan je beschrijving te voldoen, maar hebben enorm jachtinstinct en kun je doorgaans dus niet los laten lopen (is bovendien bij wet verboden in NL).
Teckels zijn sportief maar of ze je ook bij kunnen houden met fanatiek sporten...? Kunnen ook lawaaierig zijn maar verschilt erg per individu.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens, sorry. Windhonden zijn niet echt baasgericht en ze gaan maar al te graag hun neus achterna. Voor de andere punten zou een windhond wel goed zijn, maar baasgericht, nope. Teckels zijn ook echte jachthonden (elke hond heeft wel jachtinstinct maar bij sommige is het moeilijker te houden) en baasgericht zijn ze ook niet echt en als je er echt actief mee wilt gaan harlopen, gehoorzaamheid en/of agility wilt mee gaan doen raad ik ze af.

Ik zou je een kleine herderhond (sheltie of een kleine duitse herder, ja dat bestaat, ben de naam van dat ras alleen kwijt), maar je moet wel erg goed opletten, deze honden leren echt snel, maar ze leren ook snel verkeerde dingen aan en dan worden het echt monstertjes. :))

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:18

DezeNaam schreef:
anneliesdj schreef:

Hier ben ik het helemaal niet mee eens, sorry. Windhonden zijn niet echt baasgericht en ze gaan maar al te graag hun neus achterna. Voor de andere punten zou een windhond wel goed zijn, maar baasgericht, nope. Teckels zijn ook echte jachthonden (elke hond heeft wel jachtinstinct maar bij sommige is het moeilijker te houden) en baasgericht zijn ze ook niet echt en als je er echt actief mee wilt gaan harlopen, gehoorzaamheid en/of agility wilt mee gaan doen raad ik ze af.

Ik zou je een kleine herderhond (sheltie of een kleine duitse herder, ja dat bestaat, ben de naam van dat ras alleen kwijt), maar je moet wel erg goed opletten, deze honden leren echt snel, maar ze leren ook snel verkeerde dingen aan en dan worden het echt monstertjes. :))

De chodsky pes bedoel je zeker? Ik zou je ook een schipperke of Sheltie of iets dergelijks aanraden. Of misschien een Toller of kooikerhondje?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:22

Die bedoelde ik inderdaad.:) Schipperkes zijn ook wel leuke honden, hou er alleen rekening mee dat ze goed kunnen blaffen. :))

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:42

Schipperke hou ik zeker in gedachte! Had vroeger familie met Schipperkes, inderdaad hele leuke honden. Sheltie lijkt me ook wel wat.
Overigens ben ik niet specifiek naar een zeer baasgerichte hond op zoek. De toekomstige hond moet juist ook alleen kunnen zijn en met iemand anders mee op pad kunnen. Sportieve activiteiten kunnen (gedeeltelijk) aan de lijn, daar heb ik geen problemen mee.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:45

mel86 schreef:
Ook ik ben me aan het oriënteren op verschillende rassen. Uiteindelijk denk ik dat ik wel naar het asiel ga en een volwassen hond kies, maar een ras lijkt me prettig als richtlijn.
Ik zoek in een hond een sportief maatje. Het lijkt me heerlijk om samen hard te lopen en eventueel te cani-crossen.
Omdat we tweeverdieners zijn, zijn er drie dagen in de week dat er overdag gewerkt wordt. Mogelijk schakelen we dan uitlaatdienst of oppas in voor een middag wandeling. Een enigszins onafhankelijke hond lijkt mij dan wel handig.
Ik heb een zwak voor teckels (hoewel niet 100% in de beschrijving passend), ik vind windhonden fantastisch en zit te denken of een kleinere maat poolhond misschien iets is om naar uit te kijken.

Hup, naar het asiel! Of je nu groot of klein woont, zolang je goed wandelt met je hond en de hond zijn energie kwijt kan is dat geen probleem. Mijn hond zie je niet eens in huis als ze goed uitgelaten is. Ik zou wel richting herderachtigen gaan, mijn hond is waaks maar slaat alleen aan wanneer dat nodig is en stopt ook weer na 3 of 4 blafjes. Maar vooral: ga gewoon naar het asiel. Ik wilde zelf nooit een herder en ik ben thuis gekomen met een spaanse herder. Ik dacht namelijk dat ze te sterk zouden zijn en een consequente opvoeding nodig zouden hebben (ik ben niet zo consequent :D ) en dat ik geen natuurlijk overwicht zou hebben, maar eigenlijk passen herdershonden juist perfect bij mij. Het is dus ook een kwestie van aftasten wat bij je past.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:16

DezeNaam schreef:
anneliesdj schreef:

Je herhaalt gewoon wat ik zeg, dus je bent het eigenlijk wel met me eens denk ik.
En baasgericht, alsin; heel oplettend en continu bij je zijn, daar moet je van houden en heeft zij niets over gezegd, dus daar geef ik dan mijn mening ook niet over ;)

Overigens heeft ze wel gezegd dat het geen lawaaierig ras mag zijn en vervolgens raad je een Sheltie aan :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:38

Jij had het alleen over het jachtinstinct, ik zeg gewoon dat ze niet echt baasgericht zijn. Verder zijn niet alle windhonden zo actief als de meeste denk hoor, een vriendin van me heeft er 2, 1'tje is echt héél actief en de andere is zo tam als iets. Ze heeft weldegelijk gezegd dat ze een hond wilt die baasgericht is.

