BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:49

Nee, het is gewoon nog een erg populaire snack, net als die parmabotdingen en dragende botten.

Niet schrikken als die na 1 keer kraken doorgeslikt worden. ;) Je kan ze even plat meppen met een hamer. En dan kan je vrij snel wel over naar konijn en kipkarkassen. Het is een grote hond toch? Ik vond het trouwens makkelijker om op dagen dat ik karkas gaf ook wat spiervlees te geven. Zo bleef de ontlasting goed en kon ik gewoon normale porties geven (en gaat het dus op haha)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:59

Mja, ik moet ook eerlijk zeggen dat wij onze honden altijd mergpijpen hebben gevoerd (rechtstreeks van de slachter) en dat ging altijd goed en ze genoten er zo van... Maar goed, al doende leert men. Exit mergpijp, dus :D. Dat dragende botten niet oké zijn wist ik al, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat mergpijpen ook dragende botten zijn.

Het gaat om een Weimaraner, wel eentje die heel voorzichtig eet. Hij eet enthousiast, kan niet wachten tot hij mag eten, maar hij schrokt niet. Alles wat hij eet wordt uitvoerig geproefd, om het zo maar te zeggen.

Goed om te weten wat spiervlees bij te geven, ik heb heb rollen vlees waar de verhoudingen al voorgeselecteerd zijn, dus eigenlijk KVV. Uiteindelijk wil ik wel volledig overstappen naar BARF.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:15

Lotgering is idd KVV, alleen als je alleen bot ernaast geeft, haal je het uit verhouding en kan het te veel bot worden. Kan ook goed gaan, maar ik ben toen heel snel overgestapt naar een barf dag. :') Gewoon leuk, ondertussen 4 dagen KVV en 3 dagen barf (nouja, 1 pensdag, 1 vis dag en 1 of 2 dagen karkas, spiervlees en wat orgaan)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:36

MyWishMax schreef:
Lotgering is idd KVV, alleen als je alleen bot ernaast geeft, haal je het uit verhouding en kan het te veel bot worden. Kan ook goed gaan, maar ik ben toen heel snel overgestapt naar een barf dag. :') Gewoon leuk, ondertussen 4 dagen KVV en 3 dagen barf (nouja, 1 pensdag, 1 vis dag en 1 of 2 dagen karkas, spiervlees en wat orgaan)

Ik denk dat een BARF-dag best goed in te plannen is, visdag is voor Boris denk ik niet nodig, hij krijgt namelijk in zijn KVV vis, maar pens zit ik wel aan te denken om dat sowieso te gaan doen, en dan gewoon vieze pens (zo noemen ze dat geloof ik).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:06

Wat leuk san dat je zo bezig bent :)
Al veel tips gegeven en ik begon ook met KVV en dat werden snel 1 a 2 barf dagen en nu al jaren volledig barf :)
Idd geef hem als je karkas geeft wat spiervlees er bij en klaar is Kees :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:09

je kunt ook je pens combineren met je karkas. zelfde idee imo (mits je 1 keer per week dat doet)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:14

essiesilly schreef:
Wat leuk san dat je zo bezig bent :)
Al veel tips gegeven en ik begon ook met KVV en dat werden snel 1 a 2 barf dagen en nu al jaren volledig barf :)
Idd geef hem als je karkas geeft wat spiervlees er bij en klaar is Kees :)

Vind het nog leuk om te doen ook, vooral als ik dan zie hoe enthousiast Boris bezig is met het vlees. Ben blij dat hij zijn bak weer fatsoenlijk leeg eet.

@jilleroo, als ik pens combineer met karkas, blijven de verhoudingen dan wel goed? Pens is immers orgaan, geen spier.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:17

de helft van je orgaan behoort al uit pens te bestaan, als je echt met verhoudingen wilt gaan werken naast je kvv dagen zul je spiervlees en orgaanvlees moeten bijvoeren.
Maar eerlijk gezegd, als jij 6 dagen compleet kvv voert, dan kan een dag met wat minder goede verhoudingen niet erg kwaad, punt is enkel dat als je alleen vleesbot voert je zoveel calcium voert dat je hond obstipatie krijgt en niet kan poepen. dus geef je gewoon wat vlees of orgaan bij, pens kunnen ze niet snel te veel van krijgen en vinden ze lekker, plus goed voor de tanden als ze kunnen scheuren. Veel barfers hebben ook een pensdag :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:19

Ah oké. Wat ik voer is nu compleet, inderdaad. Ik ga bij de volgende bestelling sowieso konijn en pens mee bestellen, dan. Naast de worsten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:42

Er wordt juist altijd aangeraden om als je voornamelijk kvv voert, niet teveel orgaan toe te voegen. Daarnaast zou ik gaan voor een goede kwaliteit spiervlees, omdat dat meestal niet in KVV zit. Heb je ook de varianten met pens van lotgering? Neemt niet weg dat ik altijd een pensdag gehad heb en geen kvv met pens gegeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:47

Lotgering heeft inderdaad ook varianten met pens. Maar je kunt daar ook lappen lamspens bestellen.

