Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:47

Ik ben benieuwd hoe ze dit willen gaan testen. Betekent wel dat ze het nooit in het wild had kunnen overleven want vis vangen zonder gehoor is erg lastig. Geen idee of haar echo locatie wel werkt omdat dat een andere frequentie heeft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:53

tjah ditzelfde hebben ze ook gezegd met een dolfijn bij loro parc toen werd er ook een rechtzaak gespannen tegen t park...maar dit hadden ze toen gewonnen vanwege het zogezegde doof zijn dus ja als t bij een dolfijn werkt waarom dan niet bij een orca?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:59

Aha dat wist ik dus niet nathalietjeB, dan heeft het idd de schijn dat ze dit doen om van de rechtzaken af te komen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:12

vind t ook wel knap dat ze daar anders pas na een dik jaar erachter zijn gekomen :') of ben ik nou achterlijk

ok ff extra stukkie info die dolfijn is een griend en die was wel vrijgelaten maar bleek dus daadwerkelijk doof te zijn heb niet alles gelezen wat er stond in t artikel...

maar goed ook al is morgan wat groter dan een griend toch vind ik dat ze gewoon vrijgelaten moet worden lukt t niet nou jammer dan

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:39

Ach een voordeel, dan hoort ze het kabaal van de 'showmuziek' en het publiek ook niet :+ :+

Blijf erbij dat ze Morgan beter hadden kunnen laten gaan. Doof EN de rest van je leven in gevangenschap doorbrengen met soortgenoten die je wel kunt zien maar niet kunt horen. Triest, triester triest. Arme Morgan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:51

Berdien schreef:
Ach een voordeel, dan hoort ze het kabaal van de 'showmuziek' en het publiek ook niet :+ :+

Blijf erbij dat ze Morgan beter hadden kunnen laten gaan. Doof EN de rest van je leven in gevangenschap doorbrengen met soortgenoten die je wel kunt zien maar niet kunt horen. Triest, triester triest. Arme Morgan.

Idd, blijven weinig vormen van communicatie over. Ik vind het allemaal maar een smerig zaakje.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:57

Maar ja wie zegt dat dit waar is, als we kijken naar eerdere filmpjes waarop Morgen te zien was zien we dat ze wel degelijk reageert op fluitsignalen. Ik heb ze terug gekeken en ze reageert wel degelijk hierop, wel raar dat ze nu opeens doof is.

En NathalietjeB zegt ook dat er door LP gesteld werd dat een dolfijn doof was, waarvan we ook niet weten of die daadwerkelijk doof was. Het kan ook een truc zijn van LP door te stellen dat ze doof is, onderzoek laten doen door SeaWorld DA (dus niet objectief) en dat ze daardoor van de rechtzaken rondom Morgen verlost zijn. Want ja een doof dier zet je niet terug in de natuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:10

Maar dan moet er dus ook een instantie zijn die wat geld toegestopt krijgt, om deze diagnose te stellen. Ik neem aan dat dit wel onafhankelijk gebeurt? Anders is het een grote farce.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:19

Nee, want degene die dit gaat vaststellen in eerste instantie is natuurlijk de DA van LP. Indien er een rechtszaak gaat komen, dan zal de rechter vast eisen dat er een andere DA naar gaat kijken. En dat zal waarschijnlijk iemand zijn van SeaWorld want die hebben de meeste ervaring met orca's, en LP is een dependance van LP. Dus met andere woorden: ja dit is een grote farce. Of het nu waar is of niet, we zullen er nooit achterkomen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:35

Persoonlijk denk ik dat Morgan niet doof is. Ik heb haar te vaak op geluid zien reageren. Maar goed, misschien reageerde ze daar wel op de trillingen en niet eens zo zeer het geluid.
Dubieus dit. In LP staat helaas een geldwolf aan het roer :\ . Maar we gaan zien wat de uitkomst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:38

assie schreef:
Persoonlijk denk ik dat Morgan niet doof is. Ik heb haar te vaak op geluid zien reageren. Maar goed, misschien reageerde ze daar wel op de trillingen en niet eens zo zeer het geluid.
Dubieus dit. In LP staat helaas een geldwolf aan het roer :\ . Maar we gaan zien wat de uitkomst is.

