Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aranel schreef:Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer
horsii schreef:Na lang telefoneren met een kennis die veel verstand van honden heeft, hebben wij besloten om van de week carocroc chicken en rice 22/8 te halen en te gaan mengen met de carocroc chicken en rice puppy brok.
Dit i.v.m. te hard groeien op alleen maar puppybrok.
Wanneer de zak puppybrok na het mengen over is gaat de pup helemaal over op carocroc chicken en rice 22/8.
Tieme schreef:Aranel schreef:Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer
en komt de fokker dagelijks controleren of je nog wel hetzelfde voer geeft??;) oftewel, lekker op ander voer zetten en wijs je mond houden tegen de fokker. gezondheid van de hond gaat voor. je bepaald zelf welk voer je geeft.
zitake schreef:dus een pup van 9 weken ga je nu op een volwassen brok zetten ipv puppy? Weet je wel hoeveel extra voedingsstoffen die nodig heeft tov een volwassen hond, die krijg je nooit uit volwassen brok. .
Laika schreef:Puppybrok heeft vaak een extra toegevoegde hoeveelheid kunstmatige calcium. Dit schijnt voor veel botproblemen te zorgen, varierend van groeipijn tot HD en ED
Een teveel aan kunstmatige calcium wordt namelijk niet uitgescheiden, maar opgeslagen. Natuurlijke calcium in de vorm van bot, verlaat het lichaam indien het teveel wordt.
zitake schreef:Kan allemaal wel prima zijn, maar volgens mij heeft het gewoon 2 kanten. in de natuur lopen idd geen pup-konijnen rond, maar wie zegt dat die genoeg binnen krijgen en geen HD, ED zouden kunnen ontwikkelen (als het al in een wilde populatie zou bestaan). Pups in de natuur leven veronderstel ik geen 15jaar (of neem nu nog gemiddeld 9), maar dat is ook een reden waarom daar geen HD, ED,... voorkomt en in de gedomesticeerde rassen wel.
Laika schreef:zitake schreef:Kan allemaal wel prima zijn, maar volgens mij heeft het gewoon 2 kanten. in de natuur lopen idd geen pup-konijnen rond, maar wie zegt dat die genoeg binnen krijgen en geen HD, ED zouden kunnen ontwikkelen (als het al in een wilde populatie zou bestaan). Pups in de natuur leven veronderstel ik geen 15jaar (of neem nu nog gemiddeld 9), maar dat is ook een reden waarom daar geen HD, ED,... voorkomt en in de gedomesticeerde rassen wel.
Dus jij bent van mening dat HD en ED alleen op hogere leeftijd voorkomt? Dat het in de natuur niet voorkomt omdat die dieren niet 15 jaar oud worden?
Het is inmiddels al een tijdje bekend dat teveel aan kunstmatige calcium HD, ED en OCD kan veroorzaken. Dit komt ook vanwege het feit dat jaren terug, de mensen ook nog eens producten als gistocal dachten te moeten toevoegen aan het puppyvoer.
Laika schreef:Nou, Nikki, dat zou zomaar kunnen, maar de ene hond is de andere niet. De één groeit toch anders uit dan de ander, zelfs binnen een bepaald nest heb je kleine en grote pups, hard groeiende en langzaam groeiende. Eerst klein, en dan uiteindelijk toch groot enz. Het lijkt mij bijna onmogelijk om voor elke individuele pup de juiste hoeveelheid in een brokje te stoppen.
Let wel, dat ik het alleen over kunstmatige calcium heb, wat de overige ingrediënten doen, gaat het hier even niet over.
Nu is het natuurlijk zo, dat Royaal konijn rastypische brokken verkoopt, en dat zou zomaar qua calcium zijn aangepast, maar verder blijft het toch een "rommelbrok". En natuurlijk nog altijd niet individueel.
Laika schreef:Brok blijft brok, met kunstmatige calcium, je wilt je opgroeiende hond ook niet te weinig hiervan geven, maar zeker niet teveel. Dus let wel heel goed op wat je doet.
Nikki__ schreef:Laika schreef:Nou, Nikki, dat zou zomaar kunnen, maar de ene hond is de andere niet. De één groeit toch anders uit dan de ander, zelfs binnen een bepaald nest heb je kleine en grote pups, hard groeiende en langzaam groeiende. Eerst klein, en dan uiteindelijk toch groot enz. Het lijkt mij bijna onmogelijk om voor elke individuele pup de juiste hoeveelheid in een brokje te stoppen.
Let wel, dat ik het alleen over kunstmatige calcium heb, wat de overige ingrediënten doen, gaat het hier even niet over.
Nu is het natuurlijk zo, dat Royaal konijn rastypische brokken verkoopt, en dat zou zomaar qua calcium zijn aangepast, maar verder blijft het toch een "rommelbrok". En natuurlijk nog altijd niet individueel.
Oke, intressant! Ik heb zelf nooit pups gehad en me daar dus niet echt in verdiept.
Wist wel dat er juist een hoop honden een tekort hadden in de pup periode, als ze enkel alleen vlees hadden. Dat het juist met brokken de andere kant kon zijn, wist ik niet.