BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:47

Foutje in de tekst :D autocorrect.. Runderpens en lamslever meen ik even uit m'n hoofd?? Heb de calculator van gelukkig dier gebruikt

Dit was mijn eerste menu voor de eerste twee weken wilde daarna karkas gaan geven..

Zou ik dan eventueel met een schrokkende hond toch karkas kunnen geven de eerste Week? Ik weet niet wat hij daar mee doet namelijk...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:59

MissBambi schreef:
Foutje in de tekst :D autocorrect.. Runderpens en lamslever meen ik even uit m'n hoofd?? Heb de calculator van gelukkig dier gebruikt

Dit was mijn eerste menu voor de eerste twee weken wilde daarna karkas gaan geven..

Zou ik dan eventueel met een schrokkende hond toch karkas kunnen geven de eerste Week? Ik weet niet wat hij daar mee doet namelijk...

Ik ben ook wel benieuwd naar je menu :D

Karkas kan je gewoon geven. Wel even in de gaten houden met eten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 10:35

Even heel je menu idd opschrijven :)
@horsetopshop dat is wel heel weinig idd voor zulke grote honden... Vreemd!! Wat voor diersoorten voer je? Probeer zo mager mogelijk te voeren en snacken ze tussendoor bij? Bijv paardenbrok op stal etc

HorseTopShop

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:33

Ik voer eigenlijk alles. Heb juist nu veel paardenvlees en lamslong ingeslagen, omdat dat lekker mager vlees is. Maar ze krijgen ook nog steeds bijvoorbeeld rundernier.
Heeeeel af en toe krijgen ze een zelf gedroogde konijnenoor of een pensstaafje. En met trainen kleine stukjes gedroogde lamslong.
Ik heb ze geleerd niks van andere aan te pakken en niks van de grond te eten dus ik weet vrijwel zeker dat ze bij de paarden niks pikken :P

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:57

van wat je zegt mis ik nog nier en hart MissBambi, maar ik wil ook graag even je hele menu zien :)
wat karkas betreft, hij zal wel moeten kauwen met karkas, dat is te groot om door te slikken. meestal als ze eenmaal kauwen gaat het wel goed. Je moet er sowieso bij blijven.

En sommige honden worden dik van de lucht... ik ken een zwitser die een kilo per dag zou moeten met 2 % maar maar 600 gram krijgt en dan nog aan de dikke kant is :+ tsja..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:01

jilleroo schreef:
En sommige honden worden dik van de lucht... ik ken een zwitser die een kilo per dag zou moeten met 2 % maar maar 600 gram krijgt en dan nog aan de dikke kant is :+ tsja..

Het is heel apart, want ze hebben het ineens alle drie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:52

@Horsetopshop: kan het zijn dat iemand ze bijvoert, of ze zelf wat te snacken halen?
Is er wel eens een oppas die eten geeft ofzo?

Onlangs iets veranderd in hun menu?

Als ze het alle 3 pas sinds kort hebben, lijkt het er toch op dat er een factor is waar ze allemaal 'last' van hebben.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:29

Sassol schreef:
@Horsetopshop: kan het zijn dat iemand ze bijvoert, of ze zelf wat te snacken halen?
Is er wel eens een oppas die eten geeft ofzo?

Onlangs iets veranderd in hun menu?

Als ze het alle 3 pas sinds kort hebben, lijkt het er toch op dat er een factor is waar ze allemaal 'last' van hebben.

Nee, nee en nee.

Ik voer ze zelf en verder zijn ze nooit alleen. Of mijn vriend of ik ben thuis.
Is er niemand thuis, vreten ze je op als je binnen komt. Dus ik weet zeker dat er niemand is die ze extra eten geeft.
De snacks die ik heb liggen, kunnen ze niet bij.

Het menu veranderd steeds. In het jachtseizoen heb ik bijvoorbeeld meer haas etc.
Is haas eigenlijk vet vlees? Dat krijgen ze nu regelmatig.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:00

50 % vleesbot
25% spiervlees
15% orgaanvlees en daar de helft pens van
10 % vis

Waaronder dus de eerste twee weken kippen en eendennek, runderpens runderpens, paardensnijdsels, lamslever, rundvlees en zalm

Dit wilde ik zo verdelen dat ze iedere dag van alles wat krijgen dus bijvoorbeeld niet een dag pens maar verdeeld over de hele week

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:14

MissBambi: Pens bevat weinig voedingswaarde dus het is raadzaam daar het dubbele van te geven.
Hier krijgen ze elke zondag pens. En dan dubbel zoveel dan van orgaanvlees.
Zalm (vette vis) behoord 10% van het menu te zijn. Ik geef bijvoorbeeld elke woensdag zalmkoppen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:52

Horsetopshop: ik heb 10 % van het menu zalm ;)

Pens wilde ik juist niet meer geven aangezien dit laxerend kan werken i.v.m. een hond met darmklachten.
Door een eliminatiedieet zijn we er vooralsnog achter dat alle soorten vlees goed gaat maar dat er problemen komen wanneer de hond op stal is geweest. Hij eet mest, brokjes enz. Dus waarschijnlijk een intolerantie voor granen.

