Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:36

Misschien is dat jouw probleem dan Kimmie, dat jij je niet kunt verplaatsen in andere denkwijzen?

Ik kan me prima jouw beweegredenen voorstellen, en ik kan me ook voorstellen hoe vreselijk je het vindt dat die orka's in gevangenschap leven. En ik ben het tot op zekere hoogte met je eens dat het geen (ideale) leefomgeving is. De prachtige omgeving van dieren in de natuur vind ik schitterend om te zien.
Maar ik zie ook wel degelijk de goede punten van orka's in gevangenschap. Ik kan een heel eind meegaan in de gedachtengang van Annemieke.

En om de gewetensvraag te beantwoorden; ja hoor, ik heb echt wel eens bij Morgan gestaan en gedacht 'arme meid, als je een wist wat voor dingen er nu besloten werden (=rechtszaak e.d.) en dat je weer uit je vertrouwde omgevng moet'. Maar tegelijkertijd keek ik dan ook naar Morgan en zag hoe zij zich gedroeg (in Dolfinarium). En daar kun je veel informatie uithalen over dierenwelzijn in mijn ogen. Tuurlijk het kan altijd beter, maar nee, ik word er niet kotsmisseiljk van en krijg er ook geen bloedend hart van.
Ik weet namelijk dat de intenties van degenen die direct contact met haar hadden echt puur en goed waren, dat zij daardoor goed behandeld werd. Hoe het nu in Loro Parque gaat, daar kan ik dan weer minder over zeggen, simpelweg omdat ik daar minder van weet (en ik het dan niet zo nuttig vind om et oordelen, als ik het niet zelf heb gezien/gehoord etc)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:46

nee ik kan me in deze gevallen inderdaad niet in andere denkwijzen verplaatsen en daar ben in dit geval ook ik heel blij mee.....

dan zou er nl een deel van mij zijn die deze ellende goed gaat kuren,en deze dieren op deze wijze in gevangenschap houden voor het simpele doel entertaining voor de mens hoort NOOIT in mijn ogen goedgekeurd te worden...

maar kan me voorstellen als je zelf er belang bij hebt om deze dieren te bestuderen dat het doel de middelen heiligd, en dat je dan anders aankijkt tegen de studie objecten die daarna de rest van hun leven atractiedier mogen zijn,en in een onbehoorlijke omgeving moeten leven,het líjkt niet eens in de verste verte op enig natuur nagebooste leefomgeving...

een betonnen bak met grote glazen ruiten zodat wij mensen/betalend publiek vooral maar niet teveel van ze missen,een groot circus vertoon ter bevrediging van mensenlijk ego genot... ...

nee,kan daar nog steeds geen denkwijze in vinden waarom dit maar enigszinds positief gezien moet worden... :n