Sheltie's moeten niet lawaaierig zijn, verder zie ik nergens dat MissAnnemijn geschreven heeft dat ze niet te veel lawaai mogen maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:34

Dat staat er toch echt duidelijk. Maar nergens dat het erg baasgericht moet zijn, alleen dat het een actief type moet zijn.
En ik reageerde alleen op haar eigen suggestie van wat ze mooi vind, had je wellicht ook nog niet gelezen?
mel86 schreef:

Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-08-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:35

Oh, maar ik had het over iemand anders, sorry.xD

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:11

Haha, het ging niet meer over mij nee ;) Qua lawaai, dat is het enige waarin ik twijfel voor een Sheltie. Vriendje heeft trouwens de Toller op het oog, even zien wat het gaat worden. We hebben nog tijd zat!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:19

Bedankt allemaal!
Citaat:
Hup, naar het asiel! Of je nu groot of klein woont, zolang je goed wandelt met je hond en de hond zijn energie kwijt kan is dat geen probleem. Mijn hond zie je niet eens in huis als ze goed uitgelaten is. Ik zou wel richting herderachtigen gaan, mijn hond is waaks maar slaat alleen aan wanneer dat nodig is en stopt ook weer na 3 of 4 blafjes. Maar vooral: ga gewoon naar het asiel. Ik wilde zelf nooit een herder en ik ben thuis gekomen met een spaanse herder. Ik dacht namelijk dat ze te sterk zouden zijn en een consequente opvoeding nodig zouden hebben (ik ben niet zo consequent ) en dat ik geen natuurlijk overwicht zou hebben, maar eigenlijk passen herdershonden juist perfect bij mij. Het is dus ook een kwestie van aftasten wat bij je past.

Dank je wel! Herder weet ik nog niet.. Ik word soms wat ongemakkelijk van hoe herders je vol adoratie aan kunnen kijken :')

Zijn Shelties zo luidruchtig? Dat had ik me niet gerealiseerd, de reacties liepen ook allemaal een beetje door elkaar.

Iemand ervaring met honden uit het mediterrane gebied adopteren? Misschien past een podenco wel bij mijn wensen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:43

Mel, een windhond zou volgens mij best wel bij jullie passen :) Ze zijn heerlijk rustig in huis, ze blaffen weinig tot niet, en ze zijn best wel op zichzelf.. die van mij laat ik 's morgens vroeg uit, en valt dan in slaap.. rond de middag ga ik wat eten bij haar, en daar slaapt ze dan gewoon doorheen :+ Pas rond 5 uur wordt ze wakker, dan krijgt ze d'r eten en wordt voor de tweede keer uitgelaten. Ideaal.
Los laten kan niet altijd, maar ik heb zelf een lange longeerlijn, en ga regelmatig een stuk met d'r fietsen of hardlopen, en dat gaat super. Daar zijn het de ideale honden voor! Wel zijn er windhond rassen die slecht tegen kou en nat weer kunnen, maar met een jasje is dat vaak weer goed te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:43

mel86 schreef:
Dank je wel! Herder weet ik nog niet.. Ik word soms wat ongemakkelijk van hoe herders je vol adoratie aan kunnen kijken :')

Zijn Shelties zo luidruchtig? Dat had ik me niet gerealiseerd, de reacties liepen ook allemaal een beetje door elkaar.

Iemand ervaring met honden uit het mediterrane gebied adopteren? Misschien past een podenco wel bij mijn wensen...

Zo'n herder is erg baasgericht en heeft veel will to please, daar moet je van houden.

Sheltie's kunnen luidruchtig zijn, valt over het algemeen mee en is ook een kwestie van opvoeding en genoeg te doen geven.

Podenco's hebben enorm jachtinstinct, die kunnen echt niet los. (dat geld voor de meeste windhonden)
Kijk eens in mijn onderschrift, niet mediterraans, maar wel vergelijkbaar.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:53

We gaan straks op bezoek bij een Sheltiefokker, niet om pups te kijken (fokken niet actief) maar vooral zodat vriendlief kennis kan maken met het ras en om er lekker over te kletsen. Kijken of het ras echt bij ons past :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:03

MissAnnemijn schreef:
We gaan straks op bezoek bij een Sheltiefokker, niet om pups te kijken (fokken niet actief) maar vooral zodat vriendlief kennis kan maken met het ras en om er lekker over te kletsen. Kijken of het ras echt bij ons past :)

Wat leuk!! Dat is ook een goed idee, dan kan je idd zien hoe shelties in het dagelijks leven zijn. Veel plezier alvast!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:46

We vonden het erg leuk, vriendje vind het ook erg leuke honden en we denken dat dit ras wel bij ons past :D Dus wie weet in de toekomst een pupje :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:06

Leuk! Ben je nog verder aan het oriënteren op andere rassen?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:31

Niet echt, ik denk dat een Sheltie wel echt een leuke hond is voor ons :j