Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:56

Waarschijnlijk mogen ze de kat wettelijk gezien niet aan je meegeven omdat jij niet de geregistreerde eigenaar bent. Dit is heel vervelend maar bewijst wel dat je echt moet zorgen dat de chipgegevens kloppen (en daar ben jij verantwoordelijk voor).

Sweetgirl1

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:57

Dat de kat hier de dupe van is. Dat is gewoon zielig.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:57

Is het wel jouw kat?
Ik bedoel voor het zelfde geld had die mw meer katten op de manege en spreken ze nu over een andere kat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:58

Daantjee12 schreef:
Cayenne schreef:
Ik denk niet dat het asiel van het padje af is, maar dat we hier uimaar één kant van het verhaal te horen krijgen en dat er nog veel meer factoren mee spelen.

Dat idee krijg ik inderdaad ook. Snap sowieso niet waarom er maar continue gewacht moet worden ipv actie te ondernemen. Het gaat tenslotte om een levend wezen en niet om een gevonden speelgoedauto.

Daarnaast vind ik het heeeel logisch dat ze de kat medische zorg gaan geven, is toch niet zo gek als het beestje mank loopt?

Jawel want het is een oude blessure en in eerste instantie was er niks aan de hand, mocht de kat gewoon mee als ik maar betaalde. No problem. En nu ik dus pertinent niet betaal heeft de kat ineens medische zorg nodig en ben ik ineens niet meer de eigenaar?

(Manman jullie gaan snel! Ik zit nog op pagina 70 bovenaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:58

Sweetgirl1 schreef:

Dat was het het hele toppic al

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:58

Ik denk door dat het topic nu definitief gesloten gaat worden, er zijn al 2 waarschuwingen geplaatst en de reacties beginnen weer aardig uit de hand te lopen. Dus dames als we willen dat we kunnen blijven reageren in dit topic zullen we wat beter op onze schrijfstijl moeten gaan letten....

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:59

Marjoow schreef:
Waarschijnlijk mogen ze de kat wettelijk gezien niet aan je meegeven omdat jij niet de geregistreerde eigenaar bent. Dit is heel vervelend maar bewijst wel dat je echt moet zorgen dat de chipgegevens kloppen (en daar ben jij verantwoordelijk voor).

Dus als ik het goed begrijp zijn de oude eigenaren de wettelijke eigenaren op dit moment, dan zouden zij wettelijk ook voor de kosten opdraaien? Ik kan het natuurlijk nu ook fout zien/begrijpen. Dan geef ik alvast de maandag ochtend de schuld {:)-:(

Xanthippe

Dorine92 schreef:
Xanthippe schreef:
Wat ga je nu doen TS?

Vorige eigenaresse neemt het over want als ze nu ineens mij niet meer de eigenaresse vinden (toen er betaald moest worden nog wel, vreemd toch??) dan moeten ze maar met de volgens hun échte eigenaresse spreken

Heeft ze dat zelf voorgesteld? Zou mooi zijn, dat het asiel de kat terug aan haar geeft, en dat zij die dan terug bij jou kan komen afzetten.

Langs de andere kant, moest deze weg geen soelaas bieden, zou ik inderdaad ook eens richting rechtsbijstand beginnen denken. Ik begrijp jouw visie, en zou zelf ook niet willen betalen voor iets wat al van mij is, maar gewoon om jouw principe kracht bij te zetten.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 15-01-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Ik snap jou eigenlijk ook wel TS. Het is zuur dat er een dier bij betrokken is maar verder

Organisatie maakt een fout en neemt jou kat mee rond jou terrein. Komen er achter dat het dier een eigenaar heeft en verwachten dan dat jij geld betaald om de kat terug te krijgen. Heel vreemd...
Aan de andere kant snap ik dat een asiel niet gratis werkt, en dat ze dus een opdracht hebben gekregen voor een zwerfkat van de buren, daar werk voor hebben verricht en dat geld normaal kunnen verrekenen met de opbrengsten van het herplaatsen. Daar is nu geen sprake van.
Dus ondanks dat ik vind dat het asiel fout zit, zou ik niet zo goed weten hoe ze dit hadden kunnen voorkomen...