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:09

@ Kimmie
Ik ben het met je eens dat orka’s eigenlijk in het wild horen te leven. Echter zijn er jaren geleden nou eenmaal een hoop orka’s gevangen voor dolfinaria wat niet meer terug te draaien is en zitten deze dieren en hun nakomelingen in gevangenschap. Ik ben ook absoluut tegen nieuwe wildvang van orka’s om ze voor commerciële doeleinden te houden en zie orka’s in gevangenschap dus liever in de loop van de jaren ‘uitsterven’ dan dat er nieuwe dieren gevangen zouden worden. Maar die dieren die er nu zitten, zitten daar nou eenmaal en vrijlaten is voor bijna alle dieren geen optie of kost ontzettend veel geld. Dacht gelezen te hebben dat Keiko’s vrijlating bijvoorbeeld 20 miljoen dollar heeft gekost. Dat vind ik persoonlijk zonde van het geld voor slechts één orka. Steek dat geld liever in de bescherming van een hele populatie en laat de orka’s die momenteel in gevangenschap zitten daar zitten. Natuurlijk wel op een zo goed mogelijke manier (streven naar ruimere bassins, geen dieren alleen houden, welzijn boven commerciële belangen, enz.).
En ja het zien van orka’s (en ook andere walvisachtigen) in de natuur vind ik veel mooier. Maar toen ik ging whale watchen in Canada, een groep orka’s zag (de bedreigde southern residents), maar daarnaast ook minimaal 11 (!) andere whale watch boten rond die zelfde groep orka’s zag, toen kon ik daar toch niet zo van genieten als je eigenlijk zou willen. Gelukkig heb ik het op andere plekken waar ik orka’s in het wild heb gezien niet zo druk gezien.
Maar nee, ik ben niet kotsmisselijk als ik orka’s in een park zie. Echter als ik een filmpje zie van een orkavangst in Rusland uit 2003 maakt dat mij wel misselijk. Natuurlijk is het geen ideale situatie, maar na Morgan maanden in Harderwijk te hebben gezien heb ik haar in Loro Parque tenminste in veel meer ruimte en met soortgenoten gezien. Dat is natuurlijk niet zo mooi als de natuur en haar eigen familie, maar wel een hele vooruitgang met hoe ze zat. Daarnaast denk ik dat de trainingsmethodes met orka’s en tuimelaars een stuk vriendelijker zijn dan je bij veel andere dieren ziet. Ik zie het dus ook niet als ‘kunstjes moeten doen’. Ik denk dat trainen en shows tenminste nog afleiding voor de dieren is.
Zoals ik al aangaf zie ik graag veel dingen verbeteren in gevangenschap. Waaronder dus de educatie. Ik heb een hekel aan entertainmentshows zonder educatie. Ik zou liever zien dat de orka’s die in gevangenschap zitten veel directer bijdrage aan mensen bewust maken van de bescherming van wilde orka’s, dat het publiek meer leert over orka’s en ook leren wat ze zelf kunnen doen om wilde orka’s (en de natuur in het algemeen) te beschermen. Maar wat ik bijvoorbeeld ook graag zie is dat parken (financieel) bijdrage aan bescherming van orka’s in het wild, door bijvoorbeeld een onderzoeksinstelling te sponseren (dit doet Loro Parque trouwens met hun stichting). Op die manier dragen de orka’s in gevangenschap dus direct bij aan bescherming van wilde orka’s, doordat de orka’s in gevangenschap geld in het laadje brengen wat ten goede komt aan hun wilde soortgenoten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:13

Mooi gezegd Annemiek +:)+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:29

annemieke mooi gezegd hoor,feit is alleen wel dat deze parken vooral veel fokken om maar zoveel mogelijk orkaatjes om hun aquariums vol te krijgen ,tenslotte is morgan toch ook al gedoemd zoveel mogelijk en zo snel mogelijk orkaatjes op de wereld te zetten,was een mooie gratis aanwinst wat gevonden werd in de zee

de shows zijn vooral entertainment voor de kijkende en betalende mens,die willen nl entertaind worden,voor educatie kijken ze wel naar NG tenslotte...

want hoe moet je een show met lichtshow en kneiterharde muziek en 100 x de namen schreeuwend op schermen nu in hemelsnaam als educatie zien??Dát is show,mensenlijk vermaak,niets voor die dieren,niets educatiefs aan..

tis en zal zo blijven dat de entertainmentindustrie deze dieren houden voor geld te verdienen,ze brengen goudgeld op...als de industrie educatief gaat worden ( en daarmee dus een hoop spectakel gaat verliezen,want ach educatief is een mens balancerend op de neus of rijdend op een rug van een orca allerminst) en de bezoekersaantallen lopen terug,moet je eens zien hoe snel men weer een voor het menselijke genot spectaculaire show neerzet..

weet je wat nl educatief is,de dieren zo'n enorme ruimte geven dat je als mens kan zien hoe ze echt leven,hoe ze jagen hoe ze duiken....hoe ze communiceren,dingen die die dieren niet meer kunnen in een dolfinarium omdat het verschillende sprekende dialecten bij elkaar gegooit zooitje is,ze hoeven niet meer te jagen ze vreten dooie vis die in hun bek gegooit wordt..

er is niets natuurlijks meer aan,zelfs de kleine leefomgeving die ze hebben is doods en kaal...leeg... zodat wij als mens vooral niet gestoord en gehinderd zullen worden in ons kijkgenot.

en ach 11 bootjes die naar orka's kijken,dat is toch een minimaal contrast voor vrije dieren als deze gevangen dieren die elke dag maar weer tribunes vol met mensen te vermaken hebben..

nee, ik zie het wat minder door het roze brilletje allemaal denk ik...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:04

annemieke

ik vond het een leuk verslag
en prachtige foto's wat erbij zaten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:32

Kimmie, waarom nu weer zeggen dat Annemieke het door een roze brilletje ziet en jij niet? Ik denk dat jij het door een pikzwarte bril ziet. Prima hoor, gewoon doen. Maar dat maakt jouw zienswijze niet beter dan die van een ander.