Misschien zitten de orka's dan ook puur om het park goed te laten lopen en is het educatieve doel er ondergeschikt aan. En zijn de orka's niet meer dan melkkoeien voor ze.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:41

vraag me af of ze ook nog steeds gaan fokken met een "dove" orka..

lijkt me dat je alleen wil fokken met 100% gezonde dieren tenslotte..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:15

kimmie261 schreef:
vraag me af of ze ook nog steeds gaan fokken met een "dove" orka..

lijkt me dat je alleen wil fokken met 100% gezonde dieren tenslotte..

:+ waarom zouden ze niet met dr fokken dat levert toch geld op want ze zijn toch al bezig met haar drachtig te krijgen dacht ik(correct me if i a wrong)
doof of niet geld in t laatje is vast belangrijker

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:38

nee joh,was toch alles voor die beessies daar,ze hadden het toch allemaal zo goed voor meen ik met deze dieren??

:n :n :n

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:59

Mindim schreef:
assie schreef:

Misschien zitten de orka's dan ook puur om het park goed te laten lopen en is het educatieve doel er ondergeschikt aan. En zijn de orka's niet meer dan melkkoeien voor ze.

In geval van Loro Parque ligt het eraan met wie je praat ;) Praat je met de eigenaar, ja, absoluut waar. Praat je met trainers, educatieve afdeling etc, dan nee. Ik sta overigens nog steeds achter mijn eerdere uitspraken in dit topic hoor. Volgens mij heb ik het ook al eerder aangegeven; van LP weet ik een stuk minder dan van Harderwijk. De meeste van mijn uitspraken zijn dan ook gebaseerd op wat Harderwijk doet ;).
En die educatieve kant, die wordt zeker belicht, ook in LP. Mag van mij met minder show, maar je zult mensen toch op een bepaalde manier naar je bedrijf toe moeten trekken....

In een ideale wereld zou LP een veel grotere impact kunnen hebben op educatie en conservatie gebied. Ik vind het zelf eeuwig zonde dat dit niet zo is op dit moment. Ondanks de diverse onderzoeken en educatie die ze wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:41

Ik schrik er van dat ze haar al proberen drachtig te krijgen, dat vind ik echt heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:44

assie schreef:
In geval van Loro Parque ligt het eraan met wie je praat ;) Praat je met de eigenaar, ja, absoluut waar. Praat je met trainers, educatieve afdeling etc, dan nee. Ik sta overigens nog steeds achter mijn eerdere uitspraken in dit topic hoor. Volgens mij heb ik het ook al eerder aangegeven; van LP weet ik een stuk minder dan van Harderwijk. De meeste van mijn uitspraken zijn dan ook gebaseerd op wat Harderwijk doet ;).
En die educatieve kant, die wordt zeker belicht, ook in LP. Mag van mij met minder show, maar je zult mensen toch op een bepaalde manier naar je bedrijf toe moeten trekken....

In een ideale wereld zou LP een veel grotere impact kunnen hebben op educatie en conservatie gebied. Ik vind het zelf eeuwig zonde dat dit niet zo is op dit moment. Ondanks de diverse onderzoeken en educatie die ze wel doen.

Ik vind dat de educatie helemaal zonder show mag, ik kan het niet helpen, maar ik zie LP als een grote commerciele toestand die een enorm slaatje uit haar orka's slaat en waar de orka's aan het korste eind trekken. Hoeveel orka's moeten daar straks verblijven, het grote en moderne bad, zoals men het noemt, raakt straks overvol.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:48

Ben met je eens dat ze daar ruim voldoende orka's hebben en er echt geen meer bij hoeft. Liever wat minder. Maar ik moet ook zeggen dat ik zelf LP niet de beste keuze vond voor Morgan als park.