Marjo

paardje87 schreef:
Marjoow schreef:

Dus als ik het goed begrijp zijn de oude eigenaren de wettelijke eigenaren op dit moment, dan zouden zij wettelijk ook voor de kosten opdraaien? Ik kan het natuurlijk nu ook fout zien/begrijpen. Dan geef ik alvast de maandag ochtend de schuld {:)-:(

Ik denk het wel... Maar pin me er niet op vast hoor :=

Sweetgirl1

Omdat het overzetten van de chip niet goed is verlopen. Daarom sta je niet geregistreerd als eigenaar en de oude dus wel. Maar als hun hem ook uit een asiel hebben mogen ze hem volgens mij niet eens door verkopen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:00

Anoniem schreef:
Sweetgirl1 schreef:

Dat was het het hele toppic al

Het heeft geen enkele toegevoegde waarde je telkens te blijven herhalen en het te verduidelijken. Je hebt jezelf duidelijk gemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:00

Ik vind het klinken als het zoeken naar redenen (door het asiel, voor de goede orde) om niet tot een oplossing te komen. En het is gedrag dat bij allerlei organisaties helaas niet gek is - als er een conflict is en de organisatie wil geen ongelijk bekennen, dan krijg je al snel dat er redenen gezocht (en gevonden) worden om vooral niet een ander tegemoet te komen. Die redenen schuiven (als de ene reden ontkracht is, wordt een andere reden gevonden die aannemelijk kan lijken), maar de uitkomst blijft hetzelfde.

Ik vind dat helaas niet onwaarschijnlijk klinken. Maar het is wel ontzettend vervelend.

Over het geheel genomen klinkt het als een organisatie die enerzijds wel goede bedoelingen heeft, maar anderzijds vanuit hun eigen overtuiging van die goede bedoelingen niet meer in staat zijn om hun eigen handelen een beetje kritisch te bekijken. En dat gaat niet over de afhandeling van dit geval, maar bijvoorbeeld ook over het niet vooraf adviseren om bij katten in het buitengebied eerst aan te raden eens met de buren te overleggen, of het goedpraten over waarom je geen chip kunt lezen voor een kat op het asiel is in dit topic. Als je daarin een stap achteruit kunt doen en kunt kijken 'hoe leveren we de beste service waarbij we de belangen van dieren, melders en eigenaren zo goed mogelijk meenemen' kom je tot heel andere resultaten dan als je uitgaat van 'wij willen het beste voor de dieren dus wat wij doen is goed.'

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:01

Sweetgirl1 schreef:
Omdat het overzetten van de chip niet goed is verlopen. Daarom sta je niet geregistreerd als eigenaar en de oude dus wel. Maar als hun hem ook uit een asiel hebben mogen ze hem volgens mij niet eens door verkopen.

Hier heeft TS al op geantwoord. Oude eigenaar kon de kat niet meenemen wegens verhuizing, in overleg met het asiel heeft deze de kat aan TS gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:01

Dorine92 schreef:

Jawel want het is een oude blessure en in eerste instantie was er niks aan de hand, mocht de kat gewoon mee als ik maar betaalde. No problem. En nu ik dus pertinent niet betaal heeft de kat ineens medische zorg nodig en ben ik ineens niet meer de eigenaar[/quote]

Zou het kunnen zijn, een vraag geen aanval, dat jouw verteld is dat de kat zorg nodig had en dat je naar de dierenarts moest. Dat je door het weigeren van opvangkosten het asiel hebt laten denken dat jij dan ook geen dierenarts in zou schakelen

Edit jammer quoten ging zo goed maar deze heb ik verpest sorry

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:02

Marjoow schreef:

Dit vind ik eigenlijk ook heel logisch klinken :j
Ts ik zie nu ook dat het diertje mankt ivm oude blessure, weet het asiel dit al? misschien dit even naar ze door communiceren, dat scheelt meteen een dierenartsrekening (en toont ook weer goodwill en medeleven van jouw kant, dan denk ik meteen aan een betere kans dat je hem terug krijgt en dergelijke)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:02

Cer schreef:
een kleine wijziging in de samenvatting:

Cer schreef:
Nou ik zat zo eens globaal te lezen en volgens mij is er nu:

- ongeveer een gelijke verdeling tussen de twee "kampen" en een stukje derde kamp (de 'neutralen' ?)

Volgens mij is de samenvatting:
Kat liep als boerderijkat in een 'boerderijwijk', was verwilderd, zag er stoffig uit en liep mank.
De buren (van enige meters/kilometers) verderop hebben melding gemaakt van een zwerver en iemand (DA / DB / Dierenambulance / Asiel / een combinatie van voorgaande) hebben het dier eerst weken gevoerd en toen gevangen.