En Annemieke: +1!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:59

zeg ik toch ook niet dat mijn zienswijze beter is als een ander??

graag geen dingen suggereren die ik niet zeg :)

overigens is deze ellende die die dieren meemaken anders te zien dan als door een gitzwarte bril als je er zelf geen belangen bij hebt voor bv een studie,of voor je eigen lolletje? Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:30

De objectieve, doorzichtige bril :)*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:37

hmmz objectief,wat is er positief te noemen aan zo dieren houden,zie eigenlijk geen verschil met:
Afbeelding

en kan het beessie hierboven nog zoveel uur per dag getraind worden,kan ook hier niets positiefs uithalen eigenlijk..

ook deze dieren worden zo gehouden puur en alleen voor mensenlijk vermaak,en zo is het ook met zeezoogdieren in een betonnen saaie onnatuurlijke bak water..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:11

Annemieke schreef:
@ Kimmie
Ik ben het met je eens dat orka’s eigenlijk in het wild horen te leven. Echter zijn er jaren geleden nou eenmaal een hoop orka’s gevangen voor dolfinaria wat niet meer terug te draaien is en zitten deze dieren en hun nakomelingen in gevangenschap. Ik ben ook absoluut tegen nieuwe wildvang van orka’s om ze voor commerciële doeleinden te houden en zie orka’s in gevangenschap dus liever in de loop van de jaren ‘uitsterven’ dan dat er nieuwe dieren gevangen zouden worden. Maar die dieren die er nu zitten, zitten daar nou eenmaal en vrijlaten is voor bijna alle dieren geen optie of kost ontzettend veel geld. Dacht gelezen te hebben dat Keiko’s vrijlating bijvoorbeeld 20 miljoen dollar heeft gekost. Dat vind ik persoonlijk zonde van het geld voor slechts één orka. Steek dat geld liever in de bescherming van een hele populatie en laat de orka’s die momenteel in gevangenschap zitten daar zitten. Natuurlijk wel op een zo goed mogelijke manier (streven naar ruimere bassins, geen dieren alleen houden, welzijn boven commerciële belangen, enz.).
En ja het zien van orka’s (en ook andere walvisachtigen) in de natuur vind ik veel mooier. Maar toen ik ging whale watchen in Canada, een groep orka’s zag (de bedreigde southern residents), maar daarnaast ook minimaal 11 (!) andere whale watch boten rond die zelfde groep orka’s zag, toen kon ik daar toch niet zo van genieten als je eigenlijk zou willen. Gelukkig heb ik het op andere plekken waar ik orka’s in het wild heb gezien niet zo druk gezien.
Maar nee, ik ben niet kotsmisselijk als ik orka’s in een park zie. Echter als ik een filmpje zie van een orkavangst in Rusland uit 2003 maakt dat mij wel misselijk. Natuurlijk is het geen ideale situatie, maar na Morgan maanden in Harderwijk te hebben gezien heb ik haar in Loro Parque tenminste in veel meer ruimte en met soortgenoten gezien. Dat is natuurlijk niet zo mooi als de natuur en haar eigen familie, maar wel een hele vooruitgang met hoe ze zat. Daarnaast denk ik dat de trainingsmethodes met orka’s en tuimelaars een stuk vriendelijker zijn dan je bij veel andere dieren ziet. Ik zie het dus ook niet als ‘kunstjes moeten doen’. Ik denk dat trainen en shows tenminste nog afleiding voor de dieren is.
Zoals ik al aangaf zie ik graag veel dingen verbeteren in gevangenschap. Waaronder dus de educatie. Ik heb een hekel aan entertainmentshows zonder educatie. Ik zou liever zien dat de orka’s die in gevangenschap zitten veel directer bijdrage aan mensen bewust maken van de bescherming van wilde orka’s, dat het publiek meer leert over orka’s en ook leren wat ze zelf kunnen doen om wilde orka’s (en de natuur in het algemeen) te beschermen. Maar wat ik bijvoorbeeld ook graag zie is dat parken (financieel) bijdrage aan bescherming van orka’s in het wild, door bijvoorbeeld een onderzoeksinstelling te sponseren (dit doet Loro Parque trouwens met hun stichting). Op die manier dragen de orka’s in gevangenschap dus direct bij aan bescherming van wilde orka’s, doordat de orka’s in gevangenschap geld in het laadje brengen wat ten goede komt aan hun wilde soortgenoten.

