Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Annemieke schreef:@ Kimmie
Ik ben het met je eens dat orka’s eigenlijk in het wild horen te leven. Echter zijn er jaren geleden nou eenmaal een hoop orka’s gevangen voor dolfinaria wat niet meer terug te draaien is en zitten deze dieren en hun nakomelingen in gevangenschap. Ik ben ook absoluut tegen nieuwe wildvang van orka’s om ze voor commerciële doeleinden te houden en zie orka’s in gevangenschap dus liever in de loop van de jaren ‘uitsterven’ dan dat er nieuwe dieren gevangen zouden worden. Maar die dieren die er nu zitten, zitten daar nou eenmaal en vrijlaten is voor bijna alle dieren geen optie of kost ontzettend veel geld. Dacht gelezen te hebben dat Keiko’s vrijlating bijvoorbeeld 20 miljoen dollar heeft gekost. Dat vind ik persoonlijk zonde van het geld voor slechts één orka. Steek dat geld liever in de bescherming van een hele populatie en laat de orka’s die momenteel in gevangenschap zitten daar zitten. Natuurlijk wel op een zo goed mogelijke manier (streven naar ruimere bassins, geen dieren alleen houden, welzijn boven commerciële belangen, enz.).
En ja het zien van orka’s (en ook andere walvisachtigen) in de natuur vind ik veel mooier. Maar toen ik ging whale watchen in Canada, een groep orka’s zag (de bedreigde southern residents), maar daarnaast ook minimaal 11 (!) andere whale watch boten rond die zelfde groep orka’s zag, toen kon ik daar toch niet zo van genieten als je eigenlijk zou willen. Gelukkig heb ik het op andere plekken waar ik orka’s in het wild heb gezien niet zo druk gezien.
Maar nee, ik ben niet kotsmisselijk als ik orka’s in een park zie. Echter als ik een filmpje zie van een orkavangst in Rusland uit 2003 maakt dat mij wel misselijk. Natuurlijk is het geen ideale situatie, maar na Morgan maanden in Harderwijk te hebben gezien heb ik haar in Loro Parque tenminste in veel meer ruimte en met soortgenoten gezien. Dat is natuurlijk niet zo mooi als de natuur en haar eigen familie, maar wel een hele vooruitgang met hoe ze zat. Daarnaast denk ik dat de trainingsmethodes met orka’s en tuimelaars een stuk vriendelijker zijn dan je bij veel andere dieren ziet. Ik zie het dus ook niet als ‘kunstjes moeten doen’. Ik denk dat trainen en shows tenminste nog afleiding voor de dieren is.
Zoals ik al aangaf zie ik graag veel dingen verbeteren in gevangenschap. Waaronder dus de educatie. Ik heb een hekel aan entertainmentshows zonder educatie. Ik zou liever zien dat de orka’s die in gevangenschap zitten veel directer bijdrage aan mensen bewust maken van de bescherming van wilde orka’s, dat het publiek meer leert over orka’s en ook leren wat ze zelf kunnen doen om wilde orka’s (en de natuur in het algemeen) te beschermen. Maar wat ik bijvoorbeeld ook graag zie is dat parken (financieel) bijdrage aan bescherming van orka’s in het wild, door bijvoorbeeld een onderzoeksinstelling te sponseren (dit doet Loro Parque trouwens met hun stichting). Op die manier dragen de orka’s in gevangenschap dus direct bij aan bescherming van wilde orka’s, doordat de orka’s in gevangenschap geld in het laadje brengen wat ten goede komt aan hun wilde soortgenoten.
assie schreef:Kimmie, waarom nu weer zeggen dat Annemieke het door een roze brilletje ziet en jij niet? Ik denk dat jij het door een pikzwarte bril ziet. Prima hoor, gewoon doen. Maar dat maakt jouw zienswijze niet beter dan die van een ander.
En Annemieke: +1!
Mindim schreef:assie schreef:Kimmie, waarom nu weer zeggen dat Annemieke het door een roze brilletje ziet en jij niet? Ik denk dat jij het door een pikzwarte bril ziet. Prima hoor, gewoon doen. Maar dat maakt jouw zienswijze niet beter dan die van een ander.
En Annemieke: +1!
Ik denk dat Kimmie het eerder een stuk realistischer bekijkt. Haal het entertainment gedeelte er maar eens af.
Annemieke schreef:Zoals ik al aangaf zie ik graag veel dingen verbeteren in gevangenschap. Waaronder dus de educatie. Ik heb een hekel aan entertainmentshows zonder educatie. Ik zou liever zien dat de orka’s die in gevangenschap zitten veel directer bijdrage aan mensen bewust maken van de bescherming van wilde orka’s, dat het publiek meer leert over orka’s en ook leren wat ze zelf kunnen doen om wilde orka’s (en de natuur in het algemeen) te beschermen. Maar wat ik bijvoorbeeld ook graag zie is dat parken (financieel) bijdrage aan bescherming van orka’s in het wild, door bijvoorbeeld een onderzoeksinstelling te sponseren (dit doet Loro Parque trouwens met hun stichting). Op die manier dragen de orka’s in gevangenschap dus direct bij aan bescherming van wilde orka’s, doordat de orka’s in gevangenschap geld in het laadje brengen wat ten goede komt aan hun wilde soortgenoten.
GamblersCup schreef:Ze moeten gewoon eens helemaal ophouden die dieren te misbruiken voor entertainment van de mens.
Edit: rest van het bericht weggehaald, voordat er weer mensen over vallen. Ik ben hier trouwens weg, kan er niet zo goed tegen dat er juist hier mensen zijn die er schijnbaar geen moeite mee hebben dat deze dieren misbruikt en mishandeld worden, en zich eruit proberen te pruttelen dat het "educatief" zou zijn. Word er alleen maar heel boos om.
GamblersCup schreef:Ik loop niet weg van Morgan hoor, wel van kortzichtige mensen die zogenaamd hart voor dieren hebben maar dit allemaal maar goedkeuren. En nogal vol van zichzelf zijn.
En ja, dat het sarcastisch bedoeld was, zag ik welMaar voordat hier bepaalde mensen weer op ingaan met hun dooddoeners... nou ja, zoals ik al schreef, geen zin meer om hier energie in te steken.
Ben met een organisatie bezig die met échte profi's en ervaren mensen actie ondernemen, ik ben benieuwd of ik daar daadwerkelijk een steentje bij kan dragen