Ik heb de calculator gebruikt van gelukkigdier en hun geven aan dat deze waarden goed zouden zijn.

Orgaanvlees werkt ook laxerend toch?
Ik heb gekozen voor zalmlijf, aangezien zalmkoppen mij vooralsnog nog wat tegen staan := evenals eendagskuikens..... dat gaat me voor nu nog even te ver.

Vond het al een hele stap om van KVV over te gaan naar BARF.

beide honden worden ook snel te dik. (ofja, de whippet nu ze op KVV Staat. Heb haar voer al verminderd maar ze lijkt nog aan te komen, dikker als nu heb ik haar niet graag. En dan te bedenken dat ze de 5 jaar dat ik haar hem áltijd te mager is geweest := en pas sinds een aantal weken vetjes heeft).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:02

Haas is hartstikke mager.

MissBambi:
Ik denk dat jouw hond best eens dunne poep zou kunnen krijgen van je menu zo.
Je geeft namelijk nekken, wat vooral kraakbeen is, geen bot. En dus minder constipeert.
Daarbij 10% zalm, wat vrij vet is en ook voor dunnere ontlasting zorgt.

Ik weet niet wat je de andere 2 weken wilt geven, maar van organen zie ik het liefst zoveel mogelijk verschillende soorten. Maar op z'n minst nier, hart en lever. Waarbij ik van de 7,5% orgaanvlees die je geeft ik 3% hart, 2,5% nier en 2% lever zou geven.
Teveel lever is ongezond.

Ik zou dus de kippennekken vervangen voor kip/konijnkarkas.
Over vis zijn de meningen verdeeld. Ik persoonlijk zou van de 10% zalm 5% maken en dan 5% groente/fruit geven. Die mis ik namelijk ook in je menu.
En dus niet alleen lever, maar ook nier en hart geven, waarvan het meeste hart.
Ikzelf vind de orgaanmix van kiezebrink fijn/handig. Dan heb je nier, lever, hart en maag van verschillende dieren. Dit is wel gemalen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:11

Ik heb helemaal over die 10% vis gelezen. Ging er vanuit dat dat 10% groente was.
Als je geen groente erbij geeft, voer je NRV. De meningen zijn erover verdeeld. Ik heb er elf geen ervaring mee.
Ikzelf ben ook meer fan van het voeren van karkassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:14

Het is trouwens ook maximaal 10% vis, 5% mag ook. Maar zeker niet meer dan 10%.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:39

5 % vis en 5% groenten ka ln ik wel doen.

Dus liever karkas erbij en nieren en hart in jouw percentages? Menu voor daarop is afhankelijk van hoe ze het bot eten verteren en.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:20

MissBambi schreef:
5 % vis en 5% groenten ka ln ik wel doen.

Dus liever karkas erbij en nieren en hart in jouw percentages? Menu voor daarop is afhankelijk van hoe ze het bot eten verteren en.

Jupjup. De regel is dat ze in 3 weken tijd compleet moeten eten.
Je kunt dus best een week hart, de week erna nier en de week erna lever geven als je dat makkelijker vindt. En zo kun je ook best de eerste week kip en rund, de 2e week lam en geit en de 3e week fazant en vis geven. Het is vooral zoeken naar wat goed voor je hond werkt en wat je makkelijk voor jezelf vindt.

Fruit met vlees kan gisten, dus bij vlees alleen groentemix geven en het fruit apart (of achterwege laten).
Bij groente geldt: ongeveer 50% groente wat ondergronds groeit en 50% wat boven de grond groeit.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:27

Waar halen mensen in godsnaam het idee vandaan dat nekken vooral kraakbeen zijn. .. het is gewoon bot... met kleine tussenwervelschijfjes die nihil zijn qua kraakbeen.

Ik zie het steeds vaker voorbij komen en vraag me eChi ernstig af of iedereen z'n biologie lessen overgeslagen heeft...

Maar enkel kippennek en eendennek als vleesbot vind ik slecht. Teveel nek (waar discussie over loopt ivm de hoeveelheid schildklier de je dan voert) te weinig afwisseling. Liever bij kippennek vervangen door karkas

Of je honden laxeren op orgaan of pens is kwestie van uitproberen. Geen hond is hetzelfde. Je hond kan net wat meer of minder nodig hebben voor een goede stoelgang.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:00

Ik heb nu via dieza.nl (een leverancier bij ons vlakbij) bij dogmeat laten bestellen.