De gevangen orka's zitten daar met hun nakomelingen inderdaad. Hoe denk je dat die nakomelingen er gekomen zijn? Door deze dieren in een fokprogramma te zetten, zodat er niet meer in het wild gevangen hoeft te worden. Dus niks uitsterven in gevangenschap. Morgan is een fijne nieuwe bijdrage aan de genenpoel.
En er wordt fijn mee doorgefokt.

Als orka's middels hun shows geen bakken geld in het laatje brachten, hadden ze er allang niet meer gezeten. Ook niet voor educatie. Educatie van het publiek, tijdens het educatie gedeelte is men fijn met elkaar aan het praten tot de 'echte' show begint. Het zal de meeste mensen een worst wezen dat deze dieren gevangen zitten, het is toch mooi om naar te kijken immers. Ook de orka's in Loro Parque danken hun bestaansrecht vooral door de shows en niet door de educatie, wat bij velen niet eens bekend is.

Mensen bewust maken van de wilde orka's door een dier te tonen wat daar zo mijlenver vanaf staat qua leefomgeving en natuurlijk gedrag? Wat voor voorbeeld schets je dan.

Ik kan werkelijk geen enkel goed argument bedenken om deze dieren in gevangenschap te houden, geen een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:13

assie schreef:
Kimmie, waarom nu weer zeggen dat Annemieke het door een roze brilletje ziet en jij niet? Ik denk dat jij het door een pikzwarte bril ziet. Prima hoor, gewoon doen. Maar dat maakt jouw zienswijze niet beter dan die van een ander.

Ik denk dat Kimmie het eerder een stuk realistischer bekijkt. Haal het entertainment gedeelte er maar eens af.

En waarom nog steeds fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:14

Magrathea schreef:
De objectieve, doorzichtige bril :)*

Wie kijkt er volgens jou door een objectieve doorzichtige bril dan?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:43

Mindim schreef:
assie schreef:

Ik denk dat Kimmie het eerder een stuk realistischer bekijkt. Haal het entertainment gedeelte er maar eens af.

Is dat niet precies wat Annemieke zegt? Heb je haar stuk wel gelezen?
Annemieke schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:42

Nee Assie, ze zegt niet hetzelfde.En jazekers heb ik Annemiekes stuk gelezen, anders plaats ik daar geen reactie over.

Ik heb een hekel aan orka's in een zwembad, punt, voor welk doel ook. Verder zeg ik dat het educatieve gedeelte wat al gegeven wordt tijdens een show, amper aankomt bij mensen, men kwekt er door heen. Die mensen komen voor de show en het educatieve gedeelte zal de meeste mensen een rotzorg wezen. Verder de natuur prediken of de natuur van het dier wat dat betreft, vanuit zo'n enorm kunstmatige omgeving, zonder een stukje natuur daarin verwerkt, valt toch ook niet serieus te nemen?
Ook de parken hebben ze puur om de centen en niet zozeer vanwege het educatieve gedeelte.

Zie hetzelfde systeem op landgoederen, men stelt het open voor publiek, niet omdat ze het zo graag willen, maar omdat het geld oplevert. Zo ook met de orka's, men doet het educatieve gedeelte er bij, maar het is niet hun hoofddoel, want dat is geld. En dat vind ik een vrij belabberde instelling. Dat soort instanties hoeft mij dan ook niet te prediken over de natuur, als ze zelf dieren zo 'ónnatuurlijk' houden.

Dat was mijn instelling en ik zeg daarmee dus totaal niet hetzelfde als Annemieke, dat had je kunnen weten als je ook mijn posts aandachtig had doorgenomen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:42

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:17

Zelfs dat zou een pierebadje zijn voor die machtige dieren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:19

GamblersCup schreef:
Zelfs dat zou een pierebadje zijn voor die machtige dieren.

Inderdaad maar het zou wel een verbetering zijn als ze een bassin hadden van dit formaat ( en dan niet het hele bassin volproppen met orca's natuurlijk...)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:24

Ze moeten gewoon eens helemaal ophouden die dieren te misbruiken voor entertainment van de mens.

Edit: rest van het bericht weggehaald, voordat er weer mensen over vallen. Ik ben hier trouwens weg, kan er niet zo goed tegen dat er juist hier mensen zijn die er schijnbaar geen moeite mee hebben dat deze dieren misbruikt en mishandeld worden, en zich eruit proberen te pruttelen dat het "educatief" zou zijn. Word er alleen maar heel boos om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:54

GamblersCup schreef:
Ze moeten gewoon eens helemaal ophouden die dieren te misbruiken voor entertainment van de mens.