Dat ze haar drachtig proberen te krijgen geloof ik niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:53

Ik weet het niet hoor Assie, ze is nog wel heel jong. Als dat zo zou zijn, dan is dat een duidelijk teken hoe LP in het hele gebeuren staat en dan wil ik wel eens horen wat Harderwijk daar dan van vindt.

Ik heb hier even een stukje van de orkacoalitie site over de bodemprocedure over 'dove' Morgan.
Loro Parque en SeaWorld zijn zich aan het voorbereiden op mogelijk verlies van komende bodemprocedure in Nederland

Citaat:
Amsterdam, 24 mei 2012 – De Orka Coalitie is verbouwereerd over de nieuwe luchtballon van Loro Parque over de gezondheid van orka Morgan. De orka zou nu ineens doof zijn. Dit verhaal lijkt sterk op een eerder gebruikte strategie door dolfinaria: door te stellen dat een dier doof is kan dat dier niet teruggeplaatst worden in de natuur. De toen driejarige Sully (net als Morgan een walvisachtige) spoelde in 2009 aan op Curaçao, en werd opgelapt door een dolfinarium. Na rehabilitatie kon Sully niet meer uitgezet worden: gedeeltelijk doof, zo stelde men. Sully die net als Morgan een vermogen waard is, zwemt nu in gevangenschap in een bak van SeaWorld in San Diego. Dezelfde SeaWorld die samen met Loro Parque ‘Orca Ocean’ uitbaat waar Morgan nu gevangen zit.

“Vanaf het moment dat Morgan zogenaamd opgevangen is, is er geen onafhankelijke deskundigheid aan te pas gekomen. Alles is overgelaten aan de industrie zelf: of de orka, die goud geld waard is, terug mag naar zee; en hoe het haar in Loro Parque vergaat. Loro Parque heeft het verzoek van de Orka Coalitie om onafhankelijke deskundigen de huidige status van Morgan te laten beoordelen meerdere malen afgewezen,” aldus woordvoerder en
mariene bioloog Barbara van Genne, van de Orka Coalitie “En nu gaan ze dus ook weer zelf aantonen dat er iets met Morgan aan de hand zou zijn. Wij hadden dit excuus om haar in gevangenschap te houden eigenlijk een jaar geleden al verwacht. Eerder hoorden we al: te jong, teveel aan mensen gewend en familie is niet te vinden,”

Opvallend is dat in een rapport van Dolfinarium Harderwijk (12 december 2010) gesteld werd; “Mocht Morgan doof zijn, fysiek of sociaal niet in staat om zich bij soortgenoten te voegen, dan is terugkeer naar zee geen optie.”

De bodemprocedure over orka Morgan zal naar alle waarschijnlijkheid in augustus behandeld worden. De Orka Coalitie stelt dat orka Morgan uitgezet had moeten worden, en waarschijnlijk niet eens uit de zee gehaald had mogen worden volgens internationale regelgeving.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:42

Jammer dat de orka coalitie in dit stuk wel het één en ander over Sully verdraait, zodat het mooi in hun anti-gevangenschaps praatje past.
Sully werd na zijn stranding in een afgezet stuk baai in Curacao opgevangen en verzorgd door mensen van een lokaal dolfinarium daar. Rond Curacao worden soms grienden gezien, dus een poging tot vrijlaten bij soortgenoten was goed mogelijk in deze omstandigheden. Dit is ook geprobeerd, Sully werd met de boot naar zee begeleid waar wilde grienden zwommen. Hij zwom er tussen, maar uiteindelijk keerde hij terug. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=vvXmrBB_7Wg&feature=plcp
Dus pas nadat vrijlaten mislukt was is hij naar SeaWorld gegaan, zodat hij in ieder geval bij soortgenoten kon leven (SeaWorld Californië is één van de weinige parken met grienden in gevangenschap). En in SeaWorld is er een gehoor onderzoek met hem gedaan, waaruit bleek dat hij gehoorproblemen had. Daar is ook een wetenschappelijke publicatie van (Auditory evoked potentials in two short-finned pilot whales (Globicephala macrorhynchus) - Schlundt et al 2011).
Zijn gehoorproblemen werden helemaal niet gebruikt als excuus om hem niet vrij te laten zoals de Orka Coalitie suggereert, want die gehoorproblemen waren pas veel later bekend.