Paardensnijdsels
Rundersnippers
Kippennek
Eendkarkas
Kwartelkarkas
Pens
Konijnorgaan

Zalm ga ik ergens los halen, zalmkoppen staan me nog een beetje tegen :x
Misschien over een tijdje...

KVV vond ik toendertijd al een hele stap en nooit gedacht dat ik zou gaan BARFEN... :=
Komt goed :))

Groente komen ook nog in het menu.
Dit is nu voor twee weken en heb dus 6 Soorten dieren (met vis, 7).

Wilde in eerste instantie bij gelukkigdier bestellen, maar dit lukte niet omdat deze te ver weg zat en ze dus niet leverden. Nu hoef ik het slechts zowat om de hoek het vlees op te halen in Oss en het is véél goedkoper bij dogmeat :j

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:59

Hallo, sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik wil ook vers vlees proberen voor de hond van mijn broer. Nu ben ik de hele ochtend al op zoek geweest naar een bedrijf wat ik ooit ben tegengekomen die ik Hoogkerk (Groningen) van alles verkoopt (zelfs schapenkoppen enzo). Maar nu kan ik dat nergens meer vinden. Weet iemand hier waar je in de buurt van Groningen dit vlees vandaan kunt halen? We wilden naast de 'rollen' vlees ook langzaamaan hoefjes en kippennekken uitproberen namelijk!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:31

LauraMc schreef:
Hallo, sorry dat ik zo binnen kom vallen. Ik wil ook vers vlees proberen voor de hond van mijn broer. Nu ben ik de hele ochtend al op zoek geweest naar een bedrijf wat ik ooit ben tegengekomen die ik Hoogkerk (Groningen) van alles verkoopt (zelfs schapenkoppen enzo). Maar nu kan ik dat nergens meer vinden. Weet iemand hier waar je in de buurt van Groningen dit vlees vandaan kunt halen? We wilden naast de 'rollen' vlees ook langzaamaan hoefjes en kippennekken uitproberen namelijk!

Ondertussen naar een hondenschool in Sebaldeburen geweest. Echt een aanrader! Mensen met verstand van zaken en hebben een mega aanbod aan BARF en kvv :) Zijn thuisgekomen met twee kilo kalkoen, twee kilo lam en twee kilo rund :) Hoefjes en nekken gaan we binnenkort mee beginnen, eerst dit maar even!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:42

Ik ben sinds gisteren (whehe) begonnen met het voeren van vers vlees. Echt BARF'en mag ik het denk ik niet noemen, ik bestel namelijk kant en klare worsten van Lotgering, daarnaast heb ik om te beginnen mergpijpen en kippennekken.

Maar ik moet zeggen, het bevalt me nu al super goed. Mijn hond kan niet wachten tot hij aan zijn eten mag beginnen en eet alles met smaak op (waar hij zijn brokken vaak deels liet liggen). Ook zie ik nu al verbetering in zijn poep.

Nog wel een vraag, ik wil voor de leuk graag lamskoppen en ook karkassen gaan voeren. Hoe pakken jullie dat aan? Ik wil namelijk niet dat hij binnen aan karkassen gaat zitten vreten, de mergpijp die er nu ligt is wel het maximum, zeg maar. Laten jullie een aangevreten kop gewoon buiten liggen zodat er de volgende dag mee verder kan worden gegaan, of wordt deze opgeborgen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:28

Die mergpijpen zou ik eerlijk gezegd meteen weggooien. :o

Lamskoppen zijn botten voor ervaren honden. Karkassen kan meestal wel, vooral konijn en kip is fijn om mee te beginnen. Hier eten ze alles buiten en krijgen ze porties die in één dag op gaan. Doen ze dat niet, gooi ik het weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:36

Waarom moet ik de mergpijpen weggooien? Deze zijn geschikt voor honden, het gat is zo klein dat er geen kaak in vast kan komen te zitten. Of is er een andere reden?

Bedankt voor de tip, dan ga ik beginnen met karkassen. Ik neem aan dat je, wanneer je karkas voert, je er geen ander voer meer naast geeft? Als in, honden die normaal 500 gram vlees krijgen (ik zeg maar wat), krijgen dat niet wanneer je karkas voert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:41

Omdat het ook enorm hard bot is en dat tanden kan kosten. Misschien qua grootte geschikt, maar niet qua hardheid. Er zijn zoveel geschikte botten voor honden, dat ik helemaal geen mergpijp zou geven, ook geen kleine waar ze niet in vast kunnen komen te zitten.

In principe houd ik me aan de snoeischaar test, als ik het met een snoeischaar doorkrijg, mogen ze het eten, anders is het te hard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:43

Ah oké! Nooit geweten. Dan ga ik inderdaad dat bot maar weggooien. Ik heb nog kippennekken liggen, dan moet hij zich daar maar mee bezighouden.