Waar haal jij je spiervlees dan? Ik zit namelijk in een behoorlijk afgelegen gebied wat dat betreft, de dichtstbijzijnde dierenwinkel is 10 km verderop en heeft überhaupt geen KVV... Ik dacht dat het vlees van Lotgering echt goede kwaliteit was, dat lees ik overal op internet en ik ben tot nu toe erg tevreden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:41

De kippennekken zijn een groot succes *\o/*. Hij vindt ze heerlijk. Hij kauwt er goed op, ook. Zal mij benieuwen hoe lang dat duurt, whehe.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:27

Even een vraagje aangezien de meeste die barf voeren ook zelf snacks drogen....

Heeft 1 van jullie al eens varkens neuzen gedroogd. Ik kan eraan komen en ben benieuwd hoe dat gaat. Of het wat is...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:37

:n Ik geef sowieso geen varken, ook niet gedroogd eerlijk gezegd haha

Hier mag de middelste de komende weken aan hele konijnen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:41

Varken voer ik ook niet rauw, maar gedroogd is toch anders. Toen ik nog snacks in de dierenwinkel kocht, nam ik ze ook weleens mee. De honden waren er gek op. Maar dat is anders gedroogd geloof ik.

Ieuwww, hele konijnen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:16

Varken is tegenwoordig toch veilig? Mits het varken uit NL komt. Hoewel ik het risico ook niet zou nemen, denk ik.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:45

Nog nooit gedroogd, ik bestel altijd een hele buts gedroogd spul, lekker makkelijk ;)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:08

varkensneuzen uit de winkel zijn gepoft, of verhit gerookt.
Zelf drogen , niet doen.

En ja , varken uit nederland (zou) veilig moeten zijn.. maar probleem is, je hoeft maar 1 keer een varken te hebben dat mislabeled is en wel aujezky aan je hond geeft, dan is je hond ten dode opgeschreven want het is NIET geneesbaar en dodelijk voor de hond. wil je dat risico lopen? Kortom, gewoon niet doen, er zijn meer dan genoeg alternatieven om te drogen en te voeren.

ik voer het gewoon niet, niet uit de winkel en niet zelf.
(daarnaast, niet alles wat in de winkel ligt is geschikt voor honden, denk maar aan dino botten, parma botten etc, ook totaal niet geschikt en zelfs gevaarlijk. Mergpijpen net zo.)

wil je perse oren dan kun je ook runderoren drogen, of konijnenoren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:33

'Leek' meld zich in het topic!

We krijgen binnenkort ook een hond (pointer kruising van ong 20/25kg). Staat nu op goedkoopste brok die er is (asiel) maar gaat hier langzaam over op KVV.

Ik wil voor de afwisseling af en toe een KVV maaltijd vervangen voor een stuk orgaanvlees/pens/spiervlees/botvlees. Ik heb het over 1 of 2 maaltijden per week, er vanuit gaande dat hij 2x per dag voer krijgt.

Is dit realistisch en gezond of 'verpest' ik daarmee juist de verhoudingen? Volledig BARF zie ik niet zitten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:35

Ik zou dan een pens vrije kvv nemen en op je Barf dagen (Max 2) lekker vleesbot met pens voeren. Dat kan geen kwaad. En van beide producten heb je schone tanden profijt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:20

hier staan de honden gewoon op kvv en soms wat barf de katten idem. al hoe wel 1 kat het niet gewent is en dus gewoon nog goedkope rotzooi krijgt..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:57

Jilleroo dat is een goed idee. Ik heb wel nu 20kg KVV met pens ingeslagen maar ik wil toch pas BARF voeren op het moment dat de hond het goed doet op KVV. :)

Kat hier eet helaas niks anders dan brok. Gaat letterlijk bij de geur van vers vlees (ik bied hem regelmatig iets aan) kokhalzen om vervolgens hard weg te rennen en mij beledigd aan te kijken. :') Heb weken alles geprobeerd met verwarmen, mengen etc. maar hij wil het gewoon echt niet. Die krijgt gewoon een goede kwaliteitsbrok zonder graan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:09

Ik ben voor een paar weken puppy oppas en die kreeg brokken mee.
Was gister bij m'n ouders en m'n moeder die niks met honden heeft verder zei meteen joh wat ruikt die joh, tsja brokken he ;)
Maar nu hij weet dat mijn honden wel vers eten wil hij het ook hahaha dus vanmorgen al wat barf mee gegeten :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:15

Zijn er mensen met ervaring met de pakketten van Oer-voer?
http://www.oervoer.com/100-oervoer-10kg-pakket
Het zal ongetwijfeld duur zijn in verhouding tot zelf samen stellen maar het gaat mij puur om te proberen of ze het wat vinden of niet.
Zit veel variatie in en het is in kleine porties te bestellen (voor een toypoedel en dwergschnauzer).
Ze eten nu kvv met veel variatie, de poedel al 3 jaar en de schnauzer vanaf pup.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:29

Geen ervaring, wel naar gekeken, maar vond het aanbod niet alles(voor mijn hond). Ik was toen al stuk verder en in die pakketten zaten diersoorten die ze niet lusten. Ik heb het vroeger via natural paws gedaan, die maakte een maandmenu en sneed alles netjes voor in de porties die je nodig had en was wel wat goedkoper voor ons. Bijna 20 kilo voor dezelfde prijs geloof ik.