Edit: rest van het bericht weggehaald, voordat er weer mensen over vallen. Ik ben hier trouwens weg, kan er niet zo goed tegen dat er juist hier mensen zijn die er schijnbaar geen moeite mee hebben dat deze dieren misbruikt en mishandeld worden, en zich eruit proberen te pruttelen dat het "educatief" zou zijn. Word er alleen maar heel boos om.

Juist dan moet je niet weg lopen, want dat helpt al helemaal niet. Mijn post was sarcastisch bedoeld hoor. Het geeft wel aan dat er grotere baden kunnen worden gebouwd en dat het bad in Loro Parque zo groot helemaal niet is.
Ik hoop dat je dat begrepen hebt, maar als je mijn andere posts hebt gelezen , vast wel :D
Echter zou dit bad al een verbetering zijn tov waar ze nu zitten. Maar verbeteringen zijn vanzelf nooit ideaal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:02

Ik loop niet weg van Morgan hoor, wel van kortzichtige mensen die zogenaamd hart voor dieren hebben maar dit allemaal maar goedkeuren. En nogal vol van zichzelf zijn.
En ja, dat het sarcastisch bedoeld was, zag ik wel ;) Maar voordat hier bepaalde mensen weer op ingaan met hun dooddoeners... nou ja, zoals ik al schreef, geen zin meer om hier energie in te steken.

Ben met een organisatie bezig die met échte profi's en ervaren mensen actie ondernemen, ik ben benieuwd of ik daar daadwerkelijk een steentje bij kan dragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:05

GamblersCup schreef:
Ik loop niet weg van Morgan hoor, wel van kortzichtige mensen die zogenaamd hart voor dieren hebben maar dit allemaal maar goedkeuren. En nogal vol van zichzelf zijn.
En ja, dat het sarcastisch bedoeld was, zag ik wel ;) Maar voordat hier bepaalde mensen weer op ingaan met hun dooddoeners... nou ja, zoals ik al schreef, geen zin meer om hier energie in te steken.

Ben met een organisatie bezig die met échte profi's en ervaren mensen actie ondernemen, ik ben benieuwd of ik daar daadwerkelijk een steentje bij kan dragen :)

+:)+

Helaas krijg je in welke organisatie je ook zit, te maken met mensen die er minder moeite mee hebben dan jezelf. Als dat niet zo was geweest, had de organisatie al geen bestaansrecht. Veel mensen zien dieren enkel als vermaak of iets wat je eet, niet zo zeer als een wezen op zichzelf. Met dat soort mensen ga je met dit soort organisaties, die tegen die dingen ageren, te maken krijgen, dus daar moet je juist wel je energie in willen steken. Mensen juist laten zien dat het anders moet. En mensen die kortzichtig reageren en het dier in kwestie ondergeschikt maken aan eigen belang, dat soort mensen houd je nu eenmaal, helaas.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:00

ik kwam deze vandaag tegen op youtube....
verschrikkelijk dat dit gebeurd is, en super dat er zoveel mensen hun gruwelijke best gedaan hebben om hem (te laat imo) terug te plaatsen in het wild...
Waarom kan het bij Keiko wel, maar bij morgan niet?

http://www.youtube.com/watch?v=YYyU3USJ-8E

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:23

Orka Morgan is mogelijk doof. Volgens het zeedierenpark Loro Parque op het eiland Tenerife reageert Morgan tijdens trainingen niet of nauwelijks op fluitsignalen, maar wel op armgebaren.

Het Loro Parque laat over een paar maanden specialisten uitzoeken wat orka Morgan precies mankeert. Dat meldt Omroep Gelderland. Daarvoor moet de orka eerst wennen aan allerlei apparatuur op haar lichaam.

Morgan werd in 2010 ernstig verzwakt uit de Waddenzee gered en opgevangen in het Dolfinarium in Harderwijk. Sinds eind vorig jaar verblijft de orka op Tenerife.

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... doof.dhtml

tja,vaak zijn jonge dieren die het in het wild niet redden niet 100% gezond...en dat zal hier mss ook wel weer blijken...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:25

Klopt kimmie: waarschijnlijk was dit de reden waarom ze door haar pod was afgestoten en zo verzwakt was