- er is herhaaldelijk gevraagd of de kat gechipt was.
- er is al herhaaldelijk gezegd dat dat zo was

De eigenaar is naar aanleiding van de gegevens op de chip gebeld
De vorige eigenaar is naar aanleiding van de gegevens op de chip gebeld, en daarna heeft TS als eigenaar zijnde het asiel gebeld, maar staat daar niet als eigenaar geregistreerd dus krijgt de kat niet mee.

- er is een discussie gaande over een chip uitlezen door een metalen/plastic vangkooi heen, vanaf afstand met een lezer op een stokje of van dichtbij met ovenhandschoenen aan.

Er is uiteengezet waarom de organisatie die de kat heeft, wel of niet recht heeft op een vergoeding.
Er is ondertussen waarschijnlijk sprake van twee soorten vergoedingen die wel of niet betaald moeten worden:
1 - de vangkosten
2 - de verzorgkosten

De eigenaar van de kat heeft tot nu toe
- 1x gebeld
hierin werd gemeld dat er kosten betaald moeten worden, hierover is discussie ontstaan
- 2x gemaild
en nog geen reactie gehad van het asiel op de emails

Er is ondertussen ook besproken hoe je dieren moet beoordelen op gezondheid, of dierenbeschermende organisaties stichtingen of commerciele bedrijven zijn, hoe die aan hun geld komen, wat voor mensen er werken en hoe goed/slecht die in hun werk zijn.
Verder zijn ook de paarden, ponies en honden besproken.

Oh ja, de vraag is ook of het dier, als deze te lang zit:
- teruggeplaatst wordt
- herplaatst wordt (maar dat kan alleen weer op een boerderij want een wilde kat krijg je wel/niet weer tam)
- geëuthanaseerd wordt
- doodgeschoten wordt (want jagers mogen wel/niet katten afschieten)

Nogal wat mensen vinden er wat van, maar niemand weet precies hoe het zit eigenlijk.

Mis ik dan nog wat?

Nee klopt niet het asiel belde vorige eigenaar en kreeg mijn nummer (wat dus al geregeld was bij wisseling van eigenaar maar niet doorgekomen is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:03

Heb je nog ergens zwart op wit dat de kat aan jou gegeven is door de vorige eigenaresse? Want dan ben jij wel officieel de eigenaar itt wat de chip zegt. Onze oude kat is bijna twee jaar terug herplaatst door het asiel maar nooit op nieuwe naam gezet bijvoorbeeld als ik het chipnummer nakijk. Maar asiel heeft hem met overeenkomst herplaatst.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:04

Wanneer heb jij de kat overgenomen? Is dat lang geleden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:04

Marjoow schreef:

Maar als TS betaalde was het geen probleem dat ze niet als eigenaar geregistreerd staat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:05

Marjoow schreef:
Waarschijnlijk mogen ze de kat wettelijk gezien niet aan je meegeven omdat jij niet de geregistreerde eigenaar bent. Dit is heel vervelend maar bewijst wel dat
je echt moet zorgen dat de chipgegevens kloppen (en daar ben jij verantwoordelijk voor).

Waarom kon het dan als ik geld zou geven wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:05

Sorry maar dit zou toch heel gemakkelijk op te lossen zijn.
Oude eigenaar is dus officiële eigenaar.
Oude eigenaar heeft dus recht de kat op te halen.
Waarom gebeurt dit niet ? Neem aan dat oude eigenaar ook het beste met jou en de kat voorheeft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:06

Birdie60 schreef:
Is het wel jouw kat?
Ik bedoel voor het zelfde geld had die mw meer katten op de manege en spreken ze nu over een andere kat.

Ze had geen andere alleen deze twee (haar dochter heb ik ook overgenomen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:06

Omdat je toen niet met de directeur gesproken hebt maar met een zaterdaginvalkrachtmedewerkerhulpje... ? geen idee, ik bedenk maar wat..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:08

paardje87 schreef:
Marjoow schreef:

Inderdaad dus ze wilden de kosten verhalen op iemand die geen eigenaar is en de kat teruggeven aan iemand die geen eigenaar is?
En als ze geen geld geld krijgen is het ineens mijn kat niet meer