Persoonlijk denk ik dat het best goed mogelijk is dat Morgan problemen met haar gehoor heeft. Een paar weken geleden sprak ik met een paar vaste bezoekers van Loro Parque en zij hadden toen ook al het vermoeden dat er iets mis was met Morgans gehoor, puur door te kijken naar Morgans gedrag tijdens trainingssessies. Bijvoorbeeld als Morgan een gedraging werd gevraagd en daarna een trainer op het fluitje blies om aan te geven dat Morgan het goed had gedaan, dan reageerde Morgan daar niet op en ging door met het uitvoeren van de gevraagde gedraging. Terwijl als de trainers in hun handen klapten om aan te geven dat ze het goed had gedaan, ze dan wel stopte. De trainers in Loro Parque gebruiken nu dus ook een handsignaal ipv fluitje om aan te geven als Morgan iets goed doet. Tijdens mijn bezoek aan Loro Parque een paar weken terug zag ik soms een combinatie van fluitje en handgebaar om aan te geven dat ze het goed deed.
Wat ik me wel afvraag is als ze doof is, wanneer ze dat dan geworden is. Want uit geluidsonderzoek in Harderwijk bleek dat Morgan roepjes van Noorse orka’s maakte. Die moet ze dus ooit gehoord en geleerd hebben lijkt me?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:51

Wel raar dat als je naar wat oudere filmpjes kijkt van toen ze net was 'gered' zie je dat ze duidelijk reageert op fluitjes. Ik geloof het pas als een onafhankelijke deskundige zegt dat ze doof is

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:59

Maar stel dat een trainer (onbewust) altijd een bepaalde houding aanneemt terwijl hij/zij op fluitje blaast of bijvoorbeeld ook in handen klapt, dan lijkt het misschien of ze op het geluid reageert terwijl ze eigenlijk op iets visueels reageert.

En inderdaad, eerst onderzoek voordat het met zekerheid gezegd kan worden. Sully is trouwens niet helemaal doof, maar reageerde geloof ik niet op geluiden boven 10 kHz.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:10

Daar heb je wel gelijk in, maar als ik nou maar de timing kijk blijf ik met argusogen hiernaar kijken. Augustus is de rechtszaak en dan nu opeens zeggen dat ze doof is, is makkelijk gesteld zonder da het nog onderzocht hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:14

Annemieke schreef:
Maar stel dat een trainer (onbewust) altijd een bepaalde houding aanneemt terwijl hij/zij op fluitje blaast of bijvoorbeeld ook in handen klapt, dan lijkt het misschien of ze op het geluid reageert terwijl ze eigenlijk op iets visueels reageert.

En inderdaad, eerst onderzoek voordat het met zekerheid gezegd kan worden. Sully is trouwens niet helemaal doof, maar reageerde geloof ik niet op geluiden boven 10 kHz.

Dat zou kunnen mits ze het handenklappen ook al deden in Harderwijk. Ik vraag me af hoeveel mensen haar commando's geven per dag en hoeveel er dan onbewust bij zouden klappen. Ik neem aan dat je bij het trainen van een dier zeer bewust bent van je lichaamshouding en welk gebaar of fluittoon je gebruikt bij een zeker commando. Alleen al om een dier niet in verwarring te brengen. Als 1 trainer onbewust klapt bij elk commando en een ander niet, dan lijkt me dat verwarrend. Als het klappen onbewust gaat, dan zou dat bij elk commando gebeuren, zit er dan verschil per oefening in het klappen? Als dat niet zo is, dan heeft elk comaando dezelfde klap en zou ze geen verschil onderscheiden.

Warrig verhaal he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:14

Ik vind dat compleet onafhankelijk onderzoek zou moeten plaatsvinden. Niet door iemand van of LP of SW.